Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Öljysihti / öljypumppu (puhdistus)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 Öljysihti / öljypumppu (puhdistus)

    Terve,

    Eli täälläkin öljysihti todennäköisesti tukossa ja huomenna pitäisi tehdä puhdistus operaatio. Muutama kysymys olisi tähän operaatioon liittyen:

    Missä öljysihti /-pumppu sijaitsee, ilmeisesti öljypohja irti ja jossain siinä pitäisi olla? Onko sihti kiinni pumpussa vai jossain putkessa? Tarviiko tässä operaatiossa tietää mitään erikoista vai ottaa sihti vain irti putsata ja laittaa uudet öljyt sisään ja that's it?

    Kaikkia käytännön vinkkejä saa antaa jos tämän homman on tehnyt, ne tulisivat nyt tarpeeseen :) Tämä puhdistusketju todennäköisesti auttaa vielä monia muitakin tulevaisuudessa :)

    Kiitän jo etukäteen vastauksista.

    Auto siis A4 B5 1.8t -98 manuaali

    #2
    Muutamat tuollaiset tehneenä voin sanoa ensikertalaiselle "varaa koko päivä hommaan".

    Ulkomuistista seuraavanlainen listaus:

    1. Perus valmistelut, auto/keula ylös, pohjapanssarin irroitus tms. Todella hienoa on se jos pääset nosturilla tekemään homman.

    2. Öljyt ulos, samalla irrottelee mahdolliset öljyanturin piuhan, sekä moottorin kannakkeiden alemmat mutterit.

    3. Konepellin alle ja siellä moottori kannatukseen, jos mahdollista niin moottorin keulaa ylös niin paljon kuin saa, [COLOR="Red"]nostoa ennen[/COLOR] "keulumis tuen" irroitus alakautta.

    4. Apurungon etummaisten pulttien löysäys (18mm kanta), sekä niiden vieressä olevat 2 kappaletta 18mm kannalla olevaa pulttien löysäys. Saatat myöhemmin joutua löysäämään takimmaiset apurungon pultit.

    5. Nyt pitäisi olla vaihe jolloinka sulla roikkuu apurungo sekä moottori roikkuu jonkin varassa (mitä ikinä sitten oletkaan keksinyt siihen) Ota kuljettajan puoleinen moottorin tuki kumi kokonaan pois, ymmärrät syyn sitten kun otat öljy pohjaa pois paikoiltaan. Ja sitten alkaa öljypohjan irroitus, monta 10mm kannalla olevaa pulttia irti, kaksi niistä sijaitsee kytkin kopan sisällä, ne aukeavat pitkällä 6mm kuusikolo avaimella. Vauhti pyörässä on olemassa yhdessä kohtaa kolo jotta ne pultit onnistuu avaamaan/pääset pultteihin käsiksi, joten joudut pyörittämään moottoria kuningas pultista räikällä.

    6. Nyt on öljypohja irti ja roikkuu moottorin ja apurungon välissä, yritä pujotella öp pois välistä, tässä kohtaan huomaat että sitä perä päätä tarvii kääntää ja paras suunta on se kuljettan puoli jos olet ottanut sen moottorin tuen pois.

    7. Öljypohja on poissa ja näet nyt sihdin, siitä ei voi erehtyä, siinä putken laipassa on kaksi pulttia (10mm) avattuasi ne niin sihti "tipahtaa" kouraan. Jos siinä on o-rengas niin pidä huolta että menee takaisin paikoilleen.

    8. Putsaat sen sihdin ja jos näkyy karstaa alakerrassa niin putsaa samalla sieltäkin.

    9. Tässä vaiheessa huomaat että aikaa onkin mennyt melko paljon ja aloitat kasaamisen.

    10. Teet homman päin vastoin kuin purkaamisen.

    11. Uudet öljyt sisään sekä uusi suodatin ja forte (tai vastaava tuote) käsittely moottorille.

    12. "forte öljyt" ulos ja uudet öljyt sekä suodatin.

