Kysymys kuuluu, että mitenkä bensa webaston kanssa käy, kun siirrytään bensasta e85:seen? Käytössä Webasto EVO5..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 käyttökokemuksia
Collapse
X
-
No mulla teki aamulla tenän oma eber b5sc, error 54 eli varmaan viinan saanti. Pumppu oli kyllä hieman väärässä asennossa alaspäin kun tulisi olla hivenen ylöspäin, joten katotaan auttaako sen korjaus. Lähti kyllä ekalla käyntiin ilmankin ja suoraan ajoon mutta pyöritys oli tahmeaa -28C mikä oli mun auton enkka kylmiltään starttiin.
Comment
-
Tuollaista ainakin oli puhuttu projekti puolella webastosta: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=354
Comment
-
Taitaa tulpatkin vaikuttaa käyntiinlähtöön. Boschin FR5DP tulpat taitaa vaan olla aika paskat etanolin kanssa. Vetää noilla puutuneesti ja käyntiinlähtö on NGK:ta huonompaa. Tänään -16,5 ja hörähti kuin palmun alta NGK:n BKR8EIX tulpilla. Boscheilla kadonnut herkkä kaasuun vastaaminen palasi takaisin myös.
Comment
-
Mulla on noi platinium F5DP0R boschit ja pari sarjaa ollut nyt 12 vuoden aikana. Edellinen kylmästartti siis -28 ilman ongelmia. Puolakonversio tosin tehty. Toki kuparitulpat herkempiä, mutta itsellä kestävyys menee edelle varsinkin kun ei ongelmia sytkän kanssa ole ollut ja viinalla viimeiset 4 vuotta
Comment
-
No kyllä niilläkin pitäs syttyä. Onkohan multisparkista tässä tilanteessa sitten suurta hyötyä? Mites lambda adaptation kylmäkäynnistyksessä? Jos ei ole kohdillaan niin kupari ehkä jaksaa sytyttää ja platina vähän ronkelimpi? Yhden -20 käynnistyksen yhteydessä lokitin omaani ja 150 sekan kohdilla alkoi toinen pytty menemään jo trimmin rajoille liian rikkaana. Toinen lambda on tiensä päässä joten se pitää ekana vaihtaa muutenkin ennenkuin alan mitään säätämään.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JM Näytä viestiSaattaa olla myös niin, että kutonen lähtee herkemmin tulille, kun tulee enemmän kipinöitä/kampiakselin kierros.
Comment
-
Toimiiko ajotietokoneen kulutusmittari jos laittaa tuon flexfuel.fin e85-muutossarjan? Vai näyttääkö "bensan lukemia" edelleen. 100 C4 autona.
Comment
-
Laskeskelin juuri, motarilla keskikulutus 10,5l/100km ja 0,851 litrahinnalla 100km hinnaksi tulee vajaa 9€. 1,3€/l hintaista bensaa saisi kulua vajaa 7l/100km että pääsisi tuohon samaan. En tiedä, saattaisihan tuo onnistuakin. Vai pääsikö JM bensalla seiskan kulutuksiin? Melko samanlainen setuppi sulla.
Comment
-
Mulla menee aika tarkkaan kaks litraa enemmän viinaa satasella. Maantiellä menis karvan alle 8l bensalla ja nyt menee karvan alle kymppi viinaa. Kaupungissa vastaavat lukemat 12l vs 10l. Suurin säästö tulis,jos malttais ajaa maantiellä 80-85km/h. Silloin menis viinaa 9L kieppeillä. Juuri tähän kohtaan se pidempi välitys toisi selvän edun. Tuosta kun nostaa vauhtia, alkaa kulutuskin nousta aika selvästi, koska kierrokset nousee yli parhaan alueen. 6v laatikko auttais kyllä paljon. Viinalla toi kone vetää aika nätisti jo 1900r ylöspäin. Bensalla ei tullut kuin jurinaa ja fiilis oli semmonen, että kone ei taatusti tykkää. Tuosta varmaan johtuu juuri se, että kaupungissa kulutus ei nouse kovin paljon verrattuna bensaan.Viimeksi muokannut JM; 5.3.2016, 09:55.
