Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

MAF kysymyksiä B6seen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Papukaijoilla ja tonkeilla yritin, mutta ei onnistunut vaikka koko paketti oli kiinni ruuvipenkissä.

    Edellä kysyttiin, mistä tietää, onko MAF kunnossa. Minä ainakin kuvittelen, että se on helppo todeta, jos on laite, jolla voi lukea koneen arvoja.

    Vanhemmiten MAF alkaa antamaan liika pieniä arvoja. Esimerkiksi, jos ilmaa kulkee MAFin läpi 100 g/s, niin MAF saattaa antaa arvoa 90 g/s. ECU annostelee polttoainetta 90 g/s mukaan, jolloin seos on laihaa. Lambda-säätö havaitsee laihuuden ja kasvattaa polttoaineen korjauskerrointa LTFT (long term fuel trim), kunnes se on noin +11 %. Tästä eteenpäin ECU annostelee polttoainetta arvon 90 + 11% = 99,9 mukaan, jolloin polttoaine-ilma seos on oikea. LTFT kertoo siis suoraan, paljonko MAF mittaa väärin.

    Minun Audissa LTFT liikkuu alueella 12-16 %, joten MAF antaa 12-16 % liika pieniä arvoja. Se ei kuitenkaan haittaa, koska lambda-säätö korjaa asian, kuten sen tehtävä onkin. Niinpä viime katsastuksessa HC-arvo oli vain 1, edellisellä kerralla 0. Jos LTFT kasvaa arvoon +20%, niin tulee vikavalo ja ilmoitus laihasta seoksesta.
    Viimeksi muokannut okkim; 24.7.2018, 21:38. Perustelu: Viestit yhdistetty.

    Comment


      #32
      Muistatko ulkoa vcds ryhmän numeroa mistä tuon näkee?

      e: Löytykin jo hyvä video tuosta.
      Viimeksi muokannut horch; 24.7.2018, 14:13.

      Comment


      • #33
        Linkitätkö horch videon? Pitäisi tsekata omastakin vastaavat arvot.

        Comment


          #34
          https://www.youtube.com/watch?v=yM3iarhSP68

          e: Pitihän tuota kokeilla kun ei ole tullut ainakaan pariin kuukauteen nollailtua mitään. Idle näytti -0.8% ja Partial 4.5%.
          Viimeksi muokannut horch; 24.7.2018, 17:55.

          Comment


            #35
            Maffin 5-sakaraisen ruuvikärjen ostin paikallisesta työkalukaupasta, löytyi Hazetin valikoimasta. Ihan sillä että jos on joskus vaikka niin hieno auto ettei kärsi papukaijapihdeillä naarmuttaa ruuveja. Minullakin pyörii arvot idlellä alle 1% ja partialilla alle 5%. Auton lastuttaja sanoi muistaakseni että polttoaineen etanolipitoisuus saa aikaan tuon korjausvirheen. Olen tankannut yhtä Ruotsin tankkausta lukuunottamatta aina 98E5.

            Comment


            • #36
              Hain Turusta tuollaista 5-sakaraista torxia. Ainoa paikka mistä löysin oli Biltema. Sieltä löytyy sinisessä muovilaatikossa 122-osainen ruuvauskärkisetti, jossa sellainen on mukana. Hinta vajaa 20€.

              Comment


              • #37
                Alkuperäinen kirjoittaja kari.rautio Näytä viesti
                Papukaijoilla ja tonkeilla yritin, mutta ei onnistunut vaikka koko paketti oli kiinni ruuvipenkissä.

                Edellä kysyttiin, mistä tietää, onko MAF kunnossa. Minä ainakin kuvittelen, että se on helppo todeta, jos on laite, jolla voi lukea koneen arvoja.

                Vanhemmiten MAF alkaa antamaan liika pieniä arvoja. Esimerkiksi, jos ilmaa kulkee MAFin läpi 100 g/s, niin MAF saattaa antaa arvoa 90 g/s. ECU annostelee polttoainetta 90 g/s mukaan, jolloin seos on laihaa. Lambda-säätö havaitsee laihuuden ja kasvattaa polttoaineen korjauskerrointa LTFT (long term fuel trim), kunnes se on noin +11 %. Tästä eteenpäin ECU annostelee polttoainetta arvon 90 + 11% = 99,9 mukaan, jolloin polttoaine-ilma seos on oikea. LTFT kertoo siis suoraan, paljonko MAF mittaa väärin.

                Minun Audissa LTFT liikkuu alueella 12-16 %, joten MAF antaa 12-16 % liika pieniä arvoja. Se ei kuitenkaan haittaa, koska lambda-säätö korjaa asian, kuten sen tehtävä onkin. Niinpä viime katsastuksessa HC-arvo oli vain 1, edellisellä kerralla 0. Jos LTFT kasvaa arvoon +20%, niin tulee vikavalo ja ilmoitus laihasta seoksesta.
                Vaikka autoni meni kirkkaasti läpi päästötesteistä, niin päätin ostaa uuden MAFin, koska halusin nähdä, miten tuo edellä kirjoittamani käytännössä pätee.

