Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

KR + quattro

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • KR + quattro

    Olen tässä miettiny mitä tolla Golffilla tekis, kun tuntuu että sitä on tullut jo harrastettua ihan liikaakin ja nelikko ois kiva, niin sais talvellakin leikkiä. Ei viitteis kuitenkaan kaikkia volkkariin upotettuja euroja heittää hukkaan, niin aattelin että jos saisin hommattua seuraavaks projektiksi jonkun mihin saisin käytettyä edes jotain tuosta luovutettuja osia.

    Onko tuo 1.8 16V (KR) kone, joka siis itsellä on tuossa Golffissa poikittain, yhdistettävissä järkevästi johonkin vanhempaan quattro tekniikkaan?
    Esim. johonkin vähäpäästöiseen B3:seen, kun niissä ei luultavasti joutuisi niin paljon tekemään korihommia mitä vanhemmissa.

    Käykö nuo pitkittäiskoneen kannakkeet tähän samaan lohkoon? Vai onko näissä 4syl lohkoissa yleensäkään eroa?
    Entä mikä vaihteisto tämän perään? Sopiiko esim. S2:n laatikko?

    #2
    B3q on ABY coupea lukuunottamatta aina 01A-perheen laatikolla, joka taasen sopii sujuvasti 4, 5, 6 ja 8 sylinterisiin lohkoihin. Tosin kasin kanssa ei tehdas ole sitä käyttänyt.

    Vanhoja 827-perheen lohkoja on paria tyyppiä korvakkeiden osalta, mutta johonkin 92 vuoteen asti ovat tietääkseni yhteneviä eli lohkosi on ihan samaa kamaa kuin a80 nokalla käytetyt. 4syl tulee kiinni B3:ssa aina etukelkkaan pienillä kannakkeilla. B4:ssä sitten koriin vitosten tapaan isommilla.

    Kai kolffiinkin voisi vaikka haldexivehkeen voimansiirron laittaa? Vetotapahan ei saa muuttua, mutta katsastuksen aikaanhan kardaani saattaa olla irti. Radalla voi sitten ajella hyvillä mielin nelivetoisena...

    Comment


      #3
      Eikös Mk2-Golfia ole ollut syncrona? Ei tartteis edes ihan kaikkea keksiä uudestaan jos voisi hyödyntää esim. takapään vetopuolta suoraan Golfiin suunnitelluilla palikoilla.

      Comment


      • #4
        Eikös Mk2-Golfia ole ollut syncrona?
        Onhan niitä, mutta mitä ulkomaanfoorumeilta olen lukenut, niin vaatisi ilmeisesti nuo haldex-palikat, jos haluaisi kestävän suuremmilla tehoilla. Ja muutenkin kun on jo liian monta vuotta tätä tullut ropattua, niin olisi mukava, jo vaihtelunkin vuoksi, vaihtaa aihiota.

        Onko noissa vauhtipyörissä eroa, vai voisiko vauhtipyörää ja kytkintä käyttää myös tuosta KR:stä? Tässä on 228mm kytkin.
        Kun kerran vaihteisto on kaikissa B3q:ssa tuo sama 01A, niin onko noissa muutkin voimansiirron osat kestävyydeltään vastaavat mitä S2(3B):ssa? Eli vetarit, perä, ym?

        Comment


          #5
          Taitaa olla paria eri järeyttä tasauspyörästöjä ja vetarin laippoja on ainakin kolmea kokoa. S2 romppeet on turvallinen valinta, mutta ei leluun ehkä paras mahdollinen välityksiltään se laatikko. Tarkoitan siis että on kuitenkin aika pitkä esim rataleluun.
          VP on pitkittäisen tehokkaan neloskoneen kanssa ongelma, johon esim tepolla on ratkaisu tarjota. Eli siis ihan sama paketti menee tuohon komboon kuin 1.8T b5/b6/b7 tai 1.9tdi vireistyksiin.
          Paljos golffissa on kääntöä? Jos hirmusesti yli 500Nm, kannattaa harkita suoraan 01E-kamppeita. Siinä tulee sitten samalla perinteinen vivusto+tassuongelma eli S2/RS2 6v ainoat osaluovuttajat.

          Comment


          • #6
            Tossa on nyt n. 470nm, mut viritysvaraahan on aina hyvä olla, eli ois hyvä jos osais kerralla valita oikeat rakennuspalikat.

            Mut joo täytyypä alkaa tosissaan miettimään tollaista projektia, jos kerta on ihan tehtävissä. Tossa ois hyvä aihiokin tarjolla...

