Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kaverin ooppeli vectra vm 96 hylättiin konttorilla päästöistä. Co oli aavistuksen liikaa ja hc oli noin 100 yli sallitun.
Tankkas e85 ja uusinta yritys ja leima lappuun.
Joo E85 palaa kyllä täydellisemmin eli CO ja HC tippuvat. Rajuilla nokilla tuskin pelastaa koska overlapissa polttoaine tulee täysin raakana läpi eli HC menee yli. Jos on vain vähän liikaa niin sitten saattaa hyvinkin pelastaa tuurilla.
Käyttöä ei 2000-luvun autossa ilman kokemusta samasta autosta juuri huomaa, koska päästöt on kunnossa olevana niin hyvät muutenkin.
"jcarlson:Ohipuhalluksen mukana palamatonta etanolia päätyy joka kylmäkäynnistyksessä öljypohjaan, ja se sama öljy kiertää kyllä siellä venakopassakin. Moottorin lämmettyä riittävästi (+50C öljylämmöt), öljyn seassa oleva etanoli alkaa höyrystyä pois."
Mitenkäs tuollainen ohipuhallus vaikuttaa öljyjen viskositeettiin? Omassa kulkineessa tähänastisten kokeilujen perusteella "paras" öljy on Valvolinen Max Life 10W-40 eli ei tarvitse pahemmin lisäillä. Hyvin harvoin olen joutunut autoni ilman esilämmitystä käynnistämään, mutta onko tuolla ohipuhalluksella mitään positiivista vaikutusta, jos 5w:n korvaa 10w:llä talvikäytössä?
Laskeehan se viskositeetti kun siellä on palamatonta polttoainetta seassa.. Mutta palaa normaaliksi kun se höyrystyy pois. Sama ilmiö ihan bensallakin ja myös dieselillä (DPF regenerointi aiheuttaa tätä). En kuitenkaan näe syytä kikkailla viskositeettien kanssa, ihan 5W40 öljyjä olen käyttänyt kuten ennenkin. Teboil Diamond Dieseliä omissa, ihan sillä oletuksella että parempi pintapaineen kesto ei ainakaan haittaa (V6 Biturbokin syö nokkia tunnetusti vaikka ei yhtä pahasti kuin TDI). Samoin dieseliin tarkoitettu öljy on todennäköisesti parempi sitomaan likahiukkasia mitä irtoaa kun etanoli liuottaa karstaa. 2.7 moottori tosin oli jo valmiiksi erinomaisen puhdas kun sinne kurkkasin. 1.8T toinen tarina, mutta hienosti sekin on alkanut puhdistumaan E85 ajelun myötä, ei ongelmia öljysihdin kanssa.. pari ensimmäistä öljynvaihtoa hieman tiuhempaan. Pätkäajon jäljiltä öljypohjasta löytyi jopa hieman vettä, mutta niin oli myös reippaasti coolerissa ja liki umpeen karstoittuneissa huohotinputkissa lohkon lähellä.
Tuosta vedestä ja karstasta syytän ennen kaikkea huohotinjärjestelmää. Toivottavasti nyt letkut ja putket putsattuna, järkevällä öljynvaihtovälillä ja E85:lla ajaen moottori pysyy puhtaana ja huohotin auki. Veden kertyminen joka paikkaan talvella tosin tuntuu olevan yleistä Audin moottoreissa..
Itse uusin nuo huohotinputket vajaa 2 vuotta sitten. Öljyvuotoja en ole havainnut koneesta, mutta välillä tuppaa öljyn käryä kabiiniin aktiivihiilisuodattimesta välittämättä. Mietiskelin vaan, että miksi sitä 5w:tä pitäisi käyttää, jos nuo kylmäkäynnistyset jäävät harvoiksi?
Nyt on tullut ajeltua reilut 1000km E85:lla ja ihmetyttää runsas savutus. Varsinkin kylmällä koneella puskee runsaasti vesihöyryä putkesta. Paljon enemmän mitä bensalla ajaessa. Mistähän moinen johtuu?
Etanolin palamisesta syntyy suhteessa enemmän vettä kuin bensan, ja tietenkin poltettu polttoainemassa on jatkuvasti myös suurempi johtuen lämpöarvojen erosta. Täysin normaalia siis. Savuahan se ei ole vaan vesihöyryä.
--Mietiskelin vaan, että miksi sitä 5w:tä pitäisi käyttää, jos nuo kylmäkäynnistyset jäävät harvoiksi?
