Maxxecu Race tulee moottorin ohjaukseksi. Myös pakolämmöt, pakopaine, etanoli tunnistin, bensanpaine anturi ja öljynpaine/ lämpöanturit ja Mac. +Omat anturit. 1300cc suuttimia olen miettinyt?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 käyttökokemuksia
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viestiHelposti löytyy vaihtoehtoja, kunhan ensin nakkaa dekat mäkeen. Bosch EV14 900-> 7-reikäisellä hajoitinlevyllä pelaa hienosti ihan perus 4bar säätimellä. Riittää hyvin yli 400hv tehoihin, eikä ole säätöön saamisessa mitään ongelmaa edes bensalla. Päästöt oli omassa 1.8T:ssä kuin uudessa autossa.
Comment
-
Vielä löytyi ecumasterin softat ja tämmöset jännitekorjaukset löysin sieltä, 4Bar bensanpaineensäätimelle.
6V 3,72
7V 2,94
8V 2,41
9V 2,02
10V 1,81
11V 1,56
12V 1,38
13V 1,22
14V 1,13
15V 1,00
16V 0,84
17V 0,75
En stten yhtään enää muista, mistä netin syövereistä nuo kaivelin. Skaala on jatkettu suht lineaarisesti molemmista päistä. Varmaan oli 10-15V ilmoitettu ja loput piirustelin niiden mukaan. Noilla asetuksilla VO-taulu alkoi jostain 55% nurkilta ja loppui jonnekin 140 paikkeille. Kartta näytti järkevältä ja yksi laturi tuosta hajosi jonka seurauksena näki senkin, että sopat ysyivät suht kohdallaan, vaikka heittelyä jännitteeseen tulikin.
Comment
-
Thanks. Nyt on suuttimet vaihdeltu ja hyvin pelittää. Netistä haarukoin myös noita arvoja, niin 14V dead time osui samoihin tuon sinun listan kanssa, mutta muut arvot heittivät hieman. Laitoin kuitenkin tuon sinun listan mukaan, jos se on todettu toimivaksi.
Pientä hienosäätöä vaati, mutta nyt käy tyhjäkäyntiä todella tasaisesti ja kaikki misfiret hävisivät tyhjäkäynniltä. Aiemmat 630cc Dekat oli tosin 10 vuotta jo liotettu E85:ssa, joten saattoi niistäkin olla terävin kärki jo hiipunut. Vuosi sitten tuli nuo putsattua ja silloin oli jo huomattava määrä mustaa tervaa kertynyt niiden kärkiin.
Comment
-
Mä veikkaan, että se musta töhnä tulee overlapin aikana pakokaasujen mukana. Aina sitä on pikkusen löytynyt suuttimien kärjestä itselläkin. Varsinkin kylmästartit parani ihan törken paljon noilla 7-reikäisillä suuttimilla. Polttoainetalous myös. Mulla injection timing taulussa oli kyllä melkoisia muutoksia perus 400 astetta tauluun. Sillä kikkailin paljonkin, kun hain parasta heräämistä koneeseen. Lopulta se traktorin turbokin alkoi heräillä varomasti jostain 3300r nurkilta. 3500 kohdalla heräsi jo hyvin ja 3700-7200 täyttä löylyä. Jos taulu oli vain 400 lukemaa täynnä heräsi vasta 4000r jälkeen ja kaikki ala-keskialueen vääntö oli ihan kateissa. ADR-nokat oli tehtaan ajoituksissa ja pyörästä ajoitettu koko paketti pari astetta aikaisemmalle.
A4:ssä mulla oli alhaalla semmosta epäröintiä ja tärinää, ennen kuin meni ylipaineelle. Samaa oli tuossakin setupissa,, mutta sen sai korjattua juuri tuolla ruiskutusajankohdalla kuntoon. Ensin ajattelin, että se olisi ennakosta kiinni, mutta ei ollut.Viimeksi muokannut JM; 17.4.2022, 11:23.
Comment
-
Mites muualla Suomessa tuo viinan prosentti on ollut tänä kesänä? Turun seudulla kevällä tais olla vielä 79% mutta nyt alkaa olla jo 75% nurkilla. En muista että lumien lähdön jälkeen olis 80% viinaa saanut. Tullut tavaksi katsela aina tankkauksen jälkeen, mitä sinne tankkiin meni. Olisko vaan etanolin kysyntä kasvanut sen verran, että ei riitä enää raaka-aineet?
