Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TTQ 225 konehuoneesta savua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi TTQ 225 konehuoneesta savua

    Hyvät ystävät, nyt kaipaisin apua, sillä en ole mikään asiantuntija autojen, varsinkaan pannuhuoneen suhteen ja tämän auton olen omistanut vasta 2kk. Auton mittarissa on 141 000 km, viimeiset 30 tuhatta ajettu lastulla, joka antaa 25 lisäpollea.

    Elikkä jostain moottorin takaa nousee kevyttä vaaleaa haikua, joka haisee "palaneelle". Tässä kuva, joka osoittaa paikan. Alkoi tehdä tätä kesän kuumimmilla helteillä ja nytten viileämmillä ilmoilla kun kone alkaa lämmetä. Ajossa ei huomaa, mutta kun pysähtyy, auton sisään tunkeutuu palaneen haju ja tosiaan tuolta konehuoneesta nousee ihan näkyvä haiku, joskus enemmän, joskus vähemmän. Lisäksi tuntuu pakoputkista tulevan aika rikasta savua, sillä putkien päät "nokeentuvat". Öljyä kuluu sillei että about 2000km jälkeen mittatikusta 1/4 osaa on kadonnut. Kesällä ajattelin että tuo savu on vain jotain ilmastoinnin kondenssivettä, enkä siitä ollut sen enempää huolissani.

    Se miksi asian nyt nostan vasta pöydälle, niin tänään kun lyhyen ajon jälkeen pysähdyin, koko auto alkoi tärisemään, ikään kuin kone olisi käynyt jotenkin huonosti. Tyhjäkäyntikierrokset olivat kuitenkin normaalit, eikä koneesta mielestäni kuulunut mitenkään erikoista ääntä. Eikä kuulu tuon savunkaan aikana. Ja mielestäni ilmastointi ei ole ollut päällä viileillä ilmoilla, silti tuota on tapahtunut. Ja kaasuakaan ei ole poljettu lattiaan asti, eli ihan sivistyneessä ajossa tapahtuu.

    Olisikohan kellään nyt sitten ideoita mikä voisi olla vikana? Vai kuuluuko auton ominaisuuksiin? Miten kannattais vikaa diagnosoida? Tuonne moottorin välikköön ja savun lähteeseen ei ole näköyhteyttä, allakin on joku pohjapanssari siinä edessä. Vien kyllä auton huoltoon viimeistääm myöhemmin tänä vuonna, mutta viikonloppuna pitäis ajaa 500km, uskaltaakohan tuolla nyt sitten ajaa?

    Ja lisätietona vielä, että moottorin käy kylmänä noin 1300 rpm tyhjäkäyntiä ja vähän ajamisen jälkeen laskee normaaliksi, mutta tämä johtunee MAF:sta? Vai voisiko liittyä edellisiin?

    Sekavaa tekstiä, mutta yrittäkää auttakaa tietämätöntä :(

  • #2
    Veikkaan että venttiilikopan tiiviste valskaa ja sieltä pääsee öljyä turbon/pakosarjan päälle.

    Comment


    • #3
      Jotain tuon tapaista arvelinkin... Pystyykö tuota miten muuten varmistamaan kuin visuaalisesti, ei taida vikakoodiakaan antaa?

      Ja varmistin että ei johdu ainakaan ilmastoinnista, tulee käryä vaikka tuuletin on pois päältä.

      Comment


      • #4
        Omassa TT:ssä oli samat oireet ja ne korjaantui uudella venttiilikopan tiivisteellä.

        Comment


        • #5
          Mitähän tuon korjaaminen sitten mahtais maksaa suunnilleen?

          Comment


          • #6
            No jos tuosta on kyse, niin tiiviste lie kympin / pari hihasta heitettynä ja täysin vaihdettavissa itse, jos puolituntia aikaa ja oikeat avaimet. Löytyy tuon keskimmäisen muovin alta ja pystyt silmämääräisesti tarkastamaan tämän siitä käsin.

            Comment


            • #7
              Mulla saman tyylisiä oireita aiheutti turbolta lähtevä putki(se punainen). Oli halki n.1cm matkalta.
              Kyseessä siis tämä putki: http://www.wak-tt.com/mods/warranty/...sturbopipe.htm

              Vaatii kyllläkin kirurgin kädet et ton vaihtaa yläkautta mut onnistu kuitenki äheltämisen jälkeen.

