Ilmeisesti muutostilanteissa (TPS, MAP) menee Maxxecu open loop?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 käyttökokemuksia
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kanke Näytä viestieFlexfuel-setti asennettiin eilen, tankki oli noin puolillaan ysivitosta joten etanolipitoisuus asettui 42% hujakoille. Toistaiseksi ei mitään havaintoja suuntaan tai toiseen, yritän muistaa raportoida tänne jos jotain tapahtuu. Muita osien vaihteluita ei toistaiseksi tehty.
Auto tosiaan A4 1.8t 2004, moottorilla BFB.
Kulutus on ollut sen mitä odottaakin, yleensä 11,5-12 litraa/100 km lyhyehkössä seka-ajossa. Jos on ollut paljon matka-ajoa niin kulutus painuu lähelle kymppiä.
Suuttimien riittävyydestä sen verran, että suuttimien käyttöaste menee eFlexFuel-sovelluksen mukaan 100 %:iin jos kierrättää täyskaasulla yli 5500 rpm. Pieni miinus, mutta en ole kokenut ongelmaksi kun arkiajoissa noita kierroksia ei rauhallisella kuskilla saavuteta koskaan.
Ostin kaksi vuotta sitten ylimääräisen bensapumpun hyllyyn, varmuusvaraksi jos sattuu kosahtamaan viinan takia, mutta alkuperäisellä mennään edelleen. Tein n. 5 tkm viinalla ajon jälkeen varalta yhden ylimääräisen öljynvaihdon, vaihdatin bensansuodattimen uuteen ja lyhyen letkunpätkän auton alle etanolinkestäväksi, muita muutoksia tai ylimääräisiä töitä ei ole tehty.
Tyytyväinen olen ollut, ja ajan viinalla jatkossakin.Viimeksi muokannut Kanke; 5.12.2019, 09:57.
Comment
-
eFlexfuelin muunnossarja asennettiin ensimmäisen vuosimallin A6:n AAH-moottoriin (2.8 vapari V6). Ei ole vielä juuri kokemuksia kerrottavaksi kuin se, että asentaminen oli yksinkertaista ja helppoa.
Huomioidut tekijät tässä:
- uudet tulpat
- öljyn kierto ja huohotus tarkastettu
- vielä pitäisi tarkistella, että polttoainepumppu kestää puhtaan etanolin
- öljyn vaihtoväliä tihennetään ainakin talvella
Nyt on ajettu 150 km polttoaineseoksella, missä on ollut 70 - 100 % etanolia. Tänä aamuna kylmäkäynnistys lämmittämättä 7 asteen pakkasessa onnistui normaalisti. Jää nähtäväksi miten käy, kun ottaa RE85:ttä taasen tankkiin, kun sinne sopii.
Comment
-
Eflexfuel on näköjään hiljattain jaettu kolmeksi eri tuotteeksi.
Vanha tuttu malli on nyt eFlexEco ja lisänä on eFlexPlus jossa voi säätää karttoja ja huipulla on eFlexPro johon myös voi liittää useampia antureita.
Säätöohjelman sivut: https://eflexfuel.fi/tuotteet/eflextuner
Comment
-
Audi A6 C4-koppaisen alkuperäinen polttoainepumppu ei tietojeni perusteella kestä etanolia pitemmän päälle. Siihen valmistaudun ja kyselin Fixus Centeriltä Joensuusta sopivaa etanolin kestävää polttoainepumppua. Samaa pumppuahan on aika monessa mallissa. Boschilta ilmeisesti saivat tietoja avuksi ja ilmeisesti AEM 50-1200 E85 - 320L/H polttoainepumppu käy helpoiten alkuperäisen tilalle. Sitä näemmä saa Suomestakin ja hinta on kohtuu tolkullinen 165 € plus toimituskulut. Protoparts.fi sitä siis myy.
https://www.protoparts.fi/product/10...lttoainepumppu
Käytännössähän polttoaineen hintaerollakaan ei näitä kustannuksia varmasti tulla kattamaan, mutta onhan se ajatuksena kaunista. Mitä nyt on kokemusta, niin tällaiseen muunnokseen kannattaa se touhutonni miltei varata.
