Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4, 92, 2,2(aan) tekniikka -> a6, 98, 2.8, manuaali quattron hylsyyn

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4, 92, 2,2(aan) tekniikka -> a6, 98, 2.8, manuaali quattron hylsyyn

    Eli kuinkahan kaukaa haettua on tuo ajatus tekniikan siirtämisestä, kiinnostaisi aloittaa talvi projektina jotain vähän persoonallisempaa. Ja se katsastus inssi probleemi tulee sitten myöhemmin, en vielä tässä vaiheessa haluaisi siihen pureutua. Sen verran olen asiaa udellut että jos tekniikka siirretään vähäpäästöisestä tekeleestä kokonaisuudessaan (ja tarkoitan aivan kokonaan) ei päästö asia välttämättä ole ongelma ja moottorin iskutilavuus ei kasva, ainoastaan moottori teho menee yli sallitun 20% se voi vähän vaikeuttaa (eli inssin mielestä normi moottorin vaihto ja muutos katsastus vähäpäästöiseen autoon), mutta pointti on että onko tuo homma edes lähelle mahdollista noin niinkuin teknisesti?

  • #2
    En nyt tosiaankaan ole mikään asiantuntia, mutta onkohan 92 ja 98 ollu kuitenkin erilaiset päästöstandardit..? Vai onko pysynyt samana?

    Ja eikös toi 20% tehoylitys lasketa mallisarjan tehokkaimmasta vaihtoehdosta? Muuten pitää vain rakentaa auto vastaamaan alustaltaan ja jarruiltaan kysesen tehon omaavaa mallia.

    Tuskin toi teknisesti mikään mahdottomuus on..? Onhan niitä mailmassa naitettu paljon eksoottisempiakin yhdistelmiä.

    Comment


    • #3
      Teknisesti kaikki on mahdollista !

      Suomen lain koukeroiden kannalta ei noin uudessa autossa onnistu tekniikan vaihto vanhempaan. Käytännössä jo -98 vuonna pakolliseksi tulleet e-hyväksynnät kaikessa mahdollisessa asettavat aika isoja esteitä. Itselleni kävi jopa niin että -98 Saabia viritellessä laitoin siihen ruotsista tilatun viriputken ja niuho inssi hylkäsi leimalla vain siksi kun ei ollut putkessa e-hyväksyntää ja mukana lappuja että ko.putki soveltuu ko.autoon.

      Comment


      • #4
        No ongelman ajatus itsellä enemmänkin tuossa sähköjen ja voiman siirron (jota en sinällään pidä suurena ongelmana) liittämisessä onkohan pyörän- navat kuinka erilaiset vai käyköhän veta akselit jne. ja se että kuinkahan mahtaa olla suuri johto hässäkkä edessä ennen kuin aan, pörisee tuon toisen pellin alla.

        Comment


        • #5
          Askiin tuo käy suoraan, ei mitään ongelmaa siinä. Vuosimalli -98 eli onkos tuo nyt sitä uudempaa c5 koria? Jos kyllä, niin kehtaan väittää että katsastusteknisesti voi tulla seinä vastaan. Jos c4-korinen niin ei mitään ongelmaa millään sektorilla, senkun pulttaa kiinni. Varmaan se c5-koppaankin mahtuu, sähköjen kanssa on jonkun verran jumppaa jos haluaa orkkismittarit ja sen semmoiset toimimaan. Koneellehan on sinänsä oma johtosarjansa, että sen saa käymään vaikka pukissa kun vaan antaa akusta virtaa.

          E: ainiin, tässä oli tarkoitus siirtää voimansiirrot ja kaikki. No, aski käy sellaisenaan mutta siihen taitaa yhtäläisyydet sitten loppuakin, mikäli kyseessä on c5 korimalli.

          Comment


          • #6
            Kyllähän se c5 on eikä se nyt välttämättä tarvii olla ässän loota jos se a6 loota kestää, tosin en tiedä onko tuohon hylsyyn olemassa enää omaa lootaa. Mutta tosiaan se sähkö jumppa siinä eniten askarruttaa olisi silti mukava että auton oma mittaristo yms. sellaiset myös toimivat remontin jälkeenkin. En tosiaan pelkää projektia edes inssin takiakaan hätä keinot keksii sain nimittäin ton vähäpäästöisen s4. senkin tuossa katsastettua vaikka pellin alunen on täynnä sinne alunperin kuulumatonta komponenttia, tuttu katsastusinssi auttaa asiaa vaikkei sitä heti ratkaisisikaan :) itse projekti ei välttämättä olisi aivan pahan hintainen itsessään joten laki koukeroiden täyttämiseen jäisi vielä rahaa.....

