Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Yleensä on rumaa jälkeä tiedossa, kun viranomaiset päästetään pätemään.
    Vaalit on tulossa ja hyvää luvataan. Vaalien jälkeen voidaankin sitten laittaa lisävero.
    Noo..., uutinen leviää: www.taloussanomat.fi/autot/2014/11/21/selvasti-halvempaa-bensaa-moottorikikka-voi-halventua-tuhansilla/201416201/304
    ja asiavirheet siinä samalla.

    Comment


      Tuon talouselämän jutun perusteella näkisin, että suutin&softamuutos olisi ihan verrattavissa johonkin lisäpurkkiin ja softatoimittajan todistus aiheesta riittäisi. Totuus voi olla tietysti sitten mitä tahansa, jos tuollaiseen asti edes päästään.

      Comment


        Mainoslauseita vaalien alla.

        Comment


        • Kaikki innolla rekisteröimään e85 käyttöisiksi, sitten voi laittaa käyttövoimaveron piiriin. Takaisin bensa käyttöiseksi ei tietenkään voi rekisteröidä ilman lisä maksua...

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
            Tuon talouselämän jutun perusteella näkisin, että suutin&softamuutos olisi ihan verrattavissa johonkin lisäpurkkiin ja softatoimittajan todistus aiheesta riittäisi. Totuus voi olla tietysti sitten mitä tahansa, jos tuollaiseen asti edes päästään.
            Niin tuo todistus vaatisi päästömittauksen ja mitäköhän se maksaa... No kaikki tietää :) Eiköhän jatketa samaa rataa, kuin tähän asti.

            Comment


              Ja taas ostetaan ulkomailta EURO 3 autoja suomeen, ja ihmetellään kun autokanta vain vanhenee vanhenemistaan suomessa.

              Comment


              • Autoilu Suomessa ilman turhaa kyykyttämistä vaatii kyllä pientä harrastuneisuutta. Sehän on vain se yksi päivä vuodesta, kun kelvollisuus tarkastetaan.
                Vanhalla autolla opitaan, että silloin xenonit pois, alle std rengassarja, ecuun kartan vaihto tai boxi pois/piiloon, tankkiin bensaa, katti putkeen jne jne.
                Uusi aika ja uudet kujeet, mutta jo vuosikymmenet on milloin mitäkin "verosuunnittelua" kansan keskuudessa autojen tiimoilta harrastettu.
                Suomalaisen autoiluharrastuksen kummallisuuksista korinvaihtoineen, suksiboxeineen ja tilapäisistuimineen ym saisi hauskaa tv-ohjelmaa vaikka ulkomaille näytettäväksi. Onhan täällä vähän erilaista mitä muualla.

                Comment


                • Tässä jonkun reilut 5v ajellut omia pelejä E85 polttoaineella.

                  Kahdessa volvon 2,5L 16v "vinokone", toinen reilusti ahdettuna 2,1bar ahtopaineella ja toinen vaparikone veneessä. Turbokoneessa ronski 10:1 puristus-suhde ja vaparissa vakio 9,7:1 (Volvo Penta AQ171A).

                  Sytkäennakkoa toi polttoaine sietää aika kovasti, vakiokarttoihin pystyi kevyesti lisäämään 8-10º ennakkoa, ja etenkin keskirekisterin vääntö lisääntyi huimasti, missä on arki ja venekäytössä iso hyöty. Kummassakin koneessa MS1 ohjaamassa, VAG 1,8T puolat, 1575ccm suuttimet ja laajakaista lambdat. Turbokone kehittää paskalla ahtimella 408hv/664Nm @ 1,4bar (ahdin tukossa, koska siivet paskana), uudella ahtimella en oo ehtiny penkittää, luultavasti 500hv rajaa hätyytellään. Kummatkin koneet pyörineet samalla setupilla ja E85 6v ajan ilman ongelmia polttoaineesta.

