Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Flexfuel konversio menossa. Onko jotain perus virheitä mihin voi säädössä kompastua? Eli mitkä asiat pitää olla kunnossa ennen kun kannattaa edes aloittaa? Autossa Contintalin etanolisensori ja jälkiasenteinen moottorinohjaus. Ensimmäinen steppi tietysti saada auto säätöihin ihan bensalla. Flexfueliin pystyvä polttoaineensyöttömalli on perinteistä nirsompi ja vaatii suuttimista sellaisia tietoja mitä minulla ei ole. Eli ennen niiden mittauttamista en pääse edes alkuun :)

    E85 tavoitteena matalammat pakolämmöt ja suojaa nakua vastaan. Vinkkejä otetaan vastaan.

    Comment


    • Pakko kehua kylmäkäynnistystä täältäkin. Vanha AAN tuntuu hyvin tärähtävän ainakin näillä miedoilla parinkympin pakkasilla vielä :)

      Comment


        Huh huh, kyllä tuntuu RiSan kone rakastavan viinaa...
        Edellinen tankkaus ennen jäärata-ajoja, 100km - 35 litraa :) Talvi + Painava kaasujalka + Viina = Hauskaa ja halapaa. Keskikulustus näyttää jatkuvasti 17-20l/100Km.

        Comment


        • B5 1.8t ja 3000km viinalla ni yksi suutin alkoi oireilemaan misfirellä. Putsaus bensassa ja taas mennään. Käytetty redline lisäainetta mutta ei hyötyä.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja Motoman Näytä viesti
            Onko muille syntynyt tunnetta, että maantie- ja kaupunkikulutuksen erot olisivat erilaiset E85:llä, kuin bensiinillä?
            Eli maantiekulutus lisääntyisi E85:llä suhteessa selvästi enemmän, kuin kaupunkikulutus.
            Omassa mutussa kun tuntuu, että bensaa meni noin 8/12 maant/kaup, mutta E85:ttä 11/15.
            Omat ajot on niin taajamassa, että tätä on vaikea saada omilla kulutusmittauksilla varmistettua, mutta muistikuvat ovat, että mökkireissu (300km 80-110kmh) meni 8 litran bensankulutuksella, kun E85:lla ei 11 litran maantieajo tunnu olevan mahdollinen.
            Oma empiiriseen tutkimusdataan perustuen viimeiseltä >30tkm:lta E85:lla sanoo että (suluissa 95E10):

            "Normaali" maantieajo 80-100 km/h, keskikulutus 8.5-9.5l/100km (7-8l/100km)
            80% moottoritieajo 20% kaupunkiajo, keskikulutus 11-13l/100km (8.5-10l/100km)
            Yhdistetty keskilulutus 11.5l/100km (8.5l/100km)

            Comment


            • Mitenkähän tuo re85 soveltuu tuohon omaan B5 1.8t Quattroon? Mosa on APU koodilla ja lastutettu, niin loppuuko soppa kesken?

              Comment


                1.8T minulla on C5:ssa ja hyvin soveltuu. Vakiosuuttimilla mitattu +6hp enemmän kuin mitä tehtaan ilmoittama teho on. Sopan riittävyys on ihan siitä kiinni mitä olet tavoittelemassa :)

                Comment


                • Lähinnä se epäilyttää ettei vaan ala käydä laihalla jos suuttimet on jo rajoilla lastutuksen jäljiltä ja osaako tuo ECU säätää arvot kohdalleen ilman säätöä.
                  Viimeksi muokannut okkim; 3.2.2015, 20:46. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                  Comment


                    Niin, aivan. Meinasit että jos tankkaisi E85:sta ilman että softaan kajotaan? Jos suuttimet jo bensalla on vedetty tappiin, niin epäilen että viinalla et taida ihan samoille tehoille päästä eikä ECU välttämättä saa seoksia kohdalleen.

                    Ehkä kannattaisi siirtyä suoraan E85:lle tehtyyn customisoftaan. Sellainen nimittäin minulla on ja sillä softalla saatiin tehot pysymään vakiosuuttimilla ~samana ilman että polttoaineenkulutus nousi kohtuuttomasti. Omassa autossani lähtökohtana oli säästöpossusofta ja se onnistuikin oikein hyvin.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                      ...kevyellä kuormalla mennään nyt lambda 1.1:llä.
                      Joutui vähän "hanskaamaan", että päästömittauksessa sai lambdan alle 1.03:n ;) No, nyt on kuitenkin lapulla ja ei tarvinnut softaa vaihtaa takaisin.

                      Comment


                      • Hiljaista on... ja matalaa profiilia raippaveroa tai muutoskatsastuspakkoa pelätessä.
                        Autothan kyllä tuntuu toimivan kuten bensiinillä (ja paremmin) alkusäätöjen tekemisen jälkeen.
                        Onkos muilla muuten havaintoa pakoputken vuotoherkkyydestä joustinliitoksen kohdalta. Useampi "sama vaiva" tullut vastaan, mutta kyse jo n.15v autoista, että voi olla vain sattumaa. Onhan se viinahöyry kumminkin kylmempää (ja kosteampaa?). Virittelijöille lie tuttu myös pakokaasujen suurempi määrä (pdf-linkki).
                        Viimeksi muokannut Motoman; 17.3.2015, 12:03.

