Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 tärinä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A8 tärinä?

    Nyt on ilmennyt kummallista tärinää autossa siinä n. 80-100 km/h nopeuksissa , renkaat on tasapainotettu ja homma vaan jatkuu, ei haittaa onko veto päällä tai ei sama tärinä tulee silti...
    Tärinä ei tunnu ratissa muutakuin jarrutuksissa, aina ei silloinkaan ja tuntuu häviävän kovemmilla nopeuksilla. Auto siis A8 4.2 quattro. Kertokaapas viisaammat mistä kannattaa aloittaa selvittäminen?

  • #2
    1. Arvaus: etujarrulevyt kierot/loppu? 2. Arvaus: etupään niveliä väljänä 3. Arvaus: renkaat on väärin tasapainotettu?.

    Comment


      #3
      jep eli renkaat on 2:n kertaan tasapainotettu. etujarrulevyt eivät ole loppu ja palatkin uudet ,kierot voivat tosin olla... niveliä täytyy katsella josko sieltä jotain väljää löytyy....

      Comment


        #4
        Sama ominaisuus löytyy täältäkin. Pinta jarrutuksessa selvää väpätystä, polkastaessa kunnolla häviää ja sitten uusi pintajarrutus perään - ei mitään ylimääräistä.
        Pakkohan se on olla jarrulevyissä vika. Levyt reilusti kuluneet , mutta silmämääräisesti jarrutuspinta tasaisen kiiltävä.

        Sadekeli tekee vielä herkemmäksi ja muutenkin kosteus liimaa palat tehokkaasti levyihin kiinni.
        Seuraavan aamuna karmee pamahdus kun peruutat pois tallista.

        Comment


          #5
          Liitynpä joukkoon. Samaa tärinää löytyy myös, hieman kovempana. Renkaiden vaihto ei auttanut, joten levyt taitaa olla finaalissa.
          Palat juuri vaihdoin, eikä vanhoilla paloilla ollut samaa ongelmaa. Levyt siis taitaa olla karkastunu ja kuluneet epätasaisesti. Ei vika ole paloissa varmaankaan. Pitänee tehdä kunnon jarruremppa kunhan muutama asia tässä selkiää ensin. Pintajarrutuksessa lähtee paikat hampaista ja muttenkin sellasta vipatusta tuo tasasella.
          Noin 4h ajon jälkeen tulee jarruhäly (keltainen)ruutuun, ilmeisesti takajarrut kanssa finaalissa.

          Koiranluut on uudennäköiset, eikä katsastuksessa ainakaan löytynyt mistään väljää.

          Tyyppivika? :)

          Comment


          • #6
            mikä toi janmac on toi s a8 "sport"?

            Comment


              #7
              Tarkoittanee Sport-pakettia, eli madallussarja, sporttiratti ja sporttijakkarat. Eikai tuossa muuta eroa ole?

              Comment


                #8
                Tarkoittanee Sport-pakettia, eli madallussarja, sporttiratti ja sporttijakkarat
                Jees juuri tuota, takana on vielä S8 merkki kaikille "ei asiantuntijoille" kiusaksi.

                Comment


                  #9
                  Jep eli sen verran on selvitelty että etupään tukivarsissa ja nivelissä ei ole väljää eivätkä jarrulevyt kierot... mitäs sitten jää joku kardaanin tukilaakeri?
                  ja kahdet renkaatkin on kokeiltu... tärinä jatkuu vaan edelleen ja tuntuu pahemmin oikestaan kun löysää kaasun siinä 80-100 km/h vauhdissa.

                  Comment


                  • #10
                    itselläni taitaa olla kardaanin tukikumi/laakeri väljä. normaali ajolla alkaa ravistaan koria kun lähenee satasen vauhti. vois sun oireet viitata samaan vikaan.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla tärisi just noin, kun kardaanista oli jostain syystä päässyt menemään tasapainotus v*tuiksi. Alkoi tosin jo 60 vauhdissa.

                      Comment


                        #12
                        Tuolla aikaisemmin huutelin kieroista jarrulevyistä, mutta kun jurinan takia vaihdettiin etupyörän laakeri seurasi seuraavaa > jurina pysyi mutta jarrutärinät hävisi. Voitolla ollaan silti!
                        Laakeri tuntui rengasta pyöritettäessä tiukalta ja kaikinpuolin ok, mutta irtonaisena tuntui selvä "karheus" eli jotakin kökköä siellä seassa jo pyöri.

                        Jurinaan löydettiin renkaan sisäsyrjästä aaltokuvio joka taas voisi olla tullut siitä laakerista... Kyllä nää kuntoon saa kun jaksaa vääntää!

                        Pissapoika muuten heitti veivinsä ja taas purkamaan....

                        Comment


                          #13
                          saakos tuo kardaanin tukilaakeri/kumi liikkua kuinka paljon? kumiosa tuntuu aika väljältä mutta laakeri on kyllä kunnossa. ja mistähän tuohon tuon uuden tukilaakerin löytää?

