Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tukkoisuus katosi ja kulutus pieneni

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tukkoisuus katosi ja kulutus pieneni

    Olen reilun kuukauden ajellut A6 vm.2000 2.4l koneella ja automaatilla ja nelivedolla. autolla ajettu noin 136tkm, ollut CD-kilvillä uutena ja sen jälkeen muutenkin semmoisena ministerikuljettimena. paitsi nyt, kun se on minulla:)

    ensimmäiset tuhannet kilsat tuntui jotenkin laiskalta (verrokkina kesäauto, muutaman vuoden vanhempi Caddy 300hp koneella), mutta arvelin sen vaan johtuvan siitä, että on kesäautokaudella tottunut rivakampaan liikkumiseen.

    muutaman kerran reissussa mittailin bensan kulutustakin. tuntui, että tasaisella matka-ajolla ei päässyt mitenkään alle kymmenen litran kulutukseen.

    senkin arvelin vaan olevan automaatin ja nelivedon ominaisuuksia. vaihdoin kuitenkin ilmanputsarin ja huollotkin on teetetty normaalisti ajallaan.

    mikään ei kuitenkaan muuttunut.

    sitten kurkistelin sitä ilmanputsarikoteloa hiukan tarkemmin, niin mokomassa on semmoinen ohutsilmäinen sihti ennen kuin ilma pääsee putsarille asti! ja se oli ihan täynnä kaikkea kottaraista pienempää lentävää peliä!

    puhdistelin sen ja avot. alkaa jo tuntua autolta! :D

    kyllä on saksalainen insinoori metka isäntä kun tuommoisen esipuhdistimen on laittanut ilmanputsarin eteen... =)))

    nyt kuluu vajaan 9litraa sadalla ja saa ohitellakin ihan eri turvallisesti =)

    ei minulla muuta. halusin vain jakaa tämän ilon hetken kanssanne:)

    -a-
    ps. vielä kun viikon päästä ehtii vaihtaa vuotavan venttiilikopan tiivisteen, niin passaapa mennä pitkin ja poikin...

  • #2
    Tein joskus saman homman vanhempien Passatille ja kulku kyllä piristyi selvästi. Ei ole iso homma ja itse olen ottanut tavaksi tarkistaa tuon sihdin useamman kerran vuodessa jos muutenkin satun konehuoneessa jotain roplaamaan.

    Comment


    • #3
      Onkos C4 koriin istutetussa ABC-moottorissa samanlainen sihti ja jos on, niin missäpäin?
      Autokin majailee sopivasti puun/pensaan edessä, niin en epäile hetkeäkään vaikka tuolta löytyisi isokin kasa lehtiä ja muuta mujua...

      Comment


      • #4
        Jos on, niin se löytyy imutorvesta ennen varsinaista ilmansuodatinta.

        Itse viskasin koko esisuodattimen mäkeen, kun kyllästyin puhdistelemaan sitä vähän väliä, sillä se vaikutti ainakin äkkiseltään melko turhalta laitokselta. Se tukkeutuu todella nopeasti, ja ilmansuodattimessa on paljon enemmän pinta-alaa, joten se ei tukkeudu kokonaan parista pikku lehdestä.

        Comment


          #5
          Ei ole c4 korissa "prefilteriä", mutta kyllähän siihen putsarikotelon imutorveen mahtuu hiirestä lähtien kamaa sisään... Itselläni tosin mahtuu vaikka hormoonirotta, mutta se on sitten ihan toinen tarina ;)

          Comment


          • #6
            Jaahas. Tämä oli sitten paras "viritys" mitä olen autolle vähään aikaan tehnyt. Koko verkko huit kuuseen ja kulutuksesta 0,5 l / 100km pois ja tukkoinen käytös unholaan

            Comment


              #7
              B5:stä sitä ei ilmeisesti löydy?

              Comment


                #8
                Ei löydy. Ite menin heti tämän luettuani tarkastamaan onko kottaraisia imuputkessa, mutta ei oo verkkoo noissa..

                Comment


                • #9
                  Eikös se sihti löydy b5:ssa sieltä, kun irrottaa suodatin kotelolle tulevan rööriin ja katsoo alas, siinähän se on ilmanputsarin kotelossa olevassa reijässä, sellainen tiheä verkko.

                  Comment


                  • #10
                    Irti sen verkon B5:ssa saa tosin vain sisäpuolelta eli joutuu ilmanputsarin aukaseen.

                    Comment


                    • #11
                      Miksihän se sihti muuten on niin tiheä kuin on? Luulisi, että harvemmasta olisi enemmän hyötyä, koska se ei tukkeutuisi niin helposti. Onhan siellä kuitenkin aina se varsinainen suodatin keräämässä pienemmät roskat.

