Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ehkä tota kokeilen, nyt ens alkuun. En uskalla noita ohjelmallisia juttuja kopeloida, vaikka hyät ohjeet siihen onkin. Eli parantaako tuo 4bar regu sitä -10... -22 asteen käynnistyvyyttä?

    Comment


    • Ei paranna.

      Comment


      • Ahaa eli vaikuttaako se siis vain tehoihin?

        Comment


        • Joo, huipputehoihin auttaa kun suuttimet ei lopu kesken niin pahasti. Kylmästarttien parantaminen vaatii softan päivitystä.

          Comment


          • Minkälaisia ongelmia, jos minkäänlaisia, tulisi setupissa jossa E85 käyttöä yrittäisi hanskata säädettävällä bensaregulaattorilla (+liitetyllä painemittarilla).

            Eli nyt A8 D2 4,2:ssa oleva paineensäädin korvattaisiin säädettävällä ja E85:lla ajettaessa painetta kohotettaisiin niin että pysytään adaptaation rajoissa ja silloin kun E85 ei käytetä(esim kylmät kelit ja saatavuus ongelmat) laskettaisiin paineet normaaliksi.

            Tuossa aiemmin todettiin että pumppu toki joutuu kovemmille, mutta oletettavasti kuitenkin jaksaa toimia kohotetulla paineella ?

            Comment


            • Tuli tehtyä pieni testi lohkolämppärin vaikutuksesta. Auto seisoi pihalla n.20h ja pakkanen kiristyi -10°c => -22°c. Aamulla lohkolämppäri päällä n.2.5h ja ulkolämpötila -22°c. Vag-comilla mitattuna G17=> -22°c, coolant 36°c ja oil -12°c. Käynnistyksen jälkeen coolant tipahti 36°c => 21°c. Näköjään ne öljyt kuitenkin vähän lämpeää ainakin V6:ssa. Silti pitäyden tuossa 5w:ssä näin talvikäytössä.

              Comment


                Vastaan omaan kysymykseeni, että Webasto toimii hienosti viinalla. Ei mitään ongelmia.

                Comment


                  No nyt pääs testaamaan kylmäkäynnistystäkin. 26,5 pakkasta eikä pysynyt käynnissä, mutta hörähti. Pari versiota myöhemmin sain käymään mutta vieläkin pitää laihentaa. Ei tuntunut mukavalta, mutta joskushan se on kokeiltava. Savupilvet oli aika mahtavat kuten myös valoista lähdöissä jos pikkasen uruttaa.

                  USBKaapelit oli ihan jääpuikkoja ja yhteysvirheitäkin tuli ihan riittävästi, joten meina persus jäätyä jo penkkiin kiinni.

                  Comment


                    Mulla startaa hienosti ilman lämmitystä ainakin tuonne -10 saakka.
                    Enemmän tehnyt ongelmaa lämpimästä tallista tai roikasta starttaus. Pitkää starttia ollut välissä ja aina lähtenyt toisella startilla.

                    Aluss oli ongelmaa kaasun reagointiin tyhjäkäynniltä painettaessa nopeasti. Auto meni laihalle ja booasi. No se on nyt sorvattu mutta sama jatkuu kymänä :D
                    Parannusta saadaan koko ajan. Tuo reagointi kylmänä on enään ongelma. Muuten pelaa jo loistavasti.

                    Comment


                    • Ei enää mitään ongelmia missään lämpötilassa omissa autoissa, heti startin jälkeen käy hienosti ja vastaa kaasuun. Sama kuin ajaisi bensalla. Yli 10 asteen pakkasilla oli aluksi tarpeen lisätä käynnistyksen jälkeistä rikastusta normaalin lämpötilakompensaation lisäksi.
                      Mihinkään muihin transienttirikastuksiin tms. ei ole ollut tarvetta puuttua, mahdollisesti orkkissuuttimia huonompaa sumua tekevillä suuttimilla voi olla tarpeen.

                      Comment


                        Bensalla eii tarvinnut puuttua mutta E85:lla näköjään pitää hieroa.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
                          ... heti startin jälkeen käy hienosti ja vastaa kaasuun. Sama kuin ajaisi bensalla. Yli 10 asteen pakkasilla oli aluksi tarpeen lisätä käynnistyksen jälkeistä rikastusta normaalin lämpötilakompensaation lisäksi.
                          Millaiset suhteet sallii ns. normi bensaa tekemäsi säädöt? "Omassa" softassa on nuo rikastukset pyritty pitämään "minimissään" eli auto käynnistyy, kun on joskus joutunut reissussa 95:sta tankkaamaan E85:sen puutteessa. Kovin kovilla pakkasilla ei kyllä tien päällä uskalla läppärillä softaa muuttaa. Varana on bensalle ns. vaparin virityssofta, johon unisettingsillä teen e85 muutokset.
                          Viimeksi muokannut Kilu7; 19.1.2013, 16:15. Perustelu: Tiivistetty lainaus

