Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

E85 käyttökokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kylmäkäynnistyksen pitäisi toimia riittävällä rikastuksella, mutta mielestäni valitettavasti ja turhaan moni siirtyy talveksi käyttämään bensiiniä kulutuksen lisääntyessä. Imuilman (ja poltoaineen?) esilämmitys voisi muuttaa tilannetta, kun mm. omassa AEB koneisessa ei ole sellaista (tietysti bensalla) katsottu enää lainkaan tarpeelliseksi.

    Arkiajossa 1500-3500 rpm väännön mukavuutta ja taloudellisuutta arvostaa kyllä yleensä enemmän, kuin huipputehoa. Pelkällä ruiskutuksen huijausboxilla kuiskutteli oma "perstuntuma" ja kulutuskirjanpito lisäennakkoa. Ja koska palstoille tyypiliset omat säätämiset ovat yleensä ns. yläkierros-virittämistä, niin tutkielma on minustakin hyvin antoisa, pitäisihän E85:n tarjota myös hyvää vääntöä "kohilleen" säädettynä.

    [size=1]p.s."Rapakon takana" E85 on "pop" ja Holleyn E85 kaasareita tilaavalle "3$/gal for E85 is something else than 10$/gal of racing mix", kuten moni korkeaoktaanista-fanittava 1960's-1980's muskeliauto-harrastaja kirjoittaa.[/size]
    Viimeksi muokannut Motoman; 6.11.2013, 14:33.

    Comment


    • Useampien dynotusten perusteella n. 7% lisävääntö lähes koko alueella irtoaa E85 vs. 98E kun ennakkoakin tietysti säädetään. Ilmamassa sama, ja kuten työssä todettiin niin ahtopaine laskee aavistuksen täytöksen jäähtymisen takia.
      Nakutusherkkyyteen vaikuttaa ylivoimaisesti eniten puristuksen loppulämpötila ja E85 auttaa tähän huomattavasti sen lisäksi että se itsesyttyy vähemmän herkästi.

      Comment


      • Todelliset etanolipitoisuudet olisivat erityisen kiinnostavia juuri talviaikaan, jotta näkisi kuinka paljon jakeluyhtiö lantraa E85:ttä bensalla. Pumpullahan se on sallittua 70/30 saakka, joka alkaa jo pyytää muutosta kovin nakutusrajalle säädetylle sytytysennakolle näissä jälkimodatuissa softa- ja purkkimuunnoksissa.

        Comment


          Mulla viime talvena säädetty kylmäkäynnistys -25c. Lähti käymään noissa lukemissa ihan kohtuudella. Nyt kesän jälkeen tuntuu, että pitää sahata ihan tosissaan että saa käyntiin jostain alle nollan. Eli tuossa voi olla perää, että on olemassa talvilaatu erikseen. Auto tankattu viimeksi kuukausi sitten.

          Comment


          • Eilen ensimmäistä kertaa RE85 haisi nokkaan "jollekin" tankatessa. Liekö sitten sitä talvilaatua vai rupesinko vasn haistelemaan tämän foorumin takia... Voin katsoa uudestaan VCDS:llä esim. viikon päästä, mitä auto tulkitsee etanolipitoisuudeksi jos jotain kiinnostaa. Onko muita kiinostuksenkohteita "oikeasta" flex-audista?

            Nää värkit on Suomessa niin harvinaisia, että kukaan ei tunnu niitä oikeasti tuntevan, ei edes marmori. Itseäni vähän kuumottaisi kokeilla viripotentiaalia, ainakin PA-syötössä luulisi olevan varaa... Nykyisellä softalla ei (tietenkään) ole mitään eroa bensan/etanolin välillä. Paitsi se, että parkkeeraan vähäpäästöisten paikoille kauppakeskusten parkkihalleissa ja ihan oikeutetusti. Ja odotan, milloin joku tulee avautumaan....

