Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 4,2 ABZ veto heijaa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 4,2 ABZ veto heijaa

    Eli veto vaihtelee n.2-3sek.sykleissä (=vetääää-eivedä-vetääää-ei...) tasakaasulla ja kevyessä vedätyksessä, tasaisella sitä ei juuri huomaa muut kuin kuski, mutta kevyesti vedättäessä ja ylämäissä sitä voisi sanoa jopa nykimiseksi. Tuntuu kaikilla vaihteilla, esim. 60 nopeudessa kaasujalka "kipsattuna" 2,3,4 vaihteilla nopeus pysyy kutakuinkin samana vaikka kierrokset vaihtelee aika tavalla. Pahimmin tuo tuntuu 80-120 välillä, mutta tuntuu myös ihan hiljaisessakin ajossa. Moottorin lämpötila ei vaikuta mitenkään, ts. kylmänä heti vaihde päälle ja ajoon = tuntuu, niinkuin täysin lämmenneellä moottorillakin.

    120km/h mittarinopeuden jälkeen tuo loppuu täysin (kolmosella n.115km/h) Vähän kovemmassa kiihdytyksessä, kaasuläppä auki senverran ettei juuri toisioläppä avaudu - täyskaasulähdöissä ei mitään vikaa. Myöskään moottorijarrulla ja lievässäkin alamäessä, ei mitään.

    Vartilla tuo kulkee matalia 15 sek.aikoja n.147km/h eli tehot on suurinpiirtein talella. Kulutus matka-ajossa 90 - 100 km/h keskinopeuksilla on luokkaa 10,5 - 11 l/100km (tankkauksista laskettuna), kaupungissa sitten tuntuvasti enemmän (14-18 l/100km) Eli kulutus ok?

    Vikakoodeja tuo ei anna, ei moottorista eikä laatikosta. Ainut mitä vag-comilla tuosta on löytynyt, että sytysennakko vaihtelee vähänkuin moottori nakuttaisi (ei nakuta). Minusta tuo käyttäytyy kuin siellä olisi pieni ilmavuoto jossain?

    Tähänmennessä tehtynä: Lambdat (Bosch), Maf (alkup.), Ilmasuodatin, kaasuläpän asentotunnistin(Bosch), Tulpat(Bosch), Imusarjan ja läppäkotelon tiivisteet(alkup.) vaihdettu. Kaasuläppäkotelo pudistettu (kahdesti!). Kaasuläppä sopeutettu (useasti). Huohottimet irroitettu (imureiät tukittu). Kanavanpituussysteemi deletoitu. Isv puhdistettu ja voideltu (tyhjäkäynti, moottorijarru ym. toimii moitteetta) Tankin huohotussysteemi tukittu. Kaikki läppäkoteloon tulevat letkut tukittu. Nakutusantureiden pultin kireys tarkistettu.Bensanpaineensäätimen letku irroitettu. Ruiskittu pari purkkia aerostarttia "ympäri konetta".

    Vaihdelaatikko"gurun" mielestä tuo ei voi tulla laatikosta. (Logitti laatikon tiedot koeajolla.)

    Mikä tuossa voisi olla vikana? Olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteitä, ennen kuin alan vaihtamaan osia toista kierrosta.

    Niin ja vielä. Vika alkoi aika yhtäkkiä n.1 1/2 viikkoa jakohihnan vaihdon jälkeen. Eikä ole oleellisesti muuttunut sen jälkeen.
    Viimeksi muokannut joteam1; 14.8.2010, 15:40. Perustelu: selvennystä ja edittiä

  • #2
    En tiedä oikeasti mistään mitään, mutta: Imupuolella vuoto tai sitten remminvaihdon jälkeen löystyi yhtäkkiä nokkia pyörittävä ratas?

    Pitäskö viedä lotto illaksi?

    Comment


    • #3
      Väittäisin että imuvuotoja ei ole, en ainakaan lukuisista tutkimisista huolimatta ole löytänyt.
      Tuo jaon tarkastus on "työn alla". En vain ole löytänyt mistään (paikallisella marmorilla ei ole!?) noita nokka-akselien lukitustyökaluja. Varma tieto akselien ajoituksesta muullatapaakin riittäisi. Kuvien perusteella näyttäisi, ettei nokkien ura ole "oikein missään" lookisessa asennossa?
      Kun hihnan vaihdoin, niin lukitsin nokat siihen asentoon missä ne olivat olleet ennenkin. Silmämääräisesti näytti että ajoitus olisi kutakuinkin kohdillaan. En tosin kellottanut niitä, koska ei ole tiedossa mikä on tarkka paikka.
      Tuo rattaan siirtyminen tuntuisi vähän kaukaa haetulta? Mikä sitä siirtäisi n. 500km ajon jälkeen, ja pitäisi jälleen taas kiinni n.7000km? Jonka ajan vika ollut päällä.

