Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kyllä arvot muuttuvat,mutta ei vaikutusta moottorin toiminnassa.
    Esim.kokeiluna, jos lisään tyhjäkäyntiä +200rpm niin moottori käy silti samaa tyhjäkäyntiä.

    Comment


    • Audi S3 8L on nyt tarkoitus hankkia kun löydän mieleiseni yksilön. Nykyisessä kulkineessa on E85sta tullut pari vuotta käytettyä (Subaru Impreza 2.0l ilman turboa + bioadapter.com:in boxi) ja joten sillä olisi tarkoitus mennä jatkossakin.

      Tämmöisen ohjeen tuosta muunnoksesta löysin: http://forums.vwvortex.com/showthrea...n-4-easy-steps

      Mutta eniten nyt jäi mietityttämään, että kun tuossa puhutaan MAFin vaihdosta, isommista suuttimista ja lisäbensapumpusta, että tuleeko noiden rajat vastaan S3:ssa vakio turbon kanssa?


      EDIT:
      Jos nyt oikeaa tietoa olen löytänyt niin S3 8Ln vakio suuttimet on 380cc ja porkkiksen kaavan mukaan bensalla ne riittää 0,19 * 4 * 380 ~ 290hv (0,19 * sylinterimäärä * suutinkoko = maksimiteho ko. suuttimilla).

      Koska e85sta menee 30% enempi samalle teholle tarvittava suutin koko on 380 * 1,3 = 494cc ja koska siihen halutaan mielellään jättää vielä vähän vapaata jotta eivät ole ihan rajoilla niin 525cc suuttimet lienee olisi aika hyvä lähtökohta?
      Viimeksi muokannut SomeOne; 5.1.2014, 18:28.

      Comment


        Mafia ei tarvii vaihtaa, mutta suuttimet kyllä. Meikäläiseltä voisi saada apua ko. laitteen e85-käytössä ilman lisäpurkkeja.

        210/225hv MAF riittää johonkin 350 huitteille.

        Comment


          Pari päivää tässä ny tultu köröteltyä e85-softatulla, ja ei voi olla muuta kuin tyytyväinen. K04 "tehokuoppa" puuttuu kokonaan 2-3krpm välistä, lähtee kuin palmun alta -15 asteessa ilman lohkista. Maantiekulutus näytti nousseen vain litralla.

          Ja tämä siis tehty vakio 165kw-TT:hen pelkästään ruutat ja softan vaihdolla, ja tehoja jäi vielä reserviin käsittääkseni kytkimen säälimisen takia.

          Comment


          • Kuullostaa hyvältä. Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kenen toimesta tuo säätö tehtiin ja säädettiinkö ihan penkissä?
            Viimeksi muokannut SomeOne; 9.3.2014, 23:25.

            Comment


              Toi vain litran kulutuksen nousu kertoo myös siitä että aiempi koodi ei ollut kovin kuluttaja ystävällinen.

              Comment


                Ola, no audien vakiot tuntuu olevan gramma-hakuisia, ei niinkään taloudellisia. SomeOne, Carlssoni teki omien karttojen pohjalta, eli ilman penkkisäätöä. Logit ajettu, ja tuntuu toimivan hyvin niidenkin perusteella. Nyt vain on letkujenvaihtoviikot, kun 10 vuotta vanhat öljyssä lionneet letkut, eivät enää kestä ihan yhtä hyvin painetta :D

                Comment


                  Vakio lienee ajotuksen suhteen hyvin varovainen kun bensan laadussa voi olla suuria eroja. Vieläkään ei ole netsistä löytynyt hyvää E85 aiheista tutkimusprujua, missä olis käsitelty ajotuksia kulutuksen suhteen. Se yksi mikä täällä linkitettiin esitti muistaakseni että 18 astetta ois optimi? En oikein päässyt jyvälle että miksi noin alhanen, oisko päästöjen takia.

                  Joku hondamies oli testannu ajotuksia myös jollain insignialla ja se oli taas havainnut että ajotusta pitää pudottaa niin kulutus laskee. Jossain taas luki että AFR 15.5 (bensa-asteikko) olis optimi kulutuksen suhteen. Onko tuolle optimi ajotukselle joku paras havainnointi keino ajossa kuten esim load laskee tai alipaine nousee lähestyttäessä optimia?

