Harri, sulla on siis Webasto myös E85-käytöllä? Onko sen kanssa ollut mitään ongelmia?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 käyttökokemuksia
Collapse
X
-
Joo, tuo Webasto-homma kiinnostaa myös. Ainakaan ei ole luvattu että toimisi muulla kuin 98:lla - olettaen siis että ne ylipäätään koskaan toimii :)
Comment
-
-
Tankkasin urssiin tänään ~40% bensaa, ~60% RE85:tä. Ensimmäisen sadan kilometrin matkalla ei ole havaittavissa muita muutoksia kuin lievästi rantojenmiesmäinen haju pakokaasuissa. Veto tuntuu normaalilta, eikä tyhjäkäyntikään humppaa. Katsotaan tämän tankillisen jälkeen, sopeutuiko Motronic, vai menikö hoikalle. Kulutuslukemista uskoisin saatavan suuntaa.
Comment
-
Meni jäykän puolelle, käynnistys nollakelistä ei tapahtunut ihan palmun alta. Veto oli aavistuksen kulmikasta siihen asti, kun kasi saavutti käyntilämpötilansa. Lämmin kone pelasi moitteetta. Pari napsua sais ilmeisesti olla bensaa enemmän joukossa, jos mieli ihan ilman softamuutoksia talvellakin ajella.
Comment
-
Ei viittis pielavetisiin ruveta, laitetaan sitten ihan viinasofta jos sille tielle lähdetään. Kävi kyllä mielessä laittaa ecun moottorinlämpöanturin johtoon katkaisija, jolla starttauksen ajaksi valehtelisi boksille lämmöksi maksimipakkaset, että rikastaisi täydet, mutta kyllä sekin olisi ns. geneistys.
Comment
-
Sähköpostiin tuli tällainen roskamainos, onkohan tuossa mitään perää : http://tinyurl.com/bm72twe
Jos tuo mötikkä antaa vapauden laittaa tankkiin kumpaa ainetta vaan niin kyllähän tuo kiinnostaa..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja WisaEi viittis pielavetisiin ruveta, laitetaan sitten ihan viinasofta jos sille tielle lähdetään. Kävi kyllä mielessä laittaa ecun moottorinlämpöanturin johtoon katkaisija, jolla starttauksen ajaksi valehtelisi boksille lämmöksi maksimipakkaset, että rikastaisi täydet, mutta kyllä sekin olisi ns. geneistys.
Comment
-
Tai mitä jos tekisi tai hommaisi E85 softan ja lisäksi ostaisi ebaysta muutaman kympin flasherikaapelin jolla vaihtaisi itse läppärillä softan jos tarvitsee tankata bensaa. :) Ei tietysti sovi jokaiselle, mutta jos on vähän harrastajataustaa ja vcds:n käyttökin luonnostuu niin ei pitäisi olla enää suuri askel.
Pitäisi olla helpohko juttu esim. ME7-pohjaisissa moottorinohjauksissa..
Nimimerkillä jokainen rakkine kulkee E85:lla ja softat omin jaloin tehty. :)
Comment
-
Tämän ikäiseen Motroniciin ei flashata sitten yhtään mitään :) Piirin vaihto kantaan on hieman turhan rupinen savotta joka kerta polttoaineen vaihtuessa.
Nyt muuten viitosen pakkasessa lähti käymään yskäisemättä, 40/60-bens/RE85 edelleen. Ainoa käytössä tuntuva ero on tyhjäkäynnin humppaaminen ennenkuin kone saavuttaa käyntilämpönsä, samoin hyvin pienellä loadilla aavistuksen verran nyhtää ennenkuin lämpiää. Korjaukseksi riittää pykälää suurempi vaihde. Haju aiheuttaa naamanilmeitä kanssa-autoilijoissa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja sepetsu Näytä viestiTuli tilattua toi sakarivon linkin vehje... Kaveri oli asentanut omaan Tojoon
sellaisen, ja kuulemma toimii, nyt Tojolla 18000 km takana E85 ongelmitta
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Thuppu Näytä viestiJa ilmeisesti esim. aika moni Saabi kulkee sun viinasoftilla myöskin. :)
Kunhan nuo E85 softat on omissa Audeissa tulleet riittävästi koeponnistelluksi ja viilailluksi niin ehkäpä uskaltaa tarjota ulkopuolisillekin jos kiinnostusta löytyy.
B6 1.8t on nyt kulkenut viime toukokuusta lähtien n. 7tkm pelkällä E85:lla ilman kummempia ongelmia. Biturbolla ei vielä muutamaa tankillista enempää ole ajettu mutta kivasti tuntuu jo toimivan sekin.