                          Comment


                          • En ole kokeillut, softa on optimoitu täysin RE85:lle. Olen ajanut toisella autolla 10tkm ja toisella 5tkm pelkästään sillä. Bensan tankkausta en ole edes harkinnut.. jos olisi tarve niin flashaisin läppärillä tien päälläkin bensasoftan tilalle, pari minuuttiahan se vain ottaa. Eiköhän tuo kohtuullisesti bensalla toimisi adaptaation rajoissa, kylmästartit olisi varmaan aika savuisia.
                            Viimeksi muokannut jcarlson; 19.1.2013, 17:05.

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
                              ... kylmästartit olisi varmaan aika savuisia.
                              No jos se pelkkään savuun jää, tosin ei koneesta :) Ei ole löytynyt uskallusta softata ecua, kuin omassa pihassa ja akku latauksessa. Unisettingsit voi sitten vääntää, koska tahansa.

                              Comment


                              • Siis liittyykö nuo unisettingsit johonkin lisälaitteen säätöön?

                                Comment


                                • Kyseessä on ohjelma, joka ei muuta koneen alkuperäistä softaa, mutta mahdollistaa esim. polttoainemäärän lisäämisen yms. Googlella löytyy tietoa, suosittelen tutustumista.

                                  Comment


                                    Tuossapa: http://www.unitronic-chipped.com/uni-setting

                                    Comment


                                      Kerran jouduin bensaa tankkaamaan 85 säädöillä ja gasoAFR oli 11 pinnassa ja käynti sen mukaista. Ei vieläkään löytynyt säätöjä koville pakkasille joten joutuukohan sittenkin uittamaan noi sylinterit kun warm up laihennus ei auttanut?

                                      Mikäs olis target lambda E85 JÄÄTÄVÄLLE käynnistykselle? Siinä kun palaa vain se 15 pinnaa syötöstä niin en tiedä miten WB lambda pitää tulkita kun suurin osa polttoaineesta ei pala? Nyt on startin JÄLKEEN ollut bensaAFR turbon jälkeen 10 paikkeilla, joka on noin lambda 0.7.

                                      Käyntiin jää pysymään ilman lämmitystä muutaman startin jälkeen kaasun pitämällä yli 2000rpm, mutta pitäs tietää ottaako vai lisääkö viinaa warm up tauluihin (tällä hetkellä tuntuu siltä että pitää sielläkin olla noin 300%). Itse käynnistys on ok. Myöskään eberin kanssa ei ole mitään ongelmia, mutta pitäähän sitä varautua siihen että joskus eberi ei toimikkaan kun on kovat pakkaset.

                                      Comment


                                      • Warmuppi nollan alapuolella noin 30-35% enemmän kuin bensalla. Afterstartti muutaman asteen pakkasista lähtien noin 10-15% enemmän kuin bensalla.

                                        Cranking saa ollakin sitten luokkaa 500% enemmän kuin bensalla heti +20C alapuolella, mutta ilmeisesti se ei ollut isompi ongelma saada nyt hörähtämään.

                                        Startin pyörimisvaiheessa siis etanoli tulee käytännössä raakana ulos, mutta heti kun palotilassa on joitakin palamisia tapahtunut, alkaa se olla riittävän lämmin että etanolikin höyrystyy ja palaa enemmän tai vähemmän.

                                        Comment


                                          Aina on startannut joten start up on ok. Pitää nyt kattoa tuota warm uppia tarkemmin kun olen sitä koittanut laihentaa 10% kerrallaan muttei ole auttanut. Kohta ollaan lähtölukemissa joten mennään nyt sinne asti kun se on lähempänä tuota 30% kuin alkuarvio.

                                          Comment


                                          • Esim. ME7 kohdalla pitää sitten muistaa miten arvot skaalautuu lopulliseen rikastukseen, suora 30% lisääminen arvoon ei toimi halutulla tavalla. Ohjeeni pätee lopulliseen polttoainemäärään eli suuttimen duty cyclen muutokseen.

                                            Comment


                                              Mulla on jo suuttimet 30 pinnaa isommat eli sen pitäs hoitaa koko kylmähoito? WOT ja muut bensat ei päteny lähellekkään tuohon 30% enemmän syöttöö teesiin. Eli litraset EV14 käytössä ja aiemmin oli 60# dekat.

                                              Pitää miettiä seuraavaa siirtoa kun noi kylmäkäynnistys testit on niin kuluttavia varsinkin kun eberin kanssa ei ole mitään ongelmia.