                  Comment


                  • Ajoitus on pienillä kuormilla optimi kun on likelle sama kuin bensalla. Palamisnopeus kun on suurempi. Heti kun kuorma nousee, niin etenkin pienillä kierroksilla on varaa ja hyötyä laittaa reipas lisä ennakkoon.
                    Yleispätevästi on kuitenkin paha sanoa, koska orkkiskartat voi olla hyvinkin eri tavoin säädetty tehtaalta, johtuen erinäisistä syistä.

                    Optimiajoitus on tietysti silloin kun load on pienin ja alipaine suurin KUN todellinen kuormitus pysyy vakiona (haastavaa!). Jarrupenkissä tätä voisi testata, mutta jopa siinäkin sotkee kun pidemmässä vedossa voimansiirron ja moottorin öljyt lämpiää ym. Tämä vaikutus ei ole ihan pieni sekään.

                    Yleispätevänä vinkkinä voisin heittää 2.7T:lle että alta 30-50% loadin pitää ennakot vakiona, sen yläpuolella vaikka jonnekkin 90-100% asti kopioi ennakot vaikka kfzwop MBT kartasta, vähän voi pakittaa jos tuntuu hurjalta. Mutta kartan muoto on E85:lla sellainen että maksimiennakko saavutetaan kierrosten funktiona hyvin aikaisin ja yläkierroksilla ei tarvitse kohtuuttomasti lisätä. Isoilla loadeilla voi sitten laittaa etenkin tehdaskarttaan nähden selvästi lisää, 6-9 asteen haarukassa. Kannattaa kuitenkin muistaa että sylinteripaine nousee rajusti kun ennakkoa lisätään, eli vaikka ei nakuttaisi niin osien kuormitus kasvaa. Vakio K03 kanssa en ole havainnut ongelmia, mutta tiukemmissa setupeissa kannattaa käyttää harkintaa, etenkin jos sisuskalut on vielä vakiot.

                    Syytä myös muistaa että etenkin kovilla ennakoilla ja laihoilla seoksilla ongelmaksi muodostuu tulpankärjen lämpötilan nousu ja sitä lähtevä preignition. Ei niinkän nakutus, pietsomalliset nakuanturit on mulla olleet E85 vehkeissä aina hiljaa. Eli järki käteen ennakon kanssa vaikka ei naulaisi yhtään, ja kylmimmät tulpat millä suostuu pelaamaan. Vähintään NGK asteikolla 7 tai Bosch asteikolla 5. Kylmä tulppa ei viinalla haittaa, koska sen palaminen ei muodosta nokea.

                    BTW: Tänä aamuna pari viikkoa seissyt biturbo -16 asteesta raakana käyntiin viinat tankissa. Lähti kuin bensalla, kävi moitteettomasti ja liikkellelähtö tapahtui ilman mitään nykimisiä, nyhtämisiä tai varovaisuutta kaasun kanssa. Ei E85:n kanssa tarvitse sellaisista kärsiä kunhan kartat on vain oikein säädetyt. Vaikeimmat kelit sen suhteen on siellä muutaman plus-asteen hujakoilla, pakkasilla käytös on hyvin loogista ja helppoa.

                    Comment


                      Kiitokset tuosta. Muutaman isoturbo login kun näin niin meinas pyörii sukat jalassa kun ajotukset luokkaa 20 vääntöhuippu ja 34 korkeilla kiekoilla ja paineet 2-1.8bar. Itse pitänyt vielä mietoja ajotuksia 20-25 ja ahdotkin miedot.

                      Itse eilen kokeilin ajotuksia normiajossa ja tosiaan ajotuksen nostaminen ei parantanut menoa alhasilla kuormilla. Pitää koittaa vielä laskemistakin. Isoja kuormia ei pääse nyt mitenkään testaamaan kun sutii. Ehkä isot muutokset vois havaita sutimisherkkyydessä.

                      Mulla on ollut jo piiitkään F5DP0R tulpat ja taitaa tulla jatkossakin kun ei nappaa jatkuva vaihtaminen.