            Comment


              Onko kenelläkään tietoa viinan säilyvyydestä? Tarkoitus olisi ajaa auto talviunille joulukuun alusta, mietin vaan että tankkiin jää kuitenkin reilusti ainetta niin säilyykö kuinka pitkään? Eikös bensan säilyvyys ole kuitenkin aika onnetonta?

              Comment


              • Kyllä tuon prätkän ja muutkin puutarhavälineet olen keväällä/kesällä pienellä vingutuksella käyntiin saanut. Aja tankki aika finaaliin ja pistä bensaa sekaan. Saa ehkä käyntiin ja lataa sitten peliaineet sekaan.

                Comment


                • Pitkäaikaisen kokemuksen perusteella ST1:n asemilta tankattu RE85 on ollut aina 85% etanolia. "Talvilaadussa" lienee 15% osuudesta korvattu ainakin osa bensasta vieläkin helpommin haihtuvilla hiilivedyillä. Tankatessa huomaa eron hajussa.
                  ABC-asemilta on joskus saanut "bensalla lantrattua" E85:sta.
                  Kuitenkaan käytännössä 60-70% etanoliosuudellakaan ei nakutusongelmia tule ainakaan jos BMEP on luokkaa 22-24 bar kuten useimmissa perusviritetyissä turboautoissa (170-190Nm/litra), ellei nyt ennakkoa ole säädetty väärin eli aivan liian aikaiselle.

                  Comment


                    Tänään otin pyttyyn abc asemalta eekasivitosta. Ei ollut niin puhdas viinan haju kuin mitä olen ottanut aiemmin muilta asemilta. Liekkö tuo nyt sitä bensalla lutrattua.

                    Comment


                    • Sama havainto eilen Lahdessa. Normaalisti tankkaan ST1:llä, tämä ABC:n tavara haisi kummalliselle. Jos muistaa, voisi katsoa, mitä mieltä auto on etanolipitoisuudesta.

                      Comment


                      • Ainakin viime talvena trimmeissä huomasi tuon eron heti.

                        Comment


                        • Sain polttoaineen kulutuksesta yv:nä tiedustelua, niin kirjoitan tännekin.
                          AEB koneinen A6 Avant -98 aj.305tkm. Keskikulutus bensalla oli 11,4.
                          Ajo on 80% kaupungissa lyhyitä n. 5 km pätkiä. 20% maantieajoa 80-120km/t.
                          Yhteenvetona bensa/E85 muutos vaikuttaa olevan nyt +20% litroissa ja -25% euroissa.
                          Autolla on sama käyttörutiini 80% vaimon ja 20% minun ajamana.
                          Ilmastoinnin käytön kulutusvaikutus 1-1,5 litraa/100km on poistettu tästä vertailulaskelmasta.
                          Aamulla kylmänä töihin. Ip töistä kotiin ja pitkin iltaa useita ajoja (lasten harrastus, kauppa jne) kone lämmin. Ulkoilma on ollut -2 - +27 astetta (huhtikuu-marraskuu). Lohkolämmitystä ei ole käytetty.
                          E85 kulutus pelkällä muunnosboxilla 14,8. + imuilman esilämmitys 13,9. + sytkäboxi (ennakko +12 astetta 1000rpm laskee 0 asteeseen 5000rpm) kulutus 13,4. Tällä kone vääntää ja kulkee paremmin kuin bensalla.

                          [size=1]p.s.Keväällä bensavalo syttyi kun tankissa oli vielä 20 litraa jäljellä. Etanoli on huuhdellut anturia ja nyt valo syttyy, kun tankissa aika tarkalleen 10 litraa jäljellä.
                          p.p.s. Niin ja käyttökokemuksena eroa bensaan on kyllä vain siinä, että pumpulla tankki täytetään eri pistoolista.[/size]
                          Viimeksi muokannut Motoman; 25.11.2013, 22:57.

                          Comment


                          • Mihin teoriaan perustuu imuilman esilämmitys polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi?

                            Comment


                            • Parempi polttoaineen höyrystyminen, etua lähinnä kylmällä moottorilla kun höyrystyminen on huonoa ja suuri osa polttoaineesta päätyy suoraan putkesta pihalle tai öljypohjaan. Käyntilämpöisellä moottorilla ei hyötyä, mutta korostuu pätkäajossa.