                  Käyttöauto Volvo S90 -98 (B6304S1 3,0L 24v suora kutonen 204hv/267Nm + 4v aut) toiminut kanssa reilun 5v E85 käytöllä, ainoa modi on 2k vastus vaihtokytkimen läpi, jota käytetään kylmästartissa. Ajossa LTFT 24,9%, eli tapissa, ja STFT 0-21% välillä. Autolla ajeltu n. 70tkm tuolla setupilla suht ongelmitta. Mootoriohjaus on vakio Motronic 4.4, jossa kapeakaista lambda.

                  Vaihtoon on mennyt bensapumppu (noh, 310tkm on varmaan tehnyt tehtävänsä, tosin se antoi kyllä 3bar paineella mitattuna 120L/h, mut koneesta katkes teho bensalla yli 4500rpm ja E85 yli 5000rpm). Tosin bensapainesäädin alkaa kans oleen entinen, ei pidä paineita kun 2bar, ni sekin voi olla että oli osasyy tuohon ongelmaan. Muuten vaihdeltu öljyt 15tkm normi välein, eikä haise kummemmin viinalle. Autolla ajetaan pääosin matka-ajoa 150km suuntaansa, ja webastollä ja moottorilämmittimellä (letkulämppäri) lämmitetään talvella, ettei tartte käyttää "kylmästarttinappia" ja lisätä viinaa öljyihin. Yksi venttiili koneessa on ruvennut naputtamaan viimeisen 5tkm aikana, mutta VAIN kuumana tyhjäkäynnillä seisoessa pidempään (yli 5min). Tosin 325tkm saa varmaan tehdäkin jo moista.

                  Ja foorumille kiinnostavin kokemus on Audi A8L W12, kaksi yksilöä, toinen 7.2005 valmistettu 2006 malli ja toinen 1.2008 valmistettu 2008 malli. Kummatkin BHT koneella.

                  Todennut että kummassakin E85 maistuu aikalailla, kaupungissa pääsee bensalla 13-18L väliin, E85 kuluu aika lailla 25L. Maantiellä pääsee bensalla 9-10L, E85 kuluu sitten jo 14L. LTFT kaikissa bankeissa 24,9%, ja STFT 0-10%.
                  Tossahan on motronic 7.1.1. jos en muista väärin, ja se varmaan kytkee laihaseostoiminnon pois, kun tulee vikakoodi väärästä seos-suhteesta.

                  Jälkimmäiseen voisin kokeilla tota Unitronicia, ja katsoa jos sais jotain fiksua rukkailtua. Eniten huolettaa noi tupla ECU:t, ja miten tuo unitronic ymmärtää niitä.

                  Volvoon ajattelin kokeilla Motronic 4.4 ohjelmointia, jota olen tutkiskellut aika kovasti.

                  Comment


                  • Noista kulutuksista olisi hyvä pitää kirjaa ja mieluimmin verkossa, josta ne voi jakaa muidenkin nähtäväksi.
                    Ilmainen sellainen on mm. spritmonitor.de , jonka kännykkäsovellus on helppo tapa päivittää tiedot heti tankkauksen jälkeen.
                    Tässä oman E85 kulkineeni kulutus-seuranta (80/20 kaup./maant.)
                    http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/615049.html

                    [size=1]p.s. Siellä on jotain peräkärryvetoja ja pa-suodatt vaihdon jälk letkuvuoto (8/2013 klemmari kiristämättä), jotka nostaa yksittäisten tankkausten kulutusta 17 litran päälle.
                    p.p.s. Niin ja mitään vikaa ei ole ollut, mutta 9/2014 vaihdoin lambdan, kun ajattelin kulutuksen sillä laskevan. Ei vaikutusta. Viikko sitten kostealla kävi kolmella kylmänä. Vaihdoin tulpat ja suihkin crctä liittimiin, eikä ole toistunut. Tilasin silti ICMn (N122/"sytkävahvistin") hätävaraksi.[/size]
                    Viimeksi muokannut Motoman; 6.1.2015, 13:59.

