Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lambdan vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lambdan vaihto

    Päätin sitten ostaa motonetistä sen yleis mallisen ilman liittimiä.
    Ja nyt tarttis keksiä ne alkuperäisen lambdan johtojen merkitykset?
    Uudessa oli kaksi valkoista=Lämmitys mutta miksi kaksi johtoa lämmitykselle?
    ja yksi musta=signaali

  • #2
    plus 12V ja maadoitus lämmitykselle. ei väliä kumminpäin kytket nihin valkoisiin.

    Comment


    • #3
      mitäs tuo maksoi motonetissa, vissiin toimii ihan oikein, vaikka ei originaali olekkaan? Pitäisi itsekkin vaihtaa lambda.

      Comment


      • #4
        Itse suosittelisin VPV:n myymää laadukasta 4-johtimista versiota, 60 eur sis. vastaliittimen.

        Comment


        • #5
          motonetissä 54,50€
          Itsekin mietin tuota vpv:n anturia mutta tuli pupupöksyyn tuon ylimääräisen johtimen kanssa ja sen vpv:n kaverin kommentin ettei se välttämättä toimi tai jotain. Onko kukaan sattunut mittaamaan sitä neljättä johdinta onko yhdessä anturin rungon kanssa?

          Comment


          • #6
            Mikä vaikeus on lisätä yksi maajohto liittimeltä moottorin kylkeen?

            Comment


            • #7
              VPV suosittelee sitä "ylimääräistä" maakarvaa kytkettäväksi mahdollisimman lähelle boxia. Kaverin kanssa ostettiin sellaiset ja kytkettiin imusarjan maapisteeseen ja hienosti toimivat.

              Comment


              • #8
                VAG:n lambdat

                VPV:n toimittamissa lambdoissa oli muuten VW merkinnät ja VAG:n osanumero- ETKA:sta varmaan näkis mihin malliin on tarkoitettu.

                Comment


                • #9
                  Sain nyt viimein vaihdettua se lambdan, anturi oli todella tiukassa, valmistettu 48/93 eli lienee aika olikin vaihtaa ainakin kaikki reiät oli aikalailla tukossa. Ja mikä parasta johtimien värit ja signaali meni yks yhteen uuden kanssa, en nyt tiedä kaunko tuo motonetin anturi siellä kestää mutta kokeillaan sit seuraavaksi vaikka tuota vpv:n anturia ;) Mitäs arvon raadille kertoo että vanha lambda olis lähes kokonaan valkoisena ainoastaan juuressa oli hiukka mustaa, hyvä vai huono merkki?

                  Comment


                  • #10
                    lambdan ulkonäkö

                    Hei
                    http://www.lambdasensor.com/main/mfaults.htm

                    Itsellä oli tuossa 3.s kikottimessa (1,6i kadetti) vähän vaaleaa pinnassa samaan tapaan kuin yllä olevassa linkissä. Aukot oli ikäänkuin pitkittäin kohti lambdan kärkeä.

                    Kadetista meni kansipahvi mutta vedet meni enimmäkseen pihalle joten tuo lambda ei juurikaan kerännyt sitä valkoista kuten tuo web sivun kuva näyttää. Öljykin oli ihan pelkkää öljyä jotta kai siitä kannentiivisteestä oli vain yksi reikä ja sekin ulospäin.

                    Kadetti ei vikakoodia tms. heittänyt kuin kerran (koodi 45, lambda, mixture too rich) ja nollattuani sen vanha lambda ei antanut uutta koodia jotta se oli vain hidas. (mittasin skoopilla reilu sekunti per siniaalto). yhden tankillisen jälkeen voisi sanoa että tippui kulutus... en nyt tiedä onko uudella kannentiivisteellä mitään vaikutusta asiaan mutta lambdan vaihtamisen jälkeen tuntui että vähän pirteämmin lähtee. En muuten nollannut auton vikakoodeja enkä ECU.n muistia lambdan vaihtamisen jälkeen joten käsittääkseni ECU päivittää säätöjä pikkuhiljaa uudelle lambdalle.

                    Comment


                    • #11
                      Vihdoin vaihdettu

                      Sain vihdoin aikaiseksi vaihtaa VPV:n lambadat autoon. Vanhat oli aivan vihreät ja tukossa (ei näkynyt edes että kärjessä on reikä). Tuntuu että kone käy kevyemmin nyt- vaikutus kulutukseen jää nähtäväksi. Kaasuun vastaavuus ainakin on merkitävästi parempi (sekä lisätessä että höllätessä).
                      Oli yllättävän helppo homma.
                      Tulpat vielä kun jaksais vaihtaa....
                      Benkku

                      Comment


                      • #12
                        Osanumero on 06A 906 262 Q

                        Comment


                        • #13
                          Osanumero on 06A 906 262 Q
                          Jos luin perhealbumia oikein, tuo numero viittaa New Beetleen, Boraan, Golfiin ja Sharaniin vuosimallien 1998 - 2003 väliltä.

