Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t nykii läpi kierrosalueen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 1.8t nykii läpi kierrosalueen

    Iltaa,

    ja pahoittelut taas uudesta nykimistä koskevasta viestiketjusta. Koitin lukea nuo kymmenet aikaisemmat ketjut läpi, mutta en niiden perusteella osaa poistaa tullutta vikaa.

    Tarinaa:

    Monen kuukauden tauon jälkeen pääsin taas oman auton rattiin ja päätin sitten tehdä tarkistuksia koneelle. Vikakoodina antoi maffi-vian, arvot oli alle rajan. Tutkin johtosarjat ja puhdistin maffin, mutta vika säilyi. Auto kuitenkin toimi niinkuin pitää, ilman nykimistä, puutumista, röpötystä tai mitään muutakaan huomattavaa vikaa. Ostin kuitenkin uuden marmoritiski-maffin ja siitähän se riemu alkoi...

    Nyt kone ei käy oikeastaan muuta kuin tyhjäkäyntiä ja erittäin kevyttä osakaasu-käyntiä. Jos kaasuläpän asento lähenee 10%, alkaa nykiminen ja röpötys. Yli 10% asennolla nykiminen jatkuu aina 100% asti. Lämpötilalla ei merkitystä asiaan.

    Mitään vikakoodeja ei tule.

    Maffin irrottamalla auto toimii kuin pitääkin. Ahtaa niinkuin pitää, vetää ja toimii.

    Mistä tässä pitäs lähteä liikkeelle? Koitin etsiä tietoa ecun sopeutusarvojen nollauksesta ja kaasuläpän sopeutuksesta, mutta en oikein löytänyt mieleistäni ohjetta. Vag-com on käytössä, mutta vain rajattuna versiona.

    Niin ja autona on tuo A3 1.8tq, motti on AQA.

    Kiitos vinkeistä näin jo etukäteen.

  • #2
    Onhan uuden maf-anturin osanumero 06A906473? Jos toimii ilman maffia, on vika todennäköisesti maffissa.

    [e] Mitä kaikkea oli irti kun vaihdoit maffin? Voisiko olla imuvuoto?

    Comment


    • #3
      Jos sopeutus on pahasti "toisessa laidasssa", niin uudella maffilla säädöt voivat mennä persiilleen. Jos et saa sopeutuksia nollattua softalla, niin ota akku irti vartiksi.

      Kuulostaisi kyllä siltä että ilmaa menee ohi maffin, mutta jos et ole mitään muuta purkanut, niin tuskinpa se on vuoto.

      Comment


      • #4
        Ja jos Jarkon ja okkimin neuvojen jälkeen ei tilanne parane, niin alkaisin syyttämään uutta osaa. Kyllä merkkarinkin osa kuormiin mahtuu susi kappaleita.

        Comment


        • #5
          Osanumero tais olla 06A906461D(X), eli tuli runkoineen. Sen varsinaisen anturin numeroa en tiedä, kun en sitä siihen merkattuna nähnyt. Väittivät vaan, että ei sitä pelkkää anturia heiltä saa... vaikka Etkasta se löytyykin...

          Kaikki muut osat on paikoillaan niinkuin aina ennenkin, eikä muihin letkuihin ole koskettu. Ilmavuotoa itsekin mietin, mutta erikoista on vaan se, että ei ole minkään valtakunnan vikakoodia. Ja se että ilman maffia pelaa mainiosti.

          Tuo akku oli mulla irti jo jonkin aikaa, mutta mitään korjausta asiaan ei tullut. Nyt on koko yön miinusnapa irrallaan, josko se sillä korjaantus.

          Kattelin noita maffin arvoja tyhjäkäynnillä ja ovat ihan alueen sisällä. Taisi olla joku 3.9 - 4.2 se arvo. Aluehan taitaa olla se 2 - 4,5.

          Tuossahan on tuningchip.se:n lastu, mutta se ei ole kyllä koskaan aiheuttanut mitään ongelmia, enkä jaksa uskoa että siitä tämä nytkään johtuisi.