                    Comment


                    • Nykyisillä bensan hinnoilla ei E85:lla ajo säästä mitään. Ainakaan pelkän säästön takia ei kannata suuria investointeja alkaa tekemään.

                      Comment


                      • Kulutus bensiinillä oli 11,6 l/100km, koska 80% ajosta on lyhyttä 2-5km kaupunkiajoa, jossa paljon liikennevaloissa odottelua ja josta iso osa ajasta moottori saavuttamatta termostaatin avautumislämpötilaa. Sikäli olen erittäin tyytyväinen vain 20% kulutuksen nousuun vain 200 euron sijoituksella (ruisku+38% ja ennakko-9°) boxeihin. Alakierrosvääntö (vakio auto) on juhlavaa bensiiniin verrattuna ja lisää kaupunkiajon helppoutta.
                        Olin myös jo vuosia ennen E85:ttä kiinnostunut puukaasu-autoilusta, joten tämä etanoli innostus ei ollut vain rahakysymys.
                        Ajo kotimaisella kierrätys polttoaineella on järkivalinta, eikä se vaadi kuljettajalta minkään niksien osaamista.
                        Tällainen on ollut oma E85 käyttökokemukseni.

                        p.s.Onko manuaali A6 1.8T järkevä valinta nurkka-ajoon? Tuskin, mutta pari aiempaa (A4 ja 100 Avant) mennyt kylki kasassa lunastukseen vastapuolen liikennemerkki ja väri"sokeuden" takia, niin pikkuauto ei ole vaihtoehto.
                        Viimeksi muokannut Motoman; 11.1.2015, 17:53.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                          Nykyisillä bensan hinnoilla ei E85:lla ajo säästä mitään. Ainakaan pelkän säästön takia ei kannata suuria investointeja alkaa tekemään.
                          Säästää tasan saman verran kuin aikaisemminkin. Täällä Pirkanmaalla E85 ja 95E10 ero on edelleen 50 senttiä/litra.

                          Comment


                          • Lahdessa 95E10:ä saa 1.30€/l. E85 oli pitkään 0.999€/l, nyt on tullut muutaman sentin alas päin.

                            Comment


                              Tietysti jos katsoo mikä on seudun halvin 95E10 hinta ja mitä E85 pyydetään, niin ero kutistuu noin 30 senttiin ja jopa allekin. Olen katsonut ja verrannut sen aseman hintoja, mistä saa sekä bensaa että E85:sta, kun en ole ennekään jaksanut ajella ympäri Pirkanmaan talousaluetta halvimman bensan perässä.

                              Comment


                              • Lahdessa melkein aina Kärkkäisellä on halvin bensa. Sieltä matkaa ST1:lle, jossa E85:sta myydään on n.500m:ä. Kumpikin jää kauppa- tai työmatkan varrelle, joten itselle tuo vertaaminen on aika simppeliä. Kun tuosta joka päivä ohi menee.


                                Motoman:"Sikäli olen erittäin tyytyväinen vain 20% kulutuksen nousuun vain 200 euron sijoituksella (ruisku+38% ja ennakko-9°) boxeihin. Alakierrosvääntö (vakio auto) on juhlavaa bensiiniin verrattuna ja lisää kaupunkiajon helppoutta."

                                Millaisella seoksella tuo auto kulkee, kun polttoainetta pitäisi mennä n.30%:a enemmän, saman energiamäärän saavuttamiseen?

                                Comment


                                • Huomasinpa eflexfuel.fi -sivuilta että boksin hinta on tippunut aika reilusti -> alkaa kiinnostamaan yhä enemmän. Lisäksi mainostavat uutta oppivaa kylmäkäynnistystoimintoa. Mitähän mahtaa tarkoittaa?