                              Comment


                              • Etanolin leimahduspiste on + 13 astetta ja bensiinin -40 astetta.
                                Tuolla on vaikutusta höyrystymiseen- tai kylmässä ilmassa pikemminkin pisaroitumiseen.
                                Joku oli laskenut että pakosarjalta saatavan lämpimän ilman energiasisältö olisi n.5kw.
                                Polttonesteen höyrystymisessä tuota lämpöenergiaa kuluu.

                                Imuilman esilämmityksestä on hyviä kokemuksia ulkomaisilla foorumeilla ja etanoli tuntuu myös olevan hyvin herkkä kostealle ilmalle. Käyntilämpöiselle moottorille imuilman esilämmitys tarjoaa kuivempaa ilmaa.
                                Bensiini on herkkä lämpimälle ilmalle nakutuksen ja laihemman happipitoisuuden takia, mutta etanolilla ei nakutus ole ongelma ja happirikkaana (34%) se "osaa hyötyä" lämmöstä.

                                Teorioista kumminkin viis... käytännössä imuilman esilämmitys vähensi kulutusta. Kun imutöttörö oli päässyt irtoamaan, niin kulutus taas nousi. Keli oli sateinen +10 astetta. 80%:nen lyhyt kaupunkiajo on tietysti olennainen tekijä, kun esilämmin imuilma nopeuttaa ylipäätään moottorin lämpiämistä.
                                Viimeksi muokannut Motoman; 26.11.2013, 03:01.

                                Comment


                                • Tuo esilämmitys on varmasti meillä pohjolassa aika tärkeä,niin kulutuksen kuin toiminnankin kannalta.
                                  Itsellä tarkoitus toteuttaa polttoaineen esilämmityksellä,koska en näe hyötysuhteen kannalta hyvänä lämmittää moottorille menevää ilmaa. Voin olla myös väärässä mutta näkisin asian näin, toki toimiva tuo imuilman lämmityskin on.
                                  Tuota polttoaineen esilämmitystä käytetään paljon biodieselin kanssa jolla hieman samankaltaisia oireita kylmällä,joten sieltä puolelta löytyy monia ratkaisuja esilämmitykselle.
                                  Tässä esim Delphillä tähän e85-100 hommaan omat lämpenevät suuttimet

                                  Comment


                                    Tässä esim Delphillä tähän e85-100 hommaan omat lämpenevät suuttimet
                                    Näkyy olevan joo, saatavilla ehkä 2014 kesäkuussa tms. Mitenkähän nuo dieselpolttoaineen lämmittimet toimisi etanolivetoisessa autossa? Meinaan jos etanolin saisi lämpenemään esim +20 asteeseen hetkeksi aikaa, niin parantaisiko se kylmäkäynnistyvyyttä ja saisiko sillä kylmäkäyntirikastusta pienennettyä?

                                    Comment


                                    • Aivan varmasti parantaisi kylmäkäynnistystä, ja juuri tuohon käynnistyvyyteen olisi itsellä aikomus satsata.

                                      VegeDiesel puolella lämmitin on yksinkertaisimmillaan vastuslankaa putken ympärillä,joissain Peugeot dieseleissä taisi olla tehdas asennettuna sähköinen polttoainelinja lämmitin.
                                      Nestekiertoisialämmittimiä taitaa löytyä aika monesta dieselistä.

                                      Ebay on pullollaan näitä lämmittimiä ainakin näin nopealla vilkaisulla, on suodatin-, polttoainelinjan- ja tankinlämmittimiä. Yleensä tarkoitettu diesel hommiin mutta miksi ei myös kävis e85.
                                      Viimeksi muokannut ToniK; 26.11.2013, 12:44. Perustelu: lisäys

                                      Comment


                                        Noissa sähkökäyttöisissä lämmittimissä mietityttää oikosulun tai muun vikatilanteen mahdollisuus, kun siellä on kuitenkin etanoli-bensiiniseos joka on herkempi syttymään kuin diesel. Meinaan ettei mahdollisessa vikatilanteessa polta koko autoa. Saisikohan nestekiertoisella lämmittimellä lämmitettyä polttoainetta riittävästi normaaleissa lohkolämmittimen käytön rajoissa, ettei tarvi lohko- tai letkulämmittimellä paahtaa tuntikausia.

