Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Joo, ei ole lämpötila-anturia. Korjasin tuohon aikaisempaan viestiin, että seos on nyt max.E74. Liekö lämmin ulkolämpötila vai seos syynä, mutta tänään käynnistyi "kylmiltään" kertalaakista.

    Comment


    • #62
      Polttoainesuodatin vaihdettu n.3tkm:in RE85:lla ajon jälkeen, öljyillä ajettu n.9tkm:ä. Puhdasta oli, joten taitaa olla vain varotoimenpide tuollaiset suositukset. Marraskuussa seuraava öljyn vaihto. Ilmojen lämmettyä ja seoksen muutuessa on auto toiminut loistavasti. Huomenna tulee pitempi matka-ajo, joten pääsen tarkistamaan, onko vikakoodit uusiutuneet.

      Comment


      • #63
        Polttoainesuodattimen vaihdoin itsekkin noin 3tkm ajon jälkeen (RE85). Avasin vielä alumiinikuoren suodattimesta ja totesin suodatinpaperin vain hieman muuttaneen väriä. Ei huomioitavissa silminnähtävää likaa. Öljyillä ajetaan se normi 10tkm.

        Comment


        • #64
          Siis olenko nyt ymmärtäny oiken että tuota RE85 voipi tankata normi autoon? Eikö se syö bensapuolen tiivisteet? Mitenkä pitääkö jotain muutaki muuttaa ku tuo pelkkä boksi jos meinaa alkaa käyttämään tuota RE85:sta?
          Viimeksi muokannut tieros; 29.4.2012, 17:59.

          Comment


            #65
            Kotitallissa tuli katottua jäteöljyasiasta 9tkm ajettuja öljyjä ja todettua että puhdasta on? Aika tieteellistä.

            Viinakoneet kaipaavat enemmän kakkua kylmänä, joten sitä menee myös enemmän ohipuhalluksena alakertaan öljyjen sekaan. Sellaisten virallisten viinavehkeiden öljynvaihtovälit ovat bensa-autoja lyhyemmät eikä varmasti ilman perusteita.

            Comment


            • #66
              Kuinka tieteellisesti molekyylit katsotaan toisten talleissa? Noiden viinavehkeiden öljynvaihtovälisuositus on se 10tkm:ä, joten tulikohan suurta vahinkoa 3tkm:n aikana? Sitä en tiedä kuinka paljon ohipuhaltaa alakertaan kylmänä, jos ei kakku riitä koville kierroksille lämpimänäkään. Paljonko lisätään syöttöä kylmälle E85:lle vs. 95E10?
              Viimeksi muokannut Kilu7; 29.4.2012, 21:07.

              Comment


                #67
                No kai "puhdasta oli" johonkin perustuu. Viittaan nyt siis ainoastaan niihin öljyihin.

                Sanotaan nyt karkeasti lähelle 50% enemmän kylmärikastusta kuin bensalla niin ollaan alueella. Lämpimänä kovilla kierroksilla ja kylmänä ajolla ei ole oikein mitään tekemistä toistensa kanssa.

                Comment


                • #68
                  Kuten olen monesti maininnut, niin en todellakaan ole asiantuntija näissä aisioissa ja niistä oikeasti tietävät voivat pitää kommentejani tyhminä. Omassa kotterossa tuo kylmäkäynnistys RE85:lla on ollut ongelma näihin päiviin saakka. Mielestäni boxi ei kykene tarjoamaan tarpeeksi kakkua kylmänä ja täysillä kierroksilla. Nyt kun muutin seosta, niin tilanne näyttäisi muuttuneen. Jos etanolin energia on 30%:a pienempi, niin eikös kyseinen lisäys riitä kylmänä normaaliin softaan? Huomenna sinne L-rantaan köröttelen ja katselen onko tullut uutta koodia. Olisi mukava saada rakentavia kommenteja asian suhteen.
                  Viimeksi muokannut Kilu7; 29.4.2012, 21:57.

                  Comment


                    #69
                    Softan, tai softan ja suuttimien vaihto isompiin ja rupeaa toimimaan viileämpänäkin. Vakio bensapumppu riittänee..?

                    Comment


                    • #70
                      Softa tulee ehkäpä heinäkuussa. Suuttimien uskoisin riittävän, eikös ne ole 216cc/3bar? Suuttimet maksaa sen n.120€/kpl, joten ei pahemmin innosta. Bensapaineen korotusta 4:ään bariin olen miettinyt ja ehkäpä tulppien kärkivälin pienennys tai uudet tulpat. Vinkkejä?
                      Viimeksi muokannut Kilu7; 29.4.2012, 21:58.

                      Comment


                        #71
                        APR-moottorissa bensanpaine on 4 bar ihan vakionakin. Suuttimien kokoa olen miettinyt itsekin, että riittävätkö kunnon E85-konversioon.

                        Comment


                          #72
                          Jos ne on oikeasti 216cc@3 ja kiskossa 4 bar niin riittävät jonkin verran yli 200 hevoseen E85:llä.

