Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Öljysihti / öljypumppu (puhdistus)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Mites tuon öljysihdin vaihto/tarkastus A4 B7 -06 2.0TFSi quatroon, onko kukaan joutunut vaihtamaan. Lähteekö öljypohja suoraan pois ilman enempiä kannakkeiden irrotteluja? Laakkosella muistelivat ,että lähtee.
    Viimeksi muokannut okkim; 24.7.2012, 23:48. Perustelu: Se on quattro, ei guattro

    Comment


    • #62
      Joko apurunkoa joutuu tiputtamaan tai konetta nostamaan muuten ei onnistu pitkittäiskoneisissa öljypohjan irrotus.

      Nosturiahan näihin hommiin ei tarvita, mutta kyllä se kummasti helpottaa

      Comment


      • #63
        Ei lähde.. Joutuu apurunkoo löysäämään ja kuskipuoleisen moottorintukikumin irrottaan et saa öljypohjan pois.. Kohdassa 2 on kerrottu tarkemmin kuinka homma tapahtuu..

        Comment


        • #64
          Ok, täytyy sopivassa välissä tarkastaa sihdin kunto, ei tuo oireile mitenkään ja auto ollut koko ajan matka ajossa. Kai se pätkä ajo kerää sitä vettä ja karstaa ja tukkii paikat!

          Comment


          • #65
            Ennakoiva öljysihdin puhdistus A4:een, eli mitään oireita ei vielä ole ollut. Ajattelin tuon teettää ennen kuin samaan syssyyn ajetaan autoon uusi ohjelma. Samalla vaihdetaan myös venakopan tiiviste, joka olikin kovettunut melko korpuksi ja tihkui öljyä.

            Auto -04 B6 A4 1.8Tq BFB-moottorilla, ajettu nyt 149 tkm ja huollettu aina merkkihuollossa longlife-ohjelman mukaan ensimmäisen omistajan toimesta, jolta auton ostin alkukesästä. Autolla on täysi huoltokirja ja sain mukaan myös merkkihuollon erittelyt ja kuitit tehdyistä töistä kilometreineen, eli niistä ei ole epäilystä (varmistettu myös merkkarilta puhelimitse). Niin kuin profiilikin tällä erää sanoo, Epsanjassa ollaan ja täällä lämpöisissä olosuhteissa on auton kilometritkin ajettu. Oston jälkeen vaihdoin öljynvaihtoväliksi heti 15 tkm ja yhdet uudet öljyt tuossa on ehtinyt pyöriä sisällä.

            Itse sihdistä ei tullut otettua kuvaa, mutta kyllä siellä törkyä oli, vaikka ihan niin tukkoon asti ei ollutkaan ehtinyt kuin tuossa ylempänä olevissa kuvissa. Alla on linkkejä kuviin öljypohjan ja venttiilikopan kunnosta ennen puhdistusta, melko karstaista on:

            Kuva 1

            Kuva 2

            Kuva 3

            Kuva 4

            Kuva 5

            15 tkm tai pienemmillä vaihtoväleillä siis tulee öljyt omiin autoihin vaihtumaan jatkossakin.

            Comment


            • #66
              Minulla 2003 A4 1.8T:ssä (165 tkm) alkoi öljynpainevalo piippailemaan 100km moottoritieajon jälkeen, pakkasta 15 astetta. Sammutin auton, käynnistin uudelleen ja se sammui. Kaupunkiajossa ei temppuile. Eli vilkutus oli lämpimällä koneella / öljyllä vähän pidemmän maantieajon jälkeen.

              Audin mukaan pumppuja tarvitsee vaihtaa aniharvoin ja peruslääke paineongelmiin on sihdin vaihto/puhdistus.
              Miltä kuulostaa diagnoosi?
              Viimeksi muokannut painemies; 8.3.2013, 10:37.

              Comment


                #67
                Enemmän tai vähemmän parasta MuTu faktaa, uskoisin että paine ongelmat alkaa siinä kohtaan kun moottori lämpeää hyvin jolloinka karsta lähtee liikkeelle tukkien sihdin. Ja on se mahdollista että kun sammuttaa auton niin tuo karsta valuu pois sihditä ja valuu sinne öljy pohjaan.
                Näin ollen saattaa olla että merkkivalo ei pala enään, mutta se on erittäin varma että tuossa kohtaan siellä on sihti sen verran tukossa että öljyä ei liiku kunnolla läpi.

                Comment


                • #68
                  Se karsta ei valu siitä sihdistä yhtikäs mihkään, koska on niin kovaa että saa liottaa petroolissa päivän ja puukolla rapsuttaa pois. Valo vilkahtaa, kun öljynpaine vaan yksinkertasesti tippuu alle sallittujen rajojen. Ja ei todellakaan ole tehny hyvää moottorille 15km matkalla, kun saattaa pyöräyttää laakeriliuskan jo ekalla väläytyksellä. Sihdistä ei vaan mene tavaraa läpi tarpeeks / kuumana öljy on liian lurua pitääkseen järjestelmän paineen riittävänä.

                  Comment


                    #69
                    Kyseessä on melkoisella varmuudella sihti tukossa ongelma. 15 asteen pakkasella ajoviima jäähdyttää öljypohjaa niin paljon että töhnä jäätyy ja paineet häviää. Mutta se selviää kun öljypohjaa avataan.

                    Comment


                    • #70
                      "Sihdistä ei vaan mene tavaraa läpi tarpeeks / kuumana öljy on liian lurua pitääkseen järjestelmän paineen riittävänä"

                      ok, eli ilmeisesti siis joko sihti tukossa
                      Viimeksi muokannut painemies; 8.3.2013, 10:38.

