Kiitoksia Alpi. Tuo kylmäkäynnistys ja sytytysennakko tässä askarruttivatkin. Näköjään vaihdoin sitten suuttimetkin "turhaan".
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 käyttökokemuksia
Collapse
X
-
Ootteko seurannu öljyjä ja huohotuksen määrää e85:lla? Ainakin vireemmissä vehkeissä veden muodostus on jopa sairaanloista. Myös mitä enemmän etanolia öljyn seassa, sitä enemmän sinne muodostuu vettä. Pätkäajoa en suosittele e85:lla, haihtumista ei kerkeä tapahtumaan. Omassa laitteessa tuota vettä tulee huohottimesta kuin kiehuvasta teepannusta. Monilla kuulemma ollut ongelmaa tuon öljyn kuraantumisen kanssa. Erään Almin kanssa tuosta juttelin ja hän ajaa 3L huohotinpönttö keräyksellä, josta paluu ö-pohjaan ja huohotus vielä ulkoilmaan. Hänellä sama juttu, vesihöyryä puskee kovasti. Itsellä vajaan litran suljettu pönttö täynnä noin 15km ajon jälkeen. e siis vettä ja etanolia.Viimeksi muokannut -03 tq; 7.5.2012, 22:31.
Comment
-
Vieras
15km ajon jälkeen?? Huhheijjaaa.
Eli ei siis ole Audin Flexfuel autoissa turhaan muutettu pyttyjen hoonaustapaa ja männänrenkaita verrattuna normaaliin versioon.
Comment
-
Ohessa kuvakaappausta sopeutuksista ja käytetyistä asetuksista, tankissa siis puhtaasti E85:sta. Kanava 10 on tapissaan (+25%) ja ecu sopeutuu vielä kymmenen pinnaa siihen päälle, kokonaisuutena siis ~+35% bensaan verrattuna.
Käyntiin lähtee ihan reippaasti lämpötilan ollessa aamulla pari yli nollan. Etanoli haisee, mutta kyllä se bensaltakin haisee jos sitä on tankissa. Ihan kylmänä kangertelee vielä näillä asetuksilla vähän, jos erehtyy liikaa kuormittamaan. Muuten kaikki toimii ok, ainoa omituisuus on puolilämpimänä käynnistettäessä seilaava tyhjäkäynti, pomppii hetken ylös/alas ja sitten tasaantuu. Taitaa rikastaa vähän liikaa?
Seosmittarin kanssa pääsisi vähän paremmin hajulle, tahtoo olla vähän hakuammuntaa ilman. Sen verran vähän luotan näihin säätöihin, että seuraava tankki sisältää tavan bensiiniä. Jätetään kokeilut muitten propellihattujen vastuulle ;)
Comment
-
alpi: "Etanoli haisee, mutta kyllä se bensaltakin haisee jos sitä on tankissa. Ihan kylmänä kangertelee vielä näillä asetuksilla vähän, jos erehtyy liikaa kuormittamaan. Muuten kaikki toimii ok, ainoa omituisuus on puolilämpimänä käynnistettäessä seilaava tyhjäkäynti, pomppii hetken ylös/alas ja sitten tasaantuu."
Kilu7: Tuollaiset ominaisuudet oli omassakin, kun oli boxi paikoillaan ja auton "ei kylmänä" käynnisti. Nykyisillä suuttimilla tuollaiset poistuivat ja ainoa asia mikä vaatii säätöä, oli tuo kylmäkäynnistyksen rikastaminen. Voisihan tuota ch:10:ä itsellä tiputtaa ja katsella mihin long timet asettuu. Sytkän pistin 3.750 aikaisemmalle ja nopeutin lambdan adaptaatiota. Onhan tässä aikaa testailla, kun ohjelma löytyi.
Comment
-
Tuli käytyä katsastuksessa, ja tällainen päästölappu E85:lla tuli:
Tyhjäkäynnillä|kierroksilla
CO 0|0
CO2 14,2|14,3
HC 17|15
O2 0,22|0,12
Lambda 1,00
Ei eronnut merkittävästi viimevuotisesta bensalla otetusta, kaikki arvot olivat kuitenkin hiukan paremmat. Johtuuko etanolista vai muusta huollosta, paha sanoa.
Comment
-
Muistakaas tuo. Häviää kohta koko moottori kun viina sen sieltä syö. Sanaton...http://lyhyt.net/usq
Comment
-
Väärää polttoainetta tankkaamalla voi aiheuttaa itselleen kalliin autoremontin. Matkanteko saattaa päättyä jo 27 000 kilometriä jälkeen, kertoo arvostettu saksalaisjärjestö ADAC.
