Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

1.8t nykii läpi kierrosalueen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    sv: Ei ainakaan päällä päin, en ole tosin peilillä kattonu alapuolta, mutta ei ainakaan mistään pölläyttele.

    gedu: bensapumpun rele vaihdettu jo, seuraavaksi menee moottoriohjauksen/sytytyspuolien rele vaihtoon. Erikoista vaan, että vika ilmenee juuri tietynlaisessa tilanteessa/lämpötilassa. Siksi en usko, että tuonkaan vaihto auttaa.

    Edit:
    Testasin nyt vielä latausjännitteen ja akun jännitteen, yleismittarilla lataus 14,3V, akku 12,4V, VCDS:n näyttämät 14V ja 12,2V. Eli ei todennäköisesti liian alhainen jännitekään aiheuta.
    Viimeksi muokannut Cid; 2.4.2012, 14:22.

    Comment


      #32
      No niin nyt varmistunut, että lämmöstä riippuva vika.
      Sain toistettua tänään 3x, kone lämpöiseksi antaa muhia pelti kiinni puoltituntia ja johan pätkii. Sama jos antaa käydä tyhjäkäyntiä pelti kiinni, taasen pelti auki ei ongelmia.

      Infrapunamittarilla tuli myös lämpötiloja antureiden pinnoista mitattua, auto ei toimi kun lämpötilat 50-80c, toimii kun 20-40c. Maf kokeiltu ottamalla piuha irti sekä uusittu 3kk sitten, moottorinlämpötila-anturi uusittu, lambda uusittu.

      Käytännössä noista jäljellä siis kampuranasentotunnistin, imuilman lämpö, kaasuläppä ja ahtopaine-anturit.
      Edit: ja tietysti hall-anturi, jonka tilasin juuri.
      Viimeksi muokannut Cid; 2.4.2012, 20:44.

      Comment


        #33
        Eipä auttanut hall-anturin vaihtokaan. Ei lähde 20-30min seisonnan jälkeen käyntiin.

        Comment


        • #34
          Mitäs VCDS näyttää noiden antureiden arvoiksi kun vika on päällä? Eli onko jonkun anturin arvo ihan päin persettä. Ex-Audi (2.6 ABC) ei meinannut millään lähteä käyntiin kun lämpöanturissa oli häröä. Eikä ihme. Luuli auto, että kone on 250c lämmin. Kun todellisuudessa oli varmaan -10c.

          Comment


            #35
            Tuotakin tuli koitettua, mutta kuten aiemmin sanoin:
            Tuli myös logitettua nyt kun vika ilmenee. Joka kerta kun rele napsahtaa, katkeaa VCDS:n yhteys moottorinohjausyksikköön(01).
            En silti jaksa uskoa, että ecu vika, koska tosiaan lämpötilariippuvainen. Ecun lämpötila ei mainittavasti muuttunut, 1-2 astetta.
            Veikkaan, että joku anturi menee oikosulkuun tms, ja moottorinohjaus kaatuu tästä johtuen, tai muutoin aiheutuu yhteyshäiriö.
            Seuraavaksi vaihtoon menee kampuranasentotunnistin.
            Viimeksi muokannut Cid; 4.4.2012, 23:51.

            Comment


            • #36
              Jos oikein teorian tasolla lähtee miettimään niin toki mahdollista, että lämmön takia voisi joku anturi aiheuttaa oikarin, mutta aika kaukaa haettua, että tämä kaataisi koko ecun eikä vaan löisi vikakoodia.

              Vaihdoit/testasit siis moottorinohjauksen releen? Miltäs sulakkeet näyttää? Entä kaapeliliitokset? tuo 50c lämpötila ei kyllä ole niin kova että suurempaa lämpölaajenemista pitäisi sattua.

              Mites muuten flekti toimii näissä? voiko olla että tuulettimen rele vetäisi oikarin? (vähän kaukaa haettua tosin)

              Comment


                #37
                En vaihtanut moottorinohjauksen relettä, mutta aika kaukaa haettua, että siinä voisi olla vika. En ainakaan mitään järkevää syytä näe siihen, että rele ei toimisi kun auto seissyt 20-30min, mutta pelti auki vartin ja pelaa taas normaalisti.