                                              Comment


                                              • Ei. Se 30% suhteellinen lisärikastus on polttoaineiden lämpöarvon kompensoinnin lisäksi. Lämpöarvoista tuleva 40% lisää pätee täysin kyllä lämmenneellä koneella. Suutinten ero lineaarisuudessa ja deadtime kompensaatiossa mm. selittää sen miksei välttämättä toimi kuitenkaan kuten haluttu.a

                                                Comment


                                                  Mihin oot säätäny warm up ennakot? Laitoin just nollaan kun oli +5.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja ola Näytä viesti
                                                    Pitää miettiä seuraavaa siirtoa kun noi kylmäkäynnistys testit on niin kuluttavia varsinkin kun eberin kanssa ei ole mitään ongelmia.
                                                    Itse lopetin tuon viilaamisen jo syksyllä, kun -10°c:ssä, kun lähti ekalla käymään ja pysyi koskematta kaasuun. Ilmankosteuden lisääntyminen tai vain hetken roikassa pitäminen on vaikuttanut tuohon käynnistymiseen huonontavasti eli on annettava hetki kaasua eli n.1500rpm. Sama pätee myös kovemmilla pakkasilla. En nyt ole halunnut lisätä enää tuota rikastusta, kun ekalla lähtee käyntiin pienellä "avustuksella". Nykyisillä säädöillä olen kerran joutunut ottamaan 95:sta ja silloin seos oli n.E60. Kylmäkäynnistys -12°c:stä toimi ongelmitta ja polttoainemäärää ei tarvinnut pienentää.

                                                    Comment


                                                    • Warm up ennakkodelta on täysin koskematon. Perusennakkokartta on sen sijaan raskaalla kädellä muokattu, suurinpiirtein tyylillä optimiennakko pikkuahdoille asti, sen jälkeen useita asteita (yli 5, alle 10) enemmän kuin bensavirisoftalla.

                                                      Comment


                                                        Onko kukaan mitannut laajakaistalla seoksia heti käynnistyksen jälkeen? Kumma kun nefariuksellakaan tuohon ei haluta vastata?

                                                        Ei tunnu löytyvän sopivaa warm up karttaa yli 10C pakkasille. Viisi käynnistystä tänä aamuna vaikka warm up on jo yli 30 pinnaa nostettu. Seos bensaAFR laajakaistalla 10-11 sitten kun jaksoi alkaa käymään hieman pätkien.

                                                        Harvoin kun tuota pääsee käytännössä testaamaan niin käytännön seosarvot syttyneelle E85:lle (lambda , bensaAFR tai E85AFR) kiinnostais.

                                                        Comment


                                                        • Aiheesta sellainen kysymys että kun tehdään tiukka ohjelma e85:lle niin paraneeko ahdetun auton herääminen vai onko vääntö vaan parempi ahtoalueella?

                                                          Olen myös jostain lukenut että e85:lla ajaessa auton huomaa olevan epäherkempi vastaamaan kaasuun, vai onko tämä sellaisten ongelma joissa ohelmaa ei ole viilattu hyvin ko. polttoaineelle?

                                                          Mietin vaan tuon autossani olevan ahtimen tulevaisuutta jos tässä innostuu päivittämään suuttimia ja mahdollisesti imusarjaa "käännettyyn".

                                                          Comment


                                                            Nefmotoltakaan ei oikein vastauksia tule kun ei niitä E85:n käyttäjiä paljoa ole ja jos on niin ei ole pakkasia.
                                                            Ruotsissahan tuota ainakin on myynnissä mutta esim Englannissa ei.

                                                            Tuo joka mullekkin tuota softaa tekee niin tutustuu ihan eka kertoja tuohon aineeseen. Siksi joudutaan logeja ottaan kun ei oikein uskota mitä täältä päästä sanotaan. Mutta eikähän sekin muutu.

                                                            Muistaakseni lambda on mulla kylmänä jotain 0.7 luokkaa kun se tulille laitetaan. Voi olla jopa allekkin kun en tarkkaan muista. Käytän siis laajakaistaa ihan lambdan arvoilla.

                                                            Comment


                                                              Toi 0.7 lambda ois noin 10.3 bensa AFR joten ei mulla kovin paljon tuosta heitä? Pitää koittaa vielä hiukan rikastaa warm up karttaa ja uskaltaisko tuon laajakaistankin kerran laittaa virtoihin ennen käynnistystä niin pääsis näkemään/tallentamaan lukemat heti siinä startin yhteydessä, jossa hörähtää ja sammuu samointein.

                                                              Innovate varottaa että sensori hajoaa jos se laitetaan kuumaksi ennen käynnistystä (jolloin kuuma sensori saa kylmän suihkun raakaa bensaa/viinaa).

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X