Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.8 30v ja kevyt pätkiminen tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla KORJATTU

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.8 30v ja kevyt pätkiminen tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla KORJATTU

    Kyseessä A6 C5 vm. 2000 APR -moottorilla. Pätkiminen oli aiemmin rajumpaa (oire oli jo kun auton ostin), tulpanjohtojen uusiminen auttoi tähän huomattavasti. Ennen johtojen uusimista sytkä saattoi "kyykähtää" kun painoi reilummin kaasua pienehköillä kierroksilla, eli pyttyjä tippui pois pelistä/alkoi jurraamaan. Tämän jälkeen auto saattoi nykiä tyhjäkäynnillä hyvin voimakkaasti, ja taas seuraavan kerran käynnistettäessä käydä paremmin?

    Kun auton käynnistää kylmänä, se käy jonkun aikaa siististi (korotettua) tyhjäkäyntiä, samoin kun auton pysäyttää ajosta vaikkapa valoihin tyhjäkäynnille, on käynti siistiä hetken (ehkä 5-15 sek.) ennen kuin pätkiminen alkaa. Tähän tuntuu vaikuttavan se, kuinka kovasta ajosta pysähdytään. Eli jos pysäytän maantieajosta, käy auto siististi hetken pidempään. Pätkiminen on luonteeltaan melko rauhallista, tutinan auton korissa kuitenkin tuntee ja kierroslukumittarin viisari hieman hytkyy. Samoin alhaisilla kierroksilla kiihdyttäessä on havaittavissa lievää tutinaa/aaltoilua. Äkillinen kaasunpainallus saattaa aiheuttaa lyhyen "miettimishetken", varsinkin kylmällä koneella.

    Seuraavat osat on uusittu:
    • Tulpat (Bosch FGR7DQE+)
    • Tulpanjohdot
    • Lambdat (Group 32 näyttää kummallekin Bankille sopeutukseksi 0%, eli ei ilmavuotojakaan?)
    • Kokeiltu ilman MAFia, ei eroa


    Voisiko vika olla puolayksikössä, tai lähinnä siihen integroidussa sytytyksenvahvistimessa? Muuta itselleni ei tule mieleen.

    PS. Jos jollakulla olisi lainata kokeiltavaksi tuollainen 2.8 -koneen puolayksikkö, saa ottaa yhteyttä ;)
    Viimeksi muokannut alpi; 10.7.2012, 18:26. Perustelu: vika korjattu

    #2
    Samanlaista häröä tuntuu olevan omassakin välillä. Joskus, kuten tänään, täristelee matalilla kierroksilla ja tasakaasulta kiihdyttäessä. Viisipyttyisen murinaakin olen saanut kuunnella jokusen kerran. Vikakoodit lukasin kun kävi vajaalla, mitään ei löytynyt.

    Omalla kohdalla kyse voisi olla kosketushäiriöstä, sillä muutaman kerran on alkanut käydä vajaalla täristyksen jälkeen (asvalttityömaalle ajo, kaivonkannen ylitys, nupulakivi...). Kun auto on saanut olla ~10min sammuksissa, se toimii jälleen viikon-kuukauden ongelmitta. Näin kokemukset kohta 4kk omistuksen aikana.

    Suurimman osan ajasta mitään ongelmaa ei ole, välillä vaan huonoja hetkiä. Silmämääräisesti ja tökkimällä parkkipaikalla itse en mitään vikaa löydä, sinänsä ei ihme omat taidot huomioon ottaen. Edellisen kerran oikeasti on tarvinnut konepellin alla ihmetellä 90-luvun puolella joten vähällä olen päässyt, silloinen 1.5l nissan oli vähän yksinkertaisempikin.

    Tulpat on vaihdettu kesällä ennen kauppojen tekoa, tulpanjohtoja/puolayksikön vaihtoa olen miettinyt mutta nyt voinkin odotella jos löydät toimivan ratkaisun omaan autoosi niin ryövään ideasi :)

    Comment


      #3
      Vikakoodit lukasin kun kävi vajaalla, mitään ei löytynyt.
      Sama juttu, ei koodeja. Tulpanjohtojen vaihto auttoi itsellä tosi paljon, oireet ovat enää kuin varjo entisestä.