                          Comment


                            #73
                            etkan ja netin jonkun listan mukaan olisivat 2.8 v6 koneessa nro. 078133551BA 214cc/3bar ja etanolilla 078133551AD jolleka en arvoja mistään löytäny. 078133551M tai BL on vissiin S4 suutin joka luulis riittävän, olis 349cc/4 Bar. 70e kpl uutena saksan maalla. Tuollaiset kun löytyis vähän käytettyinä sopuhintaa nii vois pelittää.

                            Comment


                              #74
                              Biturbojen suuttimista lienee jopa ylitarjontaa, kun ne niistä väistyy heti vakiosta pidemmälle mennessä.

                              Comment


                              • #75
                                Seos 10L 95E10 ja loput RE85:sta toimi ilman vikakoodeja reippaan yli 300km:n matka-ajon jälkeen. Seuraava tankillinen 5L 95E10:ä.

                                Comment


                                  #76
                                  Mullakin taitaa olla orkkikset 100tkm ajetut S4 suuttimet jossain varaosaboksissa tallissa. Vois itse koittaa litrasia suuttimia jossain vaiheessa ässään. Possuun varmaa sopis noi #63 dekat.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Olen kyllä kiinnostunut ostamaan S4:sen suuttimet "sopuhintaan", jos jollakin sellaiset ylimääräisenä pyörii.

                                    Comment


                                      #78
                                      Tuo öljynvaihtovälin tihentäminen perustuu käsittääkseni siihen, että viinaa kerääntyy nopeammin öljyn sekaan kuin bensiiniä. Öljyn ulkonäkö ei tästä asiasta kerro mitään, paitsi tietysti jos viinaa on seassa jo niin paljon että alkaa nähdä sotkusta läpi. :) Voi olla että öljy reagoi muutenkin eri lailla viinan kuin bensiinin kanssa, mutta niistä asioista ei riitä kompetenssi edes spekuloimaan.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Itsellähän tuo heitto öljyn puhtaudesta perustui tietenkin pelkkään ulkonäköön. Kovasti on ollut varoituksia, kuinka etanoli liuoittaa kaiken maailman karstat yms. öljyyn mukaan ja siltä pohjalta asiaa mietin. Ja olen kyllä vanhemmissa autoissa visuaalisestikin pahemman näköistä moskaa ulos laskenut. Toki eihän tuo mitään faktaa kerro, mutta kun ei ole sitä autotallilaboratiota, niin puhdasta oli, kunnes toisin todistetaan :-).
                                        Vähän yli 500km:ä ajettu uusilla seoksilla ja pitkän ajan fuel trim bank1:llä +19,5%:a ja bank2:lla +20,3%:a. Suuttimista tulikin jo viestiä, joten hyvällä tuurilla pääsen niitä pian vaihtamaan. Silloinhan irroitan boxin ja katson mihin softa itse kykenee. Toki ennakko ja kylmäkäynnistys on vielä muutettava, mutta se on sitten kesän hommia.

                                        Comment


                                          #80
                                          Yksi moottoriöljyn tehtävistä on sitoa itseensä epäpuhtauksia ja kuljettaa niitä öljynsuodattimeen jolloin ne poistuvat kierrosta. Jos moottoriöljy on uloslaskettaessa "puhdasta", se tarkoittaa joko sitä että kaikki karstat ovat jääneet moottoriin tai sitten niitä ei ole ollut ensinkään. Koska asian laitaa ei moottoria avaamatta voi tietää, niin öljyn ulkonäkö ei välttämättä kerro totuutta.

                                          Öljyn likaantuminen ja sen ominaisuuksien muuttuminen, "kuluminen" ajan myötä on monien eri osatekijöiden summa. Voi ihan hyvin olla, että mikäli autolla ei esim. ajeta pätkäajoa ollenkaan niin mitään tarvetta tiheämmille öljynvaihdoille ei edes viinabensan kanssa ole. Autonvalmistajat joutuvat vain ottamaan huomioon kaikki mahdolliset käyttöolosuhteet ja ohjeistamaan vaihdot sen mukaan.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Heikille kiitokset hyvistä ja halvoista S4:sen suuttimista. Heitin ne jo paikoilleen ja kävin ajamassa testilenkin. Kylläpä auto muuttui täysin, kun soppa riitti. Katsotaan kauanko kestää sopeuttaminen suuremmille suuttimille, kun kävin aiemmin ottamassa lisää RE85:sta ja trimmit oli +23,6. Huijaushan tässä jatkuu, kun ohjelma on käsittääkseni noille 214 tai 216c@3bar suuttimille ja nyt syötetään 349/4bar. Oliko se paineen nosto kilolla n.10%:n lisäys tuottoon? Boxin irroitin jo pois ja myyntiin menee, jos auto ilman sitä toimii kunnolla. Orkkis suuttimien loppu oli se BA ja uudet on M.
                                            Viimeksi muokannut Kilu7; 4.5.2012, 18:15.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Trimmit on miinuksella suuremmilla suuttimilla RE85:lla. Ei taida riittää flexifueliksi, vaikka hienosäätäisi suuttimien suhdeluvun. Joten täytyy hommata toinen ecu, joka säädetään RE85:lle näillä suuttimilla ja alkuperäiseen muutetaan uusien suuttimien arvoa. Nykyisessä boxissa Boschin koodi: 0 261 206 387. Tarviiko olla samalla koodilla "uusi" ecu, jos vanhan ohjelman ylikirjoittaa siihen? Ecujen hinnat romareilla Suomessa ovat aika korkeita vs. Ruotsi tai Saksa. Nyt sitten mennään pelkällä RE85:lla, jota onneksi kotikulmilla ja kyläreiteillä piisaa. Talveksi täytyy kuitenkin toinen ohjelma saada.

