Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 E lakkasi käymästä ja käy taas iloisesti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 100 E lakkasi käymästä ja käy taas iloisesti

    Jos joku voisi ystävällisesti tietää tai arvata mikä mahtoi tulla ongelmaksi. Pari päivää se on lähtenyt käyntiin vasta pitkään startattua. Ajoin tänään ja kun sammutin auton 5 minuutiksi se ei meinannu lähteä millään käyntiin. Pitkään startattuani se lähti ja toimi ekaan risteykseen ihan ok. Aina kun laittoi vapaalle se sammu. Vauhdissa kytkin ylös se käynnisty ja kun antoi hanaa, se veti ihan normaalisti. Vauhti loppui ja se jäi siihen. Nyt se ei sitten lähde starttaamalla käytiin millään.

    Otin sytytystulpan pois ja oli ihan kuiva. Jotain meni tukkoon... Bensa ei haise. Sähköpumppu toimii, kun kääntää virta-avaimesta virrat päälle. ???

  • #2
    bensapumppu

    sökö.. isän autossa sama homma audi 100 2.0E sai startata pitkäntovin ennenkuin lähti käyntiin ja kyllä se sit pelas ku sai käyntiin mitä nyt vähän nyki.. mut voi tietenkin olla muukin vika..

    Comment


      #3
      mikä "sökö"

      Comment


        #4
        Auto lähti käyntiin seisottuaan riittävästi ja pysyy käynnissä ainoastaan kierrosten ollessa 4000. Tukehtuu ja sammuu, kun kierrokset putoaa. Ei lähde taas puoleen päivään käyntiin, ei edes lupaa.

        Onko kuudes polttoainepumpulta koneen keskelle menevä bensaputki, jossa sähköinen venttiili, rikastin vai mikä?

        Oisko mulla tankin korvausilmaongelma. Viime aikoina kun olen käynyt tankkaamassa, korkin kun avaa tulee melkoinen sihaustus? Kun tosiaan seisottuaan tuon puoli päivää lähtee kuitenkin käymään.

        Kunhan pääsen töistä kokeilen tuota bensatankin korkkia ja selvitän mistä korvausilma tankille tulee.

        Onko teillä arvoisat tuntijat jotain ideoita, missä vika voisi olla?

        Comment


          #5
          Se on määräjakaja, josta lähtee suuttimille pa-letkut. Se kuudes menee kylmäkäynnistysventtiilille.
          Tankin korvausilman vaikutus käynnistyvyyteen on nopea kokeilla, kun raotat tankin korkkia ja kokeilet käynnistää.
          Arvaisin nyt, että jokin ilmaletku on halki/hajonnut, josta kone saa ilmaa lautasen ohi (lautanen ohjaa määräjakajan bensan annostelua). Lähtee kylmänä käyntiin, kun saa kylmäkäynnistyssuuttimen kautta ryypyn, jolloin kone käynnistyy ja jaksaa ilmavuodosta huolimatta liikuttaa lautasta (=saa bensaa). Lämpimänä ei lähde koska ryyppy puuttuu ja ilmavuoto estää lautasen liikkeen (=bensan saannin). Tarkasta KAIKKI ilmaletkut.

          Comment


            #6
            Kiitokset utl666:lle! Vika oli ilmaletkussa, joka kulkee imusarjan ja pakosarjan välissä. Haljennut. Lillunut siellä öljyssä jne...

            Comment


            • #7
              Nostellaampas vanhaa aihetta ku en muuta satkusta löytäny.

              Eli eilen tuo -89 100 2.0 vitoskoneella sammu yhtäkkiä ajosta, luulin että bensa loppu vaikka mittari näytti että vielä on ainetta. Tankkasin ja lähti laakista käyntiin mutta sammu hetken päästä ja ei käyntiin vaikka starttasin minuuttikaupalla, odottelin tovin aikaa niin sitten lähti käyntiin mutta heti kun kierrokset laski tyhjäkäynnille niin sammu?

              Tänään menin kokeilemaan niin laakista käyntiin ja pelas ihan normaalisti, tosin en ajanu normaalilämpöseksi asti konetta.

              Onkohan vika jossain anturissa, ilmaletkuissa vai bensapumpussa?

              Ajattelin kysyä jos jollain olis ollu samanlaista probleemaa niin ei tarvis suinpäin alkaa kalliita osia tilailemaan..

              Mutta jos se on se pumppu niin mistä saa halvimmalla pumpun?

              Kiitos jos joku joutais hopusti vastaamaan !

              ..Jaa empä lukenu ketjua loppuun, pitääpä ensimmäisenä huomenna tarkistaa nuo ilmaletkut !
              Mikä muuten on ruiskussa kiinni oleva joku sähkömoottori? siihen tulee kaks paksua letkua jos en väärin vilkassu.
              pitääkö sen hurista vaikka auto ei oo käynnissä, ku virrat on päällä?

              Comment


              • #8
                Varmaankin ISV:tä tarkoitat tuolla hurisevalla mötikällä.
                RT:ssä se on moottoriöljyn täyttökorkin kohdilla imusarjan puolella konetta.
                KP:ssä venttiilikopan takareunasta lähtevän kumimötikän jatkona.
                Sen kuuluu hurista, kun virrat ovat päällä.

                Ensimmäisenä kannattaisi vian ollessa päällä tarkistaa, tuleeko kipinää, pyöriikö bensapumppu.
                KE-jetissä taitaa pumppu hurahtaa kun virrat kytkee päälle. K-jetissä noin ei tapahdu. -Ainakaan minulla.

                Bensapumpun pyörimisen voi testata ohittamalla sulakerasiasta bensapumpun-releen.

