Moi audin omistajat.
Minulla on audi 80 ja siinä ilmeni vika, kun ajoi ykkös- tai kakkosvaihteella hiljaista vauhtia, niin auto nyki säännöllisesti, suorastaan nyökkäili.
Etsin vikaa jokapaikasta. Vaihdoin tulpat, virranjakajan kannen ja tulpan johdot ja pyöriän. Mikään ei auttanut, auto jatkoi nykimistä. Ajelin moottoritietä ja tuntui, että moottori kävisi kolmella pytyllä. Auto kulki nihkeästi,mutta selvisin kotiin ja aloin tutkia missä voisi olla vika. Avasin konepellin ja laitoin moottorin käyntiin. Selvästi näki, ettei moottori käy kunnolla. Kävi epätasaisesti ja hankalasti. Aloin kokeilemaan yksitellen tulpanjohtoja pois, että saan selville käykö se joka pytyllä. Kun pääsin nelossylinterin tulpanjohtoon, metallinen tulpanhattu osui runkoon ja aiheutti kipinöitä ja akku räjähti saman tien. Akkuhappo lensi naamalle ja vaatteille.
Lähdin kauppaan ja ostin uuden akun. Asensin sen paikalleen ja panin auton käyntiin ja mittasin latausjännitteen. Lataussäädin on kunnossa, lataus oli kokoajan n. 14,3 volttia. Lähdin ajamaan ja nykiminen oli hävinnyt, auto pelasi hyvin.
Onko mahdollista, että akku olisi ollut yhden tai kahden kennon osalta oikosulussa ja moottorin ohjausyksikkö ei ole saanut tarvittavaa yli 12V jännittettä ja nykiminen olisi johtunut siitä? ihmetyttää vain miten akku voi tuollalai mennä oikoseen, kun on aina hyvin startannut ja lähtenyt käyntiin. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, nykiminen loppui akun vaihdon myötä.
Aloin kirjoittelemaan, jos jollakin on moinen vika autossa niin tietää, että voi etsiä syyllistä akusta. Onko kellään kokemuksia vastaavista asioista?
Minulla on audi 80 ja siinä ilmeni vika, kun ajoi ykkös- tai kakkosvaihteella hiljaista vauhtia, niin auto nyki säännöllisesti, suorastaan nyökkäili.
Etsin vikaa jokapaikasta. Vaihdoin tulpat, virranjakajan kannen ja tulpan johdot ja pyöriän. Mikään ei auttanut, auto jatkoi nykimistä. Ajelin moottoritietä ja tuntui, että moottori kävisi kolmella pytyllä. Auto kulki nihkeästi,mutta selvisin kotiin ja aloin tutkia missä voisi olla vika. Avasin konepellin ja laitoin moottorin käyntiin. Selvästi näki, ettei moottori käy kunnolla. Kävi epätasaisesti ja hankalasti. Aloin kokeilemaan yksitellen tulpanjohtoja pois, että saan selville käykö se joka pytyllä. Kun pääsin nelossylinterin tulpanjohtoon, metallinen tulpanhattu osui runkoon ja aiheutti kipinöitä ja akku räjähti saman tien. Akkuhappo lensi naamalle ja vaatteille.
Lähdin kauppaan ja ostin uuden akun. Asensin sen paikalleen ja panin auton käyntiin ja mittasin latausjännitteen. Lataussäädin on kunnossa, lataus oli kokoajan n. 14,3 volttia. Lähdin ajamaan ja nykiminen oli hävinnyt, auto pelasi hyvin.
Onko mahdollista, että akku olisi ollut yhden tai kahden kennon osalta oikosulussa ja moottorin ohjausyksikkö ei ole saanut tarvittavaa yli 12V jännittettä ja nykiminen olisi johtunut siitä? ihmetyttää vain miten akku voi tuollalai mennä oikoseen, kun on aina hyvin startannut ja lähtenyt käyntiin. Niin hullulta kuin se kuulostaakin, nykiminen loppui akun vaihdon myötä.
Aloin kirjoittelemaan, jos jollakin on moinen vika autossa niin tietää, että voi etsiä syyllistä akusta. Onko kellään kokemuksia vastaavista asioista?
Comment