                        Comment


                          Autona Audi A4-95 ja ADP 1.6 kone. Autosta oli kone hajoamassa niin uskalti kokeilla E85. Talvella testattu E85 ilman mitään muutoksia n.2kk ajan.Ensin 50/50 suhteella ja lopuksi 100% E85.Muutokset huomasi käytöksessä vasta kun ajoi tuolla 100% E85, silloin alkoi käynnistyminen olemaan ongelma.Kulutus lisääntyi sen verran että ei tuosta ollut taloudellista hyötyä.Tulipa testattua.

                          Comment


                          • E85 on vastaavassa testissä irrotellut jumiutuneet männänrenkaat jolloin ns purkukone sai jatkoa.

                            Ilmeisesti tällä foorumilla ei ole e85softareita / ole mahdollista softailla kotikonstein kuten saabin trionikki7 ja 8? Kun kaikki fleksiboksista kertoilee.

                            Comment


                            • Uskoisin, että porkkis ja jcarlson pystyy ainakin tekemään viinasoftan. Saabillahan on kaikki trionicit "kotisoftattavia" :)

                              Comment


                              • Jaa se carlsonilta kävis näihinki softan teko, ei olis tullu kyllä mieleen ees kysyä :D

                                Comment


                                  Tällä foorumilla ainakin allekirjoittaneella ja xylitoli :lla on carlsonin viinasoftat. Taitavat olla kutakuinkin samoilla spekseilläkin :) Pientä heittoa taitaa olla tekniikkapäivitysten tai kytkimen kestojen osalta :) Mun softa on suuttimia lukuunottamatta tarkoittettu tehdaskuntoiseen autoon, niin että se ei heti porsi jostain.

                                  Comment


                                  • Juu onhan noita muitakin. B6 1.8T, Biturboja useita ja TT olen viinakonvertoinut ja virisoftaillut.

                                    Comment


                                    • 1.10. alkaen sallitaan etanolimuunnokset Suomessa virallisesti.
                                      http://www.tekniikkatalous.fi/talous...rottaa-6000281
                                      Edellytyksenä tosin sen tekeminen (muunnosboxin) valmistajan tai valtuutetun ammattilaisen toimesta.

                                      Comment


                                      • Millä tuon valtuutetun asentajan asennus todetaan? Kuitistako? Pitäskö alkaa asenteleen noita työkseen :D

                                        Comment


                                          *Foliohattua syvemmälle* Kait ne kerää tuolla jotain rekisteriä, että voivat sitten myöhemmin laittaa raippaveron kuten on dieselillä. Vastaava tapaus on todistettu "veneiden vapaaehtoinen rekisteröinti"

                                          Comment


                                            Tuttu katsastusmies juuri kyseli, että koskas leimataan audi viinalle. Sanoin, että katsellaan nyt, miten toimii talven yli ja jos toimii, niin leimataan vaan. Mulla kulutus on noussut 9,5L -> 12,5L. Olihan tuo toki ihan odotettavissakin. Kylmänä kone vähän epäröi kaasun painallukseen (nyt ollut kylmimmillään -5, mutta tuntuu, että se on ihan samanlainen +5->-5 asteikolla). Stumppaa huomattavasti bensaa helpommin. Kilsan ajon jälkeen pelaa jo ihan normisti. Tyhjäkäyttämisestä ei tunnu olevan mitään hyötyä lämpenemisen kannalta. Parempi vaan lähteä heti varovasti liikkeelle.

                                            Comment


                                            • Erillisellä boksilla saa olla tuossa -5 -+5 asteessa aika rikkaalla (+70% vrt bensa) kolme ensimmäistä minuuttia, että vääntöä löytyy. Sen jälkeen riittää +25% ja auton oma moottorinohjaus säätää seoksen lambda-anturilla kelvolliselle toiminta-alueelle.
                                              Muutoskatsastus sallitaan nyt vm.2006 ja sitä vanhemmille autoille -> http://www.hs.fi/talous/a1448427584227

                                              Comment


                                                Hassuahan on se ettei auton omaa mottoriohjausta saa optimoida kyseiselle polttoaineelle, vaan pitää olla joku korruptioboksi välissä sotkemassa..? En oo sen koommin perehtyny noihin muunnosbokseihin, tuskin ne sentään sytkään vaikuttavat mitenkään?

                                                Comment


                                                  Tuttu katsastusmies kyllä meinas, että saadaa se muutoskatsastettua ihan softamuutoksellakin.

                                                  Comment


                                                    Mikä tuossa oman softan muutoksessa olisi vikana ettei menisi muutoskatsastuksesta läpi kun päästöt on rajojen sisällä?

                                                    Comment


                                                    • En ymmärrä, mitä järkeä on muutoskatsastaa E85:lle? Pelkästään maksamisen ilo konttorilla.
                                                      2.7bitti on toiminut täysin ongelmitta E85:sen kanssa. Ainoastaan jurppii veden kertyminen huohotukseen pätkäajossa. Täytyy jossakin vaiheessa pistää letkutus suoraan ulos.

                                                      Comment


                                                        Jos on oikein nihilisti katsuri ja haistaa että on E85 käytössä ja ei ole muutoskatsastettu niin hylkääkö koko katsastuksen ja tulee merkintä otteeseen että muutoskatsastettava?

                                                        Comment


                                                          Kyllä tulee.

                                                          Comment


                                                            Tuolta löytyy pykälät:

                                                            http://www.trafi.fi/filebank/a/14434...13_maarays.pdf

                                                            Ja tulkintaa:

                                                            http://autoharrastajat.fi/wp-content...lkintaohje.pdf

                                                            Comment


                                                            • Eipä sitä katillisen ja lämmenneen auton pakokaasuista edes haista mitä tavaraa tankissa on.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X