    13. Dodih, homma on kutakuinkin valmis, eikös vain että täältä netistä luettuna homma oli paaaljon helpomman oloinen kuin todellisuudessa ;)


    Sellaisia pieniä huomioita että öljypohjan "takana" on sellainen iso muovi härpätin, siis jos ei ole aikaisemmin avattu ja asentaja heittänyt menemään, niin sitä kannattaa varoa. Ahdistaa melko paljon irroitusta ja on melko herkkä hajoamaan. Ko. palikan tarkoitusta en tiedä tarkalleen mutta eipä tuo enään ole omassa autossa, itse heitin sen mäkeen eikä reilu 20tkm aika ole oireillut mitenkään.

    Joudut mahdollisesti hakemaan lisä tilaa öljypohjalle sillä että löysäät ne takimmaiset apurungon pultit, sen saat selville siinä kohtaan kun sulla on se öljypohjan repiminen käynnissä.

    Vanhemmassa koneessa, esim AEB, onnistuu nostamaan moottoria huomattavasti ylemmäksi kuin uudemmissa, jonka ansiosta sen apurungon kanssa ei tarvi niin paljoa kikkailla.

    Tuossa nyt sen mitä tähän hätään muistan, jos joku huomaa nyt tuossa jonkun hasardi puutoksen tms niin infoa perään niin voisin lisäillä sen listaan.
    Viimeksi muokannut Metsässä; 27.7.2010, 20:49.

    Comment


    • #3
      Se muovihäkkyrä alakerrassa on ns. "loiskelevy"

      Tuo homma on tosi paskamainen tehdä, ja jos ei nosturille päiväksi pääse niin jättäisin homman ammattilaiselle.

      Comment


      • #4
        Tiivisteestä et tuossa kerro mitään - kait siellä jotain on? -tuubistako jos on?

        Comment


          #5
          Tuo öp:n tiiviste on "jännä homma", omaan löyty heti heti varaosa tiskiltä tiiviste, mutta toisissa on ilmeisesti jo tehtaan jäljiltä tiiviste massaa välissä. Eli jos löytyy tiiviste osa tiskiltä niin sitten sellainen mutta käy se tiiviste massakin, sotkuista se massa valitettavasti on.

          [e] Tulipahan tuota etkaa tutkittua ja se tiiviste asia on tosiaan noinkin oudosti, että osassa on tiiviste ja toisiin on rötvätty massaa.

          Se muovihäkkyrä alakerrassa on ns. "loiskelevy"
          Voisin väittää että nimenomaan noilla heittomerkeillä, puutoksesta ei ole ollut haittaa enkä muutamissa poikittais koneissa ole siihen törmännyt.
          Viimeksi muokannut Metsässä; 28.7.2010, 20:44.

          Comment


          • #6
            Jos kikkailette noilla tiivistemassoilla niin:

            - Pitää olla todella tarkkana ettei tuota mönjää laita liikaa niin että sitä pursuaa öljytilaan pintoja liitettäessä. Ei ole kivaa jos öljy on täynnä tiivistemassan palasia

            - Valitkaa oikea aine oikeaan paikkaan. Loctiten valikoimista löytyy.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia paljon vastauksista Metsässä olevan perusteellisilla ohjeilla luulisi homman käyvän suht helposti :) Laittelen viikonlopun jälkeen infoa, että kuinka kivuttomasti homma kävi :)

              Comment


                #8
                Laittelen viikonlopun jälkeen infoa, että kuinka kivuttomasti homma kävi :)
                Koputa nyt hyvä mies puuta, ei se ainakaan kivuttamasti mene kun tuollaisia lauot :)

                Comment


                • #9
                  Totta puhut, ei varmastikkaan suju kivuttomasti, kun liian positiivisin mielin olen :) Onneksi sentäs pari päivää varattu aikaa, että saa tulla vähän ongelmiakin :)

                  Comment


                  • #10
                    Hyi helkkari. Ite ottaisin koneen pois :) helpompi/nopeampi.

                    Comment


                    • #11
                      Kivuttomasti?