          Comment


          • #6
            Nytpä on taas päivä tutkittu autoa, eikä tuosta tule sen valmiimpaa.

            Tutkin suurimman osan noista letkuista, eikä niistä löytynyt juuri mitään mainittavaa. Luonnollisesti osassa letkuista oli hiushalkeamia, mutta ei mitään mikä olisi lähellekään läpi asti.

            Akku oli irti koko yön, ja ecun johdotkin irrottelin. Ei vaikuttanut juuri mitenkään asiaan, paitsi että ei meinannut enää käydä tyhjäkäyntiäkään. Hetken päästä rauhottui ja alko käydä normaalisti. Kaasua ei kestä vieläkään ja vapaalla jos polkee nostaa ahtoja 0.5bar rätisten.

            Imuvuotoa en löytänyt noista letkuista, pitänee vielä tutkia nuo syvemmällä olevat ahtoletkut. Luulisi kuitenkin ahtovuodon näkyvän jotenkin muutenkin...

            Pakopuolella luultavastikin on jokin pieni vuoto, sillä yksi pakosarjan pultti näyttää katkenneen. En tiedä sitten onko tuolla vaikutusta.

            Jostain oli tullut Lambdan vikakoodikin, mutta ei uusiutunut nollaamisen jälkeen. Lieneekö tuolla erinomaisen väärällä seoksella jotain tekemistä tuon vian kanssa?

            Tällä hetkellä tilanne on täysin ennallaan. Ilman maffia toimii, maffin kanssa ei pääse ei sitten mihinkään.

            Katselin vag-comilla arvoja ja ainoa mikä oli valmistajan raja-arvojen ulkopuolella oli sytytyksen ennakko(?) (ignition angle). Tyhjäkäynnillä se heitteli 0.0BTDC - 3.0ATDC... raja-arvot näky olevan 0.0-12.0BTDC. Eikä ollut juuri väliä onko maffi kiinni vai ei. Mistähän tuo kertoo?

            Comment


            • #7
              Katoppa läpi noi huohotinputket.Erityisesti se venttiilikopan päästä lähtevä kaksihaarainen kumiputki sekä siihen liittyvä muoviputki joka menee alas ovat aika riskialttiita. Se kuminen haaraputki hapertuu ja siihen liittyvä muoviputki murtuu herkästi siitä liitoskohdasta. Paitsi en ole varma onko sulla samalla lailla nuo huohotinputket.

              Itselläni joskus temppuili hiukan samaan malliin tuo kosla eli kun löi kaasun pohjaan niin alkoi nykiä miten sattuu eikä käynyt sen jälkeen kunnolla edes tyhjäkäyntiä. Vika "korjaantui" kun otti MAF:n johdon irti tai ajoi tasakaasulla ja matalilla kierroksilla jonkun puoltuntia. Ratkaisu tähän ongelmaan oli nuo mahineet huohotin putket. Eli MAF oli minulla täysin ehjä. Voihan se ongelma olla tietysti siinä MAF:ssakin. Niin ja eihän se pahenna asiaa vaikka sopeuttaisit sen kaasuläpän. Ohjeet löytyy jostain täältä palstoilta mut en tähän hätään löytänyt. Ei ole paha homma VAG com:lla tehdä.

              Jos keksit vian niin ratkaisu tänne :)

              Comment


              • #8
                Minä tutkin jo sitä y-haara huohotinta ja tässä se on toteutettu metallisella putkella. Siinä on vaan pienet pätkät sitä kumia.

                Mulla ei oo vag-comista maksettua versiota, joten sen käyttö tuossa nollauksessa lienee mahdotonta.

                Kyselin tuossa maffia testiin, mutta eipä täällä hiekkatienpäässä kellään semmosta taida olla.

                Rupesi ärsyttämään tuo vika niin pirusti, että aloin hankaamaan tuota toista autoa kiiltäväksi.