                                        Comment


                                        • Yleensä lämmön johdinvälissä eli ei suoraa kosketusta polttoaineeseen, eli en näkisi suurempaa vaaraa.
                                          Nestekierrolla varmasti saa lämmitettyä ajonaikana, lohkolämmittimestäkin voisi olla hyötyä kun lisää kiertovesipumpun järjestelmään.
                                          Kuitenkin minulla ajatuksena se että autossa pitää olla jonkinlainen "hehkutus" polttoaineelle, koska ei aina ole roikka mahdollisuutta.

                                          Comment


                                          • Polttoaineen lämmitykseen löytyy valmiitakin osia, mutta toimii vain jos "ruiskutukilta" ei ole paluukiertoa tankille. Sähköisen 30watin teho on aika vaatimaton ilmakylmälle polttonesteelle ja vaatii enemmän rakentelua. Hyvää on sisäinen termostaatti joka kytkee 15 asteessa ja katkaisee 65 asteessa - se sopisi todella hyvin etanolille.

                                            Hyötysuhde heikkenee enemmän, kun sylinterin sisäenergiaa kuluu kylmän ilma-pa seoksen lämpenemiseen eikä työksi. Etanolin suuri happipitoisuus myös poistaa lämpimän ilman bensiinillä aiheuttaman hyötysuhteen laskun. Helposti viritettävä "ilmatötterö" hyödyntää moottorin omaa hukkaenergiaa, kuten turbokin. Bensiinin ja etanolin merkittävin ero (palotapahtumassa) on juuri siinä, että bensiini on arka kuumuudelle ja etanoli kylmyydelle.
                                            Käynnistyksessä käyttävät Brasiliassa pikku bensakannua tai polttoaineen esilämmitystä ( youtube.com/watch?v=yS5Za2DIGV0 ).
                                            Oma paremman palamisen hieno "teoria" perustuu enemmänkin ajatukseen laskettelukeskuksen lumitykistä, joka kiteyttää lämpimänkin veden kylmässä ilmavirrassa.

                                            Mitä taas kosteuteen tulee, niin siinä ongelman ydin lienee kahden polttoaineen sekoittamisessa. Etanoli ja bensiini eivät sekoitu täydellisesti toisiinsa vaan muodostavat kevyen faasisidoksen. Tämä sidos purkautuu, jos seokseen lisääntyy jostain syystä vettä 0,5 % tai enemmän.
                                            Oma oletukseni on, että kostea ilma haittaa etanolin kunnollista palamista.
                                            Viimeksi muokannut Motoman; 26.11.2013, 14:02.

                                            Comment


                                            • Kiitos Motoman faktoista, olet selvästi asiaan perehtynyt.
                                              Tuo imuilman lämmitys olisi varmaan toteutettavissa jonkinlaisella lämpö ohjauksella.
                                              Jossain olen nähnyt imuilman lämpövastuksia PTC tai jotain, mutta ottavat todella paljon virtaa joten ne ei ainakaan lyhyeen ajoon ole kovin hyviä.
                                              Noita polttoaineenlämmittimiä on aika iso tehoisiakin koska käyttökohteina on myös traktoreita ja kuorma autoja.
                                              Ebaystä pika vilkaisulla 200w putkityyppinen oli aika yleinen.
                                              Kylmäkäynnistyksen kun näin itseäni ajatellen saisin toimivaksi niin olis jees, joskus kun auto seisoo tunteja ilman roikka paikkaa -20 pakkasessa.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja Villee Näytä viesti
                                                Vaihtoehtoisia polttoaineita tulee ja pitääkin etsiä. Henkilöauto Suomen kokoisessa ja väkiluvultaan melko pienessä maassa on kuitenkin aika yliveto tapa liikkua ja on aika omaan jalkaan ampumista yrittää estää sitä.
                                                Menee vähän OffTopic, mutta olen samaa mieltä ja ihmetellyt kenen etu on verottaa liikkuminen kuoliaaksi.
                                                "Ympäristösyyt" ovat olleet vain myyntipuhetta (pl. E85 verotus), eikä verottaminen vähennä liikkumisen tarvetta.
                                                Ja sitten kun liikkuminen muuttuu päästöttömämmäksi, niin keksitään uusia veroja saman rahamäärän keräämiseksi.
                                                Aika varmaa olisi että jos vaadittaisiin muutoskatsastus etanolikäyttöön, niin tästä "vihreydestä" saisi tutun valtionpalkinnon, kuten vähäpäästöisimpien kaasuautojen kohdallakin juuri kävi ( http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288501385185.html ).