Siihen päättyi matkanteko – väärään tankkaukseen. Saksan autoliitto ADAC suoritti viime vuonna kestotestin, jossa auton tankkiin tankattiin tahallaan osittain väärää polttoainetta. Testin tarkoituksena oli testata, vaikuttaako polttoaineen biokomponentti, etanoli, juuri sillä tavalla kun sen on kerrottu vaikuttavan. Siis mahdollisesti syövyttävän auton polttoainejärjestelmän joitain osia.
Karmea totuus
Ja niinhän siinä kävi – syövytti se. Testissä myös Suomessa yleisessä jakelussa oleva, E10-bensiinissä vaikuttava biokomponentti, etanoli, syövytti joitain auton polttoainejärjestelmän osia. Salaisuudeksi jäi, mitä osia tarkalleen noin reilun puolen vuoden ajon jälkeen piti uusia. Mutta avainsanat ovat: voivat, ja mahdollisesti. Niinpä esimerkiksi Opel jäi tien päälle.
Cocktailsuositussa-RE85-bensiinissä on suomalaisittain poikkeuksellisen runsas bioetanolipitoisuus, jopa 85 prosenttia. ADAC:in testissä olleen uuden Opel Signum-auton polttoainepumppu alkoi pelkän E10-bensiinin vuoksi vuotaa jo 27 000 kilometrin kohdalla. Saksalaisjärjestö tietääkin ohjeistaa autoilijoita, että polttoaineella on oikeasti väliä. Autovalmistajien ohjeistusta kannattaa noudattaa.
Comment
-
Hahah mistä nuo keksii tuollaista täyttä p****a, molempien lehtien jutut on ihan tuulesta temmattuja. Esim. kaikki kumit ja muovit mitkä kestää bensiiniä kestää paremmin etanolia. Tästäkin oli aikaisemmin kirjotettu että kaikki putket ja muovit sulaa.. Miksi ihmeessä pitää lehtiin kirjoittaa tälläistä soopaa jos ei ole mitään tietoa/faktaa/todisteita koko asiasta. 85:sella on ajettu jo ties kuinka kauan ja yhtään juttua en ole kuullut missä pelkästään 85 käyttö olisi rikkonut jotain. Toinen lehti kirjoitti aikaisemmin että jos vahingossa tankkaa 85:ta niin pitää tankki tyhjennyttää korjaamolla ja kaikkea, hirveät tuhot ja laskut jos ei ole tarkkana... Todellisuudessa tuolla voi ajaa ihan hyvin. Flexfuel autot tehdään ihan samoista osista kun muutkin autot, erona on vain tuo viinan tunnistus, oma boxi joka osaa säädöt tehdä ja eri suuttimet. Ehkä jotain muutakin pientä, mutta kaikki muut osat on ihan samoja. Itekin olen vuoden -88 bemarilla ajellu viinalla koko talven ja mitään ei ole syöpynyt vaikka kaasarilla onkin ja tuota ei todellakaan ole viinalle suunniteltu. Kummasti käy ja kukkuu ja kumi palaa turbon kanssa. Älkää missään nimessä tankatko tätä liian halpaa viinaa (99e/l) vaan kallista 98 bensaa (1,72e/l).
Comment
-
-
Muistaako joku vielä autontuojien kampanjat tuontiautoja vastaan? Eivät sovellu Suomen olosuhteisiin yms. roskaa. Nyt on muuttunut ääni kellossa, kun liikkeet itse tuovat käytettyjä Saksasta. Eihän ne keski-euroopan renkaatkaan kuulemma sovi Suomen olosuhteisiin. Kyllä näitä tarinoita piisaa ja sitten abc:llä niitä totena toitotetaan. Muutenkin ihmetyttää että suurin huoli etanolin haitoista on sellaisilla autoilijoilla, jotka eivät sitä itse käytä. Minua ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa, vaikka joku ajelisi kusella ja tankkaisi sitä omasta päästään ja jos vielä autokin hajoaisi, niin sekään ei olisi minulta pois.
Trimmit asettuneet +3,1:seen, joten saa se "oikea" ohjelmakin jäädä tekemättä. Syksyllä sitten taas säätöjen pariin. Ilmoittelen jos sitä ennen auto hajoa tai moottori sulaa.
Comment
-
Oletteko laskeneet pumpun ja ruiskun tuoton ennen e85 kokeilua ? Omasta kokemuksesta vaatii noin 35% enemmän e85 polttoainetta kuin normaalia bensaa. Käyttäisin mielelläni e85:ttä koska sen kanssa pakokaasunlämmöt ovat merkittävästi alhaisempia ja siten viritysastetta voi nostaa (=lisää tehoa ;-)
Löytyyköhän jostain VCSD:n loggerista injektorien duty cycle jotta asiaan voisi perehtyä ?
