Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Miksi urS6 kulkee kylmällä koneella paremmin?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Miksi urS6 kulkee kylmällä koneella paremmin?

    Ptikän aikaa olen ihmetellyt kun tuo plussa tuntuu kylmällä koneella vetävän matalilla kierroksilla paremmin kuin lämpimänä. Jotenkin jaksaa nostaa kierroksia paljon reippaammin.

    Jotain tekoa varmaan seosten kanssa. Onkohan motronicissa open loop käytössä moottorin lämpiämiseen asti vai mistäköhän moinen ominaisuus?

  • #2
    On kyllä open luupissa aluksi.
    Onko lambda-anturia (antureita?) vaihdettu koskaan? Voi sopeutua laihalle, jos anturi on tiensä päässä.

    Comment


    • #3
      Juuri tätä lähdin arvuuttelemaan itekin. Pirun hyvät päästöarvot oli pari viikkoa sitten sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla mutta jostain tuo pitää johtua että kylmänä irtoaa valoista huomattavasti paremmin. Antureita ei ole varmaan vaihdettu ihan hetkeen...

      Comment


      • #4
        Kyllä kesti että sai aikaiseksi mutta nyt on eilen vaihdettu anturit molemmin puolin. Miten nopeasti sopeuttaa seokset uusilla antureilla? Onko ihan real-time vai kannattaisko nollata ECU?

        Comment


        • #5
          Ainakin tuossa minun moottorinohjausta koskevassa topicissa sanottiin ahtojen sopeutuvan joka kerta starttauksen jälkeen. Vois siis olettaa että myös seokset yms. sopeutuu samalla tavalla. Onko sitten eroa urS4-urS6 ohjauksissa, siitä ei minulla tietoa.

          Comment


            #6
            Eikös se olekaan niin tuo sopetus, jotta ajetan sykli kaupunkiajoa, pätkä matka-ajoa ja pari täysvetoa?

            Comment


            • #7
              Tiedä sitten onko noissa ahdetuissa kehittyneemmät ECUt, kuitenkin minulla V6:sessa lambdan vaihtojen jälkeen oli useampi päivä koneen toiminta hakusessa- mm venetraileri perässä kun lähdin ulos valtatielle niin hyytyi kone täysin yms pientä kivaa. Pidin tuon sitten yön yli akkukenkä irti ja sen jälkeen on toiminut niin kuin pitääkin.

              Comment


              • #8
                Pian 2 kuukautta nyt testailtu uusilla lambdoilla eli mahdolliset bensakarttojen säädöt luulisi olevan jo hanskassa. Edelleen vetää kylmällä koneella selkeästi paremmin kuin normaalilämpöisenä.

                Kaikki muut anturit mittailin vähän ennen lambdojen vaihtoa vag-comilla ja vastusmittarilla, olivat ihan normiarvojen rajoissa. Ei kai tuohon kulkuun mikään muu enää voi vaikuttaa kuin imuilman tai jäähdytysnesteen lämpöanturit? Ne nyt lienee helppo testata kun vetää testilenkin ilman anturia ja vertaa kulkua.

                Comment


                • #9
                  onkos sulla katit paikallaan autossa?
                  eri ennakkokartat kylmälle moottorille voi selittää enemmän tuota vedontunnetta kuin joku väärä anturitieto.

                  Comment


                  • #10
                    On katit paikoillaan. Tuo ennakko oli mielessä kanssa mutta sitähän säädetään kait ainoastaan nakutuksen myötä myöhäisemmäksi?

                    Comment


                    • #11
                      Eikös niitä säädetä kylmällä koneellakin, jotta katit lämpeäis nopeammin?

                      Comment


                      • #12
                        no kylmällä koneella tarvitaan seoksen palamiseen enemmän aikaa, osin lämpötilan takia (suurempi täytös) ja suuremman polttoainemäärän takia. ts ennakoita on enemmän ja palotilan täytös on (vähän) suurempi. idlellä ennakot voi olla jopa jykk että katti lämpenee nopsemin.
                        ainakin uudemmissa siis tuo jykk maininta.

                        Comment


                        • #13
                          Pitääkin iskeä vakkomi kylmänä kiinni ja kattoa miten ennakot käyttäytyy kun ajaa lämpimäksi. Eikös siinä joku datalogger ole olemassa?

                          Minusta laitteessa on joku vika jos kone kylmänä antaa enemmän puhtia pihalle kuin normaalilämpöisenä.

                          Comment


                          • #14
                            onhan siinä loggaus. ota maf, suihkuaika, tps, ennakko, lambda ja tietenkin lämpö logiin.

                            minusta taas kylmänä auton piekseminen on vikaa korvien välissä :)

                            Comment


                            • #15
                              No ei kai sitä omaa murua raaski edes lämpimänä piestä... Tässä kyseessä ihan alakierrosten herääminen tyyliin 1000-3000rpm jonka huomaa vaikka valoista lähtiessä. Lämpimänä vähän tuppaa nyykähtään jos nostaa kytkimen liian nopeasti ylös eikä ole kierroksia valmiiksi alla. Sit vouvaa ja joutuu keräilemään. Kylmänä ei haittaa vaikka nostais pedaalin hiukan liian nopeasti, kaasulla saa heti korjattua ja vetää iloisesti.

                              Comment


                              • #16
                                otas noita logia, kattellaan niistä.

                                olikos tossa jo muuttuvapituista imusarjaa / voisiko siellä joku takerrella ?