                      Comment


                        #12
                        Noo ei mulla ainenkaa ollu. Kaikki ilmakanavat purin mutta ei näkyny. Liekkö otettu poikkeen joskus..

                        Comment


                          #13
                          Eikä oo tääkää :)

                          Comment


                          • #14
                            Tässä jotain ketjuja asiasta, kun vähän googlaili (osa koskee Passat B5.5:sta):

                            http://www.audizine.com/forum/showth...t=mouse%20nest

                            http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=244064

                            http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=244365

                            Comment


                            • #15
                              Mahtaakohan B6:ssa olla moista? 1,8t ja 2,0 olis pihassa.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Hece R Näytä viesti
                                Mahtaakohan B6:ssa olla moista? 1,8t ja 2,0 olis pihassa.
                                Löytyy ainakin 1.8T:stä, itse vaihdoin suodattimen kesällä uuteen.

                                Comment


                                  #17
                                  Taitas olla huolto-ohjelmassa toi "Snow screen cleaning" joka 30tkm eli kannattaahan se välillä putsata.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mitähän varten b5:sen ilamsuodatinboxin pohjassa on sellainen jousikuormitteinen läppä? Onkohan vaan varmistus ilman saannille jos suodin on tukossa? Tuleeko valtavasti tehoa jos ottaa läpän veks ;-)
                                    Viimeksi muokannut Weskuu; 29.9.2010, 16:23. Perustelu: typo

                                    Comment


                                      #19
                                      Se sihti (snow screen) taitaa löytyä vain autoista, jotka on uutena myyty kylmiin maihin. Omasta A6:sta sitä ei löytynyt.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tämän ketjun innoittamana tänään vaihdettiin TT:n ilmansuodatin. Edellinen olikin vielä alkuperäinen eli tehtaalla asennettu vuonna 2004. Ensivaikutelma ihan vaan perstuntumalta oli, että "kyllä kannatti". Jopa kiihdytyksen aikainen käyntiääni muuuttui: nuhaisuus hävisi ja terävyys palasi. Ilmeisesti myös karanneita hevosia tuli takas laitumelle... :)

                                        Uusi ilmansuodatin (pelkkä osa) maksoi 17 euroa. Miksi näillä pitää olla tolkuttoman pitkä vaihtoväli?

                                        Huolto-ohjelman mukaan ilmansuodatinta ei olisi tarvinnut vielä vaihtaa... Järjetöntä. Tuolla hinnalla sen voisi vaihtaa vaikka kerran kuussa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ettei se olisi se läppä (se siellä kotelon pohjalla) jonka kautta kone imee esim. talvella lämmintä ilmaa pakosarjan päältä? Ainakin näitä vanhemmista sellaanen löytyy, mutta en tiedä toimiiko tuo todellisuudessa vai näyttääkö kivalta vain "paperilla".

                                          Äiteen passatista (-99) lähti tuo siivilä mäkeen jakopäänrempan yhteydessä.

                                          Puolen vuoden välein kun vaihtaa ilmansuodattimen, niin pysyy hyvänä, ja vielä välillä puhaltelee puhtaaksi aina joskus ;)

                                          OT. Kattelkaas joskus sinne raitisilmasuodattimeenki, on töis vaan joskus tullu aika karseitakin tapauksia vastaan. Eräässäkin oli jo alkanut kehittyä viherkasvillisuutta siihen päälle, löytääs vaan sen kuvan jostain :D

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuli tuosta raitisilmasuotimesta mieleen. Kattelin ekaks molempien suotimen kunnon ennenkun lähin niitä hakemaan. Ihme että raitisilmasuotimesta on jotain edes tullu läpi, oli ihan musta ja täynnä koivunsiemeniä, lehtiä, havun neulasia jne. Puhalsin huvikseen paineilmalla suodattimen läpi, kyllä oli niin paljon nokee ja muuta partikkeliä ilma sakeenaan että huh, onneks menin ulos puhaltamaan enkä tallissa päättäny sitä tehä.. =)

                                            Aini: Mulla on auto ollu alunperin saksassa, liekkö sillä sitten vaikutusta sen esisuodattimen puuttumiseen? Tosin autossa on ns. "talvipaketti"..

                                            Comment


                                            • #23
                                              se läppä siellä suodatinkotelon pohjassa ihmetytti minuakin. en keksinyt sille mitään virkaa. en tosin poistanutkaan, olkoon moinen siellä.