Ei taida olla kunnollisia, täyssynteettisiä 10W- öljyjä, tai ainakaan ei ole tullut vastaan. Yhdessä autossa kokeilin 10W-40 Max Lifea, niin öljynkulutus lisääntyi ja vaikutti muutenkin sellaiselta perinteiseltä konetta karstoittavalta tarjouslitkulta. Kun siirtyi takaisin 5W-40 laatuun, niin öljynkulutus aleni ja kone muutenkin elpyi hyvälaatuisen täyssynteettisen öljyn avulla, kun paikat alkoivat taas puhdistumaan.
Kannattaa myös huomioida, että jos vastus on jäähdytinnestetilassa, niin öljyt ei lämpiä, joten ne pitäisi saada lämmitettyä jollain muulla konstilla. Vanhassa Dieselissä, kun siirryin 10W- öljyistä 5W- täyssynteettisiin, niin oli todella merkittävä ero kylmäkäynnistyksessä. Ihan kuin olisi pari akkua tullut lisää starttimoottorille virtaa antamaan.
Pelkkä synteettinen lukee 10w-40:n tiedotteessa. Mobilea ja Teboilia pitää näköjään lisätä urakalla ja tuota Max Lifea aika vähän. Omassa kulkineessa ei ole koskaan ollut ongelmia kylmäkäynnistyksessä 95/98:lla ajaessa ja nykyisillä säädöillä ei edes E85:n kanssa. Tuolla ylempänähän on jo kerrottu tuo etanolin konetta pesevä vaikutus. Itsehän vaihdan öljyt noin puolen vuoden välein ja silloin on kilsoja tullut 7tkm-9tkm:ä. Autossani on huoltokirjan mukaan käytetty longlife huoltoväliä 62tkm-182tkm:n ajalla.
Jos porukka käyttää 80-100% E85 seosta autolle joka on säädetty Bensalle, niin kai ymmärrätte että auto saattaa toimia normaalissa ajossa koska lambda tekee tarvittavia korjauksia, mutta täyskaasulla mennään sitten jo niin hoikalla että hirvittää. Esim mjkorhonen Audi TT-tapauksessa.
Nii no harvoin sitä ajetaan täyskaasulla ja kiihdytykset täyskaasulla on vain hetkellisiä. Olisiko tuota mahdollista parantaa isommilla suuttimilla? Vai mitä kaikkea siihen tarvitsee, että nuo seos asiat saisi kuntoon? Itse olen nyt pakkasilla ajanut suunilleen 80% E85 seoksella, että lähtee -15 pakkasella tokalla käyntiin.
Turha sitä hoikalla ajoa on hirvitellä E85:lla näissä lussuissa vakioahtimilla varustetuissa autoissa. Itse ajan etanolilla lambda = 1 näissä vakioturbolaitteissa. Jos menee likemmäs lambda 1.1 niin alkaa misfire. Moottoria kiinnostaa pakolämmöt ja nakutusmarginaali, molempia on riittävästi ilman seoksen paksulle ajamistakin. Lisää tehoa tietenkin saa sillä jos suuttimet piisaa, mutta enemmän irtoaa ajamalla suuttimet tappiin.
En nyt sitten tarkoita että olisi järkevää ajella säätämättä E85:lla, mutta esimerkkinä polttoaineiden eroista. Kyseinen seikka kun useimmille ei ole tuttu vaan muistetaan se vanha 80-luvun mantra että turboautolla on aina ajettava rikkaalla (0.75-0.85 lambda).
Krister varmaan viittaa siihen, että jos ecu on jo sopeuttamisrajan läheisyydessä normaaliajossa (en tiedä, missä se motronicilla on), niin on riski, ettei ecu sitte tarvittaessa voi rikastaa soosia riittävästi poikkeustilanteessa tai jopa normaalisti ahtaessa ja vetää näin ollen laihalle..?
Edit: olkoon sopeuttamisraja sitten ecun tai suuttimien aiheuttama
Lämpöarvojen ero on 40%, long term ja short term tapittaa normisti 25%. Long termin ollessa tapissa riittää keskiarvoltaan +12% short term jotta lambda = 1. Vikakoodi tulee toki varmasti. Täyskaasuvedossa jos tehdas on säätänyt ahdoilla EGT rikastuksen esimerkiksi 0.8 lambdan tuntumaan, ja +25% long term trimmi otetaan mukaan jää seokseksi vielä 0.92 lambda joka on täysin OK.