                                  Comment


                                  • [size=1]
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7
                                    Alkuperäinen kirjoittaja Motoman
                                    :"Sikäli olen erittäin tyytyväinen vain 20% kulutuksen nousuun vain 200 euron sijoituksella (ruisku+38% ja ennakko-9°) boxeihin. Alakierrosvääntö (vakio auto) on juhlavaa bensiiniin verrattuna ja lisää kaupunkiajon helppoutta."
                                    Millaisella seoksella tuo auto kulkee, kun polttoainetta pitäisi mennä n.30%:a enemmän, saman energiamäärän saavuttamiseen?
                                    [/size]Seoksesta en tiedä, mutta tulppien väri on normaalin vaalea. Alkuaikojen 6-11/2013 viinantuoksu öljyissä poistui ennakkoboxin laiton, välijäähdyttimen peittämisen ja imuilman esilämmitystorven myötä.
                                    Olisiko sitten ollut niin, että on bensalla käynyt rikkaalla ja nyt E85:llä käy laihalla? Oma kulutusseuranta näyttää kuitenkin vain 20% (max.25%!) lisäystä samoissa epäsuotuisissa käyttöolosuhteissa. E85:llä on paljon vääntävämpi ja ajosta ~99% tapahtuu alle 3000rpm.

                                    p.s.Marras-joulukuun (2014) kosteilla on kulutus ollut koholla (systytyskatkoja?) ja nyt kylmäkäynnistyy pakkasesta kolmella. Sytkäpuola (tai N122) on ilmeisesti uusittava.
                                    Viimeksi muokannut Motoman; 11.1.2015, 17:52.

                                    Comment


                                    • Itse huomasin aikoinaan erilaista boxia käyttäessä, että ainakin alle 20%:tin kulutuksen nousulla kone kävi liian laihalla. Kannattaisi mielestäni ainakin fuel trimmit tarkistaa.

                                      Comment


                                      • Kulutusta saa tippumaan normaaliajossa melko paljon jo sillä että ajetaan n. lambda 1,1 normaalin lambda 1 sijasta. Lambda 1 seoksella kulutuksen nousu on pikemmin 30% luokkaa. Tietysti laihalla seoksella päästöt on sitten kaukana sallitusta.

                                        Jos vain sytytysjärjestelmässä potku riittää niin eihän se tuollakaan nyi ja pätki. Kuormituksessa vaan käy kuumana, nakuttamaan ei pienehköillä tehoilla saa. Suurin riski viinalla liian laihalla ajossa onkin kovissa kuormituksissa tulpan maaelektrodin, pakoventtiilin sekä jopa männän sulaminen ihan lämmöstä/preignitionista. Nakutusjälkiä ei näy eikä männät halkea.

                                        Comment


                                        • Millaista on "kuormituksessa" tai "kovissa kuormituksissa" ?
                                          Onko riskiä kun käytetään kaupunkinopeuksia, eikä vedetä isoilla vaihteilla vastamäkeen ?
                                          Ennakkoa on lisää tyhjäkäynnillä 5° ja 1200rpm alkaen 9° kiinteästi. NOXit toki korkealla(?), mutta toimii.
                                          p.s.Koodien ja trimmien luku tökkii Ross-Tech piraatilla, kun pääsi lipsahtamaan nettiin ja nyt itkee kaikkeen, että näkyy vain rekisteröidyllä versiolla. Pitäis kai harrastaa uninstall>reinstall jne jne.
                                          Viimeksi muokannut Motoman; 11.1.2015, 17:52.

                                          Comment


                                          • Ei kaupunkinopeuksissa moisia kuormia saane aikaan. Lähinnä WOT tilanteet maantiellä/moottoritiellä kun otetaan täyttä vääntöä ulos kymmeniä sekunteja. Aivan yläkierroksilla (6000+ rpm) lisäennakon tarve on selvästi pienempi ja 9 astetta lisää kuumentaa vain turhaan tulpankärkiä ilman hyötyä. NOx on laihalla seoksella ja aikaisella ennakolla korkea, mutta eipä sitä Suomen katsastuksessa mitata.