                Ennen MAFin vaihtoa LTFT oli 13,8 ja heti vaihdon jälkeen myös 13,8. Parin seuraavan päivän aikana kun ajelin, niin seurasin arvoa ja se meni pikkuhiljaa koko ajan alaspäin. Kun oli ajettu luokkaa 30 km niin se oli mennyt nollaan ja on siellä pysynyt. Vain kerran arvo oli +0,8.

                LTFTn ja muita arvoja olen lukenut muutaman euron OBD2 kapulalla, vaikka VCDSkin löytyy.
                MAFin ostin Kiinasta. Tilasin 25.7 ja tuli 3.8, maksoi 13,78.
                Edit: https://www.aliexpress.com/item/Mass...5d634c4d1xrfWL
                Viimeksi muokannut kari.rautio; 11.8.2018, 08:01.

                Comment


                  #38
                  Pystyykö maffia mittaamaan yleismittarilla onko tolkuissaan?

                  Ihmetyttää vaan voiko alle 500km ajettu Boschin maffi olla jo nyt rikki.. Näyttää vcds:ällä 0.6-0.8 g/s arvoja. BFB kone kyseessä.

                  Comment


                    #39
                    Hieman hankala mitata kun pitäisi mittari saada piuhojen väliin. Onko kuitenkin näyttänyt järkeviä arvoja uutena?

                    Comment


                      #40
                      On. 155-165 g/s väliltä muistaakseni. Mittasin ne maffille tulevat johdot, ainakin maa, +5v ja +14v oli ehjät. Vielä kun tietäis mihin se neljäs johto (signaali?) menee niin vois piipata sen läpi.

                      Comment


                        #41
                        Huohottimet soseena ja imee ilman jostain sieltä tyhjäkäynnillä? Koita kokeeksi sulkea lukkopihdeillä paisarin ja imusarjan välissä/alla kulkevat letkut.

                        Comment


                          #42
                          Kaikki huohotinletkut tarkastettu ja huonon näköiset vaihdettu kansiremontin yhteydessä pari viikkoa sitten. Täytyy kuitenkin kokeilla tuota.

                          Logitin 10min normaali ajelun ajan maffia eikä siis sinä aikana jäänyt muita lukuja muistiin kun 0.6-0.8g/s väliltä. Auto toimii suht normaalisti esp ja vikavaloa/vikakoodia lukuun ottamatta. Ei tietenkään ihan normaalisti vedä.

                          Comment


                            #43
                            Vikakoodi maffiin liittyvä?

                            Comment


                              #44
                              Kyllä:

                              16486 - Mass Air Flow Sensor (G70)
                              P0102 - 002 - Signal too Low - MIL ON

                              Comment


                                #45
                                http://wiki.ross-tech.com/wiki/index...6/P0102/000258

                                Ei kait tuohon jää muuta kun joko johdot tai maf.

                                Comment


                                  #46
                                  Juu kyllä olen tuon lukenut. Ihmetyttää vaan yhtä äkkinen hajoaminen kun alle 500km ajettu.
                                  Jos joku tietäisi mihin ne maffin johdot menee, niin vois tarkistaa vielä sen viimeisenkin johdon ennenkun ostaa uutta osaa tai repii kaikkia johtonippuja auki.

                                  Edit: Löysinkin kytkentäkaavion, täytyy tutkia lisää kun pääsee auton luokse loppuviikosta.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #47
                                    Tarkista liitin että ei ole hapettunut tms. Tai että ei ole konetilassa hankautunut kuparit auki tms.

                                    Comment


                                      #48
                                      Ei ollu johdoissa vikaa, homma toimii taas kun laitto uuen maffin. Ihmetyttää kyllä miten vaan muutaman sata kilometriä kesti tuo aiempi anturi...

                                      Comment


                                        #49
                                        B7 bfb hävitti tehot ajossa, alkuun ei vikavaloja eikä koodeja. Moottorin jäähdyttyä käy hetken ja sammuu, mutta maffin johdon irrottamalla jää käymään hyvin, nyt vaihdettu uusi Boschin osa ja kokeiltu myös toisen auton maffilla ja aina sammuu johdon ollessa kiinni ja nyt antaa koodin liian matalasta virtauksesta. Kaveri joka työkseen korjailee näitä vaggilaisia kävi mittailemassa johdot eculle ja ne on kunnossa samalla myös tarkisti lambdan toimivan. Koodit luette vcds ja tosiaan mitään muuta ei löytynyt kuin tuo maffin koodi ja sekin vasta kun johdon irroitti. Letkuja myös käyty läpi tuloksetta. Mitähän seuraavaksi lähtisi kokeilemaan?

                                        Comment


                                          #50
                                          Ahtoputki irti/vuotaa?

                                          Comment


                                            #51

                                            Käynti ongelma löytyi jo moneen kertaan tarkastetusta imupuolesta vuodon muodossa. Tehojen häviämiseen vaikutti K04 irti lähtenyt hukkaportin lautanen. Onneksi kaverilta löytyi hyllystä ehjä ahdin ja taas mennään.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X