Comment
-
Laitoin Eflexfuelille kyselyä 2.0 ALT moottorin muuttamisesta etanolikäyttöiseksi.Olin varautunut bensapumpun ja polttoainesuodattimen vaihtoon, mutta ilmeisesti ruiskusuuttimet olisi tarvinnut vielä vaihtaa niin taitaa jäädä tekemättä sillä kuuluisalla touhutonnilla noi muutokset. Siihen vielä sen sarjan hinta päälle. E85 hintakin näytti kohonneen vuodenvaihteen jälkeen.
Hieman harmillinen homma. Olisin nimittäin mielelläni tukenut kyseistä innovaatiota ja muutenkin olisi ollut kiva siirtyä käyttämään ekologisempaa polttoainetta mutta kun menisi aivan täysin harrastuksen piikkiin ilman mitään säästöä tai rahallista hyötyä. Takaisinhan tuo ei tulisi itseään koskaan maksamaan.
Comment
-
Omat kokemukset E85 käyttäjänä.
Läpikäydyllä ja piristetyllä 1.8T AEB motilla on nyt tullut ajettua reilut 100tkm pelkällä viinalla sen jälkeen kun porkkiksen luona softa ajettiin purkkiin ja käyttöauto kun kyseessä, niin ajoa tulee lähes päivittäin. Tuosta 100tkm suurinosa on työmatka-ajoa eli 120km 5 kertaa viikosta. Kulutus pyörinyt n. 9 - 11litraa/100km, kesällä pääsee alle 10 litraan kun malttaa kaasujalan kanssa. Talvella kulutus vaihtelee pakkasen mukaan.
Kovilla pakkasilla tyyliin yli -25 astetta on olleet ainoat kerrat kun moottori ei välttämättä ole ekalla starttaus yrityksellä jäänyt käyntiin. Tämä korostuu silloin, jos moottoria ei ole esilämmitetty ollenkaan. Piuhan perässä pääasiassa talvella, niin harvoin tulee kylmäkäynnistyksiä.
Öljyt ja suodatin tullut vaihdettua hieman tiehämmin noin. 9tkm välein. Pari kertaa venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä katsonut moottorin sisuksiin, niin siellä on ollut vastassa täysin puhdasta pintaa :) Moottorin puhtaanapito toimii erinomaisesti E85:lla.
Sytytyspuolella RS2 tulpat on toimineet moitteetta. Toiset tulpat vasta menossa, eikä ensimmäisten kanssa vielä ilmennyt omasta mielestä mitään ongelmia. Varmuuden vuoksi vaan vaihdettu.
Polttoaineenpumppauksesta on vastannut Bosch 044 tankin sisässä vakiopaikalla. Pumpun kanssa ainut ongelma alussa oli kaapeliliitoksien kanssa auton vakio johdotuksilla. Virtaa kun menee vakiopumppuun verrattuna reilummin ohuissa kaapeleissa, niin puristusliitokset on oltava kunnossa. Muutoin liitokset lämpeää, joten jossain vaiheessa liitos menee huonoksi ja virran kulku loppuu lopulta. Siitä kuitenkin selvitty uudelleen tehdyllä liitoksella. Järeämmät kaapeloinnit on suositeltavaa tehdä ja itellä sellaiset on jo rakenteilla, niin ei huolta sen jälkeen tuostakaan ongelmasta.