      Periaatteessa sytkäpuolelta vaihdettu siis kaikki paitsi tuo puolajakaja (eli tulpat ja johdot), joten arvelisin vian olevan siinä. Sytkäpuolen juttuja tuntuisi kuitenkin selvästi olevan, kun tuo johtojen vaihto paransi tilannetta. Voisi käydä noita liitoksiakin läpi, jos siellä tosiaan kosketushäiriöitä olisi.

      Saksan eBaysta näyttäisi tuota puolaa saavan edullisesti. KLIK!
      Taikasanat: zündspule audi 2,8

      Täytynee pitää tässä joku päivä pieni logitussessio vag-comin kanssa, ja jos mitään ihmeellistä ei löydy niin laittaa sitten puolan tilaukseen.

      Comment


        #4
        Tulpanjohdot ja puola vaihdettu tänään, ainakin kotimatka sujui ongelmitta. Toivotaan parasta :)

        Comment


          #5
          Päivitystä tähänkin:

          Vaihtelin kaikki imusarjan säätöön/alipainevaraajaan, bensanpaineen säätöön liittyvät alipaineletkut uusiin ja putsasin tuon säätöhässäkän muutama vklp sitten, huolimatta siitä että MAF arvot tyhjäkäynnillä ovat elsan antamissa rajoissa (~3 g/s). Voimaa tuntuu yläkierroksilla piisaavan, ja täyskaasulla maf-arvot ulottuvat 160 g/s asti. Lisäksi lambda-säätöä ja sopeutuksia tuli logiteltua, elävät siinä +/- 3% alueella, eli spekseissä nekin.
          E: Imulämpöjäkin tuli logitettua, ihan oikeita arvoja näyttää, mutta kun lämmöt pääsevät tyhjäkäynnillä nousemaan, niin laskevat kohtuullisen hitaasti, normaalia?

          Puola tuli vaihdettua viime viikolla ja nyt pätkiminen on hävinnyt, lisäksi keskikierroksilla tuntuu olevan enemmän voimaa. Pieni arpominen kaasua painettaessa on selvästi vähentynyt.

          Ja sitten tulee se MUTTA;
          Tyhjäkäynti edelleen hieman epätasaista/korissa tuntuu tärinää, sellaista suht tasaista vatkausta. Pitäisi päästä kokeilemaan vastaavaa ehjää peliä, että tietäisi miten tuon kuuluu käydä. Voihan se olla kulahtaneista tukikumeistakin kiinni.
          Kokeilen vielä vaihdella Boschin tulppien tilalle oem-tulppia vastaavat NGK:n kynttilät, tuotekoodi BKR6EKUB.

          Jos jollain on ideoita tuohon epätasaiseen käyntiin (muita kuin jo edellä mainittuja korjauksia), otan ehdotuksia mielelläni vastaan.


          E2:
          Lisää havaintoja:
          Ihan kylmänä (=ennen kuin lambdakontrolli toimii?) kyykähtää kiihdytettäessä siinä +3000 rpm paikkeilla, vaihteesta riippumatta. Eli tuossa suurimman vääntömomentin paikkeilla. Mitä silloin tapahtuu, säätyykö imusarja tms. ja seoksen säätö ei pysy mukana? Lagaisko tuossa sittenkin myös MAF...
          Viimeksi muokannut alpi; 18.10.2010, 19:26. Perustelu: lisää havaintoja kylmänä

          Comment


          • #6
            Mun just myydyssä passattissa samalla konella oli aika samanlaiset oireet, kun kaverille myin niin näin itteki tässä viime viikolla miten joulukuusi-ohjelma oli tulppajohdiussa :) kokeile toisia tulppajohtoja, jos vaikka auttaisi.. Hän teki saippuavedellä kosteeksi johtojen päät ja sieltä kyllä näki jo ihan päivävalossakin miten vilkkui kaikenlaisia säteitä :)

            -e- Teki se sitä samaa jo mun käsissäkin aika monta aikaa, mut kun se kyykähdus ei ollut erittäin kova niin itte tuumin että kyllä varmaan koneen aivot jotain hommailee tuossa :) En itte pitänyt sitä ongelmana, mut nyt se auto seisoi ennen myyntiä jotain 4kk ja oli se menny ihan surkeeks jo. Mut nyt toimii kaverilla ihan hyvin johtojen vaihdon jälkeen..

