Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 -92 huono tyhjäkäynti -ISV?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 -92 huono tyhjäkäynti -ISV?

    ISV:n osuudesta huonoon tyhjäkäyntiin on paljon tekstiä tällä foorumilla. Eilen rouvan ässä alkoi sammahdella tyhjäkäynnillä, lähti hyvin käyntiin, mutta sammui esim. ilmastoinnin käynnistyksen jälkeen. Ilmoitti tasamaalla bensan loppumisesta vaikka tankissa oli litrakaupalla ainetta.
    Ei ollut aikaa ruveta tutkimaan tarkemmin. Vikakoodeja ei ole luettu. Tulpat on just vaihdettu ja momentissa, samoin sytkäjohtimet on OK.
    Tänä aamuna ei halunnut käydä pitkään tyhjäkäyntiä vaan sammui kuin lepattava kynttilä, mutta lähti uudelleen käyntiin startista.
    Ihan heti ei perhealbumista avutunut ISV:n sijainti, mutta yhdestä topikista sain numeron 034 133 455 B. Pitää puhdistaa iltasella, kun/jos pääsen takaisin pihaan. Sitten tietty kaasyläppään liittyvät sydeemit pitää tarkistaa. Joo, autossa on MTM lastu -siinä varmaan kaiken pahan alku.
    Onko ISV:lle ohjauselektroniikkaa kuskin jalaktilan sivupaneelissa? Sunnuntaina nimittäin autoradioasennuksen yhteydessä irrotin paneelin, joten olisiko jotain löystynyt?
    Tuolla on hyviä ohjeita. Onkos tuossa mallissa jo oppiva ohjauselektroniikka, eli tahtoo mennä jonkin aikaa satunnaisen vian jälkeen enne kuin oppii taas tavoille?

    #2
    ISV:tä ohjaa motronic.

    Eikös aiemmin ihmisillä ollut kokemuksia että urs-autot eivät liiemmin tykkää vuotavasta bypassista vaan saattaa aiheuttaa sammuilua? En itselleni ole saanut perusteltua miksi näin käy, mutta ehkä tarkastamisen arvoinen juttu?

    ISV:n löydät, kun seuraat kaasuläpälle tulevaa ahtoletkun haaraa.

    Comment


    • #3
      ISV löytyi perhealbumin kuvasta 133-73, pitää kaivaa esiin.
      Kun ei ole auto ihan käden ulottuvilla, onko syyllinen tämän topicin kuvassa oleva letku, jota kutsutaan syötönkatkaisuventtiiliksi?
      Hiivatin vaikea etsiä perhealpuumista, kun tuollekaan termille ei keksi lontoonkielistä vastinetta.
      Onko sama bypass, kuin tämä ja millähän osanumerolla tuota voisi etsiä alpuumista?

      Comment


        #4
        Bensan loppumisen turhan ilmoituksen syyllinen lienee surullisenkuuluisat mittariston juotokset.

        Comment


          #5
          Jos jostakin tarviit uuden ISVn niin mulla on moinen ylimääräisenä hyllyssä.

          Comment


          • #6
            ISV on liotettu moneen kertaan tärpätissä, mutta ei kovasti vaikuta. Kylmänä tuntuu sammuvan herkemmin. Kun ilmastoinnin nappaa päälle, auto sammuu. Lähtee käyntiin normaalisti. ISV:n johdon irrotus tasaa tyhjäkäynnin.
            Bypassia yritin irrottaa, mutta klemmarit oli hapettuneet kiinni. Pitää Dremelillä rälläköidä auki, jos meinaa vaihtaa. Ohuesta letkusta imemällä tuntui selkeä vaste, liekö miten varma merkki kunnosta?
            Kakkosella kevyessä vauhdissa kaasuttaen jarrulla pidättämällä toi konehuoneesta selkeän vihellyksen. Pitää rikitellä viikonloppuna sopiva adapteri ja paineistaa imuputkisto.

            Comment


              #7
              Helpoin versio painetesteristä on kola, tenu tms. pullo jonka tökkää suu edellä letkuun ja pohjaan pieni reikä josta paineilmapistoolilla painetta sisään.

              Comment


                #8
                Kuten porkkis yllä mainitsi, kannattaa by-pass tarkistaa, miksei myös uusia, jos ei iästä ole tietoa, kun se kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa... itselläni moinen aiheutti outoa kierrosten kuolemista ja pomppaamista ylös kun kaasun laski tyhjäkäynnille.

                Comment


                • #9
                  Tänä aamuna kymmenestä asteesta suoritettu kylmäkäynnistys ei saanut autoa käymään millään joutokäyntiä. Kun ISV:n johdon irrotti, joutokäynti tasaantui 900 kierrokseen ja kaasultakin putosi kierrokset kuin nakutettuna tuohon lukemaan. Ilmastoinninkin sieti laittaa päälle ja mikä omituisinta, se ei metelöinyt samalla tavalla kuin aikaisemmin. Mikä yhteys ISV:llä ja kompuran ohjauksella on?
                  Herää kysymys, olisi se ISV vieläkin tukossa vai peräti hajalla?

                  Comment


                  • #10
                    Mulla oli tuo sama ongelma aikoinaan subarussa,ja nyttemmin myöskin audissa.
                    Ja vian paikallistaminen tuntuu erittäin vaikealta,tarvii varmaan ruveta kylmästi vaihtaan palikkaa vaikkei se ehkä halvin vaihtoehto olekkaan :(
                    isv:n pitäisi kompensoida tyhjäkäyntiä kun kompura lahtee päälle sen tehontarpeen takia,mutta eipä tunnu pelaavan! Rupee jo epäilyttään että ois koko boxsi hajalla. Ihanan kallista!

