ABC viinalla tuli mullakin tuota töhnää imukanaviin. Sittemmin vaihtanut Shellin E85 ja nyt on kanavat puhtaat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 käyttökokemuksia
Collapse
X
-
No tuo on totta, mutta vaikuttaako etanolipitoisuus sitten tuohon töhnääntymiseen. Etanolipitoisuus voi vaihdella 70-85 % välillä, eli onko tuolla 15 % vaihteluvälillä sitten niin paljon vaikutusta. Olettaisin että Shell ja ST1 käyttävät täsmälleen samaa polttoainetta, samaa firmaa kun ovat. Tekisikö ABC oman sekoituksen jossa alaraja olis jotain muuta, ylärajan kai pitäisi olla kaikille sama.
Olen tässä nyt reilun vuoden ajellut RE85:lla ja en ole vielä huomannut mitään erityistä töhnääntymistä. Pääasiassa olen tankkaillut ABC-asemilla.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Lupe-81 Näytä viestiMitkäs ahtimet sulla on kun täytyy alkaa jo keruusäiliötä väkertään?
Comment
-
Käytin tankillisen 98:lla suutinhuuhtelu mielessä ja täytyy kyllä sanoa, että kylläpä olikin l a i s k a a m e n o a bensiinillä. Niin että oikein kieli pitkällä odotti tankillisen tyhjentymistä, että pääsisi laittamaan RE85:sta tankkiin. Alakierrosvääntö oli kerrassaan surkeata bensalla ja kun sai taas viinaa tankkiin ja ennakkoa lisättyä niin tuntui, että 320tkm ja 15 vuotiaasta koneesta olisi otettu 200tkm ja 10 vuotta poies.
Taas on meno tuhtia, mutta kevyen reipasta, vaikka täysin vakiolla tekniikalla mennäänkin.
Comment
-
Eikö menis vaan walbron 400:lla? Onko kellään muuten ko pumpusta kokemuksia?
Comment
-
Miten nuo imulämmöt nyt vaikuttaa oikein RE85:seen? Olen luullut / lukenut että RE85 ei ole kranttu imulämmöille ja se on yksi suuri hyöty etenkin biturboissa bensaan verrattuna. Raitoniemen lentokenttävedossa kuitenkin on imulämmöt (?) vaikuttanut siihen että puutui eikä vetänyt 5-6 vaihteella kuten olisi pitänyt.
Pitääkö tässä kuitenkin alkaa vaihtamaan kuulereita RiSaan (nyt orkkikset) vaikka RE85:lla suunnittelen ajavani tulevaisuudessa?
Comment
-
Kyllä ne vehkeet puutuu imulämmöistä viinallakin, tärkein syyhän on että ilman tiheys laskee jolloin ilmamassa ja sylinterin täytös vähenee.
Toki e85:lla suuri etu on ettei nakutus ole yhtä lähellä kuin bensalla, mutta on korkeilla ahtolämmöillä silti syytä hieman ennakkoa pakittaa - riskinä on nakutuksen lisäksi preignition jota nakutusanturi ei tunnista mutta joka voi särkeä moottorin.
Laittaisin paremmat coolerit aina, rs vakiot ei ole kummoiset isommilla tehoilla.
Comment
-
Useinhan suositella korkeita puristuksia 85:sen kanssa, mutta jos ajatellaan näitä 700-1000 hv laitoksia, niin vaikuttaako korkeammat puristukset esim. sylinteripaineisiin tai muulla tavoin negatiivisesti suuria huipputehoja haettaessa? Vai onko 85:sen kanssa korkeista puristuksista vain ja ainoastaan hyötyjä?
Comment
-
Korkeampi puristussuhde nostaa aina sylinteripainetta ja lisää nakutus- ja preignition-riskiä. Tottakai se myös nostaa hyötysuhdetta, mutta enpä lähtisi hulluttelemaan jos maksimitehoja haetaan. Korkeammasta puristussuhteesta on tehon kannalta iloa vasta sitten kun nakutusmarginaalia on ennakossa "liikaa", eli ennakkoa voi lisätä reilusti yli optimin ilman nakutusta. Ja dynaaminen puristussuhde tietysti ratkaisee, eli jos nokat on sellaiset että imuventtiili menee kiinni todella myöhään niin staattista puristussuhdetta pitääkin olla enemmän kompensoimaan.