Comment
-
Suuttimet ja softa... ei mitää muuta. Toki jo valmiiksi ehtoon puolella olleelle bensapumpulle viinavaihdos oli viimeinen voitelu. Mutta kunnossa oleva vakiopumppu pitäisi kestää etanolia.
Comment
-
-
Kylä näin o. Kannatti ajella Turusta Lappeenrantaan.
Edit:
6tkm viinalla on hiljentänyt yläkerrasta lähes kaikki rapinat pois. Se ei tapahtunut hetkessä, mutta pikkuhiljaa äänet ovat häninneet ja nyt käy jo tosi nätisti. varmaan ollut "tervaa" nostajissa, joka on sitten pikkuhiljaa peseytynyt pois.Viimeksi muokannut JM; 10.3.2016, 10:32.
Comment
-
Aihetta liipaten; kumiseos hakusessa, joka kestää E85 polttoainetta.
NBR kumi kestää normaali polttoainetta mutta etanolin kestosta ei varmuutta. Toinen vaihtoehto voisi olla FPM kumi (viton), joka mahdollisesti kestää mutta kellään varmempaa tietoa?
Tarkennus, että en etsi letkua vaan levyä.Viimeksi muokannut Mikse; 31.5.2016, 18:28.
Comment
-
Se mitä www:stä löytää niin tuo NBR kestää normaalia bensaa hyvin ja polttoainelinjat taitaa ollakin tuota NBR kumia. Etanolia ei kuitenkaan näytä kestävän. Tässä muutama linkki jotka olen löytänyt
http://www.easa.europa.eu/system/fil...08-6-light.pdf
Otos tuosta EASA:n raportista:
A major issue is the ethanol admixture compatibility of elastomers. Most of the aviation oriented
elastic hoses are produced from aviation certified Nitrile Rubbers of the various kinds, usually
abbreviated with NBR. For pure gasolines or such with only small amounts of admixed ethanol
(less than E-5) they are considered appropriate with respect to their material longevity. Exposed to
raised ethanol contents they tend to brittle or swell, depending on the individual kind of elastomer.
A solution to this general problem would be the alternative deployment of fluorinated rubbers
(FFKM/FFPM
Etran kemikaalikestävyyslista
Noiden perusteella Viton (FKM) materiaali soveltuu etanolipohjaisen kanssa. Voihan se olla, että NBR:kin käytännössä kestää etanolia.?Viimeksi muokannut Mikse; 1.6.2016, 14:18.
Comment
-
En kyllä usko että siinä E85:n kestossa ei ole se ongelma. Vaan lähinnä se kun E85:n tulee kosteutta ja seassa oleva vesi alkaa muodostaa happoyhdisteitä. Ne sitten syövyttääkin kumilaatuja. Tein viime talvena "käytännön testin" ja löin kahteen muovipurkkiin E85:sta, toisessa korkki auki ja toisessa korkki kiinni. Ei pitäisi päästä ilmaa/kosteutta. Ja jätin puolikylmään autotallin talveksi.
Sisällä lillui o-renkaita(NBR, viton, epdm ja silicon) ja muutama letkuliitin(keltapassivoitu, sinkitty ja hapokas).
Sinkittyyn ja keltapassivoituun liittimeen tuli vain kevyt sävyero aukinaisessa purkissa.
O-renkaissa tuli eroa kanssa avonaisessa purkissa se että kaikki renkaat oli kovempia kuin korkillisessa purkissa. Silicon matsku vielä halkesi helpoiten kun vähän rusikoi.
Turvotus eroa oli kaikissa mutta ei tönärillä mitattuna paljoakaan. FPM oli selvästi lähimpänä lähtötilannetta. Ja vähiten muuttunut muutenkin.
Hapokkaassa letkunipassa ei ollut mitään silmin havaittavaa tapahtunut.
Tämä testi oli lähinnä itselleni kun ei meinaa tietoa olla esillä ja omissa projekteissa käytän sinkittyjä letkuliittimiä ja vitoni tiivisteitä, tämä kokeilu nyt vaan vahvisti oman oletuksen. Enkä ota kantaa, jos joku saanut muunlaisia tuloksia tai tietoa tai havaintoja.
Comment
Comment