Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABZ jakohihnan kiristys (A8 -95)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABZ jakohihnan kiristys (A8 -95)

    Öljyvuotojen korjauksen jälkeinen jakopään kasaus menossa, mutta tuli vähän ongelmia. Hihnan kiristäjää ("iskari") ei saa säädettyä ilmoitettuun mittaan 135-139mm. Vaikka hihnapyörässä oleva epäkesko säädetty löyhimpään asentoon, kiristäjän mitaksi jää 128mm. Hihnana Goodyear. Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta, vai kasasinkohan jotain väärinpäin? Ei tuossa kyllä monia vaihtoehtoja ole.
    Attached Files

    #2
    Onhan vanhassa ja uudessa hihnassa sama määrä hampaita? Ei tuota nyt oikein muuten saa väärin kasattua...

    Comment


    • #3
      En ole laskenut mutta google väittää joka paikassa että hihnan pitäisi olla oikea (malli G1393H, 299 hammasta, 2392mm).
      Täytyy vielä varmistaa huomenissa. Varsin outo juttu kyllä.

      Comment


      • #4
        Eihän hihna vaan ole väärällä puolella tappia kampuran vieressä?

        e: eipä taida olla kun kuvia kovasti zuumailin

        Comment


        • #5
          Hampaat laskettu, sama määrä sekä uudessa että vanhassa. Mittailin noita hihnoja ja huomasin että uusi on 0.5mm paksumpi hampaan kärjestä selkäpuolelle mitattuna. Voikohan noin pieni ero olla ratkaiseva?

          Ja ettei remppa etene liian sujuvasti niin kiristimen pulttia irrottaessa tuli kierteet mukana. Tai tarkemmin sanottuna irtokierteet, näköjään korjattu jo aiemmin. Toivottavasti tuohon löytyy vielä sopivia holkkeja.

          Comment


          • #6
            Olethan alkukiristyksen jälkeen pyöräyttänyt konetta kierroksen tai pari? Vasta sitten kannattaa suunnitella lopullista kiristystä. Vaikuttaa todella paljon tuohon iskarin pituuteen ja toimintaan, kun hihna ensin hakee itsensä oikealle ajouralle.

            Pete: Noissa uudemman sarjan koneissa ei onneksi ole enää sitä surullista tappia. Tuo kuvassa näkyvä valu-uloke korvaa sen.
            Viimeksi muokannut Tinke_J; 25.9.2010, 13:22.

            Comment


            • #7
              Olethan alkukiristyksen jälkeen pyöräyttänyt konetta kierroksen tai pari?
              En ole vielä päässyt niin pitkälle. Ensimmäinen ongelma oli kun hihna ei meinannut millään mennä paikallensa. Ainoa keino millä sain sen laitettua oli kääntää epäkesko löysimpään asentoon, puristaa kiristinjousi kasaan, ja vielä ottaa nokkien hihnapyörät niin paljon ulos kartioiltaan kun mahdollista. Näin toimien sain juuri ja juuri muljautettua hihnan vesipumpun pyörälle.

              Täytyy kokeilla pyöritellä kun saan tuon kierteen ensin korjattua. Minkähän verran tuo vaikuttaa ajoitukseen kun nokkien lukituslevythän pitää irrottaa ? Lähinnä vaan että täytyykö ajoitus vielä tarkastaa/säätää uudelleen sen jälkeen (eli levyt paikalleen ja nokkien pultit löysälle).

              Comment


              • #8
                Hihnahan kiristyy "löysältä puolelta" ja itselläni ei ole koskaan ajoitus muuttunut pyörittelyn jälkeen. Eli kiristät merkkeihin kuitenkin siten, että hihnan vetopuoli on kireällä. Ajoitus tulee toki tarkistaa myös pyörittelyn ja iskarin säätämisen jälkeen.

                Comment


                • #9
                  Päivitetään vähän tilannetta.
                  Kierre korjattu Wurthin Time-Sert sarjalla. Aika näppärä tuo "holkkisysteemi".
                  Hihna vaihdettu Gates:n valmisteeseen ja säätöongelma poistunut. On se vaan uskottava että GY:n hihna oli liian lyhyt (tai paksu). Oli muuten huomattava ero hihnojen tuntumassa. Goodyear jäykän ja kovan oloinen, siinä missä Gates joustava ja taipuisa. Eli ainakaan tämän kokemuksen perusteella en voi suositella ko. hihnamallia ABZ-moottoriin.

                  Mainittakoon vielä että Gates:n hihnalle ilmoitetaan 4mm pidempi kokonaismitta, vaikka hammasmäärä on sama. Ei se näköjään paljosta ole kiinni.

                  Comment


                  • #10
                    Hyvä homma että tuli kuntoon!Eipä olisi äkkiseltään uskonut hihnasta olevan kiinni.

                    Comment


                    • #11
                      Öljyvuotojen korjauksen jälkeinen jakopään kasaus menossa
                      Kerro vähän lisää mitä tuli tiivistettyä, vaihdoitko tuon etulaipan ja lohkon välisen tasotiivisteen ?

                      Comment


                      • #12
                        vaihdoitko tuon etulaipan ja lohkon välisen tasotiivisteen ?
                        Olin kyllä varautunut että vuoto saattaa olla ko. laipasta, mutta syyllinen olikin nokka-akselin stefa. Oli jo vaihdettu joskus koska oli kapeampi (ja ilmeisesti huonolaatuinen) kuin alkuperäiset. Vaihdoin myös toisen nokan, kampi-akselin ja öljypumpun akselin tiivisteet varmuuden vuoksi. Ja tietysti myös ajoitustyökalujen takia avattavien laippojen tiivisteet.

                        Comment


                        • #13
                          Ok, mulla on tuossa yksi tapaus johon on kansiremontti juuri tehty mutta jostain vuotaa edelleen oikealle puolelle jakopäätä.

                          Comment


                          • #14
                            Vaikka mennäänkin ohi otsikon aiheesta niin laitan pari linkkiä joista oli ainakin "henkistä" apua ennen työn aloitusta.
                            http://forums.quattroworld.com/a8/msgs/16212.phtml
                            http://forums.quattroworld.com/a8/msgs/15304.phtml
                            Kakkoslinkin kolmannessa kuvassa näkyy että ko. laippa sisältää ilmeisesti kanavan jossa on paine. Mahdollinen vuotokohta otaksun. Ja tietysti öljypumpun tiivistekin vuotaa oikealta puolelta (kuskin paikalta katsottuna...). Ja onhan sitten öljynjäähdyttimen muoviputki/tiivisteet mutta se vuoto tuskin jakopäähän saakka pääsee.

                            Comment

                            Working...
                            X