Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABC, öljyvuoto laturin lähistöllä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABC, öljyvuoto laturin lähistöllä

    Laturin alimman kiinnityspultin alapuolelle, eli moottorin kiinnikkeen eteen, ilmaantuu öljyä ja paikan lievähköstä ahtaudesta johtuen en nähnyt mikä voisi olla lähde. Moottoripesun jälkeen 8km ajoa ja läntti oli ilmestynyt, kampiakselin alta oli kuiva, eli tuskin kyse sen stefasta.

    Onko tässä kohtaa moottoria jotain öljynpaineantureita tai vastaavia?

    Muita ehdotuksia vuotokohdaksi?

    Haulla ei oikein tuntunut löytyvän vastaavaa...

  • #2
    Eka veikkaus on että voisi olla vasen nokkaakselin stefa, valuu jakohihnakoteloa (sisäpuolella) alespäin ja tiputtelee sieltä kotelon takaa laturin tienoille..

    Comment


    • #3
      Hmm, pitänee vilkaista vielä uudestaan. Muistaakseni se kotelo ei ylety tuohon kohtaan saakka.
      Nokkien ympäriltä onkin jo kotelot auki...

      Comment


        #4
        Paineanturit ym on toisella puolella konetta jos nyt oikein muistan järjestyksen, eli laturi o pelkääjän puolella.

        Comment


          #5
          Öljypohjan ylempi tai alempi tiiviste tai kansipahvi ovat kyllä noissa ihan melkein tyyppivikoja. Anturit yms on tosiaankin kuskin puolella (paitsi öljynlämpö joka on kampiakselin hihnapyörän alla) Kannattanee nyt ainakin katsoa ettei jakohihna kylve öljyssä, kampiakselin stefa tai öljypumpun tasotiiviste kun vuotaa niin menee hammashihna huonoon kuntoon nopeasti.

          Comment


          • #6
            Jakohihnalla ei ollut lainkaan öljyä, eli edes jotain positiivista.
            Kuskinpuoleisen kannen hihnakotelossa kylläkin.

            Onko tuo öljypumppu siis suoraan tämän kohdan yläpuolella, eli laturin ja kampuran pyörän välissä?
            Näyttää nimittäin siltä, että öljyä on tippunut tuohon kohtaan, eikä valunut.
            Ylempi ÖP-tiiviste ei taida pystyä tiputtamaan vaan lähinnä valuttamaan.
            Perhana kun tuotakaan ei näe edes peilin kanssa...

            Comment


              #7
              Öljypumppu on kampuralta ketjulla öljypohjassa, tai sitten ihan suoraan kampuran päässä hihnapyörien takana.

              Comment


              • #8
                Tämän kuvan mukaan "Oil pressure relief valve" sijaitsee aika hyvin tuon tiputuskohdan päällä. Kuva taitaa olla AAH-moottorista.



                En tosin kyllä kovasti etsimälläkään tätä nähnyt missään.
                Minkälainen tuo on rakenteeltaan, eli onko tuossa jotain O-rengasta tms tyypillisesti vanhemmiten hapertuvaa paikkaa?
                Kampuran hihnakotelo oli "kuiva", sen alla ei ollut lainkaan tuoretta öljyä, vanhaa öljyhiekkamössöä kylläkin.
                Pyyhkäisin nyt kaiken lian pois sieltä vaan mihin kädet riittivät ja mahtuivat, ei auta kuin seurata tilannetta.

                Nyt myös vastaanotetaan hyviä vinkkejä PK-seudulla olevista korjaamoista, joilla on vankka Audi-tuntemus. Itse olen nyt aivan tarpeeksi kauan yrittänyt metsästää vuodon lähdettä ja hermo alkaa mennä valoissa seistessä nousevaan käryyn...
                Viimeksi muokannut jarituru; 22.8.2010, 13:11. Perustelu: Unohtunut lisäkysymys...

                Comment


                  #9
                  Jos tuo käryää niin tulee mielestäni ylempää, eli ventiilikopan tiiviste tai sitten kansipahvi- josta tippuu mukavasti pakosarjalle- sieltä sitten lohkoa pitkin tuonne alas. Ei lohko/öljypohja yms ole niin kuumat että öljy käryäisi, IMO.

                  Comment


                  • #10
                    Näyttäisi kyllä siltä, että ihan sama mistä vuotaa, niin öljy päätyy katalysaattorille / pakoputkelle.

                    Venttiilikoppien tiivisteet on kuivat ja itseasiassa alkukesästä vaihdetut.
                    Valleypanin tiivisteenkin kanssa on myös tullut taisteltua.

                    Jonkin verran öljyä kertyy myös kansien väliin, josta se sitten mukavasti valuu vaihteistoa pitkin katalysaattorille.
                    Mikäli on paras tapa varmistua tuleeko vuoto kannentiivisteen välistä?

                    Comment


                      #11
                      Ei kai siinä mitään oikotietä onneen ole. Yrittää katsoa kannen ja lohkon välistä saumaa tihkuuko sieltä öljyä. Jos sulla on valley pan tiiviste kunnossa ja lohkon päälle kansien väliin tulee öljyä niin vaihtoehdot vuotokohdiksi jää vähäisiksi- kannentiiviste tai ventiilikoppa. Kansitiivisteessähän noissa on nimenomaan kannelle tulevan öljykanavan kohta se joka vuotaa - ei välttämättä tarvitse olla vuotoja sylintereistä tai jäähdytyskanavista.

                      Comment


                      • #12
                        Jäipä kommentoimatta, että kuskin puolen venttiilikopan tiiviste vuosi kuin vuosikin siitä nokkahihnapyörän takaa, josta valutteli sitten vähän piilossa tuonne kansien väliin. Oman osansa sai myös tuo hihnakotelo.

                        Alempi ÖP-tiivari vuotaa hieman, menee just vaihtoon. Ylempi tarkastetaan samalla ja vaihdetaan jos on aihetta.

                        Comment


                        • #13
                          S3 BAM moottori tiputteli öljyä ja öljykoppahan se siellä oli saanut osumaa.

                          Nyt vaihdoin öljynvaihdon yhteydessä uuden kopan ja sen pohja on pysynyt nyt puhtaana öljystä, mutta jostain ylempää tuntuu edelleen tiputtelevan.

                          Ajattelin että sieltä tippuilee vanhaa sinne roiskunutta öljyä, mutta nyt kun tarkistin jakohihnan ne se oli hieman öljyinen.

                          Jakohihnan vaihtoon n.10t km jäljellä ja ainakin päällisin puolin se näytti ehjältä. Uskaltaakohan tuolla nyt ajella tuohon 180t asti ? Jakohihnan vaihdon yhteydessä sitten varmaan stefojen tarkistus/vaihto. Tuoko paljon lisätyötä ? Mitäs muuta kannattaa tarkistaa?

                          Comment

                          Working...
                          X