Comment
-
Onko samainen anturi aiemmin näyttänyt 85% etanolisisältöä, aiemmin olen lukenut monesta paikasta, että alkoholiprossa Suomessa olisi aika kiinteä? Mulla olisi noita etanolihärpäkkeitä, mutta eipä ole jaksanut asentaa, kun E85 hinta pyörii 1.7 tietämillä niin ei tavallisessa autossa mitään säästöä synny. Ehkä ST1 on lähettänyt viinat kehitysapuna Ranskaan eikä riitä tänne, kun siellä E85 hinta on alle 70 senttiä per litra ja muutettujen autojen määrä kasvaa kohinalla.
- 1 like
Comment
-
On se näyttänyt, Tainnut parhaimmillaan olla about 84,5%. Itsellä on kyllä ihan vapari 2.0L koneessa noi viinavehkeet. Kulkee selvästi paremmin E85:llä, mutta ei nyt tietystikään ole mikään etanolille ohjelmoitua turbokonetta vastaava juttu. Itse vertaan hintaa 98:iin, koska ajattelen asiaa puristuskestävyyden kannalta. Sen olen jo huomannut, että sytkä ei juuri enää adaptoidu pienemmälle ennakolle. Lisäksi tämä nytkin alla oleva bemari lopetti öljyn kulutuksen about 10tkm viinakilometrin jälkeen. Tainnut olla vähän karstassa öljyrenkaat. Sama homma havaittu aiemmissakin vehkeissä. Mut säästö tosiaan meni jo yhteen tukkeutuneeseen bensansuodattimeen ja kahteen bensapumppuun. Plussalle tuosta ei kyllä jäädä :D Huvittaa aina nää heppo konversio tarinat noita myyvien firmojen sivuilla. Koskaan ei oo kulltu, että olis joku ongelma tullut. Tosin niiden tulemiseen vaikuttaa hitosti se blandis. jos vaikka tuppaa olemaan 1/3 bensaa seassa, niin ei se vanha pumppukaan ole ihan heti hajoamassa.Viimeksi muokannut JM; 15.9.2022, 12:09.
Comment
-
Noin 70% ollut pk seudulla kehä 3 sisäspuolella, mitä nyt ite ajellut 1kk ja kaveri koko kesän etänolilla ja seurailtu mitä pumpusta tullut. Paras ollut itellä 73%
Itellä nyt -15 audi s3 flex fueliksi muutettuna TVS-ohjelmalla ja anturilla joka kertoo suoraan auton omalle eculle mitä tankissa on. Huvittavinta että 98e5 oli 13% etanolia kun tuli silläkin ajeltua pari tankillista, ei pysty enään mihinkään luottamaan mitä mittareissa lukee tai no viitteellisiksihän nekin taidetaan jo nykyisin ilmoittaa ?
Säätäjäkin tuota 98e5 korkeaa etanoli pitoisuutta kirosi kun ei meinannut etanoli arvot laskea kun piti ajella useampia logeja pelkällä viinalla ja bensalla sekä blendeillä.
Comment
-
"98e5 oli 13% etanolia" tuollaiset seokset ovat aika hävyttömiä, kun 5-10% seoksetkin pyrkii erkaantumaan esim. veneen tankissa, jotka eivät ole samanlaisia ilmatiiviitä kuin uusien tai uudehkojen autojen joissa saattaa olla toiminto, joka päästää ilmaa jostain, että bensakorkki edes aukeaa.
Comment
-
Olen melko varma, että 98E5 sisältää maksimissaan 5% etanolia, niinkuin "säännöksissä" vaaditaan.
Tuo 13% on todennäköisemmin kaikennäköisten mittausvirheitten summa.
Anturihan ei varsinaisesti pysty mittaamaan etanolin määrää, vaan sekoitettujen aineiden muodostamasta yhdisteestä "päättelee" tuloksen.
Polttoainehan ei ole "bensiiniä" ja etanolia, vaan hyvinkin vaihtelevalla koostumuksella oleva seos.
- 1 like
Comment
-
Järkevänhintaisen varmasti etanolia kestävän "upgrade"-tehoisen bensapumpun etsintä ei ollut helppo homma. Ja piti vieläs saada alkuperäiselle paikalle.
Sytecin pumppu sujahti VDO:n tilalle. Tämä VDO taisi olla juuri se "pahamaineinen" jonka tiedetään olevan etanolin kanssa kestämätön.
Tarkoitus olis käyttää 380cc suuttimia 5 BAR paineella, ja tällä pitäisi hoitua ongelmitta, virtaus riittää.
Syteciltä ei löytynyt valikoimasta suoraan re85 speksattua bolt-on mallia tähän poikittaisen 1.8T:n ämpäriin. Muista vaihtoehtoja sitten olis ollu Bar-Tek ja DW65V (huono maine, heikko kestävyys), joilla hintaa 200-300€. Tämä Sytec irtosi reiluun 100€.
