Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kytkin ongelmiako?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kytkin ongelmiako?

    Elikkäs onkohan autostani menossa kytkin kun välillä ykkös vaihde takkuilee auton ollessa paikallaan esim. liikennevaloissa. toisinaan taas vaihteet toimivat mainiosti. myös pakin laitto vaatii välillä voimaa mutta vaihteet eivät koskaan rutise eikä kytkin luista!
    voisiko vika olla myös työsylinterissä? esim. jos se vuotaa tai jotain?
    Kytkin irroittaa aika ylhäällä voiko säätää mitenkään?
    vaihdekepissä on aika suuri sivuttais välys ja se "elää" edestakaisin kaasua hellätessä ja painettaessa...siirtäjätkö väljät!??

    #2
    Vika voisi löytyä myös moottorin kannattimista, josko kone/laatikko on kallellaan ja vaihteet siksi eivät mene päälle:Tilannetta kuvaa kyllä hyvin tuo, että juuri ykkönen ja pakki eivät mene helposti päälle (oletus, että pakki ykkösen vieressä..) Vaatiiko painattamaan keppiä reilusti vasemmalle, ennenkuin vaihde menee päälle?
    Myös säätö kepin juuresta voisi auttaa.

    Comment


    • #3
      pakki on nelosen vieressä.

      Comment


      • #4
        painattaminen ei vaikuta vaihteitten päälle menemiseen. pakki jos takkuaa ni uudelleen yrittäminen yleensä auttaa mutta ykköseen ei auta mikään muuta kuin voima. kummallista on kyllä se että auto ei pyri eteenpäin vaihde päällä kytkin pohjassa ja vaihteet toimivat likkeessä mainoisti joten kytkin levy luultavasti hyvä mutta entäpä ns. "kynnet" ja kytkimen paine??

        Comment


          #5
          Jatketaan seuraava kysymys samaan otsikon alle. Potilaana B4 quattro (NG), oireet:
          - Kytkin ottaa todella ylhäällä kiinni
          - Käynnitäessä, jos vaihde päällä, vaikka kytkin aivan pohjassa, nytkähtää auto toisinaan eteenpäin.

          Ajatuksia?

          Comment


          • #6
            Mulla ei esiinny nytkähdystä edes käynnistettäessä....

            Comment


            • #7
              Ajoittain tökkii ykkönen ja pakki, ja saisi varmaan voimallakin vaihteen päälle, mutta olen huomannut että kytkimen nostaminen ja uudelleen painaminen auttaa lähes aina. Kytkin tuntuu normaalille. Pakki nelosen vieressä.

              Comment


              • #8
                mulla kytkimen uudelleen polkaisu ei auta oikeastaan koskaan .
                mullakin kytkin herkkä ja jämäkän tuntuinen siksi epäilenkin että joku paikka päästää paineet pihalle mutta luulisi tällöin että auto pyrkii eteenpäin pysähdyksissä ikäänkuin poljin puoliksi pohjassa mutta näin ei tapahdu

                Comment


                • #9
                  Uutta tietoutta kytkin ongelmalleni: Vaihteet menevät kylmänä hyvin päälle mutta kun kone lämpeää niin alkaa tökkiä, myös kylmällä kelillä esim. tänään vaihteet ovat toimineet loistavasti!! ykkönen menee parhaiten päälle auton ollessa hieman liikkeessä, pakkia en tietysti laita mutta ykkönen menee hyvin päälle myös auton liukuessa taaksepäin

                  Comment


                  • #10
                    Jos vaihteet takkuavat, niin yleensä on hyvä aloittaa tarkistamalla vaihteistoöljyn taso, tai jopa pistää nesteet vaihtoon jos niillä on ajettu yli 100t km.

                    Teppo lienee ilmannut kytkinsysteemin ? kytkimen työsylinterihän on mahdollista irrottaa tutkiskelua varten jos siellä olisi vaikka vuoto tiivisteissä.