            Comment


            • #7
              tuossahan on alkuperäisenä kupari piuhat(beru) joissa vastus tulpanhatussa, silloin ei kannata käyttää ainakaan bosch r-tulppia, alkuperäisetkin taitaa olla ilman vastusta.
              mulla hävis epämääräiset tutinat kun tein jakohihna rempan, vänkärin puolen nokkien ajoitus hieman pielessä.

              Comment


              • #8
                OffT: aijuu, "piuhat" olikin se sana sitten ? :)

                Comment


                  #9
                  Piuhat/johdot tai sytytyslangat, ei se ole niin justiinsa :)

                  Edellämainitut on siis uudet Berut, en lähtisi niistä heti vikaa etsimään. Vaihtelen tänään nuo Boschin tulpat orkkismallin NGK:n, katsotaan mitä tapahtuu ja itketään sitten.

                  Näkyisiköhän tuo nokkien ajoitus vag-comilla, esim. Grp 93 (Camshaft adaption values Intake)? Nuo ovat itsellä -3 ast ja +1 ast. Elsan antama toleranssi +/- 6 astetta. Monta astetta yhden hampaan väli nokkapyörällä on?

                  Comment


                    #10
                    Tulppien vaihto ei muuttanut asiaa miksikään. Nyt on puola ja johdot vaihdettu, ja tulpat kahteen kertaan (NGK ja Bosch). Oireet jatkuvat siis vieläkin:
                    • Kierroksilla toimii hyvin, myös kylmänä
                    • Tyhjäkäynnillä hetken oltuaan alkaa vatkaamaan (kylmänä ei ehkä niin herkästi?)

                    Puolan vaihdon myötä tuo tyhjäkäynnillä pätkiminen muuttui enemmänkin tärinäksi ja vatkaamiseksi. Kai se on lähdettävä siitä että jomman kumman kannen nokkien jako on pykälän pielessä? Kuinka helposti tuo on tarkistettavissa?

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Toni_ Näytä viesti
                      Tulpanjohdot ja puola vaihdettu tänään, ainakin kotimatka sujui ongelmitta. Toivotaan parasta :)
                      Ja viime viikkoon asti ongelmitta selvisinkin.
                      Samaan hengenvetoon voin todeta että ainakin osa ajonaikaisista tärinöistä, joita on aiemmin hoidettu mm. kuluneita tukivarsia vaihtamalla, palasi takaisin. Eli näennäisesti kone käy tasaisesti mutta ajossa tuntuu pientä tärinää. Viimeksi 95% näistä katosi puolan vaihdossa.

                      Tarvikepuola kesti 13kk, eli takuuta ei enää ole... Onneksi varaosahaun kautta löytyikin tarvikepuolan tuotenumerolla vähän ajettu varaosa reilun viiden kilometrin päästä.

                      No, nyt viikonloppuna se piti laittaa paikalleen:
                      Lähtötilanne
                      http://db.tt/Pup0gao9
                      Mitä sain samalla koodilla
                      http://db.tt/1a2uO128

                      Eri kokoiset ne on vaikka hiukan samaa näköä kuitenkin:
                      http://db.tt/TplApuva

                      Purkamon osa 078905101a
                      Tepolta ostettu 078905104 joka nyt paikallaan.

                      Googlella kun hakee niin molempien kuvia tulee sekaisin. Kuitenkin kuvauksissa sanotaan että tuo 078905101a olisi myös 2.8 30v puola, joten ota tästä nyt selvä.