                          Comment


                          • #14
                            Tuli sitten eilen vaihdettua se VPV:n planaarilambda koneeseen. Hiukan johtojumppaa liittimien kanssa, mutta muuten sopi paikallensa siis hyvin. Näytti olevan erää (12/02)

                            Vanha oli sitten varmaan alkuperäinen (28(91) ja melko omituisessa kunnossa. liekö tuo enää toiminut milleniumin jälkeen?

                            Pistetään nyt kulutusseuranta käyntiin uudestaan, kun viimeaikoina ei oo päässy oikeen millään alle 15 litran. Matka-ajossa ehkä jotain 13, mutta sekin siis oli mielestäni liika saatuun huviin nähden. Jos tuosta nyt edes pari litraa keskimäärin tippuisi, niin uhrattu 64 eemeliä on äkkiä takaisin tienattu.

                            Comment


                              #15
                              Olin hieman pettynyt kun vaihdoin omaan autoon lambdan joka oli myös originelli, leima vuodelta 93. Kulutus ei tippunut kuin nimeksi, mutta ennen vaihtoa söi bensaa kaupungissa aivan vallattomasti. Nyt pysyy max 13 litrassa. Pidempää matkaa en ole ajanut mutta tod.näk vaikutus ei ole suuren suuri.

                              Comment


                              • #16
                                Tuli tänään noudettua tuo vpv lambda. Tuossahan tosiaan on neljä karvaa, kaksi valkoista, harmaa ja musta. Noista vissiin harmaa ja musta on ne maadoitukset, ja valkoiset sitten menee samaan paikkaan missä originaalitkin?

                                Onkos tuossa muuten mitään erikoista, tarviiko käyttää mitään lisätiivisteitä, vai ihan vaan ruuvata uusi paikoilleen?

                                Comment


                                • #17
                                  Äkkiseltään värien perusteella veikkaisin että valkoiset ovat lämmityksen + ja -, musta signaali + ja harmaa signaali-maa. Tämä siis ihan mutuna, suosittelen tarkistamaan netistä anturin koodilla.

                                  Itse anturi ei mitään lisätiivisteitä kaipaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Valkoiset = lämmitys, liitä vanhaan amp-liittimeen.
                                    Musta = signaali, liitä vanhaan signaaliin ja suojaa hyvin
                                    Harmaa = signaalimaa, liitä imusarjaan bensakiskon pään lähelle, jossa nippu moottorinohjauksen maadoituksia

                                    Comment


                                    • #19
                                      S5:n lambdojen vaihtaminen

                                      Kovasti on yritetty hakea aiheesta, mutta näyttää löytyvän vanhoja aiheita sekalaisella sisällöllä.

                                      Pitäisi S5 vaihtaa lambdat ja marmorilta osille hintaa kertyy aika huikea summa. Lambdoja on kuitenkin 4 kappaletta (V8 koneinen, ennen / jälkeen katin). Tarvikkeina Boschin lambdat saisi noin puolella hinnalla. Eräiden verkkokauppojen sivut näyttävät viittauksen alkuperäiseen osanumeroon ja kuvissa näyttävät samalta. Johtojen mitat ja liittimien värit.

                                      Nyt se kysymys. Vahvasti on kanta ettei tarvikkeita, mutta uskaltaako boschin "tarvikkeita" ostaa ja ovatko ne autokohtaisia tarvikkeita eli sopivat suoraan eivätkä ole yleismallisia. Johtovirittelyt ja muut arpomiset voidaan unohtaa ja sitten kaivetaan toisesta taskustakin kolikot. Pieni ero on listauksessa. Tarvike listaa etu lambdan napojen määräksi 5 ja audin ETKA näyttää 6 pin. Kuitenkin liittimen runko on 6 pin ja tod.näköisesti tarvikkeessa on listattu kytkettyjen johtojen määrä(joka on oikeasti sama 5 johtoa, 6-pin liittimessä).
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 28.2.2016, 13:00. Perustelu: Aiheet yhdistetty

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täältä http://www.lambdasensor.com/ tilasin omaan RiSaan takalambdat ja ovat toimineet hyvin, nopea toimitus viikossa kotiin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itsekin tuolta tilannut ja kaksi oli joskus jostain syystä viallisia. Palauttivat rahat mukisematta

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mm. tämä keskustelu löytyi... Noh, tarkistettu autosta ja 6pin liittimessä on 6 johdinta kiinni. Taitaa tarvikkeet jäädä tilaamatta. Samalla tuli huomattua yhden johdon kuoren rikkoontuuneen (takalambdan, keltainen johto, bank2). Saattoi ongelma löytyä jo tarkistelulla. Just lambdassa ei ole just S5 lambdaa listalla.
                                            Viimeksi muokannut Poikarukka; 28.2.2016, 13:26.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pahoittelut siitä että se uudelleen ohjaus hävisi kun siirsin vanhan ketjun tänne moottoripuolelle.
                                              Näitä lambdan vaihto toppicceja on aika monta ja yleisin kysymys on mistä tilaus ja onko tarvikelambda passeli.
                                              Bosch on ihan OEM-valmistaja ja Audit aina olleet todella kranttuja tarvikelambdoille.
                                              Katsoin justlambdasta eikä S5 ollutkaan listassa :(.
                                              Jos löydät muualta sopivan Boschin varmasti tulee oikeilla liitimillä.