                Yleisesti ilman tarkempaa tietoa siitä, mikä sieltä puuttuu, niin veikkaisin Hall-anturia tai bensapumppua. Myös pumpun rele kannattaa tarkistaa.

                Hall olisi ehkä todennäköisempi noilla oireilla, mutta kirjoituksestasi sai sen käsityksen, että tankki oli lähes tyhjä ja se rasittaa pumppua melkoisesti.

                Comment


                • #9
                  ISV? RT? KP?

                  Kyllä kai sinne kipinä tulee ja bensapumppukin kuulostaa keräävän paineen kun virrat kääntää päälle.

                  Tankki ei ollut tyhjä, yli varttitankki oli ainetta tankissa. Mikä se Hall on ja missä se on ja mitä maksaa? Virranjakajassa vissiin?

                  Ja pikainen kysymys vielä !

                  Jos vika tosiaan on siinä hall-anturissa niin käykö 2.3 koneen anturi ja bensapumppu tuohon kahen litran kamppeeseen? kattelin että halvemmaksi tulis ostaa kokonainen varaosa-auto ku joku anturi..
                  Viimeksi muokannut okkim; 15.9.2009, 13:30. Perustelu: Viestit yhdistetty

                  Comment


                    #10
                    Hall-anturi maksaa muutaman kympin, bensapumppu ~100e.

                    Comment


                    • #11
                      Joo.

                      Missä se hall-anturi on? ja mistä sen saa tilattua?

                      Comment


                        #12
                        VPV-motorsportilta anturi, ja se sijaitsee virranjakajan "varjostimen" alla, siis jakajan sisällä.

                        Comment


                        • #13
                          Täällä vaihdettiin hall-anturi ja bensapumppu putsattiin. Oli samoja ongelmia käynnin kanssa. Toimii hyvin taas. Ilmaletkut pitää katsoa seuraavaksi, jos vielä esiintyy käyntiongelmia. Kiitos siitä vinkistä!

                          Comment


                          • #14
                            no niin, kävin ostamassa toisen satkun varaosiksi. nyt on vaihettu bensapumppu, bensafiltteri, hall-anturi, vedenlämpöanturi ja starttiki kun se laukes sahatessa käyntiin. mutta ei, ei toimi.. alipaineletkutki näyttäs olevan kaikki ok. mitä seuraavaksi pitää vaihtaa?

                            Comment


                            • #15
                              Lähti se käyntiin lopulta, kävi ihan ok mutta röpötti n. 3000rpm. hetken ku se kävi ja lähin ajamaan ni se sammu eikä taas millään käyntiin..

                              Comment


                                #16
                                sytkä kohdallaan?

                                Comment


                                • #17
                                  kyllä se pitäs olla ku en oo virranjakajaa irrottanukkaan. jotain on nyt jääny huomaamatta..

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja KepesJokke Näytä viesti
                                    ...jotain on nyt jääny huomaamatta..
                                    Oisko vikadiagnoosin teko unohtunut?

                                    Comment


                                      #19
                                      kyllä se pitäs olla ku en oo virranjakajaa irrottanukkaan. jotain on nyt jääny huomaamatta..
                                      Ja tekojen mukaan olisit hallin vaihtanu... ny ei jokin täsmää...

                                      Comment


                                      • #20
                                        No jos oikein ymmärsin niin se halli on siinä pohjimmaisena lähetyssaarnaajan ja sen peltikipon pois joka on sokalla kiinni ja pienellä kiilalla, vaihoin jakajaan kaikki sisuskalut paitsi alipainekellon ja ne jousikilkkeet ja akselin. Ja jakaja oli paikallaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          tulikohan se pellivarjostin sitten _aivan_ samaan kohtaan? ja ihan uteliaisuudesta, että kuinka moni "lovinen" se pellilirpake oli? 5 vai 1?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Miten sen varjostimen voi saaha väärin ku se on kiilalla? viiellä lovella.

                                            Comment


                                            • #23
                                              no niin! vaihoin tänään vielä kaasuläppärungon, bensapumpun releen, tyhjäkäyntimoottorin, kaikki alipaineletkut, puolan ym..
                                              kaveri tuli sitten nojailemaan verstaalle ja laitto ÖLJYKORKIN kunnolla kiini ni se toimii täydellisesti!

                                              eipä käyny mielessäkään mokoma. mutta kiitoksia vihjeistä, nyt on kovasti isoa osaa! :)

                                              Comment


                                                #24
                                                No tuohan nyt on K-jetissä ihan perinteinen juttu. :) Ei käy, jos huohotin vuotaa riittävästi. Mutta hyvä että selvisi, ei tuollaiset helposti tule foorumilla mieleen...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Miten muuten tuon Hall-anturin voi mitata? Passatissa merkillistä käyntihäiriötä, käy välillä 4:llä pytyllä. Tulpat, jakajan kansi ja pyörijä vaihdettu. Tulpan johdot mittasin, eikä vastusheittoja ollut. Seuraavaksi epäilisin Hall-anturia.
                                                  Vai voiko tulpanpiuhat oireilla, vaikka vastukset olisi ok?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä niistä voi kipinä karkailla silti. Liuotinpesulla saa hyvin tuhottua tulpanjohdot. Vähän sama kuin ruiskuttelisi CRC:tä jakajan kanteen. Lähtee suoja-aine pois, niin on sadekeleillä ongelmia tiedossa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Okei, mimmoset piuhat kannattaisi hankkia? Joku tietty merkki/tyyppi?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Berut.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Noniin, Berut tuli hommattua ja käyntihäiriö hävisi. Vetää hyvin eikä röpöttele.
                                                          Eli ei kannata luottaa pelkkään vastusmittaukseen noiden tulpanjohtojen kohdalla.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Vastusmittaus ei kerro onko suoja rikki niin, että pääsee lyömään maihin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X