                      Silmämääräisesti nuo ei kyllä sovi yhteen, epäilen ettei ole tarkoituskaan laittaa niitä samaan autoon? :) Mahtaisko joku osata lonkalta heittää mihin tuo 078905101a kuuluu, ajattelin kaupata eteenpäin tai purkamolle takaisin...

                      Comment


                        #12
                        2.8 12v koneen puolahan tuo näyttäisi olevan.

                        Itse ketjun aiheeseen: edellisen viestin jälkeen on tullut tehtyä kaikenlaista, mm. jakopääremppa, vaihdettu bensansuodatin, moottorin tukikumit, tehty forté-käsittely, putsattua huohotin, aktiivihiilipönttö ja kaasuläppä, sensoreista uusittu ainakin maf ja lämpöanturi. Suurin syy pätkimiseen kuitenkin taisi olla vuotava venttiilikopan tiiviste ja öljy tulppakaivoissa.

                        Aika ajoin kone nytkähtelee vieläkin tyhjäkäynnillä, tosin öljyn kyllästämiä tulppia en ole vaihtanut, ainoastaan kylvettänyt vuorokauden liuottimessa (jonka jälkeen näyttivät kyllä puhtailta).

                        Summa summarum: Kone käy nyt niinkuin sen kuuluukin, vähän karkeakäyntinen se on vieläkin, mutta sitä se varmaan on ollut jo tehtaalta...

                        Comment


                          #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                          2.8 12v koneen puolahan tuo näyttäisi olevan.
                          Kiitän, näin arvailin itsekin kun tulin takaisin sisään :)

                          Comment


                          • #14
                            Ja sitten tulee se MUTTA;
                            Tyhjäkäynti edelleen hieman epätasaista/korissa tuntuu tärinää, sellaista suht tasaista vatkausta. Pitäisi päästä kokeilemaan vastaavaa ehjää peliä, että tietäisi miten tuon kuuluu käydä. Voihan se olla kulahtaneista tukikumeistakin kiinni.
                            Kokeilen vielä vaihdella Boschin tulppien tilalle oem-tulppia vastaavat NGK:n kynttilät, tuotekoodi BKR6EKUB.

                            Jos jollain on ideoita tuohon epätasaiseen käyntiin (muita kuin jo edellä mainittuja korjauksia), otan ehdotuksia mielelläni vastaan.


                            E2:
                            Lisää havaintoja:
                            Ihan kylmänä (=ennen kuin lambdakontrolli toimii?) kyykähtää kiihdytettäessä siinä +3000 rpm paikkeilla, vaihteesta riippumatta. Eli tuossa suurimman vääntömomentin paikkeilla. Mitä silloin tapahtuu, säätyykö imusarja tms. ja seoksen säätö ei pysy mukana? Lagaisko tuossa sittenkin myös MAF...
                            Itsellä kanssa tämän kaltaista "oiretta", tosin hyvin vähäistä.

                            Kylmällä koneella eka kiihdytys on sellaista empivän oloista, ihan kuin vähän nykisi.

                            Tyhjäkäynnillä liikennevaloissa hytkyy/käynti epätasaista.

                            Lisäksi tuntuu, että jonain päivänä kulkee ja kiihtyy sitten niin pirun hienosti ja kevyesti, toisena päivänä raskaan oloisesti.

                            Kokemusta olisi vastaavasta koneesta kyllä, mutta kun se oli automaatti, niin kaikki tollaiset taitaa hävitä siihen.

                            Ongelma on niin pieni ja ei edes ärsytä, mutta tietenkin se pitää löytää :)
                            Yhden osan kerrallaan pikkuhiljaa aattelin katella.

                            Nyt tehtynä vasta järjestyksessä ilmansuodattimen vaihto, huohotusjärjestelmän putsausta, kanaverkon poisto ilmansuodatinkotelosta.

                            Seuraavaksi polttoainesuodattimen vaihto, jonka tänään Motonetista hain mutta oli fyysisesti liian iso (Motonet koodi 19-0107 ja oli Bosch).
                            Jospa palauttaisi sen ja hakisi ihan orkkiksen.