Suosittelen suuresti näiden kokemusten pohjalta E85 siirtymistä kaikille ketkä asiaa miettivät! Ps. Lisää voimaa ja viinan katkua luvassa ;)
Comment
-
Qaaholla suristelin Joensuusta lähtien Helsingin reissun päiväselti (rapiat 950 km). Lähtiessä oli tankki täynnä retanolia ja mittari näytti neljänneksen olevan jäljellä Kouvolan kohdilla, mutta ei löytynyt viinapistettä niin ostin bensaa. Tankkausten perusteella kulutus retanolilla reippaassa maantieajossa oli 15,2 l / 100 km, mikä on aikajapaljon, kun audo kulkee bensalla alta kympin. Bensuunilla pääsinkin liki takaisin kotiin ja koko matkan kulutus oli 12 l / 100 km, kun otin taas samasta mittarista tankin täyteen retanolia. Ajotietokone arpoi kulutukseksi 9,6 l / 100 km koko reissulla ja se pitäisikin aika hyvin paikkansa 98E bensuunilla. Keskinopeus ajotietokoneen mukaan oli 86 km/h ja ajelin kyllä ihan reippahasti. Ajotietokonehan ei ota huomioon muunnossarjan tuomaa lisäystä. Verotusmuutoksen jälkeen näkee miten polttoaineiden hintojen käy, että onkohan tuossa retanolissa nyt tolkkua...
Lisää kokemusta viinalla ajosta. Nainen ajeli nyt vuorostaan sekoajoa ja kävi Kuopiossa, mistä kertyi matka-ajoa vähän. 52 litraa paloi ja 440 kilometriä sillä pääsi. 11,8 l / 100 km kulutus eli ei ollenkaan paha. Voisikohan olla, että minun Bluetooth-yhteys radioon kytketyn FM-lähettimen kanssa sotkee muunnossarjan toimintaa tai sitten on jokin muu bugi sattunut ja välillä käydään liiankin rikkaalla. Täytyy seurailla.Viimeksi muokannut hoffah; 30.7.2020, 17:26.
Comment
-
Elikkäs tuli tehtyä Audi A4 B7 -05 1.8t BFB multitronic etanolimuutos eFlexfuel eco -sarjalla. Ensimmäisen tankillisen jälkeen vaihdettu öljyt + suodaitn ja po-suodatin.
Pariviikkoa ja 500km jälkeen alkoi polttoainepumppu ääntämään sen verran äännekkäästi, että vaihdoin sen AEM 340LPH E85 polttoainepumppun tilalle.
Erinomaiseti on toiminut tähänpäivään saakka. Kovimmilla pakkasilla -20-30'c on käynnistynyt paria kertaa lukuunottamatta kerrasta.käyntiin.
Nyt olen alkanut miettimään - mitä seruaavaksi?
Suuttimet kuumottaisi vaihtaa isommaksi. https://www.finjector.com/fin/ev14_1...m-p-731613-185 olisi finjectorin mukaan bolt-on, mutta
tarvinnee varmaan ohjelman toimiakseen korkeamman CC tuotannon takia?
Öljyt ja suodatin lähtee vaihtoon kun edelliestä on 1-3tkm kulunut.
Olisiko raadilla vinkkejä mitä lisäksi?
Comment
-
Pari viikkoa nyt ollu porkkiksen viinasofta 2.7bitissä 1000cc boschin suuttimilla. Eilen eberi ei syystä tai toisesta lähtenu käyntiin ja piti lähteä liikkeelle -12 pakkasilla. Auto lähti käyntiin ihan kuten bensallaki. Lämpiää ehkä hieman hitaammin kuin bensalla. Muuta huonoa en osaa sanoa. Lämpimänä joskus pitää sahauttaa hieman kauemmin mutta pitää nyt poissulkea mekaaniset viat ja sit alkaa epäileen onko jotain hämminkiä softassa joka tuntuis omituiselta koska tekee niin satunnaisesti.
polttoainetta menee kyllä selvästi enemmän joka ei sinänsä ollu yllättävää. Vetoja tuli sit huomattavasti enemmän
loppupeleissä erittäin hyvä muutos :)
Comment
-
Tapahtumia viimeajoilta. Kahdelta taholta sain tietooni, että BFB koneeseen voisi laittaa 305cc suuttimet, ilman että täytyy ohjelmoida. Jos jotakin kiinnostaa, niin finjector suositteli tätä: https://www.finjector.com/fin/ev14_1...5-p-125625-185
itse eflexfuel suositteli "0280156061 / -062"
Tänään kurkkasin konepellin alle ja samoin myös öljyntilanteen ja öljykorin alla odotti sitten maitokahvin väristä hyhmää samoin myös öljytikussa. Pikainen soitto luottopajalle (tekevät myös e85 ohjelmia) tuolla olivat sitä mieltä, että etanolia on päässyt öljyn sekaan. Koska en tiennyt tilanteen vakavuutta apostolin kyydillä motonettiin, josta nappasin uuden suodattimen ja https://www.motonet.fi/fi/tuote/5901...ec-5W-30-A5-4l öljyn.