              Comment


              • #8
                Jees, elikkä tuon moottorin muovin alla näyttää tältä: klik

                Ja tosiaan en ole juurikaan automoottoreita ennen rassannut, mutta työkalut kyllä pysyy käsissä. Googlettamalla löytyy tietoa että helppo homma, eli kait tuo onnistuisi sitten itsekkin vaihtaa. Mahtaskohan jostain kumminki löytyä jonkunlaisia ohjeita toimenpiteeseen, jos ei nyt juuri tuohon TT:seen, niin johonkin vastaavaan malliin?

                E: pitääkin tarkastaa tuo Tommin vinkki, tosiaan on himppasen ahdas tuo väli :D

                Comment


                • #9
                  Tuo putki kannattaa tarkastaa painetestillä. Itse en lähtis ottaa irti jos ei oo pakko, on oikeasti ahdasta kun tuossa muutama viikko sitten vaihdoin.
                  Muutenhan tuo konehuone näyttää ihan ok lukuunottamatta pientä mehimistä kuskin etukulmasta (mulla mehii kans tuosta).

                  Comment


                  • #10
                    Eikös tuo noin 1300rpm kylmäkäynti ole himppasen liikaa? Eli siellä on pikkusen öljyvuodon lisäksi jokin toinen vika myös.
                    Koskas moinen oire alkoi?
                    Täristely, eli siis pätkiminen tyhjäkäynnillä vois olla ihan tulppien vaihdolla pois. Olikos tuon ikäsissä niitä puolavikoja?

                    Comment


                    • #11
                      Mulla on kylmänä tyhjäkäynti hetken n.1300 josta putoaa hitaasti 700.
                      APX myllyissä ei ole ollut puolavikoja minun tietääkseni koska noissa on vielä hitachin tekemät puolat ei vielä sitä 1.8T puola kuraa.
                      Tulpat voivat hyvinkin tehdä pätkimistä mutta pitäs esiintyä myös kierroksilla toinen vaihtoehto on ahtovuoto.

                      Comment


                      • #12
                        Kylmänä en oo katellu, mut risteyksissä tullu kateltua tyhjäkäyntiä niin n. 900rpm itellä.

                        Comment


                        • #13
                          Mullakin on hetken aikaa (max pari min.) kylmänä tyhjäkäynnit n. 1300rpm, lämmittyään n. 800rpm.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä APX puolia syö, tosin harvemmin kuin muut.

                            Comment


                            • #15
                              Omaan APX:ään oon vaihtanu pari.

                              Comment


                              • #16
                                Noniin taas vähän tutkittu lisää vikaa, purin tuon vahvistustuen niin saa vähän näköyhteyttä koneen taakse. Annoin käydä muutaman minuutin ja tosiaan tyhjäkäynti on kylmänä sen 1300rpm ja ehkä noin 5min kuluessa laskee sinne ~800 tuntumaan. Tehnyt tuota kyllä vissiin sen ajan kun auto mulla ollu, mutta en ole siihen aiemmin liiemmin huomiota kiinnittänyt.

                                Ja kyllähän sitä savua sieltä tuli, mutta mielestäni ei tuosta Tommin mainitsemasta putkenpätkästä, kylläkin sen kohdalta moottorin taka-alareunasta, eli ilmeisesti jostain valuu öljyä pakosarjan päälle. 10min käytön jälkeen annoin sille vähän kierroksia ja nyt kun ääntä kuuntelee, niin siitä kuuluu kevyt rahiseva ääni ja 3000 kierroksella turbon ottaessa kone tärisee vähän enemmän mutta lienee ihan normaalia? Vai oisko tästä nyt sitten turbo menossa?

                                Mutta Tommi, mitä tarkoitit painetestillä? Vag-com löytyy, onnistuuko siis sillä/ saisko sillä tehtyä jotain aiheeseen hyödyllistä?