                                Comment


                                • #17
                                  On muuttuvapituinen, toimii kuten pitääkin eli kääntää vähän kaasun asennosta ja kuormasta riippuen noin 4500-5500 rpm välissä lyhyemmille runnereille.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minä olen huomannut kyllä tuon saman asian useankin eri kulkineen kohdalla. Kovasti on tullut itsekin mietittyä asiaan vaikuttavia seikkoja, mutta ei siitä koskaan mitään faktaa ole löytynyt. Nyt varsinkin tuo tdi kulkine käyttäytyy noin. Ja ero on selvä. Voisiko olla jotain lämpöantureihin liittyvää, koska aika samalla periaatteella kai ne työtään tekevät ja niiden tietoa hyödynnetään, riippumatta siitä mitä tavaraa moottori polttaa ja montako sylinteriä siinä sattukaan olemaan? Ihmeen identtisiä tapauksia, jos näillä eri bensa ja tdi kikottimilla koetuilla tapauksilla ei ole mitään yhteistä tekijää, mutta kai se on mahdollista sekin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tämä omituisuus on alkanut häipymään pikku hiljaa. Joko lossi ei kulje enää kylmänäkään tai sit on tullut normaali käyntilämmöille vähän lisää puhtia. Eroa ei enää kuitenkaan juuri huomaa. Voiko lambdojen vaihdon jälkeen oikeasti kestää monta tankillista ja parituhatta kilometriä ennen kuin korjaa kartat?

                                      Muuta en enää keksi, alkaa jo omaa järkeään epäilemään tällaisten kummitusvikojen hakemisen kanssa. Kytkin tuossa on aivan kaput ja mietin jo sitäkin että josko kestäisi kylmiltään pari kiihdytystä ja seuraavilla jo luistaa tehden tuon vaikutelman että koneen lämmettyä ei kiihdy yhtä hyvin. Pieni kierrosten nyykähtäminen kiihdytyksissä ei kylläkään tue tätä hypoteesiä.

                                      Noh, uusi paketti odottaa matkahuollossa noutaajaansa, siitä Tepolle kiitos. Selviääpä sekin kunhan pääsen vaihtamaan.

                                      Logit on vielä ottamatta lähinnä syystä että tuo Win95 aikainen vakkomikone ei osaa internettiä eikä usbia enkä saa lokeja mitenkään helposti exportattua. Täytyy ne silti ottaa ja koittaa tulkita parhaansa mukaan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oikein loppuun korvennettu kytkinlevy on saattanut tärvellä myös vauhtiksen. Omassa 2.2T urssissa oli kytkinlevyn kitkapintojen niitit jyrsineet kunnon urat vauhtikseen ja asetelmaan, eikä juurikaan edes luistanut vielä. Meni vauhtiskin kytkimen ohessa vaihtoon.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tämä on tiedossa. Vaihtoaika on sovittu parin viikon päähän.

                                          Kenelläkään ylimääräistä vauhtipyörää varoiksi...? "Ostan jos on pakko" - periaatteella.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko plussassa sama vauhtis kun tavallisessa 4.2:ssa? -Ellei ole, niin toisen vp:n löytäminen voi olla "vähän" haasteellista...
                                            Sorvaamallahan tuosta myös selviää, mikäli vp on saanut niiteistä siipeensä. Uudet vp:n pultit kannattaa toki hankkia varuilta kuitenkin.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Nopea vagcatin tutkinta antoi varaosanumerot:

                                              AHK 077105269J
                                              AEC 077105269H

                                              Ota näistä sitten selvää. Sorvaaminen minullakin primäärivaihtoehtona on jos tuo pahalta näyttää.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Voiko lambdojen vaihdon jälkeen oikeasti kestää monta tankillista ja parituhatta kilometriä ennen kuin korjaa kartat?
                                                Ei voi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sitähän minäkin, jospa vaihdan sen kytkimen ja otan nuo vakkomin lokit ja jatketaan arvailua sen jälkeen.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minäkin olen huomannut saman ominaisuuden useamman auton kohdalla. Kylmänä kulkee paremmin tai ainakin tuntuu siltä. Itse olen pähkäillyt sen johtuvan joko:
                                                    a) kylmänä koneeseen työnnetään enempi soppaa ja ehkä erilaiset sytkäkartat
                                                    b) persdyno on puuduksissa ja auto vain tuntuu kulkevan kylmänä paremmin. Koneen lämmettyä persdyno jo ehtinyt tehdä asiaankuuluvat adaptaatiot ja kiihtyminen ei vaan enää tunnu niin rivakalta.

                                                    Kaikkein parhaiten olen tuntenut tämän ilmiön good ol' 5zyl Audissa, jossa Kelju-K-jetronic -> kylmänä saa tosissaan soppaa riittävästi -> veikataan voittajaksi vaihtoehto a).

                                                    Mutta tämä siis täysin tosiasioihin perustumatonta spekulatiivista arvailua.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Lokit ottamatta, kytkin vaihdettu tänään. Tuntuis kulkevan inasen paremmin, ainakin uusi kytkin tarraa kiinni paljon paremmin kuin loppuunajettu orkkis. Toisaalta tuossa oli monta tuntia akkukenkä irti joten ecun kartat on resetoitu. Saapa nähdä mitä dyno näyttää muutaman viikon päästä, vois melkein väittää että perstuntumalla huomaisin vähän muutosta parempaan...

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X