                            Comment


                            • #15
                              Ei nuo motonetin poltoainesuodattimet käy passattiin suoraan (ainakaan meikäläisen). Laakkosella maksoi n.20€:a. Muovipannan avaaminen olikin sitten toinen juttu, kun oli kiinnitys ehtinyt marinoitua suolassa ja muussa paskassa vuosia. Tuo huohotinputken vaihto viime syksynä lopetti öljyn käryn kabiinissa.

                              Comment


                                #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja A6tonen Näytä viesti
                                Kylmällä koneella eka kiihdytys on sellaista empivän oloista, ihan kuin vähän nykisi.

                                Tyhjäkäynnillä liikennevaloissa hytkyy/käynti epätasaista.
                                Tämä mysteeri ei ole selvinnyt vielä mullekaan. Ekalla kiihdytyksellä tosiaan arpoo ihmeellisesti, toisaalta jos tästä töistä lähtiessä odottelen risteyksessä hetkenkin pidempään niin sitten kiihtyykin tasaisemmin. Eniten taitaa miettiä siinä 2000-4000 rpm paikkeilla, kun kaasua annostelee reippaammin, mutta ei pohjaan asti. Kaasu pohjassa ei nyi, ainakaan samassa mittakaavassa.

                                Tyhjäkäyntiä käy yleensä varsin siististi, mutta toisinaan valoissa seistessä alkaa nytkähtelemään. Seuraavissa valoissa kehrääkin taas tasaisesti.

                                Tulpat/johdot/puola on kaikki aikanaan uusittu, samoin kaikki anturit on vähintäänkin käyty läpi tai uusittu (mm. lambdat, MAF, lämpöanturit on uusittu). On tutkittu vag-comilla, ja kaikki arvot on siellä missä pitääkin (lambdojen sopeutukset/imunokkien ajoitukset, jne.). Vikakoodeja ei ole tullut.

                                Mekaanisesti kone tuntuu olevan kunnossa, ei juuri kuluta öjyä, nokissa ei kulumajälkiä, huohotus toimii, ei alipainevuotoja.

                                Ainoa johtolanka on tuossa ensimmäisessä kiihdytyksessä tapahtuva lambdakontrollin pomppiminen n. -20% paikkeille, eli ecu on havaitsevinaan liian rikkaan seoksen? Tosin vanhan vag-comin + piraattikaapelin näytteenottotaajuus ei ole kovin hyvä syvällisempää analyysiä ajatellen. ME7loggerilla saisi tarkemmin, mutta vaatisi kai k-linjan vetämisen suoraan eculta.

                                Ei vaan avaudu. Toisaalta mitätön juttu, toisaalta taas ottaa päähän, kun niin monta osaa on jo vaihdettu tuloksetta.
                                Viimeksi muokannut alpi; 25.4.2012, 16:59. Perustelu: selkeytin

                                Comment


                                  #17
                                  Samaa oiretta olen huomannut omassa 2.8 ACK koneisessa Passatissa. Miettinyt tulppien vaihtoa mutta ei kait sekään sitten sitä vikaa poista.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Meenasin avata oman ketjun mutta löyty het mun oireisiin sopiva ketju.Joo itellä 97 passat 2.8 ack koneella ja tekee samaa nyhtämistä, nykimistä alle 3000 kierroksen.tulpat vaihdoin kuukausi sitten ja sen jälkeen melkeimpä oireet tulivat vai oisko kevät syynä :) Vikakoodeja ei pääse lukemaa ku ilmottaa laitteella ku laitteella ettei signaalia ecuun.Itse aattelin alottaa rempan uusilla tulpan johdoilla ja uudella bensa pumpulla ku meena ujeltaa tai vinkua kylmänä.Venakopan tiivisteetkin näyttäs hieman vuotavan kun tulppien alapäässä n.sentti öljyä melkei joka kupissa mut tiiä sit aiheuttaako ongelmia

                                    Comment


                                    • #19
                                      Saattaa jäädä mysteeriksi sitten, kuitenkaan ei ole tarkoitus kaikkea mahdollista asiaan liittyvää vaihtaa :)

                                      Bensansuodattimen palautin Motonettiin ja hain marmorilta sopivan, 20e se tosiaan oli.
                                      Olis pitäny hinta taas kerran tarkastaa etukäteen, niin olisin menny suoraan merkkitiskille.
                                      Saa nähdä miten vaihto vastustaa...