                                              sijainti on aika tarkalleen eturengasta kohti siinä kotelossa, välissä toki peltiä ja muovia ainakin, joten ei sitä kautta kyllä ehkä lämmintä ilmaa hirveästi tule.

                                              jos joku tietää tuon merkityksen, niin saa kertoa=)

                                              -a-

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja jarpale Näytä viesti
                                                Tämän ketjun innoittamana tänään vaihdettiin TT:n ilmansuodatin. Edellinen olikin vielä alkuperäinen eli tehtaalla asennettu vuonna 2004. Ensivaikutelma ihan vaan perstuntumalta oli, että "kyllä kannatti". Jopa kiihdytyksen aikainen käyntiääni muuuttui: nuhaisuus hävisi ja terävyys palasi. Ilmeisesti myös karanneita hevosia tuli takas laitumelle... :)

                                                Uusi ilmansuodatin (pelkkä osa) maksoi 17 euroa. Miksi näillä pitää olla tolkuttoman pitkä vaihtoväli?

                                                Huolto-ohjelman mukaan ilmansuodatinta ei olisi tarvinnut vielä vaihtaa... Järjetöntä. Tuolla hinnalla sen voisi vaihtaa vaikka kerran kuussa.
                                                jaa-a.. Onko muka niin ettei ilmansuodattimen vaihto kuulu huolto-ohjelmaan ns. "vuosihuollossa" ? Tosin jos pitää siellä 6 vuotta wanhaa filsua niin saa jo syyttää osin itseäänkin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kysyin tuosta ilmansuodattimen vaihdosta ihan erikseen, kun auto oli keväällä long life -huollossa marmorilla. Sanoivat vaan, ettei ainakaan huolto-ohjelman mukaan tarvi vaihtaa ennen kuin tulee 60.000 km mittariin. Tulipa nyt kuitenkin vaihdettua "vähän etuajassa" :)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja dean66 Näytä viesti
                                                    jos joku tietää tuon merkityksen, niin saa kertoa=)
                                                    Kuten Weskuu arveli niin kyllähän se on hätäportti ilmansaannille jos normaali kanava tukkeutuu. Sehän on jousikuormitteinen ja siten aukeaa käytännössä vain kun ilmanpuhdistimessa on alipaine.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Katohan, sitä on vanhoilla päivillä älytty siirtyä ihan näiden edustus kulkineiden pariin ja vielä tänne tultu kuikuilemaan asiasta! Alkaako sitä tosiaan viisastumaan vanhetessaan.. jännä odotella miten sitä itse valaistuu ;) No on ne ameriikan hyytelötkin maukkaita vehkeitä, harrastele vaan niitäkin vielä siinä sivussa. Teikäläisen entinen valtteri on muuten kulkeutunut taas näille lakeuksille, tuli bongattua tuossa kesällä pari kertaa. En tiedä vieläkö on se hieno peräluukun detalji pysynyt matkassa, niin läheltä en päässyt näkemään.

                                                      Ettei nyt menisi ihan off topiciksi ja lässyttämiseksi niin mulla löytyy vag-comia ja kaapelia mikäli tulee tarvetta ihmetellä. Ja jotain kai sitä on tarttunut päähänkin näiden rinkelibussien toiminnasta jos tenkkapoo sattuu iskemään.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja dean66 Näytä viesti
                                                        se läppä siellä suodatinkotelon pohjassa ihmetytti minuakin. en keksinyt sille mitään virkaa. en tosin poistanutkaan, olkoon moinen siellä.

                                                        sijainti on aika tarkalleen eturengasta kohti siinä kotelossa, välissä toki peltiä ja muovia ainakin, joten ei sitä kautta kyllä ehkä lämmintä ilmaa hirveästi tule.

                                                        jos joku tietää tuon merkityksen, niin saa kertoa=)

                                                        -a-
                                                        Kyllä mun kulkineesta ainaskin läppän auettua oli alla olevassa pellissä reikä suoraan lokarin sisään... Ei ainaskaan sieltä lämmitettyä ilmaa saa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          A4 B7:ssa löytyi vastaavanlainen sihti kuin mitä tämän viestiketjun aloituksessa mainitaan. 40tkm mittarissa ja voi sanoa että oli melko tukossa tuo sihti.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pakkohan se on tsekata omastakin, kunhan saan huollosta pois. Onko mitään tarkempia speksejä, mistä se sihti B7 A4:sta löytyisi? Kuva ois kiva. Sen verran tuore tuon auton omistaja olen, että en juurikaan ole konepellin alle ehtinyt itseäni kammeta.
                                                            Viimeksi muokannut vili76; 21.10.2010, 10:32. Perustelu: typo

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X