Comment
-
Joo, ei tehovehkeeseen taida kannattaa kauheasti yli 9-10 nostaa dynaamista ruttua. Riippuu tosiaan sitten ihan nokista, mitä se tarkoittaa staattisena (geometrisena) puristussuhteena. Vertailun vuoksi, äkkiseltään laskeskeltuna dynaaminen puristussuhde on luokkaa 9,1:1 vakiolla B5 S4 geometrialla (9,3:1 staattinen) ja vakionokilla (imu kiinni 20 ast. ABDC). RS4 tai vaparin imunokilla (imu kiinni 30 ast. ABDC) pari kymppiä vähemmän (8,9:1). Jollain tiukilla virinokilla ehkäpä 8:1 tienoilla.
Eli jos nokat on luokkaa "vakiot", niin tuskin on järkeä mennä juurikaan yli 10. Rajummilla nokilla kuten vaikkapa catcamsin jotkut (imu kiinni luokkaa 50 astetta ABDC) sitten voisi jopa harkita lähemmäs 11:1.
Mielestäni foorumeilla puhutaan yleensä kovin vähän efektiivisestä (dynaamisesta) puristussuhteesta, sehän se on joka palamistapahtumaa kiinnostaa, ei geometrinen. Yksi syy siihen miksi rajuilla nokilla ja myöhäiseksi säädetyllä imunokalla bensalle säädetyt turbovehkeet "kestää ennakkoa" on juuri tuo dynaamisen puristussuhteen tippuminen samalla. Toki hyvä huuhtelu on aina iso juttu nakutuskestävyyden kannalta myös.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viestiJa joo, etanolin palamisesta ei karstaa muodostu, sen sijaan 15% bensaosuuden sisältämä lisäaineistus saattaa aiheuttaa ongelmia koska toimii sotkevana puhdistavan sijasta pienillä pitoisuuksilla. Joten pätkäajossa saattaa suuttimien ulkopuolelle karstoittua liimamaista tervaa tukkimaan. Riippuu bensaosuuden koostumuksesta, tavoite on tietenkin että tuota lisäainetta ei siellä olisi, mutta näyttää asemakohtaisesti alueellisesti olevan eroja siinä miten "hyvää" bensaa siellä on seassa. Esim. Kokkolassa tuntuu olevan huonoa koska useita tukkotapauksia on siellä tullut esiin. Korjaava toimenpide on ajaa silloin tällöin tankillinen puhdasta bensaa jolloin tuo töhnä liukenee. Lähtee bensalla pesemällä irtaallaankin toki jos suuttimet ottaa esiin. Oireilu alkaa yleensä huonontuvilla käynnistyksillä ja kylmäkäynnillä (verrattuna siihen mitä pitäisi olla ko. säädöillä, oikein säädettynä ei nikottele eikä vikuroi missään lämpötilassa E85:lla).
edittiä: olihan tuota jo kokeilussa. Shelliltä tankattu.
Comment
-
Ekan kerran ku otin suuttimet irti, olisko ollu n. 2tkm e85 käyttöönoton jälkeen niin oli kans tota mustaa mönjää suuttimien kärjissä, bensassa liukes pois. Nyt kun on tullu semmonen 5tkm niin oli suuttimet aivan puhtaat, ja tota Redlineä on tosiaan ollu nyt käytössäkin koko ajan. Ajattelin et se musta mönjä olis kumisista bensaletkuista olevaa töhnää joka liukenee etanoliin ja tarttuu suuttimien päihin varsinaisen suutinaukon ympärille, on vielä siirtopumpun letkut orkkisletkua. Tiedä sitten..?
Comment
-
Ihan parhaan talvitoimivuuden kanssa on usein vähän hakemista eikä tyypillisesti ihan ekalla softaversiolla onnistu. Käyntiin silti lähtee oikeastaan varmasti aina, mutta voi vaatia hetken käyttelyä ennen ajoon lähtöä.
Näen tuossa yhden hyvänkin puolen eli tavallisesti kone saa ruokaa liian vähän. Riittävä kylmäruokinta viinalla taas tarkoittaa sitä, että sitä menee myös mäntien ohi alakertaan aika ronskisti. Jos öljyt eivät pääse kunnolla lämpimäksi, ei se sieltä höyrysty kunnolla pois.
Hegen autoon on kyllä jo aika hyvin kohdilleen haetut viinakäytön kylmäarvot minulla olemassa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viestiEkan kerran ku otin suuttimet irti, olisko ollu n. 2tkm e85 käyttöönoton jälkeen niin oli kans tota mustaa mönjää suuttimien kärjissä, bensassa liukes pois. Nyt kun on tullu semmonen 5tkm niin oli suuttimet aivan puhtaat, ja tota Redlineä on tosiaan ollu nyt käytössäkin koko ajan.
Comment
Comment