Ei säästöt niinkään, biojäteviina vs. bensa tekisi ajelusta vähemmän omatuntoa kuormittavan. Kunhan ei vaan rikkois mitään...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
E85 käyttökokemuksia
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiJos E85:een siirtymisessä on säästöt mielessä, niin silloin bensaa ei kannata joukkoon tankata lainkaan. Kun se säästöpotentiaali on pelkällä E85:lla ajettaessa jo pieni, niin sekin vähä häviää jos bensaa tarvitsee tankkailla.
Comment
-
Olenkohan minulta nyt jäänyt jotain huomaamatta tässä keskustelussa. Käsittääkseni E85:een siirrytään kun halutaan säästää polttoainekuluissa eikä viritetä samalla. Tai ryhdytään kaivelemaan tehoja ulos ahdetusta koneesta, jolloin E85:n hyödyt saadaan täysimittaisesti käyttöön ja tällöin säästäminen ei ole se ykkösjuttu.
Tuomaksella, mikäli olen oikein lukenut, on 2.8l vaparikuutonen, joten tässä tapauksessa pihvi ei ole virittämisessä vaan polttoainekuluissa säästämisessä. Jos bensalla saa virittämättömän vaparin naulaamaan, niin silloin on jossakin jotain vikaa. Jos siitä vaparista halutaan saada se sama teho ulos E85:lla kuin mitä siitä bensalla on saanut, niin silloin sitä E85:sta pitää työntää sen mitä suuttimet myöten antaa, joka lienee noin 30%. Ja tällöin rahan säästö on muutamia satoja euroja, vuosittaisesta ajosuoritteesta toki riippuen. Nyt jos halutaan autosta flexifuel, eli voidaan tankkailla välillä bensaa ja välillä E85:sta, niin se säästöpotentiaali vaan kutistuu entisestään.
Comment
-
Yritän kiteyttää: vapari 2.8l kyseessä, tarkoitus ei ole yrittää ottaa moottorista ulos lisää tehoja. Hinku olisi päästä käyttämään uusiutuvaa etanolia bensan sijaan kuitenkin niin että tiukan paikan tullen voisi käyttää bensaa esim. tilanteessa jolloin sopivaa etanoliasemaa ei ole lähellä ja tankki tyhjä. Projektissa pelkona auton särkyminen ja hiljaisena toiveena pieni säästö rahapussilla. Jos em. asiat mahdollistettavissa ilman 450€ eFlexifuel-boksia niin hyvä.
Comment
-
Juuri tuolla ylempänä kerroin aika rautalangalla erittäin helpon keinon, kuinka sen auton saa Flexiksi 10€:lla. Ei siihen mitään boxia tarvita, kun riittää bensamäärän lisääminen 15-20%:a. Sillä lisäys määrällä voi myös ajaa pelkällä 95/98:lla. Aika nopeasti tuollaisen investoinnin saa takaisin vs. 450€ boxi tai softa. Ihan turha sinne on E85 softaa pistää, jos ei osaa tai pysty itse tarvittaessa vaihtamaan orkkista takaisin. Ei niitä E85 asemia hirveästi tarjolla ole, varsinkaan Kuopion seudulla.
Comment
-
Ok, siis 10 eurolla Flexifuel. Toimiiko se silloin mielivaltaisilla E85/bensiinisuhteella, eli voin huoletta tankata millaisen E85/bensiinisekoituksen hyvänsä ja aina toimii ilman murheita? Tuleeko siihen 10 euroon anturi, joka tunnistaa polttoainelinjassa olevan E85/bensiiniseoksen ja säätää sen mukaan ruiskutuksen määrää? Jos näin ei ole, niin silloin ei puhuta Flexifuelista, vaan jostain ihan muusta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiOk, siis 10 eurolla Flexifuel. Toimiiko se silloin mielivaltaisilla E85/bensiinisuhteella, eli voin huoletta tankata millaisen E85/bensiinisekoituksen hyvänsä ja aina toimii ilman murheita? Tuleeko siihen 10 euroon anturi, joka tunnistaa polttoainelinjassa olevan E85/bensiiniseoksen ja säätää sen mukaan ruiskutuksen määrää? Jos näin ei ole, niin silloin ei puhuta Flexifuelista, vaan jostain ihan muusta.