                                Vikakoodeja tarkastin, moottori antaa tällaisen:
                                1 Fault Found:
                                18010 - Power Supply Terminal 30: Voltage too Low
                                P1602 - 35-10 - - - Intermittent

                                --------------------------------------------------------------------

                                Muita ei tullu vastaan, mutta mikähän tuo Auto-HVAC kontrolleri mahtaa olla, nimittäin ei saanut siihen yhdistettyä koska valitti että liikaa erroreita?

                                E: eli ilmeisesti tuo vikakoodi liittyy ECU:n kun akku on irrotettu. Irroitin sen kyllä viime viikolla, pitäiskö nyt sit tehdä jonkunlainen palautusasetus tjs?

                                E2: Kävin lyhyellä koeajolla jossa poljin vähän reilummin kaasua kiihdytyksissä, ääni normaali eikä suorituskyvyssä mielestäni mitään merkittävää muutosta ole... Pohjapanssari näyttäs kuitenki olevan siitä moottorin kohdalta märkä ja nyt maassakin näyttäs olevan pari pisaraa öljyä. Eli voisko tuo nyt olla ihan venttiilikopan tiivisteistä vai jostain tuolta alempaa? Tota moottorin takareunaa kun tosiaan vähän heikosti näkee...
                                Viimeksi muokannut Ghousti; 9.9.2010, 15:46.

                                Comment


                                • #17
                                  Samaan paikkaan vuoti öljyä omakin TT eli juuri tuohon pakosarjan päälle.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Osta tällainen niin pääsee tihrustamaan ahtaasempaankin paikkaan...

                                    http://www.clasohlson.fi/Product/Pro...px?id=82487201

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuollanen vois kyllä olla näppärä monessa hommassa. Mutta asiaan, eli nyt on puolia myöten kaikki roina tuosta moottorin päältä irti ja tosiaan näyttäs nuo kopan tiivisteet vuotavan moottorin takaosasta. Eli pitänee käydä kysymässä uusia. Mahtaakohan noita löytyä yleensä marmoritiskiltä suoraan hyllystä? Jotain parikymppiähän nuo taitaa kustantaa?

                                      Kiitos kaikille tähän asti auttaneille :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Täältä löytyi hetki sitten myöskin vuoto mutta minulla on siinä laatikon pään takanurkassa ja vuotaa kylkeä pitkin laatikon päälle ja kardaanin luokse. Ihmettelinkin missä se vuoto oli. Nyt löytyi näppärästi kun vaihdelaatikko oli lattialla kytkinrempan takia. Samalla bongattiin murtunut huohotinputki kannen päädystä.
                                        Siitä ne viat lähtee vähenemään.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mjoo mulla katos hajut tuon venttiilikopan tiivisteen vaihdon mukana. Innolla odotellaan mitä seuraavaks leviää :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            HAju

                                            APX koneen venttilikopantiiviste 42? sisältää keskitiivisteen eli sytystulppien kohdalle tulevan renkulan.
                                            Helppo vaihtaa, mutta purattaa osia aikalailla pois ensin.
                                            Voi olla huollossa 2-3h homma.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Paikallisesta tarvikeliikkeestä vähän alta pari kymppiä koko tiiviste, elring 633.350.
                                              Tiivistehän on sama kaikissä 1.8t moottoreissa?

                                              Jos vähäänkään pysyy työkalut käsissä niin helppo homma itse vaihtaa.
                                              Nokkapukin puolipyöreään koloon johon tiiviste uppoaa kannattaa pistää tiivisteliimaa, sieltä alkaa ensimmäiseksi vuotamaan. ehkä myös joka kulmaan mistä tiiviste on ohuin.
                                              Viimeksi muokannut Nieminen; 23.9.2010, 11:23.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Meinasinkin kysyä, josko olette käyttäneet liimaa sen tiivisteen kaverina. Ohje käskee ainakin laittamaan tiivisteen teräviin kulmiin liimaa, mutta ei kait se haittaa vaikka sitä muihinkin kulmiin laittaisi?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ite laitoin tota liimaa elsan ohjeiden mukaan juurikin noihin teräviin kulmiin, mutta tuskin haittaa vaikka laittaa enemmin. Ehkä siinä vaiheessa voi ärsyttää jos joutuu uudestaan joskus nykimään irti sitä.

                                                  Niin ja siis edellisissä tiivisteissä ei ollut minkäänlaista liimaa, liekkö sen takia alkanut vuotamaan...

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X