                Sulakkeet ok, liitokset ok. Jännitehäviötä akulta eculle tulee 0,2V.
                Samoin tosiaan jännitteen mittasin rykiessä, ei merkittävää muutosta(alle 0,1V seilaa rykiessä). Eli ei laturikaan piikitä ja aiheuta tuota.

                Flekti kyllä vaikuttaisi pelaavan normaalisti, mutta täytyypä tuo vielä tarkistaa.
                Edit: niin siis sähköinen flekti tuossa on, ei keskittyminen ihan kohdillaan näihin aikaan enää. :)
                Viimeksi muokannut Cid; 5.4.2012, 00:15.

                Comment


                • #38
                  No 0,2 jännitehäviötä ei mitään hirveesti ole. Mutta kyllä lämpö voi aiheuttaa releen jumiutumisen. Töissä on huomannut, että noita releitä ja kontaktoreita voi mennä ihan mistä syystä vaan. Mutta on kyllä aika kaukaa haettu. Mutta niin alkaa olemaan jo jokainen ehdotus pikku hiljaa kun nämä todennäköisimmät on jo testattu.

                  Itseltä kun hajosi tuo kampuran asentotunnistin niin oireina oli että saattoi tyhjäkäynniltä sammua ja ei meinannut käynnistyä ja kun sahasi käyntiin niin syttyi EPC valo joka nollaantui käynnistämällä uudelleen.

                  Mietin vaan ton flektin kanssa sitä, että se kuitenkin on sähkömoottori jota ecu ohjaa. Jos siinä on joku vika ja lyö oikarin tai jotain muuta niin voisiko ecu menee kyykkyyn? Tai jos tulee oikari ja jännite nopeasti romahtaa niin kyykkääkö ecu?

                  Kuitenkin kun mietitään niin antureissa ei kovin kummosia virtoja kulje ja monet anturit toimivat on/off tyyppisesti jolloin on asennossa on piuhat yhdessä. Joten anturin oikosulku aiheuttaisi vain sen, että ecu luulisi väärin jotain tietoa.

                  Comment


                    #39
                    On kyllä aika erikoinen vika kaiken kaikkiaan, ottaen huomioon että olennaiset vikakohteen käyty läpi. Tuo flekti voi olla hyvin kaukaa haettua, mutta kun on uusia säätöjä lyöty ECU:lle sisään omaan kärryyn, on säätäjä irrottanut flektin piuhan "just in case" - kyykkäävä jännite ei ole hyvä jos juuri kirjoitetaan dataa.

                    Comment


                    • #40
                      Juuri tuo jännitteen kyykkäys flektin kytkettyä mietityttää.

                      Tosin jos akku on huono niin latausjännitteellä ei ole niin suurta merkitystä. Kyllä se laturi puskee sinne 14V joka tapauksessa, mutta jos akku on huono niin laturi ei kerkeä saamaan riittävästi kapasiteettiä akulle kun tuuletin menee päälle... Tai jotain.

                      Miltäs ominaispainot näyttää akussa?

                      Comment


                      • #41
                        Voisi olla myös mahdollinen boksivika,eli ecu hajalla

                        Comment


                          #42
                          Akku on 2v vanha optima yellow top, Jossa jännite ainakin vielä kohdillaan. Joten en usko että kuollut, mutta täytyy sekin kokeilla, hyllystä löytyy toinenkin yellow top.

                          Tuosta yhteysongelmasta tuli mieleen, että voisi kyllä periaatteessa johtua tuosta käyttämästäni obd-diag 3001 adapteristakin, pitäisi melkein aidolla ross-techin piuhalla kokeilla. Aiemmin ei ole kyllä mitään ongelmaa ollut(tämän auton kanssa, esim kaverin passatin ecuun ei kylläkään saatu yhteyttä).

                          Ostin nyt kumminkin uuden kampuranasento/käyntinopeusanturin, jos nyt kumminkin olisi jotain häikkää vanhassa. Raportoin jahka saan vaihdettua, alkaa kyllä aiheuttaa harmaita hiuksia tämä.
                          Viimeksi muokannut Cid; 5.4.2012, 15:59.

                          Comment


                            #43
                            Eipä avittanu tuokaan anturi, myös releet tuli tuplacheckattua. Ainut rele joka laukeaa yskiessä, on bensapumpun rele.