Valuteltua öljyt astiaan oli tilanne onneksi luultua parempi. 99% öljystä oli normaalia, aavistuksen verran punertavaa ja yksi satunnainen klöntti maitokahvin väristä hyhmää. (nämä öljyt ovat siis 1500km etanolilla ajettu pajan vaihtamat tehtaan suositusöljyt )
En kerennyt alkaa selailemaan foorumia läpi tuolloin, että mikä olisi paras ja se takia nyt olen täällä. En edelleenkään löytänyt googlettelujen perusteella suositeltavaa öljyä. Onko jollain ehdotuksia öljyn suhteen.
Comment
-
VW/Audi LL speksit täyttävä Castrol Edge riittää viinakäytössä. Tosin vaihtovälinä käytän 10tkm
Comment
-
Nyt on vielä niin otolliset kelit ihan bensakoneellakin kerätä tuota vaaleaa töhnää öljykorkin alle ja huohotinletkuihin. Etanolilla sielä liikkuu vielä enemmän vettä ja tämä korostuu todella paljon, jos ajaa vain pätkää ja ei oikeasti saa konetta kuumaksi pidemmäksi aikaa. Sitten jos käynnistys vaiheessa syötetään vähän reilummin polttoainetta, on sitä hyvin varmasti öljyjen seassakin. Joten talviaikana mahdollisuuksia riittää.
Comment
-
Keula tukkoon, niin ei tuu möhnää. Bemareiden kanssa huomannut tuon jo kauan sitten. Ihan sama oli sitten talvihuohotin tai lämpimän maan malli. Kumpikin kehittää majoneesia, jos "munuaisista" pääsee viima puhaltamaan suoraan päin huohotusjärjestelmän putkia ja muita osia. Sitten kun peittää munuaiset, niin molemmat huohottimet toimi ihan samalla tavalla hyvin, vaikka pakasta olis -20c. Mulla on silti aina auki puskurin aukot, että sitä ylikuumenemisvaaraa ei oo missään tilanteessa. Näin tehnyt jo varmaan 15v, eikä oo ollut mitään vaivoja huohotinpuolen osien kanssa. Ei ollut edes viinalla 1.8T quattron kanssa ja pätkäajoa oli aika reippaasti.Viimeksi muokannut JM; 25.3.2021, 07:26.
Comment
-
Tuli käytettyä TT 165kW dynossa Ruuvauspajalla Porvoossa. Auto ohjelmoitu E85:lle ja laitettu 550cc suuttimet. Ajattelin jakaa vääntökäyrän, jos joku joskus miettii vastaavan moottorin viinakonversiota. Käyrissä näkyvät vedot otettu etuvetona ilman Haldexin sulaketta.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Mitä/kuka on tehnyt konversioon? tuo vääntökäytä näyttää hieman maltilliselta mitä oma tarjoaa persdynolla ja muutenkin tuo teho on jäänyt mun mielestä vajaaksi
Comment
-
Porkkiksen softa. Kokeilin jälkeenpäin vielä kyseisellä sulake-setupilla, eikä auto meinannut oikein kulkea. Logit näyttivät samaa. Pelkästään haldexin sulakkeen irrottamalla kulki taas ihan jees. Vajaa lukema taitaa mennä väärän sulakeyhdistelmän piikkiin.. Ilmamassoja parhaimmillaan olen mitannut kuitenkin 208g/s.