                    Comment


                      #11
                      Kytkinlevyn kuluminen tuo mukanaan mainisemasi ykkösen kytkentäongelman. Paineasetelman liikevara kasvaa levyn ohentuessa, näinollen työsylinterin liikevara ei riitä täysin kytkimen irroittamiseen. ( kytkin jää vähän "iholle") Tähän viittaisi myös kytkennän helpottuminen auton liikkuessa. Kylmä oljy vaihdelaatikossa nopeuttaa kytkinakselin pysähtymistä. Lämpimillä notkeilla öljyillä pyörimisvastus lähes olematon ... elikkä pienten vaihteiden päällemeno "takkuaa"

                      Edellämainittu sillä varauksella että vaihdevivuston säädot kunnossa!

                      Kannattaa tutkia asiaa rauhassa! ajakilometrimäärä kertoisi myös jotakin.

                      Comment


                      • #12
                        autoni mittarissa on 156000km mutta auto on tuonti-auto, kunto sekä sisältä että ulkoa loistava mutta itse olen ajatellut että semmonen 250000km ehkä todellinen ajomäärä. Auto ollut koko ikänsä Berliinin lähistöllä(brandenburg) joten kaupunki ajoa paljon ja viimeiset kolme vuotta ennen minua naisella.

                        Comment


                          #13
                          250000km on suht paljon kilometrejä kaupunkiajossa olleelle autolle/ kytkimelle. Kytkentäkertoja on takuulla monta ... kulumista on hyvintehdyssäkin osassa varmasti.

                          On tietysti muistettava että tarkka vikaanalyysi näkemättä /ajamatta kyseistä peliä on vaikea paikka! vaikka vikakuvausesi sopisikin.

                          Kannattaa katsastaa oliko tuossa 1.6 mallissa työsylinterissä säätöä.
                          Ei jaksa ulkoa muistaa ...

                          A4 kytkinpaketin hinta muistinvaraisesti n. 160-170? (sisältää yleensä paineasetelman, levyn ja laakerin .. ei alkup. osa ).

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos Arto!

                            Tuli paljon tietoa jota en tiennyt....250000km oli vain oletus kilometreista saattaa hyvinkin olla että autossa on todelliset kilometrit mittarissa, sisustan kunto niin hyvä! mene ja tiedä eipä oikeastaan edes kiinnosta :)
                            Isälläni oli vanha 305 pösö ja siitä meni kytkin kun kilometreja oli takana 126000km pääasiassa kaupunki ajoa......mutta se onkin Ranskatar :) Nykyään volkkari ja siihen tehtiin kytkin remppa 240000km tienoilla (asetelma jumittui, poljin jäi pohjaan)

                            Juu kyllä mä luulen että kytkinlevy autostani on loppu mutta ihmeellistä on se että kytkin ei kuitenkaan luista,
                            Mulla oli ennen japanilainen kehon siirto väline ja siinä alkoi kytkin luistaa 350000km tienoilla laatikko irti ja kytkinlevyhän sieltä oli loppu.

                            Täytyy maanantaina soittaa audin-liikkeelle ja kysyä että voiko kytkintä säätää mitenkään jos ei niin täytyy irroittaa vaihdeloota ja tutkia kytkintä...

                            Comment


                              #15
                              Mulla on ollut ihan vastaavanlaista vikaa omassa A4:ssa...... 1.6 -96

                              Eli tällainen kytkimen "irroitusongelma". Toisinaan kun paikalta lähdettäessä laittaa vaihtedetta päälle, niin alkaa tuntua pientä vetoa (ilmenee moottorin kierrosäänten muutoksena/hyvin pienenä vetona) ja vaihdekeppiä joutuu työntämään voimakkaammin, että vaihde menee päälle.

