Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mitenköhän tuon alepysäköinnin saa voimaan? Laitoin joulukuun alussa muistaakseni helsingin kaupungin pysäköinninvalvontaan asiasta emailin mutta ei ole mitään kuulunut? Olis hyvä saada se lupa liitettyä easyparkkiin.

    Edit: katoin just niin maraskuun lopussa otin yhteyttä oikeaan osoitteeseen, mutta ei ole tullut vastausta. Voipi olla että auto on rekisteröity mutta eivät jaksa ilmoittaa asiasta.

    mites tuo muutoskatsastus vaikuttaa veroihin?
    Viimeksi muokannut ola; 16.1.2018, 19:25.

    Comment


      Tarkoittaako tuo alepysäköinti siis Easy Parkilla maksamista?

      Linkissä taulukko päästöistä https://www.hel.fi/helsinki/fi/karta...oisten_alennus

      Comment


      • Ei vaikuta verotukseen mitenkään. Kyselin trafilta softauksesta, muutoskatsastuksesta ja verotuksesta, tuossa vastaus:

        Etanolimuutoksista säädetään auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamista koskevassa määräyksessä:

        http://finlex.fi/data/normit/42527/T...uuttaminen.pdf



        Päästöjä koskevassa kohdassa 2.3 todetaan:

        ”Muutettaessa bensiinikäyttöinen ajoneuvo käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta, päästövaatimusten katsotaan täyttyvän ajoneuvossa, joka on otettu käyttöön viimeistään 31.12.2006, jos ajoneuvo täyttää muutoksen jälkeen muutoskatsastuksen testissä alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. Muutos ei saa myöskään aiheuttaa aiheettomia vikailmoituksia OBD-järjestelmään tai muutoin haitata sen toimintaa.”



        Käyttöönotosta 2007 alkaen päästövaatimusten täyttymisestä tarvitaan kuitenkin automääräyksen liitteen 1 mukainen selvitys eli hyväksytyn asiantuntijan tai nimetyn tutkimuslaitoksen dokumentti.

        https://www.finlex.fi/data/normit/43...aatimukset.pdf



        Moottorinvaihtoa koskevassa kohdassa 2.1 todetaan kuitenkin lisäksi:

        ”Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:

        a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;

        b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna yli 10 %; ja

        c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.”



        Tarkalleen ottaen softapäivitys katsotaan siis moottorin muutokseksi eli käytännössä kaikki etanolimuutokset rinnastettaisiin moottorin vaihtoon (oli se sitten toteutettu ns. huijausboksilla tai alkuperäisen ohjelmiston päivityksellä), kun kysymyksessä ahdettu moottori.



        Softamuutos on siis mahdollista hyväksyä, kunhan huomioidaan kohdan 2.1 moottorin vaihtoa koskevat vaatimukset. Katsastaja voi siis tällöin vaatia mm. selvitystä moottoritehosta.



        Tällä ei kuitenkaan ole vaikutusta muuntotuen suhteen eli sitä voi joka tapauksessa hakea, kun muutos etanolikäytölle on tehty.

        CO2-päästöjen suhteen ei ole tiedossa helpotuksia, koska niiden tulee perustua direktiivin/EU-asetuksen mukaiseen mittaukseen. Auto pitäisi siis testata etanolipolttoaineella vaaditun syklin mukaisesti hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen toimesta, jotta siitä saatua CO2-arvoa voitaisiin käyttää verotuksen perustana.

        Comment


          Toi pysäköintiale on kyllä taas niin epämääräisesti kerrottu että varmasti tulee paljn kyselyitä miten sen saa toimimaan. Puhelimella, huoh. Tekstarilla vai apilla vai soittamalla, ei luulis olevan vaikeata kertoa samassa jutussa missä siitä muutenkin infotaan. Varsinkin kun se yhteydenotto email osoitetta ei näytä kukaan hoitamaan ainakaan näiden suhteen.

          Comment


          • Sinällään vaikka laskennalliset päästöt tippuu sen 80% niin eihän toi muunnoskatsastus pienennä autolle ilmoitettuja päästöjä. Eli jos katsovat suoraan rekkarin avulla ei alennusta varmaan saa vähäpäästösien paikalle.

            Toi etanolin vähämpi co2 kun perustuu ihan vain uusiutuvan laskennalliseen. Sama määrä varsinaisesti putken päästä tulee co2. Osahan tuotakin kritisoi huijaukseksi tuon takia, mutta pakkohan se on koko elinkaaren mukaan laskea kun muuten sähköautokin olisi täysin puhdas vaikka sen vieressä hiilivoimala tunkis mustaa savua ilmoille.