      Comment


      • #4
        Just siksi sanoin, että en tiedä mistään mitään.

        Mulla on vähän samantyyppinen ongelma, auto täristää tasakaasulla. Kiihdyttäessä tai jarruttaessa ei. Olen koettanut noita imuvuotoja katsoa, vaihdoin letkuakin koneeseen jo. Luulen, että ne on vetarit, mutta tätäkin asiaa on saanut kaivella jo pitkän tovin ja vaikea selvittää.

        Bensapumppu ei liene oireile noin?

        Comment


        • #5
          Filofosointia: Nykiminen johtuu aina joko sytkästä tai bensapuolesta. Jos elektronipuolella ei vikalogin jälkeen ole niin katse kääntyy bensaan. Olisiko pumppu luovuttamassa? Onnistuu pitämään paineet tuon 2-3 sek jonka jälkeen menee alle suuttimien avaamispaineen mutta ennenkuin auto hyytyy niin paineet on taas nousseet "normaalitilaan" ja tätä pumppausta jatkuu. Isossa nopeudessa voisi olla jo imuakin(?) tai pumppu saa lisää kierroksia (?) jonkin eletroniikan ohjaamana tai kulutus on "pintakaasutasoa" jolloin kakku riittää? Moottori menee samasta syystä "laihalle/nakuttaa" jota kone korjaa tyhjäkäynnillä. Siinähän on jonkin verran toleranssia kun auto sietää vaihtelevia oktaanejakin.

          Onko Bensansuodatin vaihdettu milloin viimeksi? (oliko tässä laittessa muutens sitä?)

          Ihan puhtaasti järkeilty arvaus.

          Comment


          • #6
            Bensasuodin on vaihdettu "tervetuliaishuollossa"(bosch). Tuo bensanpaineen riittämättömyys tuntuis vähän oudolta, kun kakku riittää täyskiihdytyksissä? Tuossahan on regulaattori joka laskee bensanpainetta alipaineen voimalla osakaasulla. Mutta tuonkaan deletointi ei vaikuta mitenkään.

            Voisikohan liiallinen bensanpaine tehdä tuota? Jos tuo regulaattori on rikki? Millainen paine tuossa kuuluisi olla osakuormalla / täyskiihdytyksessä?

            Comment


              #7
              Onhan Jakoremmin kiristin asennettu kuten pitää? Faijan A8:ssa se oli ensinnäkin liian lyhyt ja toiseksi asento ei ollut oikea.
              Ja muutenkin nokkahihna remontin jäljiltä kaikki kohdallaan?

              Comment


              • #8
                Hihna asennettu Autodatan ohjeiden mukaan. Siinä oli kiristimelle joku asennus/tarkistuspituus, en nyt muista tarkkaan, miten se tässä oli, mut ohjeen mukaan kuitenkin. Alaratas tuli oikein pirun piukkaan ja vähän lisää;)

                Comment


                • #9
                  Yksi tyyppivika on 4,2:ssa vuoteen 2004 asti on imusarjan pulttien löystyminen.

                  Comment


                  • #10
                    Imusarjan pultit oli ja on piukassa.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä tuo siltikin johtuu laatikosta. Tarkemmin sanottuna turbiinilukosta.
                      Koska lukko kytkeytyy irti jarrutettaessa (saa ohjauksen jarruvalokatkaisimelta), tuon pystyi testaamaan painamalla vasurilla kevyesti jarrupoljinta, heijaaminen loppuu välittömästi kun jarruvalo syttyy.

                      Ihanan kallista :(

                      Comment


                      • #12
                        Voi elämän kevät! Ei tiedä itkeäkkö, vai nauraa. Tai kirjoittaisiko tämän iloisiin asioihin, vai nyt ottaa päähän, vaiko tuohon missä pähkäillään voiko quattroon laittaa eripari renkaita? Mutta jatketaan tähän, kun kuitenkin liittyy myös tähän topikkiin.