                Jatkoa:

                Tein painetestauksen ja löysin yhden pykineen letkun. Eli se jarrusylinterin ja imusarjan välinen letku oli pykinyt siitä takaiskun kohdalta. Otin pätkän pois ja liitin uudelleen. Tällä ei kuitenkaan ollut tuohon nykimiseen mitään vaikutusta.

                Muita vuotoja en löytänyt, mutta pitänee tehdä tuo paineistus vielä uudelleen.

                Olen sopeuttanut kaasuläpän ja nollannut sopeutusarvot ecusta, ilman merkittävää vaikutusta. Nyt olen ajanut autolla useamman kilometrin, josko tuo oppisi tavoille, mutta ei sekään taida onnistua.

                Tarkistin myös kaasuläpän toiminnan, N75, N249 ja G80 toiminnan. Kaikki toimii.

                Mietinkin tässä, että mitä tapahtuu, jos maffilta häviää signaali? Ecu alkaa soveltaa jotakin toisella tavalla laskennallista karttaa? Mutta häviääkö samalla lambda-ohjaus?

                Mietin tässä, että nyt kun tuo maffi on ehjä (?), niin voiko rikkinäinen lambda aiheuttaa ko. oiretta? Tuo on antanut pari kertaa vikakoodin lambdalta, mutta todella harvoin. Taisi olla syynä alhainen jännite lambdan johdoissa. Koitan saada sen uudelleen esiin, mutta eipähän tuo halua nyt ilmetä.

                Hei,

                nyt alkaa luumu tummumaan tässä tutkimisessa.

                Mikään arvo ei näyttäisi olevan alueiden ulkopuolella, mittasipa sitten melkein mitä tahansa autoon liittyvää. Mitään vikaakoodia ei tule, mistään.

                Maffin arvot on alueella, kun mitataan tyhjäkäynnillä. Kierroksilla ei ole voinut mitata, kun ei kestä kierroksia. Nyt alkaa jo tyhjäkäyntikin häviämään, ja välillä täristää konetta.

                Maffi irroitettuna ottaa kierrosta, mutta tyhjäkäynnillä on joku häiriö välillä. Tärähtää kone ajoittain.

                Tilasin uuden lambdan, kun tuossa näkyi olevan paikallaan joku 1.4l poloon tarkoitettu?!! Ilmeisesti tuossa erona vain tuo lambdan johdon pituus, kun tässä on tuon rakennetun putken myötä lambda siirtynyt hieman taaksemma. Tuolla lambdalla ei nyt kuitenkaan pitäisi olla tällaisen vian aiheuttavaa vaikutusta?

                On kait se mahdollista että tuo Maffi on rikki uutuuttaan, on vaan pitkässä matkassa lähtä vaihtamaan osaa. Näin siis jos vika ei olekaan siinä...
                Viimeksi muokannut Sleepy2; 13.9.2010, 21:59. Perustelu: Muokkaa edellistä viestiäsi, jos kukaan ei ole vastannut välissä.

                Comment


                • #9
                  No niin, nyt näyttäs olevan käynti taas kohdillaan.

                  Tutkin tuota ostamaani maffia tarkemmin ja ennen kaikkea sitä varaosanumeroa. Se oli samanlainen kuin mitä autossa oli paikoillaan, sillä tilasin sen osasta katsomallani numerolla. ETKAsta kuitenkin huomasin, ettei tuohon runkonumeroon kuulu d-loppuinen maffi, vaan c-loppuinen. Kävin marmorilta tuon ko. osan ja vaihdoin samalla tulpat autoon. Ainakin äsken pikaisen testin perusteella näyttäisi toimivan ihan oikein.

                  Epäilen kahta asiaa: joko tuo ensimmäinen maffi oli rikkonainen tai täysin käymätön varaosa.