                      *hihittelee*

                      Comment


                      • #12
                        Ei taida olla kuin muutaman tunnin homma kun osaa... ainakaan täällä yhdellä tutulla pajalla kauaa oo kestänyt, kun ovat harjoitelleet tuon minunkin auton kanssa kolmeen kertaan (- vai mitä O-P?:)

                        Comment


                        • #13
                          Nyt tuli jo vähän katseltua nosturilla ja "pestyä kone" ja uitettua öljyt pois ja sunnuntaina sitten pitäisi kai alotella homma. Kohtuu työläältä näytti :D Onko mitään ideoita tuohon moottorin tukemiseen / ripustamiseen, mitä patentteja olette käyttäneet?

                          Comment


                          • #14
                            Moottoritilan poikki tehdään parru jonka päälle laitetan hallitunkki lankun suuntaisesti. Hallitunkista naru kohtaa josta halutaan konetta tukea / nostaa. Ota tästä kuvasta nyt sitten selvää, mutta Saabin kanssa tollasen tein

                            Comment


                            • #15
                              Terve taas. Öljysihti nyt putsattu, kaveri teki tuon homman ja aikaa meni 3,5 tuntia. Tukeminen tapahtui hyvin alakautta metallitangolla :)

                              Mutta asiaan, sihti putsattu ja vieläkin rupee n.20min ajon päästä vilkuttaan öljynpainevaloa ja piippaamaan satunnaisesti eli olisiko se nyt kuitenkin se öljynpaineanturi viallinen? Missä se sijaitsee?
                              Viimeksi muokannut alwhifi; 2.8.2010, 20:15.

                              Comment


                                #16
                                Tais olla siinä öljynsuodattimen jalassa eli öljynjäähdyttimessä

                                Comment


                                • #17
                                  Tai... no teillä ei mene kuin 3 tuntia öljypumpun vaihtoon kun jo harjoittelitte suurimman osan hommasta :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Anturihan se oli näimmä valmis, vilkutukset loppu eli loppu hyvin kaikki hyvin :) Kiitoksia avuista!

                                    Comment


                                      #19
                                      ELSAssa sanotaan öljypohjan tiivisteestä näin:

                                      It is essential to use a moulded gasket again if sump was previously fitted with such a gasket.

                                      Eli jos siellä on tiiviste, niin sitten sellaista pitää käyttää jatkossakin. Jos taas pelkkä tiivisteliima, niin sitten sitä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olen ostamassa alkuviikosta A4 B6 1.8T BEX ilmeisesti koneella, kun on 190hv. Auto on Ruotsissa. Mittarissa on 108tkm ja autolla on ajettu longlife huoltovälillä, joten öljysihtiasiat pyörivät mielessäni kaikkine kauhuscenarioineen...

                                        Tarkoitus olisi siirtyä normaaliin(tai tarpeettoman tiuhaankin) huoltoväliin. Miten homma kannattaa tehdä. Onko seuraavassa järkeä:

                                        Öljyt+suod. pois
                                        Öljypohja+sihti puhtaaksi
                                        Öljyt+suod. paikalleen
                                        FORTET
                                        Öljyt+suodatin pois ja uuden tilalle.

                                        Vai pitäisikö fortet ajaa ennen öljypohjan ja sihdin puhdistamista?

                                        Toinen vaihtoehto on vaihtaa öljyt normaalisti pois longlifelitkuista ja ajella tyytyväisenä kunnes öljynpainevalo syttyy.

                                        Comment


                                          #21
                                          Fortet ehdottomasti ennen sihdin vaihtoa/puhdistusta, muutenhan se voi taas olla tukossa jos kuonaa irtoaa möykkyina tms.