            Comment


              Juu, mut mulla on nykyään myös 79g peli, joten menee tuonne myös virallisesti.

              Comment


              • Kyllä ne BFB:n vakiosuuttimetkin riittää kylmästartteihin kunhan rikastaa starttikarttoja ecusta. Ahtoja ei kyl kestä nostaa kun viinalla ne loppuu jo vakiona. Itellä nyt vakio BFB 550cc suuttimilla ja E85 softan tein itse ecuun, kilsoja nyt muutama tonni takana, kaksoismassa tärisee / kytkin luistaa 5 ja 6 vaihteilla ni täytyy vähä tiputella vääntöjä siitä 2100rpm paikkeilta ennen kuin saa kestävemmät romut voimansiirtoon.

                80-100km/h rajotuksella kulutus 8.9L/100km, 6 vaihteinen B6 quattro 225/45/17 hakka 8 renkailla. Kaupungissa 14-16 riippuen ajotavasta ;)

                Comment


                • Onko ihan laskettu kulutus?
                  Mulla avj koneinen 5 vaihteinen 550cc suuttimilla ja pienin kulutus ollut 10.5l/100km

                  Comment


                    Mulla oli bitukalla todettu keskikulutus (kehä ykkösen sisällä mutta ruuhkaaikojen ulkopuolella) 13L duunimatka-ajossa ja vastaava 95:lla 10.3L. Tolla kirpulla 2.9kg/100km
                    Viimeksi muokannut ola; 17.1.2018, 13:41.

                    Comment


                    • Tankkaamisella laskettu, ei edes ole sitä kulutusnäyttöä mittarissa. Nyt oli lyhyttä kaupunkipätkää ja 16.66L/100km. Paljonko 5 vaihteisella on kierrokset 100kmh? Mulla on jotain 2200 paikkeilla.

                      Comment


                      • Kierroksia 2800rpm, nopeus mittari 100km/h.

                        Olen tässä talven mittaa ihmetelly huonontunutta kylmäkäynnistystä ja pikaisen googlauksen jälkeen nappasin suuttimet irti. Aivan mustassa mönjässä oli kaikissa suuttimissa kärjet. Nyt aamulla -24 ja huomattavasti paremmin lähti käyntiin suuttimien putsauksen jälkeen.
                        Autolla ajettu 40tkm pelkällä e85.

                        Comment


                          Mulla oli suuttimet ihan puhtaat vaikka niillä oli takana varmaan 130tkm

                          Comment


                            Tuohon mustaan mönjään vaikuttaa linjaston/tankin/suodattimen puhtaus. Se kun taitaa koostua eniten bensasta erottuneesta hiilimoskasta tms? Ja viina sitten huuhtelee sen irti aika hyvin.

                            Ei oo itellänikään ollu tuota mönjää suuttimissa. Pumpun vaihdossa puhdistin tankin ja vaihtanut suodatinta nyt aika reippaasti kun autolla rullattu 290tkm. Enkä usko että kovin monesti on sinä aikana polttoainesuodinta vaihdettu.

                            Comment


                            • Kylmäkäynnistyvyys parani potenssiin kolme kun laitoin iridium-tulpat tavallisten tilalle. Sen jälkeen on jäänyt aina laakista käyntiin pakkasilla. 1.8t koneessa NGK BKR7EIX.

                              Comment


                              • Ei ole abz koneen kanssa ollut perus tulpillakaan ongelmaa. Lähti eflexfuelin kanssa nois -17 asteen pakkasis ihan yhtä hyvin kuin bensalla lämmittämättä. Heti ja takeltelematta. Heti asennuksen jälkeen oli jonkin aikaa ongelmia lämpöselläkin ettei ekalla startilla kannatanut. Mut sarja oppii itse lisäämään rikastusta epäonnistumista.

                                Comment


                                • Lisäaineistus E85:ssa aiheuttaa pätkäajossa töhnää suuttimiin. On todettu vuosia sitten. Jos ei pääse välillä polkemaan kunnolla tai ei halua, niin normibensaa tankkiin joskus.

                                  Comment


                                  • Minun ajot on pääasiassa työmatkaa 25km yhteen suuntaan, eikä kyllä mikään rauhallinen ajotyyli ainakaan ole.

                                    Comment


                                    • Jos ajaa välillä bensalla niin tuo E85:n karsta/töhnä lähtee pois. En usko että on mitenkään pätkäajosta johtuvaa. Tästä löytyi Saabilta jokin virallinen dokumenttikin kun tekivät Flexfuelautoja ja korjaus oli se että ajetaan välillä pelkästään bensalla.