                  Nyt kuitenkin on käynti ihan kohdillaan, joskin ehkäpä kannattaisi vaihtaa tuo elämää nähnyt lambda nyt samalla

                  Comment


                  • #10
                    Terve, itsellä ois kanssa ongelmaa samanlaisen quattron kanssa. Tyhjäkäynti toimii hyvin ja pintakaasullakin normaalisti, enempi jos antaa kaasua ni rupee nykimään ja "turisemaan" eikä kiihdy mihikkää. Vikakoodi näytti lambdaa ja sen vaihdoinkin äsken ja nollasin vikakoodin. Ekalla kiihdytyksellä toimi normaalisti, mutta toisella vedolla sama nykiminen palautu takas :o

                    Vikakoodia ei löydy, voisko olla suuttimis jottai paskaa tai maf paskanen/rikki ? Uudet tulpat ja bensansuodatin siihen kuiteki vaihdettu 4tkm sitten.. Rupee täälläkin luumu kohta tummuu :D Ois seosmittari ni näkis meneekö se rikkaalle vai laihalle.. Autossa on lastukin, mutta se ollut jo pitkään ja ei pitäs siitä ongelma ainakaa tulla. Ps. voinkos huoletta laittaa jäänestoa tankkiin ? webastokin kait sietää sitä ?
                    Viimeksi muokannut okkim; 22.12.2010, 08:04. Perustelu: Lisätty kappalejako

                    Comment


                    • #11
                      uudet tulpat ja bensansuodatin siihen kuiteki vaihdettu 4tkm sitten.
                      Oliko nykimis vika ennen tulppien vaihtoa vai tuliko sen jälkeen?

                      Comment


                      • #12
                        Jos auto on sähkökaasuinen eli siinä on sytytyspuolat vain painamalla paikallaan, on melko varmasti joku puola rikki. Noita on nyt kampanjana vissiin uusittu tehtaan piikkiin, joten kannattaa kysyä merkkitiskiltä kuuluuko oma auto kampanjan piiriin.

                        Comment


                        • #13
                          Tuo oma aakkoseni oli sähkökaasullinen ja siinä kyllä puolat oli vielä kahdella kuusikolopultilla kiinni. Jostakin jäi myös käsitys, että tietyt konetyypit ei olisi niin persoja syömään noita puolia, kuin mitä jotkut muut. Tuo omassani ollut AQA oli käsitykseni mukaan niitä vähemmän persoja.

                          Tämä siis nyt jostain luettua ja muistinvaraista mutuilua.

                          Comment


                          • #14
                            Puola sökö?

                            Comment


                            • #15
                              AQA koneella oma, kuusiopulteilla on puolat kii. Otin yhden niistä irti ja huomasin ku oli kipinöinnin jälkiä siellä "tulpanhatussa", Noh kävin ostaa uuden AD-puljusta (29.50e) ja heti tuli täydet tehot :) uusi on vaan painettava malli, sinänsä huono kun menee töhnää sit tulpanreikään..

                              Comment


                                #16
                                Itsellä A4 1.8t AVJ:ssä alkoi aamulla nykiminen.
                                Aina kun meni ahdoille alkoi järjettömästi pätkimään ja lopulta sammui. Samalla jokaisella nykäisyllä syttyivät EPC- ja moottorinvikavalot. Paikallaan kaasua antaessa tai tyhjäkäynnillä ei ongelmaa, mutta vaihde päällä jatkuvasti. Myös kierroksilla ei ollut väliä, nyki läpi kierrosalueen. Vika loppui, kun sammutti ja käynnisti auton uudelleen pari kertaa.
                                Luen vikakoodit jahka kotiin pääsen, mutta ei vaikuta perinteiseltä puolavialta.

                                Comment


                                  #17
                                  Niin, varmasti ne vikakoodit tuovat selvyyden asiaan. Jos pitää veikata niin puolat, sytkävahvari, bensapumppu, N75, MAF, tai joku muu näistä perinteisistä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eipä löytynyt kuin yksi vikakoodi, eikä tuokaan kyllä mielestäni selitä. N75 vaihdettu vuosi sitten ja MAF syksyllä, toki eihän tuo sulje pois vikamahdollisuutta. Mutta mitä loggailin pikaisesti, niin liukkaalla hiekkatiellä korkein maf:n lukema oli 125g/s, joka pitänee paikkansa.