                      Comment


                      • #71
                        Anturit reagoi tietyillä kierroksilla. Olis syttyny jo motarilla, jos oisit painanu kytkimen pohjaan ja taas veto päälle...
                        Kylmillä öljyillä öljynpaine tyhjäkäynnillä 4-5bar ja kuumana 1.5-2.0bar, jos moottori on kunnossa. Kaverin autossa, kun nuo samanmoiset oireet alko, niin tyhjäkäynnillä öljynpainetta ei ollu kuumilla öljyillä kuin 0.2-0.3bar ja max paine just ja just 2bar.
                        Sinuna ottaisin sihdin vaihdon yhteydessä 2,3,4 runkopukit auki ja kaikki kiertokanget. Varaudu hankkimaan kiertokangen pultit ennen huoltoa, koska ne on aika kiven alla tällä hetkellä Suomen varaosaliikkeissä.

                        Comment


                        • #72
                          Moi!Minulla teki saman jutun tänään että öljyn merkkivalo/kannu ilmestyi mittaristoon ja sen jälkeen tuli texti (english) että sammuta moottori ja tarkista öljyn taso.Moottorilla ajettu kun ostin auton täydellisen rempan jälkeen noin 10tkm jolloin on uusittu kaikki osat,Suurteho öljypumppu ym kuluvat sisuskalut.
                          Mikä anturi ilmoittaa öljyn tasosta??Öljynpaineanturi? vai onko tasolle oma anturi Moottori AVJ 1.8T 2001 audi quottro a4 avant kyseessä

                          Comment


                            #73
                            Öljyntaso/lämpötila-anturi löytyy öljypohjasta kolmella pultilla kiinnitettynä. Oliko varmasti keltainen öljykannu, eikä punainen?

                            Comment


                            • #74
                              Punainen oli kannun kuva ja texti myös,Viittaako öljypumppuun?

                              Comment


                              • #75
                                Kävin vielä kerran kokeilemassa tyhjäkäynillä mitä tosiaan tapahtuu. Kun moottori käy lämpimäksi ja polkaisee nopeasti kaasua niin punainen kannu tulee esiin ja kehoitus on että sammuttaa moottorin ja tarkistaa öljyntason.

                                Comment


                                  #76
                                  Punainen on öljynpaineen varoitus! Älä nyt sitte aja autolla yhtään, ellet halua koneremonttia suorittaa uudelleen. Mahdollisesti surullisenkuuluisa öljysihti tukossa.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Okei.Täytyy alkaa jumppaa sihdin vaihdon kanssa ja tutkimaan homma.Todella nopeasti meni sihti tukoon kun koko kone on kasattu täysin uusista osista ja öljynvaihto väli ollut todella tiheä.Kaikki on mahdollista.Kiitos paljon nopeasta vastauksista.

                                    Comment


                                      #78
                                      Kaikki on mahdollista, kuten myös viallinen öp-anturi tai väljä öljypumppu. Jäässä oleva sihti tai vettä öljyn seassa. Kannattaa mitata öljynpaineet ensimmäisenä ja sen jälkeen vilkasta sinne öljypohjaan.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Anturi oli rikki ja nyt toimii taas.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Halvalla pääsit...

                                          Comment


                                          • #81
                                            Mulla oli aikoinaan satunnaista öljynpainevaroitusta AEB:ssa aina jos öljyillä oli ajettu yli 5tkm. Ei auttanut Forte, ei sihdin puhdistus. Lopuksi kun vaihdoin Motonetin (Febi Bilstein) pumpun niin huomasin että tais mennä yli pumpun ja ÖP -tiivisteen hinta noihin puhdistuslitkuihin, koska kertaakaan sen jälkeen ei valo enää vilkkunut.
                                            JOS tänne tulisi vielä kyseisellä moottorilla varustettu auto, niin ensimmäinen vaihtoehto olisi pumpun vaihto. Itsellä meni jotain 4-5h vaihdossa siitä kun ajoin auton montun päälle ja siitä pois.
                                            Ei tosin mikään mukavin/helpoin homma, mutta tehtävissä.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Enpä malta olla kommentoimatta. Omaan -97 A4:een (ADR vapari) vaihdoin venttiilikopan tiivisteen pari vuotta sitten, kun öljyä tulvi tulpanreikiin. Kaikki oli täysin puhdasta. Öljyt oli autoon vaihdettu 10 000 km valein mutta en tiedä mitä oli käytetty. Itse olin tuolloin vaihtanut pari kertaa Mobilin 5W-50:n.

                                              Ehkä tämän perusteella ainakin itse huoltavan kannattaa pysyä poissa pitkitetyistä vaihtoväleistä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Omaan adr koneeseen tuli myös vaihdettua venttilikopan tiiviste. Ajettu n. 220tkm ja huollot tehty säännöllisesti. Ei ainakaan voinut kovin likaiseksi sanoa.
                                                Onkohan muuten niin että tuokin ongelma on muutoinkin enemmäkin ahdettujen mallejen ominaisuus?

                                                Tuossa kuvaa koneesta, en tähän hätään löytänyt kopan kuvia:

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Kyllähän siihen on syynä longlife-vaihtovälit, varsinki jatkuva pätkäajo jollonka öljy ei pääse lämpeemään.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Minä vain avasin juuri ennen oljynvaihtoa niin oli liemi vähän tummempaa. Mutta kuten sinullakin Hra 48, ei siellä mitään öljyä mustempaa missään ollut.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Mitä vikaa longlifessa on?



                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Vastataanko tähän "ei mitään" :/

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Voi jeeus.. Ei varmaan tarvi miettiä millanen öljypohja on.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Karu on kyllä lopputulos...

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Onkohan Donan koneessa varmasti PCV venttiili toiminut oikein. Ei tuohon mikään cleanerikään enää auta. Tosin voihan se toimia vielä kauan tuollaisenakin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X