                                            Comment


                                              Motoman, laita peeässät normaalilla tekstillä. Kiitos.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
                                                Kulutusta saa tippumaan normaaliajossa melko paljon jo sillä että ajetaan n. lambda 1,1 normaalin lambda 1 sijasta. Lambda 1 seoksella kulutuksen nousu on pikemmin 30% luokkaa.
                                                Täytyypä testata tuota 1.1:stä kevyellä kuormalla. Nyt mennään 1.0=>0.84 kuormasta riippuen. Kun tuota laajakaistaa ei ole saanut aikaiseksi asentaa, niin pitänyt varmuudeksi paksulla mennä täydellä kuormalla.

                                                Comment


                                                • Mulla on käytössä skaala 1.05-0.85. Maantiekulutus laski kyllä huomattavasti kun muutti kevyillä kuormilla seoksen 1.0 -> 1.05. Laihemmallakin kulkee nykimättä mutta ei vaan ole jostain syystä uskaltanut enempää säätää.

                                                  Eikös tuo tarkoita sitä että kulutus tippuu myös 5% kun seos laihenee 5%?

                                                  Comment


                                                  • Ei tarkoita sitä että kulutus tippuu 5%. Myös moottorin vääntö/teho laskee kun seos laihenee, mutta suhteessa vähemmän. Hyötysuhteen nousu hieman lambda 1 laihemmalla seoksella tuo "voittoa" osakuormalla. Kaasuläppää täytyy pitää hieman enemmän auki tehon tippuessa, jolloin pumppaushäviöt pienenee.

                                                    Comment


                                                    • Onko muille syntynyt tunnetta, että maantie- ja kaupunkikulutuksen erot olisivat erilaiset E85:llä, kuin bensiinillä?
                                                      Eli maantiekulutus lisääntyisi E85:llä suhteessa selvästi enemmän, kuin kaupunkikulutus.
                                                      Omassa mutussa kun tuntuu, että bensaa meni noin 8/12 maant/kaup, mutta E85:ttä 11/15.
                                                      Omat ajot on niin taajamassa, että tätä on vaikea saada omilla kulutusmittauksilla varmistettua, mutta muistikuvat ovat, että mökkireissu (300km 80-110kmh) meni 8 litran bensankulutuksella, kun E85:lla ei 11 litran maantieajo tunnu olevan mahdollinen.
                                                      Viimeksi muokannut Motoman; 14.1.2015, 16:54.

                                                      Comment


                                                        Kyllä taytyy sanoa että kun softan tekee oikea ammattimies (erikoismoottori.fi) niin ei ole mitään ongelmia. RiSa on nyt ollut viinalla jonkin aikaa ja on tullut kokeiltua kaikenlaisia kylmäkäynnistyksiä ja jopa ilman roikkaa -18 astetta niin hyvin lähtee käyntiin. Auto on jokapäiväisessä ajossa ja ei ole minkäänlaista huomautettavaa, päin vastoin.
                                                        Viimeksi muokannut juutasqsa; 17.1.2015, 21:13. Perustelu: typo

                                                        Comment


                                                          Komppaan juutasqsa:aa , hienosti toimii startit -20 kylmemmälläkin keleillä ilman lämmitystä. Moottori myös lämpeää nopeammin kuin bensalla.
                                                          Muutenkin piristeltyyn kipinä sytytteiseen laitteeseen yks parhaita modeja. Harraste leluun jopa lähes ehdoton, säästyy luonto ja kaikkea. :)

                                                          Comment


                                                          • Kyllähän se kulutus tipahti matka-ajossa, kun kevyellä kuormalla mennään nyt lambda 1.1:llä.

                                                            Comment


                                                            • Vuorokauden ajamattomuuden jälkeen kylmäkäynnistys -30.5C. Ekalla normaalisti käyntiin ja suoraan ajoon ongelmitta. 1km taajamaa + 6km valtatietä, niin kone oli normaalilämmöissä. Ei ole viimasuojaa käytössä ja ilmanotto normaalisti keulasta. Öljyinä Mobile 1 5W-50 9tkm:ä ajettuina. Uskallan väittää, että säädöt olisi ok talvellakin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X