            Comment


            • #7
              Eikös sulle jo silloin edellistä harrastekohdetta harkitessa ehdoteltu kovasti myös jokapyörävetoista rinkelikeulaa...? ;)

              Sämpylästä saa hienon, joka ei ole sun työnjäljen tietäen ongelma, siihen vaan räyhäpata kiinni niin ympärivuotinen harrasterassi alkaa olla kohillaan!

              Comment


                #8
                Toisaalta kantti-q 016 askithan ovat kai aika kestävän maineessa. Ei tarvisi siltä osin rakennella mitään, välityksetkin taitaa olla melkoisen tiheät.
                Tyyppi 89:n joko laittaa koneen suorilta kiinni vakioaskiin tai jos alkaa napoja sun muita vaihtelemaan niin sitten menee askista laipat tai aski uusiksi. Mun projektitopikissa on siitä juttua.

                Comment


                • #9
                  Eikös sulle jo silloin edellistä harrastekohdetta harkitessa ehdoteltu kovasti myös jokapyörävetoista rinkelikeulaa...? ;)
                  No toi volkkari oli hyvä harjoittelukohde, ku oli ensimmäinen projekti kyseessä.
                  Ja ainakin oppi, et en enää hommaa yhtä huonopeltistä autoa projektiksi. =)

                  Pitääkö muuten toi nettiautossa ilmoitettu paino (1170kg) paikkaansa, et onko noi oikeasti noin kevyitä?

                  Comment


                    #10
                    Kyllä se on niin kevyt kun ei ole sitä tolkuttoman painavaa malmikasaa keulalla ;) Kanttikuatro oli vakiona puntarilla 1130kg.

                    Comment


                      #11
                      016 4syl kytkinkoppaan ei kuulemma 240mm kytkin sitten mahdu eli voimapelissä tarkoittaa todennäköisesti monilevykytkintä ja customipalikkaa.

                      Comment


                        #12
                        Sit sun pitää Teemu tuplata tehot, että saat kulkupuolen yhtä raikkaaks nelivedolla... Ja siinä yhteydessä laitat sitten vitosen keulille ja yht äkkiä olet taas rakentanut kaiken uusiksi:)

                        Comment


                          #13
                          Monilevysessä vähempi inertiaa ni vaihteetkin menee kivammin päälle :)

                          Comment


                          • #14
                            Kanttikuatro oli vakiona puntarilla 1130kg
                            On ne kyllä tosi kevyitä. Olisin kuvitellu pari sataa kg painavammaksi.
                            Tuo Golffikin kun oli puntarilla 1050kg ja tossa on sisusta melko riisuttu (kaaret tosin tuovat melko paljon lisäpainoa).

                            Comment


                            • #15
                              Tollanen palapeli Typ 81 tuli haettua KR:n uudeksi sijoituspaikaksi. Aloitettu projekti, eli paljon on jo hitsattu ja vähän vielä jäljellä. Jos joltain sattuu löytymään vähä-ruosteiset ovet (jos sellaisia on edes olemassa) niin voisin lunastaa pois, niin ei tarvi alkaa askartelemaan noitten kanssa. Takaspoilerin voisin myös ostaa, kun toi on aika huonossa kunnossa.

                              Lisäksi tosta puuttuu vetarit, että sellaiset voisin myös ostaa jos jollain on. Eli taakse typ 89 vetarit. Etuvetareista otan vinkkejä vastaan jos jollain on tietoa, että löytyykö tuonne jotku vetarit mitkä menee suoraan paikalleen. Tuossa on S2 alustan hilut ja 016 laatikko.
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Teemu, ei kai se oo tää...: http://irc-galleria.net/user/Keiky/picture/67927034

                                Comment


                                • #17
                                  Ei taida olla, ainakaan kilven perusteella.

                                  Comment


                                    #18
                                    millä laippakoolla 016 aski on??

                                    ruotsista on saatavilla custom pituisia vetareita,myös 016 + s2 yhdistelmään,kaivan osoitteen kun kerkeän.

                                    ota huomioon takavetareita ostettaessa,että perän laippoja on ollut myös eri kokoja,90mm , 100mm ja 108mm
                                    Viimeksi muokannut kessu74; 27.9.2010, 10:15.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla on muistaakseni ihan s2 coupen etuvetaritkin tuolle kompinaatiolle. Laippoja tais joutua vaihtaan mutta muuten bolt-on.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Tuossa on vaihteistossa ja perässä kummassakin 100mm laipat.