Comment
-
Tuli tekaistua tuollainen taulukko yhden pelkällä E85:lla ajetun tankillisen pohjalta. Ajot on suht vakiot, joten keskikulutus harvemmin heittelee.
Kulutus siis nousi sen ~35% E85:lla ajaessa, joka oli vähän enemmän kuin odotin. Siltikin meikäläisen ajoilla (n. 20 tkm / vuosi) kertyisi säästöä polttoaineen osalta n. 750 euroa vuodessa. Ei ihan pieni summa kuitenkaan.
Comment
-
Omalle kotterolle ohjekirja antaa polttoainekulutukselle arvot, kaupunki: 15.2L, maantie 8.0L. Itse en ole koskaan maantiellä päässyt alle 9.5 litran ja kaupunki on yleensä ollut n.13.5L:aa. Arvot olivat samat myös vanhemmalla 95:lla. Nykyisellä säädöillä RE85:lla kaupunkikulutus on 16.6 litraa. Maantieajoa en ole päässyt kunnolla kokeilemaan. Boxilla maantiekulutus oli n.11L/100km:ä, mutta aavistuksen laihalla se kävi kovemmilla kierroksilla. Kovimmilla 95E10:n hinnoilla säästin n.5.5€:a/100km:ä. Itsellä ei ole "säästön" takana nuukuus, vaan periaate. En halua maksaa tuotteesta veroa turhaan. Tuohon ST1:sen käteiskortin 0.983€/l sisältyy kaikien valmistajien katteet ja vieläpä valtion verot. Eli tuo "normi" polttoaineen hinnanero on pelkkää veroa. Se maksaa ketä kiinnostaa. Muokakataan vielä viestiä dumolle. Eli itsellä käytössä kesikset, kitkat ja nastat. Uskallaan väittää, että keski-euroopan kitkat ovat paremmat syksyisin ja keväisin siis kesisten ja nastojen välillä. Toki omia mielipiteitä, eikä maksettuja rengastestejä.Viimeksi muokannut Kilu7; 16.5.2012, 18:30.
Comment
-
No sama "ongelma" on ollut aikaisemmissakin autoissa. En tiedä miten nämä matka-ajot tulisi suorittaa speksien mukaan. Olen omasta mielestäni ajanut siististi, mutta soppaa vaan kuluu. Nykyisin nämä matka-ajot mennään melkein rajoitusten mukaan. Enemmänkin ihmetyttää tuo kaunpunkikulutuksen pienuus. Millaisilla lukemilla te ajatte n.100km/h:ssa vauhdilla?
Comment
-
Niin kuin FFP:llekin totesin niin on se ihme kun 50/50 seoksella eli noin 50% etanoliseoksella moottori syöpyy (ilmeisemmin aika nopeasti), mutta 10% seoksella (95E10) on turvallista ajaa melkein mitä vain, jos valtiota ja VTTtä uskoo.
Taisi jäädä aikoinaan kemian opiskelut aika vaiheeseen, kun ennen elin siinä uskossa että laihempi seos vain hidastaisi reaktiota.
Varmaan tuon takia ei koskenkorvaa myydä alumiinitölkissä.
Tiedä sitten onko hallitus sanonut sanomatalolle, että keksikääs joku mummonpelotteluartikkeli, vai onko tuo ISän autotoimittaja repinyt tuon koko jutun hatustaan, että saisi jotain tuotettua.
Comment
-
Nyt on rullattu 4000 km RE85 polttoaineella ongelmitta. Ihmettelen näitä asiantuntevia lehtikirjoituksia ja pelotteluja. Tietysti eri automalleissa ja merkeissä voi olla eroja. Kokeilemalla selviää.
Olen lähetellyt kyselyjä mm. autoliiton kaverille ja tälle iltasanomien toimittajalle mihin heidän tietämyksensä perustuu, mitä väittävät näissä lehtijutuissa RE 85 käytön vaaroista. Eivät ole vaivautuneet vastaamaan. Faktat esiin!Viimeksi muokannut penak; 17.5.2012, 23:04.
Comment
-
En tiedä muutakuin, tytärpuoli ajellut tuolla 85 seoksella, eikä ainakaan vielä ole Seat luovuttanu.
Itse en kyllä uskaltaisi mokomaa käytellä, mutta ootellaan ensivuoteen, jokos raportteja alkais tännekin ilmestyä vioista, tai sitten "halvasta" ajosta.
Ja tosiaan jos tuo toimii ja yleistyy, niin verokeinoilla saadaan siitäkin kallista ja maailma pelastuu.
Comment
Comment