                                              Comment


                                                #83
                                                Ja tässä vaiheessa olis jo saanu oikeesti toimivan e85 ohjelman...

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Oikeasti toimiva ohjelma ei tee autosta flexifuelia eli E85 ja normibensa sekaisin missä suhteessa tahansa. Vai onko joku onnistuneesti ohjelmoinut näitä vag-vanhuksia flexifuelixi? Näillä suuremmilla suuttimilla ohjelma toimii E85:lla ilman sytysennakonsäätöä ja kylmäkäynnistyskin taitaa riittää pikkupakkasille. Tuo ohjelmointi tulee minulle tuttavankauppana, joten hinnaksi tulee suuttimet ja tarvittaessa käytetty ecu, joten taitaa ostettu ohjelma tulla aika paljon kalliimmaksi ja jää normiohjelmakin itselle. Ihan omaksi harrastukseni tätä teen ja mukava oppia uutta, vaikka sitten kantapään kautta. Eiköhän tuolle boxillekin ostaja löydy. Joten homma jatkuu ja olisi mukava saada lisää infoa tuosta ecujen sopivuudesta.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Ei nuo sikasäkki-purkikkaan tee autosta flexafuelia ilman viinanenää tankissa/bensalinjassa ja senkin jälkeen niiden säätö on vieläkin vajaavaista, kun tekevät "silmät ummessa" muutosta ruiskutusaikoihin.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Olet oikeassa, että ei tuo purkki tee mitä luvataan, ainakaan minun autossani. Mutta mielestäni parempi vaihtoehto vanhempiin autoihin, kun ei mitään ja ajetaan summanmutikassa E85:lla. Omassa kotterossa long time fuel trim riitti max n.E78 seokseen, toki se ei ilmoita milloin on käynyt liian laihalla. Itse voisin käyttää purkkia, jos auton omat järjestelmä ei pystyisi parempaan. Kuten Alpi on aiemmin mainitsi, niin sähkökaasu ME7.X:ssä ei tarvita boxia ja minäkin siitä oppirahat maksoin, kun en ottanut asioista selvää aiemmin. Pelkkä S4:n suuttimien vaihto riittää. Itselle kertyi hintaa huikeat 50€:a. Nyt auto toimii hyvin RE85:llä ja tuntuisi "normi" tehot löytyvän (toki herjaa siitäkin tulee). Seos on edelleen se max. E78 ja trimmit on -6, joten en usko vaikka suuttimien suhdelukua korjataan, niin autolla pystyisi ajamaan 95E10:ä tai RE85:sta pelkästään samalla ohjemalla. Siksi hommaan ecun E85:lle ja säilytän vanhan normibensalle, muutettuna suuttimien arvolla. Toki suutinjumppa syksyisin ja keväisin säästäisi tuoltakin. Toivottavasti tästä omasta sähläilystä on apua toisille asioista kiinnostuneille. Apr:n ecu näyttäisi löytyvän hintaan 170€:a + lähetyskulut. Jos joku tekee softan alle 250€:a, joka on todellinen flexifuel autooni niin ostan mielelläni.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Hyvä että nyt pelittää, mielenkiinnolla odottelen miten vaikuttaa kulutukseen noi isommat suuttimet. Auto varmasti toimii nyt huomattavasti paremmin kun seos ei ole tehtaan säästöliekillä vaan saa sitä tarpeeksi. Luulis nyt noilla toimivan kylmällä ja pakkasellakin paljon paremmin. Harmi kun ei tullu aikaisemmin mieleen pistää suuttimia vaihtoon niin olisi saanut talvitestiä vielä tehtyä. Niin ja selkeesti parhaat kommentit tulee niiltä jotka ei ole viinaa kokeillut kuin pullosta..

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Ja semmosilta, joilla ei tunnu olevan _mitään_ käsitystä kuinka moderni moottorinohjaus toimii...

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Onko kokemuksia Lemmiwinksistä? Käsittääkseni ei muuta alkuperäistä ohjelmaa.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              On kokemuksia, oma auto käy tällä hetkellä pelkällä E85:lla ilman mitään muutoksia, pois lukien Lemmiwinksillä/Unisettingsillä tehdyt säädöt. Hommahan perustuu siihen, että Lemmiwinksillä voi muuttaa tiettyjä ECUn adaptaatio-arvoja (mm. kylmäkäynnistysrikastus), jotka ei muilla keinoin ole muutettavissa. Ohjelmaa ei muuta millään lailla.

                                                              Voin ottaa myöhemmin screenshotit asetuksista ja lambdan sopeutusarvoista.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X