Molemmissahan tuli tehoa koko kierrosalueelle lisää huomattavasti, kulutusdelta bensaan on ollut n. +33-36% riippuen ajoista.
Comment
-
Oma ohjelmakin noiden saabien peruilta kasattiin, mutta kone/suuttimet vaatii hieman lisäsäätöä. Ainoa todellinen säätämisen tarve on ollut kylmäkäynnistys, kun ei ole pakkasia pahemmin pidellyt. Matka-ajossa tuo kulutus ei paljon 20%:a päälle mene, mutta kaupungissa asetettu 37.2%:a toteutuu kevyesti. Trimmithän on kohdillaan noilla asetuksilla, mutta ilmankosteudesta tai polttoaineenseoksta johtuen on seilannut +-4%:a. Kaveriporukalla tässä mennään ja kokemuksia jaellaan. Bisnestä tekee toiset.Viimeksi muokannut Kilu7; 28.10.2012, 21:40.
Comment
-
Toyota Avensis 2.0 koneella vm 2003-
sytkää oli hiukan aikaistanu. ja nyt pa-kulutus ollut sellaiset 15-20% normibensaa korkeammat, ei kylmänä käynnistysongelmia, lähtee normaalisti käyntiin.
Kaveri ikänsä harrastanut tojoja, ja aikoi laittaa ton mun laitteen toimintaan, kunhan se tulee, sitten tiedetään enemmän.
Comment
-
Alkaa 10tkm:ä tulla täyteen edellisestä öljynvaihdosta. Muistelen lukeneeni jostakin ketjusta, että koneita olisi ns.huuhdeltu polttoainella. Oisko antaa vinkkejä, kuinka olisi fiksuinta toimia?
Edit: Lopulta ketju löytyi ja viestini voikin poistaa tarpeettomana.Viimeksi muokannut Kilu7; 31.10.2012, 12:36.
Comment
-
Turun keikka tuli heitettyä ässällä ja matkalta ei löytyny 85 asemia, mutta onneksi toi kulutus pysy aisoissa niin pääs samalla tankillisella takaskin. Turusta taitaa löytyä pari paikkaa joista tuota sais tankattua, mutta ei ihan kupittaa hallin nurkilta.
Keskikulutus oli 13.5 kun se on täällä kehien sisällä ollut 15-16. Tuota tekis kyllä mieli saada alemmas joten:
Millä ajotuksilla/seoksilla olette saaneet parhaan taloudellisuuden?
Mulla on tällähetkellä seokset matka-ajossa 16-17 ja ajotus noin 38astetta. Tuli mieleen, että kun ajaa laihemmalla niin vois ennakkoa lisätä koska laiha syttyy hitaammin? Seostakin voi vielä laihentaa mutta en tiedä tuoko haluttua säästöä kulutuksessa. Mun kone ei pätkinyt edes 18 seoksilla motarilla. Toisaalta netissä eräs hondahemmo testasi kulutusta ja totesi että 85 toimi parhaiten pikkasen pienemmällä ennakkolla kuin bensa (flamespeed)!
Comment
-
Etanoli palaa hieman nopeammin kuin bensa, mutta alakierroksilla etenkin yleensä ennakkoa on tehtaalta bensalle säädetyissä moottoreissa selvästi vähemmän kuin MBT.
Eli alueelle jossa nakutusta bensalla voi esiintyä jos pyritään MBT:hen, voi ennakkoa etanolilla lisätä. Alipainealueelle pienille kuormille ja korkeille kierroksille on yleensä turha lisätä, sylinteripaine vain nousee eikä välttämättä kulutus tykkää.
Teoriassa paras taloudellisuus on laihimmalla seoksella jolla vielä palaa kunnolla, palamisnopeus hidastuu laihemmalla seoksella, optimiennakon hakeminen vaan on käytännössä hankalaa testaamatta.
Kovin paljon laihemmalle kuin 1,1 lambda (bensa AFR:na se n. 16) tuskin on kuitenkaan suurta hyötyä mennä.
Vain 10-20% kulutuserojen bensaan en usko olevan todellisia. Mittausvirheitä, seassa vielä hieman bensaa tmv.
Comment
-
Itse ajelen Audi TT Q ABT 180KW ja E85 on toiminut jo muutama tuhat kilsaa. Pakkasilla joutuu pariin otteeseen starttaamaan, mutta jos pitää seassa 10-20% bensaa niin käynnistys on ihan normaali. Autoa ei siis ole muokattu mitenkään tuolle E85:le.
Comment
Comment