Eli autona a4 1.8tq b6.. Moottori käy huonosti tyhjäkäynillä "römpöttää" ja välillä nykii kiihdytyksessä.... vikakoodia näyttää p1297 ahtimen-kaasuläpän liitäntä,paineen lasku,staattinen. Huollossa vaihtoivat puolat, kun näytti olevan vika sytytyksessä.. Mutta se ei auttanut vaan vika jatkuu samanlaisena.. sanoivat,että mitään vuotoa ei ollut...?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 1.8tq B6 käyntihäiriö
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Vieras
Itse vikakuvauksen pohjalta vika voi valitettavasti olla melkein missä vain.
Mistä pääteltiin että vika on sytytyksessä ts. kävikö kolmella tai kenties kahdella? Ei niitä olisi kaikki tarvinnut vianetsintää ajatellen vaihtaa, varsinkaan jos vika ei niissä ole.
Tuo vikakoodi viittaisi ahtovuotoon, mutta noiden geneeristen testilaitteiden suomenkieliset koodit ovat aina vähän mitä sattuu. Tehtiinkö huollossa painetesti? Mitenkään muuten ei vuotoa yleensä ottaen voi löytää.
-
Joo
Siis oli näyttänyt vikakoodia kahdesta puolasta... mitkä oli vaihdettu, mutta ei vaikuttanut,, vaan käy huonosti edelleen.... ja näyttää vikakoodia niistä samoista puolista edelleen ton p1297 lisäksi.. Joo oli kuulema tehty paine testi ja väittivät että nokassa on joku juttu(en nyt enään muista mikä) mikä voi olla löystynyt ja olla nyt väärässä asennossa, minkä takia sytytys ei toimi kunnolla.....??
Comment
-
Vieras
Vaihda huohotinventtiili joka löytyy imusarjan alta, imusarjasta lähtevästä letkusta, letku johtaa huohottimen letkuun. Letkun sisältä löytyy pieni venttiili, siitä on lautanen irti. Venttiilin väri on musta-vihreä. Uusi samalla myös venakopan päässä oleva sienenmallinen venttiili, ne tuppaa karstaantumaan. Vika on kuitenkin ensi mainitussa jos muut letkut ovat ehjät.
Tuosta kuvasta numero 6
http://www.vagcat.com/p/B273/103680.png
Comment
-
Vieras
Ketjun aloittaja voisi laittaa vuosimallin ja moottorin tyypin näkyviin.
Jere: Hyvinkin voi olla tukosta enemmän ajetun koneen huohotinsysteemeissä, mutta en ymmärrä miten se sotkisi tyhjäkäynnin, aiheuttaisi nykimistä ahdoilla ja vielä misfireäkin.
Tuon venttiilin numero 6 (eli PCV-venttiili) tehtävä on alipaineilla päästää huohotus (kampikammio+venakoppa)- tai ainakin osa siitä, imusarjalle. Ylipaineilla taas venttiili on kiinni, joten huohotus tapahtuu sen "sienen muotoisen venttiilin" eli pancake-valven kautta MAF-turbo haitariputkeen. Jos tuosta venttiilistä on lautanen irti, eli päästää koko ajan läpi, mikään ei muutu tyhjäkäynnillä. Näin ollen tyhjäkäynnin pitäisi toimia moitteetta. Ahdoilla periaatteessa osa paineista voisi karata huohotukseen eli käytännössä turbolle, mutta muistaakseni "suction jet pump" estää sen. Jos taas tuo PCV-venttiili olisi tukossa, tapahtuisi kaikissa tilanteissa huohotus MAF:n jälkeen. En usko että huohotus riittäisi aiheuttamaan laihalla käymistä, mutta voin toki olla väärässä.
Pancake-valve ("sienen muotoinen") voi olla venakopan päässä (BFB, BEX) tai suoraan MAF-turbo haitariputkessa (AVJ).
edit: Edellisessä, 260tkm ajetussa koneessa ei oltu tuohon systeemiin ikinä koskettu joten karstaa oli paljon, PCV-venttiili aika jumissa ja suction jet pump tukossa. Ei aiheuttanut minkäänlaisia käyntihäiriöitä.
Comment
-
Vieras
Tuomo: diagnoosi perustuu nähtyihin autoihin joissa tuo vikakoodi ja joskus, ei siis aina, on ollut myös tuota misfireä ja huonoa käyntiä.
Lähes kaikissa ( sanotaan n.90% autoista) joita olen tutkinut, on vika ollut tuossa PCV-venttiilissä. Otanta viimeiseltä 5v ajalta, autoja xxx kappaletta.
Tämä siis jos ulkoiset letkut ovat ehjiä. Yksi harvinaisempi syy vikakoodiin voi olla kaasuläppä, näitä on ollut ehkä yksi kappale.
Olettaen että imuvuodot on oikeasti tutkittu kunnolla.
Vikakoodin suomennos näyttää samalle, kuin viimeisimmällä päivityksellä oleva VAS testerin ulosanti.
Comment
-
Vieras
Jere: Uskon kyllä että syy voi tuossa olla, mutta olisin kiinnostunut tietämään miten PCV-venttiilin jumittaminen auki tai kiinni aiheuttaa huonoa tyhjäkäyntiä ja misfireä. Itse en (kuten yllä kirjoitan) tuota syy-yhteyttä varsinkaan misfireen näe - muuten kuin mahdollisesti laihan seoksen kautta. No, Audit voivat olla mystisiä.
Comment
-
Vieras
Tuomo: No se olisikin kiva tietää. 2.0TFSI koneissa PCV venttiilin jumittuminen aiheuttaa samaa vikaa, tosin paljon useammin. Vikakoodina on laihaseos tai rikasseos ja joskus palamishäiriö, ei siis sytytyshäiriö, Motikka osaa erotella ne toisistaan. En ole asiaan koskaan kerennyt perehtyä mutta kummallisesti näin tekee. Johtuisiko sitten hoikalle menosta tai siitä että huohotuskaasuja pääsee liikaa kiertoon joka sekoittaa systeemin?
Comment
-
Auto on 2004 vuosimallia.. juu kyllä siellä kaikki johdot oli kiinni, venttiilikoppakin oli irti eik mitään löytynyt... ykkös sylinteri kyllä käy vaan 1/3osalla eli aika huonosti...? Kai siitä pitää sitte ottaa kansi auki ja kattoa mitä sielä vois olla menny..??
Comment
-
Comment