Malliltaan Sytec SYT342-EM, käytin Mitsubishi EVOn asennuskittiä eli ts. tämä oli siis Sytec SPK0116-EM
Comment
-
-
Taas on yksi harraste laitettu juomaan viinaa ja sen seurauksena taas yksi bensapumppu kohta vainaa. Onkohan joku oikeasti onnistunut muuttamaan autonsa viinalle niin, että vanha pumppu olis kestäyt ajoa edes 5-10tkm :D Tee ympäristövalinta ja säästä rahaa :D Hyväksi todettu AEM pumppu on onneksi jo matkalla, niin pääsee sitte tuonkin hoitamaan kuntoon. Mulla on noi vanhat pumput hajonneet aina siinä kohtaa, kun on saatu tankattua eka tankillinen pelkkää viinaa. Siitä ei oo kovinkaan kauaa tarvinnut ajella, kun on paine alkanut tippua. Pitkät startit on ollut varma ennusmerkki :)
Comment
-
Kyllä jokaisessa autossa on mennyt pumppu vaihtoo hyvin nopeasti ja jossain mennyt useampikin, niin alkuperäisiä kun "parempia" tarvikkeita joiden pitäisi kestää e85.
Mutta koska 10v jälkeen ei erikoismoottorilta saa ecuun kahta ohjelmaa, mikä oli silloin "kohta tulossa" niin pitää nyt keväällä vaihtaa auto takaisin bensalle kun e85 asemat vähenee vuosi vuodelta.
Comment
-
No tuon ongelman voi kiertää ohjelmoitavalla eculla tai flexifuel controllerilla. Mulla on nyt parissa autossa ollut ihan tuollaien tyhmä purkki juuri em syystä ja hyvin ne tuntuu ainakin vapareissa toimivan. Varmasti toimii ahdetussakin, jos pohjana on hyvä bensasofta. Sitä en ihan ymmärrä, kun jengi sanoo, ettei oo mitään hyötyä tuosta viinasta vaparissa. Ainakin itsellä molemmat autot ovat piristyneet ihan selvästi viinan kanssa. Kesäautoon nyt on tehty muutakin, niin se tarttis käyttää ihan mielenkiinnosta penkissä. Turun seudulla en oo asemien vähenemistä huomannut, mutta eipä niitä täällä montaa ole. Joskus kyselin ST1 palvelusta, että olisko mitään saada yks asema jonnekin Itä-Turku-Kaarina-Piikkiö sektorille, mutta aika penseä vastaus sieltä tuli...
Edit:
uus AEM-pumppu tankissa ja taas toimii. Kulutuslukemat tippuivat normaaleiksi ja nyt räjähtää tulille salamannopeasti. Vähän piti vingutella pumpun kehikon reikää isommaksi, mutta muten oli PnP. Jopa liitimet meni suoraa uuteen pumppuun. Bensapumpun ohjausboksi vähän kiukutteli aluksi kasvaneesta virrasta, mutta sekin rauhoittuin pienen lenkin jälkeen.Viimeksi muokannut JM; 17.4.2023, 22:59.
Comment
-
Tulipas viikonloppuna taas uus e85 havainto/ilmiö. Vaihtelin kesäautoon öljyjä ja tavaksi on tullut aina tiirailla öljyastiaan valon kanssa, että onko siellä jotain sinne kuulumatonta. Olihan siellä... Ensin luulin, että laakereista on lähtenyt jotain pientä fleikkiä ja sain totaalisen p*skahalvauksen. Siitä sitten suodatin ulos ja tutkimaan lisää. Öljynsuodattimen kotelossa ei olut mitään sinne kuulumatonta, mutta sitten huomasin, että suodatinelementistä on lähtenyt irti semmosta pientä "tikkua". Ihan tosi pieniä suodattimesta irti lähteneitä hiukkasia. Patruuna näytti "karvaiselta" ja siitä oli jo lähtemässä lisää samaa tavaraa. Ainoa tuota ilmiötä selittävä juttu, mikä mulle tulee mieleen on se, että öljyn seassa ollut viina on jotenkin liuottanut niitä hippuja irti suodattimesta. Niitä näytti olevan sekä partuunan tulo, että menopuolella. Suodatin oli BMW:n alkuperäinen, kuka lie valmistanut.
Comment
-
E85 kokemuksena sellainen postaus että 1.8t agu koneella olevaan golffiin laitettiin maxxecun moottorinohjaus ja itse säätämällä heinosti päästöistä läpi. Kulutus todellista noin 11-12 seka ajoa pääasiassa kuitenkin löydää reuna ajelua että ei täysveristä kaupunkia. Kylmänä helppo käynnistää.
Comment
Comment