                                    Rykimistä ei sattunut ollenkaan tuon päivällisen jälkeen, mutta ei ollut todellakaan vastaavaa mitä puolien tapauksessa yleensä ollut, ei mitään kolmella käymisiä yms. ja loppui heti kun laittoi kytkimen pohjaan.

                                    1 Fault Found:
                                    17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst: Control Limit Reached
                                    P1176 - 35-10 - - - Intermittent

                                    Comment


                                    • #19
                                      Imuvuoto? Itsellä pätki niin saamaristi kun oli vuoto imuletkussa. On ainakin suht nopea tarkistaa kun ei ole hirveän pitkäkään. Omassa oli tosin paljon rajumpaa käytös. Tyhjäkäyntiä kävi jotenkin, mutta heti kun painoi kaasua niin sammui ja pumppailemalla kaasua sai hädin tuskin pidettyä koneen hengissä. Heti kun otti MAFista piuhan irti niin toimi normaalisti (lukuunottamatta CEL valoa).

                                      Comment


                                        #20
                                        Viikon piti väliä ja taas kertaalleen alkoi rykimään, kesti about 15s. Rykiminen tosiaan semmoista, että kuin olisi "kengurupensaa" tankissa.
                                        Ei muita vikakoodeja, kuin tuosta kakkoslambdasta, voisiko tuo moista tehdä? Käsittääkseni vaan tarkkailee päästöjä ja heittää safemodeen raja-arvojen ylityksestä? Vaikea vaan paremmin diagnosoida, kun erittäin harvoin näyttää esiintyvän tuo rykiminen.

                                        Tuli myös loggailtua vähän pitävämmällä pinnalla, maf antoi huipuksi 154g/s, auto lastutettu joten tuo pitänee paikkansa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Takalambda ei mitenkään vaikuta moottorin toimintaan. Varmaan tuo vikakoodi johtuu siitä että katti tai lambda on sökö (tai sitten seokset hetkellisesti aivan kuutamolla tai muusta syystä menee palamatonta putkeen).

                                          Toki voit koittaa logittaa olennaisia kanavia (ahdot, ilmamassat, sytkät jne) ja piirtää ihan käppyrät, mutta voihan olla ettei niistä mitään näe jos kone ei ko. hetkellä kiukuttele.

                                          Mulla oli hyvin samankaltaiset oireet kun bensapumppu alkoi tehdä kuolemaa, mutta paha mennä veikkaamaan...

                                          Comment


                                            #22
                                            Jahas ja nyt ei lähde enää ollenkaan käymään. Vähän yrittää pätkiä ja rykiä sitten sammuu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Melkeinpä sanoisin että bensapumpun ostoon mars, jos ei ole vielä vaihdettu. Anna auton seistä hetken ja kuuntele ääntääkö pumppu kun käännät virrat päälle.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ilmeisesti, pystyykös tuota testaamaan mitenkään? Mitään vikakoodeja ei antanut nytkään.
                                                Lisätään vielä, että samalla mittariston takaa kuuluu nakse, joka kerta nykiessä myös. Unohtunut tuo sanoa aiemmin.

                                                Vielä heikkolaatuinen video:
                                                http://s578.photobucket.com/albums/s...=eitarttaa.mp4
                                                Viimeksi muokannut Cid; 25.3.2012, 20:55.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Takapenkin kun ottaa irti kuulee paremmin kuunnella ja virrathan voi mitata varulta tuosta pumpulle menevästä liittimestä, jos virta tulee ja on epäselvyyttä pumpusta konehuoneesta putki irti (johonkin astiaa jos ei halua sotkua) ja virrat päälle tuleeko mitään..

                                                  Oisko pumpunrele noissa siellä kannattaa tarkistaa onko kunnolla kiinni ja tai vaihtaa

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Nyt yön seisonnan jälkeen lähti taas normaalisti käyntiin, ei tietoakaan viasta. Bensapumppu kyllä surahtaa normaalisti.