                                      Bensallakaan tähän ongelmaan ei taida olla vaikutusta. Jollen väärin muista, niin alpi ajelee 98:lla. Minä menen 95:llä.
                                      Ja olen mä tankillisen ajanut myös 98:lla, enkä huomannut missään mitään eroa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itsehän köröttelen RE85:lla ja toimii, joten eipä taida olla 95E10:n ja 98E5:sen eroilla merkitystä. Positiivista yllätystä on ollut Laakkosen hinnoittelulla varaosiin tällaisessa vanhassa kotterossa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ei ole eroa käytökseen edes venäjän aidolla bensalla ilman alkoholeja.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Suodatin vaihdettu ja mikään ei muuttunut.

                                            Pantaa ei luonnollisesti saanut auki mutta tohon on 100tkm sitten vaihdettu suodatin ja panta oli jätetty sopivalle kireydelle, sai pyöritelty vanhan pois ja uuden tilalle avaamatta pantaa.

                                            Suurempi homma oli saada tulopuoli tiiviiksi, vaikka käytin uusi prikkoja.
                                            Banjot vaan on hanurista vanhemmiten, olis varmaan tullu kerralla hyvä jos olisi käyttäny uutta banjoa ja pulttia myös.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Omasta tuo suodattimen panta on viime vaihdossa jätetty pois ja laitoin solukumia tukemaan suodatinta. Hyvin pysynyt, kun ahdas paikka tuo muutenkin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Näköjää 2.8 koneisiin kalliit venakopa tiivisteet ainaki äänekoskella.40e kpl mut pakkoha ne oli tilata kun kusee tulppien monttuihin.tulpan johtojen hinta oli 170e niin jätimpä tilaamatta.Kävis hakee biltemasta oikean mittaset halpis paskat ja kattos onko ees mitää vaikutusta nykimiseen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Venakopan tiivisteet olis kans vaihtolistalla kesän aikana.
                                                  Ei kuse vielä tulppakaivoihin mutta ulospäin kyllä.

                                                  Vajaa 80€ näyttää olevan marmorihinta setille mutta esim. Tepolla 45€.

                                                  Tulpanjohdoista sitten taas alkaa tulla marmorihintaa jo lähemmäs 300€, en taida heti uusia.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tollane linkki löyty.Melkei vois tilata noi halvimmat.Tai noi toisix halvimmat on kyllä oikean näköset muuta loppu eli oottelis hetken.

                                                    http://www.mister-auto.fi/fi/sytytys...5728_g685.html

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tepolta sai muistaakseni nuo Berut edullisesti. Ensimmäinen sarja Arton linkissä on sitten väärä tuohon koneeseen, Berun omassa katalogissa on virhe tuon osalta, ja sieltä periytyy näköjään monille jälleenmyyjille. Alkuperäiset johdot on NGK:t.

                                                      Oikea sarja on siis viitteellä 0300891219.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Marmori on ilmeisesti joku audi liike mut mikäs toi teppo sitten on ja mistä sivulta noita osie hintoja ja osa numeroita kattelette?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Teppo on täällä http://speed-autoteile.fi/ ja osanumeron itse otan etkasta.
                                                          Ja juu, marmoriksi kutsutaan merkkiliikkeen varaosatiskiä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tänään vaihdettu polttoainesuodatin ja öljyt. Nyt pannan joutui katkaisemaan ja nippariviritelmä tilalle. Ei ollut RE85:nen liuoittanut näkyvää paskaa litkuihin. Nykyisella pa-suodattimella oli ajettu 23tkm:ä. Aiemmassa vaihdossa vaihdoin 60tkm:ä ajetun pa-suodattimen ja ruskeaa litkua valui ulos.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X