                                                Comment


                                                  Mitenkä toimis näissä välijäähyn ohittaminen kylmällä säällä? Siitähä tulis lämpimämpää ilmaa ilman lisälämmitintä koneseen.

                                                  Comment


                                                  • Omassani olen peittänyt kennon etupuolen läpikuultavalla rakennusmuovilla samaan aikaan, kun väsäsin haitariputkesta ilmanoton turbon päältä ilmansuodatin kotelolle.
                                                    (Lisäys:) Ilmanoton imukotelolle laitoin yksinkertaisesti aiemman maskille menevän muovitorven tilalle.
                                                    Imukotelon alaosassa olevat reiät olen jättänyt silleensä, koska liian tiivistä esilämityksestä ei minusta kannata tehdä, ettei tule lämpövahinkoa muoviosille, suodattimelle tai ilmamääräanturille.
                                                    Viimeksi muokannut Motoman; 29.11.2013, 08:28.

                                                    Comment


                                                    • Start ohjelmassa 12.12.2013 oli juttu muutoskatsastuksesta.
                                                      ( https://www.youtube.com/watch?v=9LIs8u6Lyw4 )

                                                      Saapa nähdä miten viranomaiset asiaan asennoituvat. Toivottavsti EI kuten ohjelman trafi edustaja eli "autokannan uusiutumisen kautta". Olisi järjenvastaista haaskausta sulkea vanhempien autojen päästövähennys mahdollisuus, joihinkin byrokratian pilkkuihin. Ja ainahan sitä voi tuoda Ruotsissa E85 katsastetun (siellä polttoaine-muunnokset sallittiin 1.7.2008) auton Suomeen...
                                                      Viimeksi muokannut Motoman; 23.12.2013, 20:07.

                                                      Comment


                                                      • Se ei vaikuta mitään vaikka olisi Ruotsissa hyväksytty E85 käyttöön, silti sen pitää täyttää Suomen määräykset.

                                                        Comment


                                                        • Jos auto on Ruotsissa flex, omistajan on käsittääkseni tankkauskuiteilla vuosittain osoitettava, että on ajanut etanolilla. En tunne systeemiä tarkemmin mutta jotain tämmöistä göteborgilaiset selittivät. Sen olen tietäväni, että esim. A4 flex on Ruotsissa uutena noin 10000€ halvempi kuin Suomessa, mutta tämäkin on epävarma tieto... Minä voisin kyllä keräillä kuitteja kirjekuoreen, jos vuosittain saisi hakea autoveron palautusta.

                                                          Comment


                                                          • Mikähän vikana kun Unisettingsilla pääsee hyvin muuttamaan parametrit ja tallentamaankin,mutta muutokset ei vaikuta mihinkään.Autona d3 A8 4.2

                                                            Comment


                                                            • Käytä virrat pois. Lue sitten arvot uudelleen, niin pitäisi olla muuttuneet.
                                                              Viimeksi muokannut okkim; 27.12.2013, 19:51. Perustelu: Poistettu automaattisigneeraus. Muuta asetuksia.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X