                      Onko seokselle samat säännöt tienpäällä testiin? Viime vuonna kävin laihaseos (kflf) säädöillä rukalla ja toimi hyvin mutta oli paljon laihemmalla kuin tuo 15.5 jonka joku muu oli todennut optimiksi.

                      Comment


                      • Joo toi 20-34 asteen ennakko noilla ahdoilla kuulostaa todella hurjalta, ainakin jos puristussuhde on vielä vakio.

                        F5DP0R on mullakin biturbossa käytössä, ei ole ollut ongelmia mutta saisi ne toki vieläkin kylmemmät olla jos maksimiturvallisuutta hakee. Sellaisia vaan alkaa olla jo huonosti tarjolla, eikä ne oikein toimi bensalla enää hyvin. Periaatteessa platina on huono vaihtoehto etanolilla, mutta on niin vittumainen homma vaihtaa että olen ottanut riskin ja ajan noilla. Kupari olisi parempi, mutta käyttöikä on niissä nopeamman kulumisen takia vielä lyhyempi kuin bensalla.

                        Seoksen kanssa on vaikeampi vielä testailla, koska tottakai vääntö laskee seosta laihentamalla yli lambda 1:n, eli alipaine vähenee ja load kasvaa samalla tiekuormituksella. Mutta jossain kohtaa vielä on hyvä trade-off niin että jää voiton puolelle. On aika paljon moottorikohtaista, mutt luultavasti puhutaan jostain max 1.05 lambdasta kuitenkin eli juurikin tuo 15.5:1 bensa AFR:na. En ole lähtenyt tähän kikkailuun itse kuitenkaan.

                        Comment


                        • Nyt kun täällä on asiantuntijoita paikalla niin voisin kysästä vinkkiä hieman 1.8t:n kylmäkäynnistysten kanssa. Eli näillä pakkasilla jää lähes aina vasta toisella starttauksella käyntiin. Ohessa kaappaukset rikastuksista. Oikeastaan plussakeleillä toimii täysin normaalisti, mutta ongelmat alkaa pakkaselle mentäessä. Vieläkö tuosta raskii nostaa paljonkin käyrää? Missä vaiheessa alkaa tulla raja vastaan rikastusten kanssa? Paljonko teillä on rikastukset tuossa 0 ja -20 asteen välimaastossa?
                          Attached Files

                          Comment


                          • Crankingia saa olla vaikka miten paljon pakkasilla. Laita vaan niin paljon kunnes lähtee 3-4 pyöräytyksen jälkeen. Tosin Megasquirtin cranking logiikka on aika ankeahko. Mutta esim. OEM ecuissa pakkasilla saa starttipolttoaineeseen olla 5000% rikastus, siis 50x, ei 5x. Jos tätä vertaa bensarikastukseen niin se on n. 2,5-kertainen.

                            Afterstarttia vaan lisää, mulla on ME7.1 se tapissa eli 200%. Kärsisi olla enemmänkin, vaikka 300%. Mutta hyvin se jää käymään nytkin. Toki myös warmupin pitää olla riittävä.
                            Megan afterstarttikin on aika huono, mutta sitä ja warmuppia sopivasti lisäämällä ehkä jää käymään jo ekalla. Vaan oli se hankala saada kaikissa keleissä jäämään käyntiin eka startin jälkeen bensallakin. Johtuu ihan siitä että ne algoritmit on ihan liian palikkamallisia.

                            Comment


                            • Hyvä tietää, että uskaltaa tuota sitten edelleen rikastaa tuosta. Kyllä se tuntuukin aina helpommin jääneen käyntiin kun on lisännyt soppaa. Itselläni tosin käytössä Vems, eikä Mega, mutta eipä näissä järin suuria eroja keskenään taida olla.

                              Aiheeseen liittyen, minkälaisella lambdakartalla kannattaisi ruveta käyttöautoon semmoista 300hv setuppia säätelemään? Oonko ihan hakoteillä kun tällähetkellä käytössä on kuvassa näkyvä karttamalli? Tarkoituksena kyllä lopullinen tuotos käyttää ammattilaisella säädettävänä, mutta ihan omaksi iloksi ja säätäjän työtä helpottaakseen aion tehdä niin paljon itse kuin osaan.
                              Attached Files

                              Comment


                              • Ihan hyvältä näyttää, paras teho dynossa testailtuna noissa 200-300hv setupeissa on tullut juuri 0.85-0.90 lambdan tienoilla.