                                                    Alkaa loppua itseltä ideat.
                                                    Eli tiivistettynä ongelma: nykii ja pätkii, ei pysy käynnissä, ei vikakoodeja, mittariston takana naksuu joka pätkäisyllä ja joka kerta auto ollut puolilämpöinen, siis seissyt käytön jälkeen jonkun 30min tai ajaessa ilmestynyt kun ajanut 2-3km.
                                                    Vaihdan tuon bensapumpun releen nyt varuiksi ja pidän sormet ristissä, että vika poistuisi sillä.

                                                    Edit:
                                                    No nyt on vaihdettu rele, tosin vanhassakaan mitään vikaa ei vaikuttaisi olevan. Putsasin myös kampuran asentotunnistimen liittimen varmuuden vuoksi, vaikkei vikakoodia annakaan. Seuraavaksi pumppu vaihtoon, jos ei tuo auttanut. Kun vertaa pumpun surahdusta tuohon toiseen B6:een joka talosta löytyy, niin jotenkin "vaivaisemmalta ja kovemmalta" vaikuttaa ääni.
                                                    Viimeksi muokannut Cid; 26.3.2012, 17:55. Perustelu: päivitys

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ja taas teki, ei lähde käyntiin. Kiinnitin myös huomion siihen, että pätkimistä tapahtuu myös kun kierrokset tippuvat, ei pelkästään kaasuttaessa.
                                                      Mukava vaan, kun jumissa pikkusiskolla Lempäälässä. Pumppu surahtaa normaalisti.

                                                      Edit: eli kun saa kierrokset esim 3000rpm polkaistua, pätkäisee ja tippuessa ilman kaasuun koskemista pätkäisee myös 2-3 krt ja relenaksuu joka kerta.

                                                      Edit2: lähti 1,5h seisonnan jälkeen taas toimimaan, ei mitään ongelmia taas.
                                                      Bensapumpun voinee laskea pois laskuista, vika ilmenee selkeästi kun auto on puolilämmin ja pahentunut siltä osin, että myös tosiaan kierrosten laskiessa rykii. Myös puolat testasin vaihtamalla 2 uutta ja kierrättämällä niitä 1,2 - 3,4 sylintereihin, ei vaikutusta.
                                                      Vaikuttaako imuilman lämpötila-anturi säätöihin miten paljon, mahdollista aiheuttaa moista? Voiko kampuran asentotunnistin tuolla tavalla sekoilla? Rele kun naksuu jokaisen rykäisyn kohdalla.
                                                      Viimeksi muokannut Cid; 1.4.2012, 21:12.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Jatketaan nyt uuteen, koska sain ensimmäistä kertaa toistettua vian "luotettavasti". Eli vika ilmenee kun auto seissyt ajon jälkeen 30-40min. Enemmän, niin pelaa normaalisti, pelaa myös normaalisti yleensä kun lähtee kylmänä ajamaan. Tämän tehnyt nyt 4krt ja ajossa ollessa kun on tehnyt(2krt), niin joka kerta pienen ajon jälkeen puolilämpöisenä ja aina kaupunkiliikenteessä.

                                                        Tuli myös logitettua nyt kun vika ilmenee, joka kerta kun rele napsahtaa, katkeaa VCDS:n yhteys moottorinohjausyksikköön(01). Esim 09 ryhmään taasen ei, joten mahtaako tuosta nyt olla sitten ecu paskana tms? Voiko edes moista lämpötilasta riippuvaa vikaa olla ecussa, koska kuumana ja kylmänä toimii, siinä välillä ei.

                                                        Edit: seuraavat tarkastettu/vaihdettu ja toimivat: maf, lambda, moottorinlämpötila-anturi, bensapumppu, bensapumpun rele, n75, ei ahto- tai imuvuotoja, puolat.
                                                        Viimeksi muokannut Cid; 1.4.2012, 22:16.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ihan ohimennen nii ootko kahtonu onko pakosarjassa halkeamia?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Sopiva viallinen rele saa aikaan jänniä asioita. ECUlle taitaa olla omakin releensä, lisäksi haparoivalla bensareleellä saa jänniä asioita aikaiseksi.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X