-----------------
ME7-7.5 ainakin pitäisi Unis. toimia.
Comment
-
Ei se ole viisastelua jos yritetään pitää termit sellaisina, että kaikki ymmärtävät mistä puhutaan. Flexifuel systeemissä E85:n ja bensiinin välinen suhde voi olla mielivaltainen ja auto toimii aina parhaimmalla mahdollisella tavalla. Näitä ovat lähinnä tehtaalta alunperin Flexifuelina lähteneet autot, joissa moottorinohjauksella hoidetaan seossuhteen mukaan ruiskutusmäärät, sytytysennakot ja ties mitä muut parametrit jotka vaikuttavat moottorin toimintaan.
Sitten on nämä jälkiasenteiset boksit, jotka tunnistavat polttoaineessa olevan alkoholin määrän ja säätävät sen mukaan ruiskutuksen määrää. Sytytysennakkoon tai mihinkään muihinkaan ohjausparametreihin nämä boksit ei kai kykene vaikuttamaan. Tätä myydään Flexifuelina myös, vaikka se ei ihan autotehtaiden valmistamaa järjestelmää matkikaan.
Ja vielä on tämä Unisettingillä tehty sovellus, jolla haetaan tietylle alkoholi-bensiiniseokselle optimikartat polttoaineen ruiskutukseen sekä sytytysennakkon ja muilla seoksilla moottori toimii tyydyttävästi. Tämä sitten vaatiikin jo vähän enempi iteraatioita jotta homma saadaan toimimaan.
Nyt haluaisinkin kuulla, että miksi tämä viimeinen vaihtoehto on niin paljon parempi kuin Flexifuel boksi, muutenkin kuin hinnan osalta? Pätevä kaverihan tämän voisi tuotteistaa ja tehdä tiliä jos se todella on niin helppoa kuin mitä Kilu antaa ymmärtää.
Comment
-
Polttoaineanturilla varustettu sarja kuulostaa ihan fiksulta, enpä tiennyt että sellaisiakin on. Sivujen perusteella ihan fiksu laite.
Puheisiin polttoainekulujen säästöstä suhtautuisin vähintään kriittisesti, varsinkin kylmällä koneella ainetta menee niin paljon enemmän. Myös aineiden hintaero on viimeaikoina kaventunut. Omalla kohdalla (2.8 30V, Unisettings-säädöt) ei nimellistä säästöä syntynyt, ja pelkästään reilusti lyhentynyt toimintasäde sai lopulta palaamaan takaisin bensaan. Vapaastihengittävissä tuosta ei oikein hyötyä ole, ellei asiaa ajattele siitä vihreästä näkökulmasta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiFlexifuel systeemissä E85:n ja bensiinin välinen suhde voi olla mielivaltainen ja auto toimii aina parhaimmalla mahdollisella tavalla. Näitä ovat lähinnä tehtaalta alunperin Flexifuelina lähteneet autot...
Noita boxeja myydään aika kovilla lupauksilla ja jos ne pitää paikkansa, niin hienoa. Itsellä oli eräs aikoinaan käytössä ja se ei ainakaan Unis. paremmin toiminut. Jos on halua sijoittaa 450€, niin ainakin itse toivoisin saavani siihen luvattuja ominaisuuksia. 10€:n kokeilu ainakaan pitäisi lompakossa tuntua, varsinkin jos sattuu jo valmiiksi kaapelin omistamaan VCDS Liteä varten.
ME7:lla pystyy ajamaan n.50:50 suhteella E85/95. Kannattaa aluksi testata pienempiä E85 pitoisuuksia ja ihmetellä moottorin käytöstä. Jos meno tuntuu siedettävältä, niin ottaa käyttöön sitten vaikka tuon Unis. Ihan hyvä saada kokemuksia itsekin ja muodostaa oma mielipide niin, ei tarvitse aina kaikkien alojen asiantuntijoita uskoa.