Comment
-
Tulin itse siihen tulokseen, että viritettävässä harrastevehkeessä ihan vaihtoehto, mutta en tupea käyttökalustoa viinottamaan. Taloudellista hyötyä en saa tuosta oikein millään matematiikalla ja öljynvaihtovälinkin saa melkeinpä puolittaa.
Sikäli kun olen ymmärtänyt oikein, kaupunkiajossa, jossa kiihdytyksiä ala- ja keskikierrosalueella esiintyy enemmän, E85 rajummilla ennakoilla olisi nimellistä energiasisältöään taloudellisempi. Siinä vaan tahtoo juuri mpottoriöljyn sekaan päätyä reilusti vettä, jonka haihtuminen vaatisi säännöllistä pidempää ajopätkää. Ilman niitä öljyjä saa vaihtaa merkittävän usein.
Hinta on näyttänyt seuraavan aika tarkkaan bensiinin hintaa ja pysyttelee juuri siinä noin kolmanneksen pienempänä, jolloin kokonaiskustannus per ajomäärä on aikalailla sama polttoaineesta riippumatta.
Comment
-
jotain positiivista etanolin hinnassa näyttäs kuitenkin olevan. Pysynyt aika tarkasti siinä 1,70 luokassa riippumatta muiden hinnasta..Melko kallista silti. Itsellä melkein enemmän tässä näyttelee silti tämä harrastus näkökulma ja siksi tuo oma auto tulee etanolilla vielä kulkemaan ja pakko myöntää että tuo kokonaisvaltainen päästö hyöty lämmittää mieltä ja tykkään siitä ajatuksesta että valmistetaan suomessa. Aina vähemmän vaan riippuvaisia muista maista.
Comment
-
itsellä siemens dekat 630cc ja nostan paineta säädettävällä paineensäätimellä 5bar niin olla siellä n. 900cc virtauksissa. nyt reilu 400 teho niin toivoisin että vähän sais lisä potkua ennakoiden myötä. Sitten voi laskea bensapaineita alas niin vois käyttää taas tarvittaessa e98:a. En ole vielä tehnyt tätä mutta ihan lähiaikoina niin näkee toimiiko. Mutta suoraan sellaisenaan ei varmaan ihan hyviä ratkasuja ole siihen, että voi ajaa mielivaltasesti kummalla vaan ilman jotain muutosta välissä.
Comment
-
Helposti löytyy vaihtoehtoja, kunhan ensin nakkaa dekat mäkeen. Bosch EV14 900-> 7-reikäisellä hajoitinlevyllä pelaa hienosti ihan perus 4bar säätimellä. Riittää hyvin yli 400hv tehoihin, eikä ole säätöön saamisessa mitään ongelmaa edes bensalla. Päästöt oli omassa 1.8T:ssä kuin uudessa autossa.
Comment
-
560hp teho E85:llä vaatii about 1200-1500cc/min tuoton per suutin. Bensalla ajo onnistuu myös noilla, mutta vaatii luonnollisesti ECU:lta flexfuel-toiminnon tai sitten asetusten vaihtamisen polttoaineen mukana. Bensalla tosin saa jo olla vähän keskimääräistä huolellisempi suuttimien asetusten ja muiden yksityiskohtien kanssa jos meinaa saada tyhjäkäynnin ja kevyen kuormituksen alueet hyväksi. Ja katsastuspäästöt bensalla saattaa olla haastava juttu vaikka miten tekisi parhaansa.
- 1 like
Comment
-
Tuo katsastus nyt ei ole se suurin ongelma nykypäivänä, kun voit katsastaa auton koska haluat, eli aika helposti saa siirrettyä katsastuksen kesälle, jolloin voi surutta mennä E85 tankissa snifferin ottamaan auton pakoputkeen.
Suurin ongelma taitaa olla ECUn kyky hallita niitä suuttimia. OEM versiot varsinkaan eivät ole rakenneltu ajatuksella "no se loppukäyttäjä laittaa kuitenkin jotkut ylikokoon modatut suuttimet tähän" vaan ennemminkin hiottu viimeisen päälle sitä varten, että saadaan auto siitä tyypitystestistä läpi.
Comment
Comment