                                          Comment


                                            #22
                                            Uusi sihti (06B115251) maksaa Audilla sen ~20€ että henk.koht. investoisin (investoin) sellaiseen kuin lähtisin puhdistamaan vanhaa. Ite tosin ajaisin kunnes jotain öljysihdin vaihtamiseen liittyviä oireita ilmenee.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ajattelinkin vaihtaa sihdin tosiaan uuteen. Tosiaan toi forte ennen sihdin vaihtoa tuntuu järkevämmältä, mutta tuossa em. ohjeessa forte oli sihdin vaihdon jälkeen.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tosiaan toi forte ennen sihdin vaihtoa tuntuu järkevämmältä, mutta tuossa em. ohjeessa forte oli sihdin vaihdon jälkeen.
                                                Perustuu siihen, että jos/kun kone on täynnä karstaa, ne poistetaan mekaanisesti. Forte kun ei paljoa liota 2-3mm karsta kerrosta, joten järkevämpi tyyli on poistaa itse ne suurimmat kuonat pois, jonka jälkeen forte hoitaa öljykanavat yms sekä jäljelle jääneet vähäiset karstat.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei noissa kaikissa ole karstaongelmaa, vaihdoin omaan AEB-koneeseen öljypumpun ja katsoin tietty samalla minkä verran alakerrassa oli karstaa. Ei sitten niin mitään! Aivan käsittämättömän puhdas kone, ainoastaan öljypohjan yhdessä nurkassa oli vähän postimerkkiä isompi kohta jossa oli alle millin kerros karstaa.

                                                  Venttiikoppakin on karstaton. Olisipa kiva tietää että mitä öljyä tuossa koneessa on käytetty!

                                                  Piti ottaa kuvat todisteeksi kun ei sitä kukaan kuitenkaan usko ;)

                                                  Niin, ja koneella ajettu 360 tkm.
                                                  Attached Files
                                                  Viimeksi muokannut okkim; 15.5.2012, 07:48. Perustelu: Lisäsin ajokilsat.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä olis mukava tietää mitä öljyä herra Okkim on käyttänyt kulkupelissään.
                                                    Kyllä niin puhtaalta alakerta näyttää että oksat pois.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Niinhän minäkin sanoin ;)

                                                      Itse olen käyttänyt Mobilia, mutta tuskinpa kaksi vaihtokertaa ja ~5 tkm ovat tuota miksikään muuttaneet.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Onkos joku helsingin seudul käyttäny sihdin vaihtoa tai puhdistusta? ilmeisesti uusi ei kauheita maksa...

                                                        Mielenrauhan varmistamiseksi haluaisin tehdä kyseisen operaation nelkkuun n. 100tkm ajettu

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Musta liete

                                                          Musta liete syntyy, kun palolämpötila on > 1 400 °C. Silloin syntyy enemmän typen oksideja (NOx), jotka aiheuttavat moottoriöljyn hapettumista ja näin edesauttavat öljyn paksuuntumista. Typen oksidit ja vesi muodostavat seoksen, josta kehittyy typpihappoa. Tämä aiheuttaa moottoriöljyn paksuuntumisen ja lopputuotteena syntyy mustaa lietettä. Musta liete on siis paksuuntuneen moottoriöljyn äärimmäinen muoto. Musta liete voi tukkia voiteluainekanavia tai koko imusiivilän, mistä aiheutuu moottorivaurio. Musta liete pitää puhdistaa ensin käsin ja sitten huuhtelemalla moottori erityisillä puhdistusaineilla.


                                                          Mustan lietteen syntyyn voivat johtaa liian pitkiksi venyneet öljyn vaihtovälit tai liian alhainen öljyn määrä. Moottoria ja öljyä rasittava ajotapa, eli hyvin pitkät joutokäynnin tai [COLOR="Red"]täyden kuormituksen jaksot[/COLOR], voivat myös paksuunnuttaa moottoriöljyä ja saada aikaan mustaa lietettä. Muita vaikuttavia tekijöitä ovat väärä polttoaine- tai öljylaatu, männänrenkaiden huono kunto, veden kondensoituminen moottoriöljyyn sekä vaikeat ilmasto-olosuhteet.

                                                          Lähde: Wikipedia


                                                          Juttujen peruteella näyttääpi olevan turbolla varustettujen moottorien murheita.
                                                          Kuumentaako turbo öljyjen lämpötilan liian korkeaksi jolloin syntyy tuota mönjää joka tukkii sihdin ?

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Ei turbo sinänsä, ehkäpä turbon aiheuttama vastapaine.

                                                            Bensan palamislämpöhän on ties mitä, mutta eipä se alsamiittimäntäkään siihen sula ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X