            Comment


            • #7
              Jos -98 vuoden c5 on jo euro3-normia päästöjen puolesta, niin sen katsastamisen euro2 tekniikalla voit unohtaa oli inssi kuin hyvä tuttu tahansa.

              Comment


              • #8
                Pakokaasupäästöt = vähäpäästöinen Bensiinimoottori +kat
                1. Tämä asetus koskee ajoneuvolaissa (1090/2002) tarkoitetun M-, N-, O-, L ja T-luokan ajoneuvon, moottorityökoneen ja maastoajoneuvon sekä järjestelmän, osan ja erillisen teknisen yksikön tyyppihyväksyntää samoin kuin ajoneuvon rekisteröinti-, kytkentä- ja muutoskatsastusta
                ajoneuvojen hyväksynnästä
                Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä, säädetään 11 päivänä joulukuuta 2002 annetun ajoneuvolain (1090/2002) nojalla:
                Muutoskatsastus
                25 §g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos
                Muutoskatsastusvelvollisuus
                1. Muutoskatsastuksessa noudatetaan soveltuvin osin 19-22 §:n säännöksiä. Jos ajoneuvon moottori on vaihdettu tai sitä on muutettu, ajoneuvolle suoritetaan lisäksi liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annetun valtioneuvoston asetuksen 8 §:ssä tarkoitettu pakokaasupäästöjen tarkastus
                Helsingissä 19 päivänä joulukuuta 2002

                Liikenne- ja viestintäministeri
                Kimmo Sasi

                Apulaisosostopäällikkö
                Reino Lampinen
                OBD Ajoneuvon pakokaasupäästöjen sisäinen valvontajärjestelmä 1.1.2001 (M1, N1 <- 1305 kg)1.1.2002 (M1 >2500 kg, N1>1305 kg)
                Kokoajoneuvon Ey-tyyppihyväksyntä Ei koske yksittäiskappaleena maahantuotua autoa 1.1.1998
                8 §
                Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
                1. Auton, jota koskevat E-säännön n:o 15/03 mukaiset tai lievemmät pakokaasupäästövaatimukset, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää alkuperäistä autoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset.

                2. Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita ja laitteita saa vaihtaa vain auton valmistajatehtaan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä.

                3. Muuhun kuin 1 tai 2 momentissa tarkoitettuun autoon saa vaihtaa vain moottorin, joka pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen on tarkoitettu automalliin, jota koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat vähintään yhtä tiukat kuin alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat. Muussa tapauksessa tai jos moottoria muutetaan muulla kuin 6 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla, on auton valmistajan tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antamalla todistuksella osoitettava, että muutetun auton pakokaasupäästöt täyttävät alkuperäisellä moottorilla varustettua autoa koskevat vaatimukset. Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.
                Vähäpäästöisen auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin; tällöin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien tai myöhempien päästövaatimusten tulee täyttyä. Vähäpäästöisen auton moottoria saa kuitenkin muuttaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %.
                Eli jos tuosta ottaa jotain selvää niin voi olla jopa mahdollista, tosin tuo EY tyyppi hyväksyntä on kieltämättä vähän hankalan oloinen. Saattaapi kyllä töpätä siihen

                Ainiin vielä kun muistan: se euro3 päästö asetus on tullut voimaan vasta vuonna 2001
                Viimeksi muokannut sfk78; 14.9.2010, 19:25.

                Comment


                • #9
                  Joo järjestysnumerot taisi mennä yhdellä pieleen, euro1 -> euro2 muutos 92 ja 98 välillä tulee.

                  Comment


                  • #10
                    Mutta jotta se tekninen puoli niin lootako käy? jos oikein ymmärsin. Entäpäs sähköt onhan se johtosarja kone huoneen puolella aika tavalla erillainen mutta jos vaihtaa koko moottorin ohjauksen piuhasatsin vanhasta, niin saakohan sen tuolla kajuutan puolella käymään. Tuo ajotietokone taitaa käyttä aika eri dataa kun tuossa vanhemmassa?
                    Ja toki myös sen motronicin tietenkin, vai saiskohan sen 98.sin ohjelmoitua uudelleen ei taida onnistua mitenkään päin?

                    Comment

                    Working...