Niin kauan on vakioautossa vaaratonta kun vetää eikä ammu putkeen. Putkessa polttaminen sitten taas on katille ja kiihtymiselle pahaksi eikä siitä muutenkaan kukaan tykkää jos anti-lagit nyt jätetään huomiotta. :)
Jotta asia selkenisi, niin muistetaan että jäähdytystarkoituksessa sylinteriin syötetty polttoaineen massavirta on etanolilla sama tai suurempi kuin bensalla kun suuttimet ovat samat. Etanolin sitoma höyrystymislämpö on bensaan verrattuna noin 2,7-kertainen. Sylinteritäytös on näin ollen etanolilla aina viileämpi kuin bensalla. Tähän lisätään vielä etanolin hieman korkeampi palamisnopeus (ja säädetyssä autossa huomattavasti aikaisempi ennakko jota voidaan käyttää), niin nähdään että pakolämpörikastus on etanolilla useimmiten tarpeetonta. Sama pätee nakutukseen, puristuksen loppulämpötila on lambda 1 etanolitäytöksellä viileämpi kuin vaikkapa sillä 0,8 lambda bensatäytöksellä. Tähän päälle vielä ero polttoaineen nakutuskestävyydessä.
Joo itellä on tuo ABT:n virittämä malli. Vakio 165kw ja ABT 184kw. Eli tässä ollaan jo polttoainejärjestelmän suhteen muutenkin jo melko tapissa. Silti ei ole tullut mitään vikakoodeja vaikka kovalla pakkasella käynnistyy vasta toisella. Osaako kukaan sanoa, että mitä pitäisi minimissään virittää tai vaihtaa, että tuo toimisi teoriassakin tolla E85?
370cc/min suuttimet eli riittää tuohon 180kW tienoille etanolilla tappiin vedettynä, polttoainepaineen nosto tai hieman isommat suuttimet riittäisi varmaan irrottamaan kaiken potentiaalin vakioahtimesta. Peruspolttoainemäärä, ennakot, kylmästarttikartat kun laittaa kuntoon niin tulee hyvä. 10tkm takana jo omalla E85 BEX:llä eikä bensaan ole paluuta.
Ainakin alkupään 225hv TT:ssä on vähän ronskimmat kylmästarttikartat kuin esim. BEX/BFB 1.8t:ssä (päästöoptimointia) joten pärjäilee aika hyvin ilmeisesti kylmästarteissakin, starttiadaptaation ja progressiivisesti rikastuvien starttikarttojen avulla. Omaa piti rikastaa enemmän jotta tuli hyvä.
Joo kyllähän se lambdakorjauksen työtä vähentäisi, tietysti suutinten latenssi on mallikohtaista ja se menee pieleen jos vaihdat ne toisiin ilman ohjelmointia. Tosin tuskin suurta ongelmaa siitä käytännössä tulee tässä tapauksessa. Kulutusmittarin näyttämä menee pieleen sitten myös.
Osaako kukaan sanoa, että mitä pitäisi minimissään virittää tai vaihtaa, että tuo toimisi teoriassakin tolla E85?
Ota Unisettingsi käyttöön ja lisää sillä polttoainemäärä sen max. n.25%:a. Samalla voit halutessasi rikastaa käynnistystä. Nollaa sitten adaptaatiot, jos eivät nollaannu muutoksia tehtäessä. Sittenhän näet vag-comilla, että riittääkö tuo mihin. Mielestäni helpoin tapa ja ajotietokone osaa edelleen laskea kulutuksen oikein..
Nyt en ihan ymmärtänyt, vaikka googlasin tuota unisettings ja adaptaatiota. Nii mites tuo polttoainemäärän lisääminen on mahdollista jos tossa on jo tuo ABT lastu jolla on varmaan jo se suuttimien resurssi lähemmäksi tapissa?
Se selviää kokeilemalla, jos et tiedä paljonko suuttimissa on kapasiteettia jäljellä. 1-sivullahan on tuo alpin linkittämä kuva ja kuukkelilla löytyy kyllä varmasti tietoa rivien selityksistä. Ch-10 tappiin ja Vag-comilla on sitten katsottava tuo long time fuel trimmi, josta näet paljonko lambda joutuu korjaamaan. Jos korjaus ylittää +25%:a niin tulee herja liian laihasta seoksesta. Toki jos nyt on 50:50 seos ja ei ole vikakoodeja, niin ota ensin tuo lambdan korjaus ylös ja nosta ensin esim 10%:a tuota polttoainemäärää ja jne. Näin saat sitten hifistelemällä selville, paljonko sitä kapasiteettia on jäljellä. Kestää sitten vähän kauemmin. Ei muuta, kuin läppäri kouraan ja menoksi.
Viimeksi muokannut Kilu7; 15.1.2013, 13:02.
Perustelu: lisäys
Comment