                              Tämä vika ei esiinny koko ajan vaan ajoittain ja melkeinpä kelistä riippumatta (kylmä-lämmin, kostea-kuiva, ehkä harvemmin kylmällä säällä). Toisinaan vaihteet menevät kohdalleen ihan normaalisti. Luulen että kyseessä ei kuitenkaan ole kytkimen loppuun kuluminen, koska autossani on mittarissa n. 100tkm ja vika on nimenomaan ajoittainen. (huollot tehty merkkiliikkeessä)

                              Yhdessä varaosaliikeessä sanottiin, että kytkinasetelman akseli vois olla kuiva ja siksi takertelee...

                              Onko tähän ongelmaan tullut ratkaisua......Missähän vois olla vika?

                              Comment


                              • #16
                                On tullut, ratkaisu oli uusi kytkin levy. Vanha oli ihan loppu.....Korjaamon mies sanoi että kytkimen ikä riippuu hyvin paljon sen käytöstä. mun auto on ollut 75tkm iäkkään naisen käytössä.

                                On kuulema uusinut kytkin levyjä muihinkin Audeihin joissa vähän kilometreja mittarissa.,väitti myös että pieni kone , pieni kytkin ja painava auto ovat huono yhdistelmä ja kytkin ei siksi kestä kovalla käytöllä kovin pitkään.

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla on tosiaan tällä hetkellä mittarissä 102tkm, mutta ongelma alkoi jo syksyllä jossain 96tkm paikkeilla.... Pitää varmaan kuitenkin aloitttaa vaihteistoöljyn vaihdolla? Oliko minkäänlainen kytkimen/vaihtajan säätäminen mahdollista? (jos kuitenkin johtuis säädöistä)

                                  Mitä tämä kytkinremppa tuli maksamaan?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mulla vaihteistoöljyn vaihto toi avun noin kuukaudeksi kytkentä ongelmille mutta sitten ongelmat jälleen alkoivat, johtui varmaan jäykemmistä öljyistä ja kytkin akseli pysähtyi nopeammin vaikka paineasetelman liikevara loppui...

                                    Kytkinremontti (levy+asetelma+painelaakeri+työt) maksoi 347 euroa "nyrkkipajalla" ja sain autoni 5h päästä takasin ajoon mutta merkkiliikkeessä maksaa varmasti tuplat ja kestää paljo kauemmin.

                                    Sachs kytkinpaketti oli jotain 200 euron luokkaa, korjaaja ei suostunut laittamaan Motonetin kytkintä :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Oliko toi vaihteiston öljynvaihto paha homma, vai vaihdatitko liikkeessä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        ei ollut paha homma mutta Sakemanni on vaan keksinyt hieman tyhmän ropun.
                                        Torx jossa nasta keskellä.
                                        Mä porasin nastan pois.
                                        Öljyn laittoon pitää sit olla pitkä letku tratin jatkoks että ylttää yläkautta laittamaan öljyt lootaan....

                                        Comment


                                          #21
                                          Kävin vkonloppuna vielä Audin huollossa kysymäs, että mistä olis kysymys... Siellä sanottiin että silloin tällöin on ollut vastaavia ongelmia ja syynä on ollut se, että kytkinasetelma tekertelee akselillaan. (akseli päässyt kuivumaan)

                                          Ongelmaan auttaa akselin rasvaus, jota ei voi tehdä muutakuin avaamalla koko systeemi. Samalla ovat sitten aina vaihtaneet kytkinlevyt (melk. sama työ). Hinta-arvioksi tää kaveri heitti 1000-4500e =)

                                          Vaihteistoöljyn vaihdon sanoivat olevan ajan haaskausta tämän asian suhteen...

                                          Comment


                                          • #22
                                            tolla raha määrällä laittaisit kytkimen nyrkkipajalla aika monta kertaa.......

                                            Comment


                                              #23
                                              No... Saakohan sitä kytkytintä säädettyä vai ei?

                                              joissain autoissa vaijeria pystyy säätämään vaan mites audeissa mahtanee olla

                                              ko. auto on a4 vm.97 2.6 quattro

                                              Comment


                                                #24
                                                Pääsylinterin käyttötangossa on ainoa säätö ja siihenkään ei ole tarvetta normaali tilanteissa koskea.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X