                                Comment


                                  No nyt unohtui laittaa ajastus eberiin aamuksi. Sattui vielä -16 aamu joten hyvä testin paikka. Lähti laakista, mutta annoin käydä sen aikaa kun lumet otin tuulilasilta ja katolta pois. Ei pätkinyt eikä tökkinyt lähtiessäkään.

                                  Käytössä multimap (Philadot multi.bin), multispark (Julex/mapit), uudet 2.0t puolat (Malinen asensi/juotti) ja dwell taulut 2.0t:n ecusta (nehalem/coil_conversion.xlsx).

                                  Muutaman päivän testauksella ei kummosia eroja (alipaine/kuorma) saa ajossa eri ajotuksille vaikka laittais 11 asteen erolla tyyliin +6 ja -5 koko kartalle.

                                  Pitäs löytää pitkä ylämäki ja sitä vetää peräjälkeen uudestaan ja uudestaan.
                                  Attached Files
                                  Viimeksi muokannut ola; 23.1.2014, 09:31. Perustelu: kuva

                                  Comment


                                    Yksi todella positiivinen asia tullu huomattua viinaan vaihdosta. "Perskärpäset" vähentyny liikenteessä, liekö pelkäävät että erilaiselle haisevat pakokaasut olisivat haitallisempia, kuin normaalit :)

                                    Comment


                                    • Eilen illalla tankilla ollessa tuli saabisti ihmettelemään, kun RE85:sta lorottelin tankkiin. Siinä kokemuksia vaihdellessa mainitsi, että saabi tuntuisi kovemmilla pakkasella tehottomammalta. Itsellä tilanne on juuri päin vastainen, toki se ei johdu polttoaineesta. Olisi pitänyt kysäistä, millaisia seoksia saabi näyttää tälle ST1:sen talvilaadulle. Itse olen huomannut, että n.-3%:a miinustaa trimmiä kesään verrattuna.

                                      Comment


                                        Onkohan mulla maffi menossa? Ltft partial hypänny +17 b1 ja +7 b2. Mites muilla, kuin isoja eroja ryhmien välillä? Maffin lukemat WOT noin 100 pienemmät mutta näiltä pakkasilta ei ole verrokkia joten voipi olla kohallaankin?

                                        Kerran lämminkäynnistyksen jälkeen oli outo vikatila noin 5 km jonka jälkeen palas normaaliksi, ei vikakoodeja ja sen jälkeen lokituksessa ei mitään ihmeellistä? Tuntu kuin olis jarrut ollu päällä, mutta kunnon kaasun käytöllä pääs eteenpäin. Oli kiire niin en jäänyt tutkimaan.

                                        Comment


                                          Kerran lämminkäynnistyksen jälkeen oli outo vikatila noin 5 km jonka jälkeen palas normaaliksi, ei vikakoodeja ja sen jälkeen lokituksessa ei mitään ihmeellistä? Tuntu kuin olis jarrut ollu päällä, mutta kunnon kaasun käytöllä pääs eteenpäin. Oli kiire niin en jäänyt tutkimaan.
                                          Auto vetämäs jäähään? Muutama vuosi sitten oli tuollaista ongelmaa mulla, kun tuli kovat pakkaset. Poistui, kun auto kävi sulamassa. Myös tänä talvena kävi samat.

                                          Comment


                                          • Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                                            Onkohan mulla maffi menossa? Ltft partial hypänny +17 b1 ja +7 b2. Mites muilla, kuin isoja eroja ryhmien välillä?
                                            Alkuperäisellä bensapumpulla 1 bankki korjasi reilusti 2 bankkia enemmän, kun soppa ei riittänyt. Mutta ei silloinkaan noin paljon. Nykyisin normaalissa ajossa pysyvät samana (0<=>-3.9%), mutta pitempään kovempaa leipoessa taas 1:nen korjaa vähän enemmän. Tuo nykyinenkin pumppu työskentelee ylärajoilla.