                    Comment


                      #11
                      Tai ilmastointiyksikön ja moottorinohjausyksikön välinen johto irtipoikki?

                      Comment


                      • #12
                        vikakoodit luettu

                        Nyt on koodit nollattu, tehty lenkki ja kun viimein sain vakkomin koneelle kaapeleineen, sain koodin luettua.

                        VAG-COM Version: Release 311.2-N
                        Chassis Type: 4A - Audi 100/A6 C4
                        Scan: 01,02,03,08,15,17,25
                        Address 01 -------------------------------------------------------
                        Controller: 4A0 907 551 AA
                        Component: 2,2l R5 MOTR.RHV HS D02
                        Coding: PMC 1
                        1 Fault Found:
                        00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)
                        07-00 - Signal to Low
                        Readiness: N/A
                        Voiko tuo olla muuta kuin ilmamäärämittarin viallisuutta, olisiko syytä vielä tarkistaa joku paikka? Onko olemassa joku komponentti, joka aiheuttaisi tuon signaalin muutoksen?
                        Pitää lähteä irrottamaan MAF ja katsoa, mitä se on syönyt.

                        Comment


                          #13
                          Voi vuotaa huohotin tai maf-turbo välinen paljeletku niin pahasti että ilmaa mitataan liian vähän. Siihen tuo koodi mielestäni viittaa, jos oletetaan että mittari on ok. MAF liitin voi myös olla likainen.

                          Comment


                          • #14
                            Ihan summanmutikassa ei viitsisi lähetä vaihtelemaan osia, sattumoisin, kun ovat kohtuuarvokkaita. Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle: onko kellään näkynyt vakkomilla ISV:n viallisuus? Vai onko tuo niitä komponentteja, josta ei tallennu koodia. Käsittääkseni se näkyy vikakoodina, kun nyppää johdon irti.
                            Miten tuon ISV:n toiminnan voi luotettavasti testata (sulkeutuu/avautuu oikein) eli mitä jännitettä eculta pitäisi tulla ISV:lle?
                            Miten MAFin toiminnan pystyy testaamaan helposti. En ole vielä perehtynyt vakkomiin niin syvällisesti, että lähtisin sillä kokeilemaan.
                            Tuolla on ohje erään toisen automallin maffin puhdistukseen ja järjestelmän resetointiin. Aika monta ohjetta ECU:n resetointiin löytyi haulla, mikä mahtaa olla riittävä?

                            Comment


                              #15
                              jos testiiin tarttet niin mulla on hyllyssä maffia, isvtä, turboa, nokkaa, hallia, jakajaa, hihnapyörää.

                              Comment


                              • #16
                                Bosch korjaamo sitten vahvisti sen, minkä epäilin, eli MAF on tullut tiensä päähän. En tahtonut maksaa 272? vaihto-osasta ja pitkällisen metsästyksen jälkeen löysin kohtuuhinnalla toimivan. Auton käytös muuttui normaaliksi. Onhan tuo limp-modellakin kulkenut, mutta nykien ja bensaa on palanut. ISV oli ehjä, tuli vaihdettua varmuuden vuoksi.
                                Jätin yöksi akunkenkä irrallaan, jos vaikka uusi maffi oppisi talon tavoille.

                                Comment


                                  #17
                                  ISV:stä. Putsasin eilen isv:nkin jarrukliinerillä ja huomio kiinnittyi seikkaan, että ISV on raollaan (luistin reunasta noin 2mm), kun virta on pois päältä ja ilma pääsee suht vaivatta läpi tuosta raosta. Ja vielä siten nurinkurisesti raollaan, että kun luisti on lepoasennossa, hitto miten sen selittää, on luisti kääntynyt yli eli jää rako toiseen reunaan. Avautuessaan menee siis tämä rako ensin kiinni jonka jälkeen vasta aukeaa toisesta reunasta. Ymmärsikö tästä nyt kukaan yhtään mitään=) Kuuluuko sen ollakin näin?
                                  Edelleen aikaajoin kaasun löysääminen aiheittaa kierrosten käymisen alhaalla joskus harvoin sammumiseen saakka.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mittailin kesällä tuota ISV:n jännitettä ja se käy maksimissaan jossakin viiden voltin tienoilla. Kolmessa voltissa muistaakseni läppä on kiinni ja kun jännitettä ei ole, se jää noin millin raolleen. Tuon voi säätää ruuvista. Ohjearvosta en tiedä, kahdessa samanlaisessa oli hieman erisuuruinen rako. Saman testasin säädettävällä jännitelähteellä.
                                    12V muuten tappaa herkästi ISV:n, joten tarkkana, kun herkistellään venttiiliä!

                                    Comment


                                      #19
                                      Täytyypä napata matkaan töihin ja testata noilla arvoilla miten käyttäytyy.

                                      Comment


                                        #20
                                        Ohuesta letkusta imemällä tuntui selkeä vaste, liekö miten varma merkki kunnosta?
                                        Jos ohuesta letkusta imemällä saa aikaiseksi alipaineen ja se pysyy, kun esim kielellä suljet letkunpään, niin ainakin bypassin kalvo on ehjä. Jos kalvo on p*skana niin sieltä tulee imemällä ilmaa vaan läpi.

                                        Periaatteessa kalvon repeaminen muodostaa imuilmalle tien kaasuläpän ohi, ei sen kummempaa - mutta mystistä oireilua tulee sen kanssa myös mukaan...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X