                                      Comment


                                      • Posti toi trafin päätöksen tänään. Kelpaa itse asennettu sarja. 3 viikkoa vei päätösen saaminen.


                                        Sellainen asia tässä pohdituttanut ettei webastoa varmaan saa etanolilla toimimaan.

                                        Comment


                                          Saa toki webaston toimimaan viinalla, jollain oli jopa korjauspiiri pumpun taajuudelle että sai lämmittämään saman verran kuin bensalla. Saa sen toisen tankinkin tietenkin asennettua mutta kuka nyt kahta polttoainetta jaksaisi.

                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=354

                                          Comment


                                          • Saisikohan tuon muutoskatsastuksen tehtyä ja sitä kautta tuen, mikäli vain ohjelmoisi auton käymään E85... Siitä sitten esittäisi jotain mustaa valkoisella? Toinen vaihtoehto tietenkin vain itse unisettingsillä tehty muutos...
                                            Eli käytännössä onko vaatimus jollekkin kaupalliselle muutossarjalle. Pitäisi varmaan konttorilta kysäistä[emoji848]

                                            Comment


                                            • Tsekkaa aikaisempi viestini missä trafi vastaa tuohon: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...&postcount=844

                                              En tarvinnut itse mitään todistusta mistään, menin vain konttorille ja kysyin että onnistuuko täällä. Päästöt läpi ja homma hoidettu. Rahatkin sain jo muuntotukihakemuksesta.

                                              Saabistit ovat facebookissa tosin puhuneet, että joku konttori olisi vaatinut tuota tehomittausta, Trafilta tullut joku uusi säännös tjsp. Tuossa aikaisemmassahan viestissäni sanottiin että tehonmittausta voi vaatia, onkohan joku sekaannus vain.

                                              Comment


                                                Pitääkö nuo päästöt mitata konttorilla? vai riittääkö siihen että todistus päästöistä on otettu esim paikallisella autokorjaamolla?

                                                Comment


                                                  EFlexFuel sarja asennettu A8:n BFM mosaan pari päivää sitten.
                                                  Kävin tekemässä muutoskatsastuksen tänään kun tuttu katsuri vinkkas, että jotain muutoksia (ohjeistuksia E85 muutoskatsastukseen) tulossa ensi maanantaina. Eikä itsekkään tiennyt mitä.

                                                  Comment


                                                    Tonni lisää fyrkkaa tukena? :D

                                                    Comment


                                                    • Riittääkö konsernin vuostuhannen vaihteen 2.8 v6 bensamyllylle (ACK,APR,AMX,AQD,ALG,ATQ) pelkkä ECUn parametrien räpeltäminen jotta tankkiin voi kaataa kasiviitosta, vai tarviiko tuollaiseen ostaa joku purnukka ja viritellä johtosarjojen väliin?

                                                      Comment


                                                      • Kiluhan tuon etanolin kanssa on puljannut ja tietääkseni itse säädöt tehnyt. Puhunkohan nyt ihan pehmosia, että sähkökaasullisessa olisi sen verran tuore ecu, mihin ohjelmointi suoraan onnistuu (helpommin)?

                                                        Comment


                                                        • Purnukan etuja on kyllä se etanolianturi jolloin ei tule sormisuuhun paikois jossa toi etanolin tarjonta heikompaa.

                                                          Comment


                                                            Sähkökaasullisen ecu on sen verran fiksu että softan saa luettua ja kirjoitettua obd portista. Vaijerikaasullisen kanssa se on aika ecu käteen kun jotain haluaa tehdä, sellaiseen ehkä laittaisin erillisen piggyback purkin.

                                                            Comment


                                                            • Vaijerikaasulliseen helpoin ratkaisu on "boxi". Niitä löytyy laidasta toiseen. Sähkökaasulliseen kunnon softa, jos haluaa täyden hyödyn e85:sta. Tai sitten helpoin ratkaisu eli itse säädöt UniSettingsillä, jos ecu sallii. Sillä ei saa riittävää kylmärikastusta, eikä ennakoita lisää. Riittää kun lisää polttoainemäärää 15%:a, niin voi ajaa flexinä. Kylmäkäynnistyksen takia täydessä tankissa tulisi olla n.5 litraa 95:sta. Itse olen n.100tkm:ä ajanut e85:lla. Polttoainelinja vakio ja kolmas moottori menossa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X