                            Comment


                              #44
                              Vielä tuli tulpatkin vaihdettua ei muutosta. Mites voisiko rikkinäinen nakutunnistin moista aiheuttaa?
                              Ja ecuun tosiaan katkeaa yhteys pätkiessä.

                              Mitäs pitäisi ryhmän 26 nakutunnistuksen jännite näyttää normaalisti? Näyttää suurimmillaan 29v paikoillaan polkiessa, erot sylintereiden välillä jopa yli 100% monessa tilanteessa.

                              Comment


                                #45
                                No niin, nyt on todennäköinen vika paikannettu ecun herätteeseen. Jostain syystä menee oikoseen/katkeaa.
                                Tämän täytyy tapahtua jossain muussa, kuin sulakkeen takana.
                                Jäljelle jääbensapumpun rele(tarkastettu), virtalukko, mittariston pinni T32a/3 ja N75 venttiili. Ja tietysti näiden välillä olevat liitokset ja johdot.

                                Näistä mittaristo ja virtalukko melko epätodennäköisiä, mutta kuinka tuo N75 voisi mennä oikoseen siten, että lievempänä tekee vain korkeilla kierroksilla ja pahimmillaan kokoajan?
                                Tuota venttiiliähän ohjataan eculta pätkimällä maata. Näin ainakin johtokaavioiden perusteella.

                                Comment


                                • #46
                                  Tiedä auttaako mitään, mutta joissain 1.8t:ssä n75:n johto haurastuu ja saattaa katketa siitä venttiilinpään kumihupun alta, kannattanee tarkistaa jos et ole jo sitä tehnyt.

                                  Comment


                                    #47
                                    No niin nyt tarkennettu vika, kun vetää irti piuhan joko ilmanputsarin päällä olevasta N80 venttiilistä tai imusarjan alta N249, saa aikaan prikulleen sama oireet. Eli pätkii yskii, pumpun rele naksuu yms.
                                    Johdoissa ei ole oikosulkuja tms. joten voinee olettaa, että jompikumpi venttiili ei toimi kuumana.

                                    Comment


                                      #48
                                      Edit: aivopieru poistettu.

                                      Mutta siis saman vian saa aikaan ottamalla johdon irti seuraavista: N80, N112, N249 ja sähköohjatusta termostaatista.
                                      Näistä kolme ensimmäistä jakaa saman + karvan, mutta termostaatti täysin eri piirissä ja ei ole mitatessa mitenkään yhteydessä edeltäviin.
                                      Myös testattu toisella eculla, sama vaiva jatkuu.
                                      Tuli myös testattua, että ainakaan 2.0:ssa ei ala yskiminen yms, jos vetää piuhan N80:stä irti.

                                      Edit:
                                      No nyt auto toimii, sähköisen termostaatin piuhaan vastus, ilmeisesti termari vaatii vaihtoa jossain vaiheessa. Sinällään haittaahan tuosta ei ole, kuin hitaampi lämpeneminen talvella.
                                      Viimeksi muokannut Cid; 30.4.2012, 16:28. Perustelu: lisäys

                                      Comment


                                        #49
                                        Mulla samanlaista vikaa, että pienen ajelun jälkeen alkaa pätkimään, saiskohan tota testattua jos termarin ottaa pois käytöstä

                                        Comment


                                        • #50
                                          1.8t AWT vakio oireet.

                                          1.
                                          Kylmänä esim. 60kmh vauhdista reipas kiihdytys, tuloksena Voimakas nykäisy/nykiminen, joka loppuu heti kun kaasua höllää.

                                          2.
                                          Kylmänä maltillinen kiihdytys 100kmh, kierrokset n. 3000, löysää kaasua, vauhti pysyy samana ja kierrokset putoaa 2000, koko auto tärisee
                                          ja "pomppii" hetken kunnes matka jatkuu taas normaalina.

                                          3.
                                          Lämpimällä koneella huomaa maantieajossa pientä nykimistä, ohituksissa 80kmh / 120kmh välillä.

                                          Muuten toimii ok, ei nykimisiä eikä muitakaan ongelmia paikaltaan lähdössä. Ei vikakoodeja, puolat vaihdoin, ei vaikutusta.

                                          Osaisko joku neuvoo mitä tehdä tai mistä lähtee vikaa etsimään ?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X