Comment
-
Mahtavaa tavaraa tuo viina, alunperin kadoksissa ollut alarekisteri K04:lla tullut esille viinalla, ja talviajelu on yhtä juhlaa, kun ei tarvi käskyttää autoa.
Onko muutes säätövelhoilla vielä kokemuksia FSI/TFSI-autoista, että kuin noiden säätäminen RE:lle onnistuu?
Vaimo haaveilee uudesta autosta, ja pitäis kuulemma olla viinakäyttöinen... kun on luontoystävällinen. Mulla vain siinä heräs ajatus mieleen, että eikö C6-ässä viinalla olisi aikamoinen ego-auto, jos vain tuollaisen säätäminen onnistuisi :)
Comment
-
Vaikuttaahan se ja kun hiukan miettii niin ihan loogistakin:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=1380
E85 ohentaa öljyä eli jos sitä ei vaihda tarpeeksi usein niin voitelu loppuu ja käy niin kuin tuossa ketjussa. Saattaahan tuossa olla joku muukin vika, mutta faktaa on, että öljyt ohenee E85:lla...
Comment
-
Eli noissa harrasteautoissa joilla ajetaan harvoin kannattaa kiinnittää huomiota öljynvaihtoihin. Aihetta sivuten, mä just huomasin, että urssin jakohihnalle tulee kohta vuodet täyteen, ajettu sillä on max 3t =) Öljyt tuohon olen vaihtanut joka kevät ja syksi vaikka kilsoja ei ole tullut yhtään. Sama homma Riesassa, useamman kerran vuodessa on öljyt syystä jos toisesta vaihtuneet...
Comment
-
Jaahas, ihan muina miehinä ajattelin vain kysellä kokemuksia asiasta, ku en oo ennemmin törmännyt tähän et 85:lla muutama tuhat km ja ahdin selvä. Näköjään mun projektisäikeestä nyt linkattu tänne, kerrottakoon vielä tähän et täälläpäin ei paljon pakkasia ainakaan kesällä ollu. Tottakai jotain lyhyttä ajoa tulee väkisinkin, mut välillä kyllä vetäny pitempiä reittejä et kone ja öljyt lämpenee kunnolla, juuri tuosta syystä minkä porkkis mainitsi. Ensimmäiset siniset pölläytykset kone lykkäs käynnistettäessä botnialla ku oli ratakierroksia ajettu jo jonkin verran ennen sitä. Öljyt(esteri) oli taatusti kuumat ja olivat olleet käytössä n. 3500km siinä vaiheessa, ahdin jotakuinkin saman verran.
Comment
-
270tkm oli kun siirryin E85:een ja nyt on reilu 300tkm. Huollot menee 15tkm välein, olen vartavasten kysynyt öljynvaihdossa että miltä ne vanhat öljyt vaikuttaa ja aina ne on olleet ihan "normaalit", mitä se sitten tarkoittaneekaan. Mitään ongelmia en ole vielä kohdannut.
Comment
-
Kyllä se viina ja vesikin sieltä öljyistä haihtuu kun ne lämpeävät. Öljyn lisääntyminen ja oheneminen on siis ongelma vain jos tulee jatkuvaa pätkäajoa missä kone ei ikinä lämpeä. Muuten sinänsä öljynlaadun heikkeneminen ei merkittävästi etanolilla nopeudu. Samaa 10tkm vaihtoväliä olen molemmilla polttoaineilla käyttäny ilman mitään ongelmia.
Comment
-
Uusia tuulia ministeriössä:
http://www.talouselama.fi/uutiset/su...listi/a2278367
Toivottavasti asiassa ei ole koira haudattuna eli että ei kannata olla ensimmäisten joukossa vapaaehtoiseksi ilmottautumisessa.
Comment
Comment