                                              Mikä on se syy miksi haluat kaikki lambdat kerralla? Vikakoodit luettu millä?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vikakoodeja ei lambdasta tule. Käytössäni on VCDS. Auton käytöksessä on lambdaan viittavia oireita. Alakierroksilla mielestäni väännötön (tosin tuo 4.2 mikää muskeli mylly olekaan) ja autolla jo mittarissa 210tkm.

                                                Vaihdetaan sitten samantien kaikki 4, niin ei tarvitse arpoa. kulutustavaraahan ne nuokin ovat. Luulisi tulevan oikea jos boschin tilaa, mutta tekniset tiedot ovat väärin sivuilla. itse en ainakaan 500€ arvalla heitä tilaukseen, josko sopisi...
                                                Viimeksi muokannut Poikarukka; 30.3.2016, 23:03.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jatketaan lambda-asiaa. Hommasin uudet Boschin lambdat, vanhat lienevät alkuperäiset eli noin 278tkm takana ja katsuri kommentoi viimeksi niitä todella hitaiksi.

                                                  No, eikun vaihtamaan. Väänsin niin kovaa kuin uskalsin 3/8" nivelkahvalla (40cm?) mutta ei mihinkään. Isommalla en uskaltanut, olisi aika katastrofi jos lambda katkeaa tai tulee jengoineen ulos.

                                                  Antakaas vinkkiä, millä noi ottaa irti? Senverran ahdasta, ettei millään omistamallani tulivehkeellä mahdu polttamatta paljon muuta. Kone lämpimäksi ja kylmäsprayta lambdaan? Uskaltaako vääntää 1/2" pidemmällä raudalla? Hmmm... tallilla olisi 3/8" Milwaukee M18 -akkupulttipyssy, jos paukuttaisi sillä?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Olen yhtä jumiutunutta lambdaa vaihtaessa vääntänyt/hakannut niin kovin että se kierreosa pakoputkesta alkoi repeytyä irti. Lämmöllä sitten lähti kohtuu helposti.

                                                    Tuossa tapauksessa otin pakoputkistosta pätkän irti jotta sain kohteen tulen ulottuville.

                                                    Tuo moottorinlla lämmittäminen ja kylmäspray voisi olla kokeilemisen arvoinen konsti.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Poikarukka Näytä viesti
                                                      Vikakoodeja ei lambdasta tule. Käytössäni on VCDS. Auton käytöksessä on lambdaan viittavia oireita. Alakierroksilla mielestäni väännötön (tosin tuo 4.2 mikää muskeli mylly olekaan) ja autolla jo mittarissa 210tkm.

                                                      Vaihdetaan sitten samantien kaikki 4, niin ei tarvitse arpoa. kulutustavaraahan ne nuokin ovat. Luulisi tulevan oikea jos boschin tilaa, mutta tekniset tiedot ovat väärin sivuilla. itse en ainakaan 500€ arvalla heitä tilaukseen, josko sopisi...
                                                      Boschin oletettu elinikä lambdoille on speksattu 160 tkm, joten kyllä yli 200 tkm on yleensä niin hitaita, että ne on vaihtokunnossa.
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 8.10.2016, 23:33. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mites muuten irrotusöljy vanhaa anturia irrottaessa? Luin jostain ettei kantsis käyttää, koska uusi anturi saattaa tykätä kyttyrää mutta entäs jos huuhtelee rasvanpoistajalla ja sitten käyttää konetta hetken ilman lambdaa niin, että sarjat lämpenee? Luulis, että öljy siitä poistuu?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Otin tänään lambdojen vaihdon työnalle. Js. lambdahylsyllä ei tosiaan tee irrottaessa mittää, se leviää ja pyörähtää. Otin sitten pitkän 6-kulmaisen 22mm hylsyn mutta noin 75mm pitkänä se ei ole tarpeeksi pitkä. Tein pelkääjänpuolelle vähän tilaa (ilma ja huohotusputket pois tieltä) ja runnoin lambdan lukkopihdeillä poikki niin, että hylsy yletti ja sitten pitkällä vääntövarrella nykiviä liikkeitä ja lambda napsahti irti. Kokeilin myös sähkö- ja paineilmapyssyjä mutta niillä ei lähtenyt, mutta mulla taitaa olla liian pieni kompura pyssyhommiin.

                                                          Mutta, kuskinpuolella onkin ahtaampaa enkä oikein mahdu lukkopihtien kanssa sinne. Löytyykö idiksiä millä sen lambdan saisi poikkastua ahtaassa paikassa?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Näyttää olevan Boschilla jo neljännesmiljoonallekin speksattua lambdaa, ainakin jo alkupään TFSI koneista lähtien.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X