                                        Mulla on muistaakseni ihan s2 coupen etuvetaritkin tuolle kompinaatiolle. Laippoja tais joutua vaihtaan mutta muuten bolt-on.
                                        Oliks se niin että noi on väärän pituiset? Eli tossa 016 laippojen väli eri mitä 01a. Mittasin ton 016 laippojen välin, niin se oli 283mm.
                                        Viimeksi muokannut Teemu M; 27.9.2010, 11:50.

                                        Comment


                                          #21
                                          s2:sen etuvetarien sisemmät päät on 108mm laipalla,ainakin ne joudut vaihtaa vaihteistoon isommat,108mm laippoja löytyy ainakin 200turbon ja urkin vaihteistoista

                                          Comment


                                            #22
                                            Itse menin aikoinaan sorvaamoon ysikympin laippojen kanssa ja pyysin sorvaamaan kehät laippoihin. Hitsasin samalla ne kiinni ja sorvari oikaisi laipat. Sitten nivelen läpi reiät ja uudet kierteet. Hintaa oli opiskelijalle joku 50 e. Eiköhän noita löydy sopiviakin, mutta silloin oli kiire. :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nyt kun alkaa olla vetariongelmat hoidossa, niin kysellääs vielä tosta kytkimestä. Sachsin kuvasto ei tunne jäykempää paineasetelmaa, joka sopii tuon typ81 VP:n kanssa.

                                              Alkuperäinen kirjoittaja porkkis
                                              VP on pitkittäisen tehokkaan neloskoneen kanssa ongelma, johon esim tepolla on ratkaisu tarjota. Eli siis ihan sama paketti menee tuohon komboon kuin 1.8T b5/b6/b7 tai 1.9tdi vireistyksiin.
                                              Oliko tämä kytkinpaketti sopiva tuon 016 laatikon (4-syl) kanssa, eli onko se 228mm kytkimellä? Meneekö tuo VP suoraan tuohon KR:n jatkoksi, vai pitääkö siinä tehdä jotain koneistuksia?

                                              Comment


                                                #24
                                                tuskin käy 016 vaihteistoon,ainakaan koneistamatta,eikös se ole 01a/01e vaihteistoihin

                                                korkeudessa saattaa olla eroja,ja silmälaakerin paikassa.

                                                po-metalli tekee sellaisen kun haluat
                                                Viimeksi muokannut kessu74; 5.10.2010, 12:41.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Juuri näin eli 016 4syl vaatii erilaisen limpun kuin uudemmat vaihteistot.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eipä muista ulkoa paljonko, mutta kanttikoppa nelosen VP on muutaman hampaan pienempi kuin uudempien nelosten.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      132 <> 135 hammasta.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ok, eli bolt-on ratkaisua tuohon ei ole. MJF kirjoitteli että Bemarilta löytyy 228mm kytkintä, johon löytyy race asetelma ja vastaa mitoiltaan Audia, mutta pulttijakoa joutuu muuttamaan. Täytyy melkeinpä hakea motonetista malliksi tuollainen bemarin vakioasetelma, ja verrata sitä tuohon Typ81 ennenkuin alkaa tilailemaan mitään race asetelmaa, mikä ei sitten ehkä sovikaan paikalleen.

                                                        Eli vaihtoehdot ilmeisestikin ovat:

                                                        - Vakio typ81 VP + tuo bemarin asetelma jos sopii + sintterilevy
                                                        - Custom VP + Joku race asetelma (esim. tuo mikä mulla ennenkin oli) + sintterilevy
                                                        - Custom monilevy. Mucho dinero, eli taitaa mennä tässä rakennuksessa budjetista yli.

                                                        Onko jotain muuta?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Saisitkohan kauniisti pyytämällä lainaksi sellaista Tepon kaupittelemaa 4syl pakettia? Jos se mahtuu kytkinkoppaan ja on sopivan korkuinen painelaakeriin päin, jää ongelmaksi enää kytkinakselin pooritus ja starttikehä. 016 pienempi starttikehä istunee sorvilla paikalleen ja 220v kytkinlevy ratkaisee pooriongelman.
                                                          Vaikka ite sanonkin, tuli aika hyvä idea :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Täytyy käydä vertailemassa noiden eroja.

                                                            Nyt ois vetaritkin hankittu tähän comboon, eli eteen ja taakse typ89 vetarit. Kaikissa vaihteiston ja napojen päiden nivelet oikean kokoisia. Taakse meni bolt-on, kuten myös edessä kuskinpuoli, mut hanttarin puoleista vetaria pitää lyhentää. Lyhennys onnistuu kaverin kautta, et enää pitäis keksiä paljonko sitä lyhennetään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X