                          Comment


                            #14
                            Itsellä oli kans "kevyttä" tärinää koko autossa n.110km/h ylöspäin ja käytin korjaamolla että löytyiskö jostain syy vaivaan. Renkaat juuri tasapainotettu,kaikki nivelet,akselit,raidetangonpäät jne. kunnossa ja kardaanin laakeri kunnossa vaikka laakerin kumi tuntui suht löysältä(ok!?).Uudet renkaat+vanteet ja vanteisiin sorvattiin erikseen sopivat soviterenkaat ja tärinät loppui. Eli vanhat kumit valmiit vaikka oli tasapainossa.

                            Comment


                              #15
                              Kehtaako näin vanhaa aihetta nostaa? - Nostan silti.

                              Ajelin tänään Espoosta TaNpereelle (ja takaisin) A8 D2:lla, ja Pirkanhovin kohdilla kiinnitin huomiota voimakkaaseen tärinään. - Aivan kuin rengas olisi ollut löysällä tai pahasti epätasapainossa.
                              Koska vanhat renkaat olivat jo parhaat päivänsä nähneet, niin pistäydyin rengasliikkeessä hakemassa alle uudet Nokian Zline 225/55R17 -renkaat.
                              Tulomatkalla kiinnitin huomioni seuraavanlaiseen ilmiöön: Nopeuden ollessa 85-90 km/h ja keventäessäni kaasua, alkoi ratti täristää kevyesti. Nopeuden ollessa noin 110 km/h tuntui jostain "etäältä" vaimeasti epämääräistä tärinää, mutta ratti ei täristänyt.

                              Tulkitsenko oireet oikein, jos epäilen alustan nivelten tai pyöränlaakerien olevan hivenen väljät, vai pitäisikö minun varmuuden vuoksi reklamoida rengasliikettä mahdollisen renkaiden epätasapainon vuoksi?

                              Comment


                                #16
                                Käytin äsken A8:n katsastuksessa: Katsastus meni "moitteetta" läpi, mutta molempien etualatukivarsien sisemmissä puslissa oli melkoisesti pehmeyttä havaittavissa.
                                Jatkan puslien pohdintaa "Kori, valot, renkaat" osiossa, ellei voimansiirtopuolelta ilmene jotain uutta tietoa.

                                Comment


                                  #17
                                  Itselläni kahdesti ollut saman tyyppinen ongelma. Ensimmäisellä kerralla automaattilaatikon turbiini aiheutti värinää moottorin alkaessa vääntää ja vika oli kieltämättä äärimmäisen kiusallinen. Varsinkin ongelman löytäminen mittauslaitteilla aiheutti useita käyntejä audilla ennen vian ilmaantumista juuri mittaushetkellä. Vastaus oli koko vaihteiston uusiminen. Toinen case olikin helpompi; spacerit pois sillä vanteen keskittäminen saattaa ajoittain aiheuttaa kevyellä vedolla tai moottorijarrutuksella uskomattoman tärinän korissa ja ohjauksessa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Täältä kans +1 turbiinille. Ravisti kovasti, kuin tyhjällä renkaalla tai tosi epätasapainoisella olisi päästellyt menemään. Pariin kertaan joutui pysähtymään ja tarkistamaan renkaita. Turbiinissahan se vika sitten kuitenkin oli.

                                    Comment


                                      #19
                                      Älkää pelotelko! - Mutta miksi tuo alkoi tuntumaan vasta uusilla renkailla (vai olisinko nyt keskittynyt etsimään ylimääräisiä värinöitä uusista renkaista)?

                                      Rengasliikkeestä vastattiin, ettei tärinä todennäköisesti johdu renkaiden epätasapainosta. Itsekin olen valmis uskomaan tuohon, sillä ravistus ilmenee vain kaasua varovasti höllättäessä eikä jatkuvasti, kuten epätasapaino-tilanteessa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tänäaamuna kokeilin ajella tippipuolella tuota täristävää 85-90km/h nopeutta käyttäen sekä 4-, että 5-vaihteita: Mitään eroa en tärinässä havainnut, oli käytössä kumpi tahansa vaihde. - Eikös tuosta voisi päätellä, ettei turbiini ole ongelmien lähde?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse ainakin kuvittelisin että turbiinista johtuva tärinä johtuisi nimenomaan siitä luistamisesta. Että kai sen pitäisi jotenkin edes muuttua kun vaihdetta vaihtaa jos se turbiinista tulisi. Varma en tietenkään ole, ja joku muu saa vielä kertoa mitä siellä oikeasti tapahtuu kun varmasti niitäkin tietäjiä varmasti on.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Turbiini täristää 5-vaihteella lukolla.. eli jos 4vaihteella ok niin vika löytynee muualta.

                                            Comment


                                              #23
                                              Pyörän laakeri täristää sopivissa olosuhteissa myös. Eikä välttämättä pidä edes ulinaa. Toki jos laakerivika on tullut "hiipimällä", niin siihen ääneen on saattanut korva osittain tottua.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X