                                            Comment


                                              Noissa LFTF:ssä ei paljoa ison kuorman sopeutuksia ole ollut näillä keleillä mukana. 044 mulla pumppuna.

                                              Pitää seurata noita maffin lukemia ja jossain vaiheessa koittaa uutta sensoria.

                                              Comment


                                              • Mulla on 040, toki vähemmän on ruutiakin. Näillä ilmoillahan ne ilmamassa lukemat pitää hakea, ainakin minun :)

                                                Comment


                                                • Tankkasiko joku tässä viikonloppuna E85:sta St1 Mäkkylän asemalla Helsingissä? Vedin perjantaina tankin täyteen ja sen jälkeen tuntunut että auto käyttäytyisi oudosti. Ihan kuin tehoja olisi uupunut ja röpelsi ajoittain. Ampui myös pari kertaa putsariin kun paikallaan kierrätti.

                                                  Asemalla oli toinen mittari suljettu ja toisestakin kesti todella kauan ennenkuin ainetta alkoi tulla, ja silloinkin aika liruttamalla. Tulikohan sieltä imastua vedet säiliön pohjalta tai jotain vastaavaa. Muilla ollut vastaavia kokemuksia?
                                                  Viimeksi muokannut ilyx; 2.2.2014, 18:49. Perustelu: päivä korjattu

                                                  Comment


                                                  • Tere, piti kysyä että mitkä olis sellaset perustoimenpiteet e85-konversioon? -92 Ooppeli siis kyseessä, mut en viitti uutta topikkia esson puolelle avata. Tällä hetkellä toimii hyvin 50-60% e85-e95 seoksella, ilman mitään muutoksia muttakun rasittavaa tankata aina kahdesti :D Thänks jo etukäteen :)

                                                    Comment


                                                    • onkos kellään täällä e85 D2 a kasia? tekis mieli muuttaa tuo oma viinakäyttöseks jos se vaan onnistuu. Kattelin tuollasta eflexfuel v-boksia.

                                                      Comment


                                                      • Tuli tuossa tämä ketju silmäiltyä läpi. Tiedän kyllä olevani puusilmä, mutta ei hirveesti sattunut kokemuksia aah ja abc koneiden juottamisesta viinaseoksella. Millaisia seoksia voisi ajatella ja tarvitseeko tuota kivikautista motroniccia puukottaa? Onko kukaan kokeillut? Noissahan on rakenne-eroja eri moottorinohjaus ja sitäkautta oletettavasti myös softa. Muutenhan koneet ovat samantyyppisiä. Itsellä abc koneinen sämpylä ja kovasti himottais kokeilla jos sitä vaikka säästetyt eurot sijoittais itse auton kunnon kohentamiseen.

                                                        Comment


                                                        • Kakkosauton (Subaru Impreza -96) kohdalta tuli tänään semmoinen kokemus, että siinä muutaman vuoden paikoillaan ollut bioadapter.com:in e85 muunnospurkki tulkittiin vähäpäästöisen moottorinmuuttamiseksi, tuomiona siis katsastuksen keskeytys ja sen loppuun viemiseksi pitää ko. purkki siis joko poistaa tai löytyä VTTn/vastaavan todistus siitä, että se ei sotke päästöjä :( Vaikka siis katsastuksessa tehtävät päästömittaukset menikin läpi.

                                                          Comment


                                                          • No tuohan on päivänselvä asia että vaatisi muutoskatsastuksen kun moottorinohjausta ronkittu. Ei sitä purkkia kannata esitellä katsurille.

                                                            Comment


                                                            • Mikä on sitten kenellekin päivänselvää :) Tosiaan vuonna 2012 on tuo purkki asennettu ja silloin ensimmäisen kerran sen kanssa katsastettu joten jotenkin ehti jo kuvitella, että se on siinä ihan luvallinen, kun vaan päästötesteistä menee läpi. No kokemus opettaa. Joka tapauksessa ajattelin tämän tieton teille jakaa, kun tänne kokemuksia aiheesta oli pyydetty.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X