                        Kun ostin auton, oli siinä eriparirengastus. Toisella akselilla kohtuukuntoiset Good Yearit ja toisella loppuunajetut Pirellit. Laitoin ilmoituksen ostetaan palstalle, ja heti tärppäsikin. Jyväskylästä löytyi kohtuuhintaiset (ilmeisesti bemarissa alla olleet) Michelin pilotit. Ainut "vika" että olivat 40 sarjalaiset, (vanhat 45) ja kaksi hieman enempi kuluneet.

                        No "säästösyistä" päätin laittaa paremmat misukat eteen ja Good Yearit taakse, mutta autosta tuli uraherkkä ja äänekäs, joten vaihdoin renkaat edestä taakse. No ei se vieläkään ihan sellainen ollut joksi kasin olin mieltänyt, mutta sen kanssa tuli toimeen, ja kun autossa oli muitakin murheita, painoin tuon hitaalla nopeudella "haeskelun" villaisella. Ajattelin, että kun saan auton muuten kuntoon, hankin kunnolliset renkaat, ehkä vähän pienemmät, jotka kulkisivat äänettömämmin ja suorempaa.

                        Koska lukkoturbiini "nykii", vaihteenvaihto nykäsee ja vaihtaa toisinaan hitaasti ja laatikosta kuuluu hieman ulinaa sekä aikamoisia rääkäsyjä täyskaasukiihdytyksissä, varasin laatikon kunnostuksen. Tarkoitus oli viedä auto korjaamolle, kunhan saan sen ensin katsastettua. (Jokatapauksessa oli tarkoitus laittaa auto seisontaan, joten korjaamolla olisi aikaa laittaa laatikko kuntoon talven aikana)

                        Autoa tutkiessani katsastusta varten, totesin eturenkaiden (Good Year) olevan siinä kunnossa ettei katsastukseen kehtaa mennä. No olihan mulla keväällä hankitut misukat, jotka kaveri lupasi laittaa vanteelle ja alle.

                        Kaverin luota lähtiessäni huomasin jotain aivan ällistyttävää ja outoa! Veto ei heijaa lainkaan! Laatikko on täysin hiljainen ja vaihtaa upeasti! Auto kulkee täysin suoraan, niin hiljaisessa vauhdissa kuin urissakin!

                        En oikein ymmärrä mitä tapahtui? Olen ajanut koko kesän (n. 10000km) heijaavalla ja hakevalla autolla. Miten voi 05 profiilisuhteen muutos vaikuttaa noinpaljon auton käytökseen? Olen ollut ymmärtäväni, että vähäiset heitot (arviolta n. 1 cm halkaisijasta) ei pitäisi vaikuttaa mitenkään auton käytökseen?

                        Olen nyt testannut "koko illan" autoa, motarilla 5 x täyskaasukiihdytys, tasakaasuajoa sekä vakkarilla että ilman, kevyttä kiihdytystä, urissa ajoa (paikoissa jossa se veteli), kaikkea jossa ollut ongelmia. EI MITÄÄN, KAIKKI TOIMII KUTEN PITÄISIKIN.

                        Uskaltaisikohan peruuttaa tuon laatikkoremontin? Nyt ainakin vaikuttaa että ongelmat olisivat kuitenkin johtuneet tuosta jatkuvasta keskitasauspyörästön (ja torsenin) nopeuserosta, syynä eriparirenkaat. Ehkä tuo aiheuttaa jotain virhediagnooseja lukkoturbiinin ohjaukselle? Nuo ulinat ja urinat ovat kaikenaikaa kuulostaneet, että tulisivat ennemmin turbiinista, kuin laatikosta. ts. enempi sidoksissa moottorin kierroksiin kuin auton nopeuteen. Laatikon vaihto-ongelmat ovat olleet myös toisaikaisia, välillä rykäisee vaihtaessa, välillä vaihtaa hienosti ja välillä kickdownilla vaihtaa 4500rbm ja välillä 6000rbm. Nyt ainakin tämänillan testeissä on toiminut täysin moitteetta. (kop kop)

                        Comment


                        • #13
                          no, eikös sitä pitäisi olla tyytyväinen vaan että vehkeet rokkaa ja perua huoltoajat, turhaa sitä on huoltaa ehjää laatikkoa. tämä siis sillä jos tuo nyt toimii vielä enemmänkin kuin yhden päivän ok.

                          älä korjaa ehjää, menee pian paskaksi ;)

                          Comment


                            #14
                            Kyllä ne renkaat pitäisi olla samaa kokoa, nyrkkisääntönä on pidetty että kulutuspinnan verran saa olla eroa halkaisijassa. Tässä on yksi hyvä todiste siitä.

                            Hyvä että nyt toimii.

                            Comment

                            Working...
                            X