Hyvät ystävät, nyt kaipaisin apua, sillä en ole mikään asiantuntija autojen, varsinkaan pannuhuoneen suhteen ja tämän auton olen omistanut vasta 2kk. Auton mittarissa on 141 000 km, viimeiset 30 tuhatta ajettu lastulla, joka antaa 25 lisäpollea.
Elikkä jostain moottorin takaa nousee kevyttä vaaleaa haikua, joka haisee "palaneelle". Tässä kuva, joka osoittaa paikan. Alkoi tehdä tätä kesän kuumimmilla helteillä ja nytten viileämmillä ilmoilla kun kone alkaa lämmetä. Ajossa ei huomaa, mutta kun pysähtyy, auton sisään tunkeutuu palaneen haju ja tosiaan tuolta konehuoneesta nousee ihan näkyvä haiku, joskus enemmän, joskus vähemmän. Lisäksi tuntuu pakoputkista tulevan aika rikasta savua, sillä putkien päät "nokeentuvat". Öljyä kuluu sillei että about 2000km jälkeen mittatikusta 1/4 osaa on kadonnut. Kesällä ajattelin että tuo savu on vain jotain ilmastoinnin kondenssivettä, enkä siitä ollut sen enempää huolissani.
Se miksi asian nyt nostan vasta pöydälle, niin tänään kun lyhyen ajon jälkeen pysähdyin, koko auto alkoi tärisemään, ikään kuin kone olisi käynyt jotenkin huonosti. Tyhjäkäyntikierrokset olivat kuitenkin normaalit, eikä koneesta mielestäni kuulunut mitenkään erikoista ääntä. Eikä kuulu tuon savunkaan aikana. Ja mielestäni ilmastointi ei ole ollut päällä viileillä ilmoilla, silti tuota on tapahtunut. Ja kaasuakaan ei ole poljettu lattiaan asti, eli ihan sivistyneessä ajossa tapahtuu.
Olisikohan kellään nyt sitten ideoita mikä voisi olla vikana? Vai kuuluuko auton ominaisuuksiin? Miten kannattais vikaa diagnosoida? Tuonne moottorin välikköön ja savun lähteeseen ei ole näköyhteyttä, allakin on joku pohjapanssari siinä edessä. Vien kyllä auton huoltoon viimeistääm myöhemmin tänä vuonna, mutta viikonloppuna pitäis ajaa 500km, uskaltaakohan tuolla nyt sitten ajaa?
Ja lisätietona vielä, että moottorin käy kylmänä noin 1300 rpm tyhjäkäyntiä ja vähän ajamisen jälkeen laskee normaaliksi, mutta tämä johtunee MAF:sta? Vai voisiko liittyä edellisiin?
Sekavaa tekstiä, mutta yrittäkää auttakaa tietämätöntä :(
Elikkä jostain moottorin takaa nousee kevyttä vaaleaa haikua, joka haisee "palaneelle". Tässä kuva, joka osoittaa paikan. Alkoi tehdä tätä kesän kuumimmilla helteillä ja nytten viileämmillä ilmoilla kun kone alkaa lämmetä. Ajossa ei huomaa, mutta kun pysähtyy, auton sisään tunkeutuu palaneen haju ja tosiaan tuolta konehuoneesta nousee ihan näkyvä haiku, joskus enemmän, joskus vähemmän. Lisäksi tuntuu pakoputkista tulevan aika rikasta savua, sillä putkien päät "nokeentuvat". Öljyä kuluu sillei että about 2000km jälkeen mittatikusta 1/4 osaa on kadonnut. Kesällä ajattelin että tuo savu on vain jotain ilmastoinnin kondenssivettä, enkä siitä ollut sen enempää huolissani.
Se miksi asian nyt nostan vasta pöydälle, niin tänään kun lyhyen ajon jälkeen pysähdyin, koko auto alkoi tärisemään, ikään kuin kone olisi käynyt jotenkin huonosti. Tyhjäkäyntikierrokset olivat kuitenkin normaalit, eikä koneesta mielestäni kuulunut mitenkään erikoista ääntä. Eikä kuulu tuon savunkaan aikana. Ja mielestäni ilmastointi ei ole ollut päällä viileillä ilmoilla, silti tuota on tapahtunut. Ja kaasuakaan ei ole poljettu lattiaan asti, eli ihan sivistyneessä ajossa tapahtuu.
Olisikohan kellään nyt sitten ideoita mikä voisi olla vikana? Vai kuuluuko auton ominaisuuksiin? Miten kannattais vikaa diagnosoida? Tuonne moottorin välikköön ja savun lähteeseen ei ole näköyhteyttä, allakin on joku pohjapanssari siinä edessä. Vien kyllä auton huoltoon viimeistääm myöhemmin tänä vuonna, mutta viikonloppuna pitäis ajaa 500km, uskaltaakohan tuolla nyt sitten ajaa?
Ja lisätietona vielä, että moottorin käy kylmänä noin 1300 rpm tyhjäkäyntiä ja vähän ajamisen jälkeen laskee normaaliksi, mutta tämä johtunee MAF:sta? Vai voisiko liittyä edellisiin?
Sekavaa tekstiä, mutta yrittäkää auttakaa tietämätöntä :(
Comment