Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2.8 V6 quattro hyytyy kuumalla ilmalla matka-ajossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2.8 V6 quattro hyytyy kuumalla ilmalla matka-ajossa

    A6 2.8 V6 quattro hyytyy siis kuumalla ilmalla matka-ajossa, kun takana on vähintään 150-200 km yhtämittaista ajoa. Tämä siis vain ja ainoastaan kuumalla ilmalla ja mitä reilummin ajelee (100-120km/h) niin sitä varmemmin hyytyy ja tehnyt nyt tätä kolmella eri reissulla. Talvella/syksyllä/keväällä ei tällaista ongelmaa ole lainkaan.

    Hyytymisellä tarkoitan että auto ei reagoi enää kaasuun vaan kierrokset tippuu ja kun vetää levikkeelle ja antaa olla tyhjäkäynnillä niin jaksaa hetken käydä ja sammuu sitten. Konepellin kun aukaisee niin haisee hieman pahalta. Ei lähde päälle heti hyydyttyään eikä edes lupaile kovin hyvin, mutta startti pyörii ok. Viilennettyään jonkun aikaa lähtee kuitenkin käyntiin tuskaisen oloisesti ja hetken käytyään käy normaalisti. Matkantekoa voi siis jatkaa, mutta koneen viilentyminen voi kestää tunnista pariin tuntiin, jolloin odottavan aika on veemäisen pitkä ja ongelma toistuu, kun ajelee 20-100 km lisää riippuen ilman lämpötilasta.

    Tänään kävin Laakkosella luetuttamassa vikakoodit ja sieltä löytyi vaan sellaista, mikä johtui tien päällä tehdyistä toimenpiteistä, kuten ilmamassa-anturin piuhan irroituksesta (ei auttanut ja puhdistettu muutenkin aikaisemmin jo) ja akun irroittamisesta. Ei siis apuja sieltä puolelta. Levittelivät vaan käsiään, että koska vika on noin vaikea saada päälle niin eivät osaa kun arvailla. Täytyy mainita että yllätyin positiivisesti, kun eivät Laakkosella veloittaneet mitään, vaikka eipä tuossa kun 15 minsaa mennyt kaikkiaan.

    Epäilivät kuitenkin ettei vika olisi sytytyspuolella, koska vaikuttaa että kone tukehtuu syystä tai toisesta. Arvelivat että bensapumpun rele voisi olla rikki, mutta ei voi kuulemma mittaamalla todentaa eikä välttämättä silmämääräisestä nähdä onko näin. Onko kellään kokemuksia viallisesta bensapumpun releestä ja täsmääkö nuo oireet?

    40 tkm sitten on vaihdettu ilmansuodatin, suodatin, bensasuodatin ja bensapumppu. Eilen vaihdoin suodattimen, joka ei ollut edes erityisen likainen ja tulpat jotka olivat vajaa 60 tkm ajetut. Vanhat oli näköjään Denson 1.8 ja 2.0 -koneille tarkoitetut, kun valikoimista löytyy myös 2.4 ja 2.8 -koneille tarkoitetut, jotka olisivat siis sopivammat. Pistin tilalle Boschin vastaavat, jotka sopii 2.8-koneelle, joissa kärkiväli on 1.35, kun Denson molemmissa 1.0. En kyllä usko, että tämä vaikuttaa mitenkään tuohon hyytymiseen. Bensaa kuluu hieman vähemmän nyt, mutta se lienee ihan normaalia.

    Puolavika käväisi myös mielessä ja ko. pelissä on puolajaka, jossa kolme puolanosaa, johon kuhunkin tulee kaksi pyttyä kiinni. Silmämääräisesti ovat ok ja kaikki sormilla tunnusteltuna yhtä kuumia. Voisi luulla että viallisesta puolasta olisi vikakoodikin jäänyt.

    Voisiko lämpöanturi tai muu vastaava anturi aiheuttaa ko. ongelma? Alkaa omat ideat loppua kesken niin ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä mikä mahtaa olla vikana. Erityisen veemäistä on se, että vian saa aikaiseksi vain noin pitkällä ajolla, jolloin ei huvittaisi tien päällä todeta että eipähän ole vieläkään kunnossa...

    #2
    Koitapa seuraavalla hyydähdyksellä ottaa bensatankin korkki auki, auttaako?

    Comment


    • #3
      Sitäkin tuli kokeiltua ja muistaakseni sihahti ihan reilusti kun sormella tökkäs sen suojuksen auki. Voisiko olla ettei tankki saa korvausilmaa normaalisti? Tuo vika ei muuten ole koskaan tullut pidemmän reissun menomatkalla (tankki aina täysi) vaan tulomatkalla, jolloin polttoainetta on ollut jäljellä 1/4 tankkia tai vähemmän.

      Aikaisemmin unohtui mainita, että myös päästöt mitattu pariinkin kertaa ongelman ilmenemisaikana ja olleet ok.

      Comment


      • #4
        Tutkailin tuota bensatankin korkkia tarkemmin ja ainakaan alkuperäinen korkki se ei ole, koska auton avain ei käy siihen. Ei mahdu edes sisään lukkoon. Muuten näytti olevan kuitenkin ihan ok.

        Mikäs tuo korkin alla oleva pieni reikä on? Onko se vaan siksi, että jos saa jotenkin ängättyä liikaa tavaraa tankkiin niin valuu ylimääräiset pois vaiko kenties tankin huohotusta varten että painetta ei tule liikaa?

        Joka tapauksessa ko. reikä oli aika tukossa. Koetin ihan vähän vettä laittaa reikään ja aika laiskasti meni läpi. Imurilla vetäsin reiästä moskat pois ja nyt näyttää paremmalta.

        Comment


        • #5
          Ääni korkin ilmaongelmalle täältäkin, kerran vastaava ollut yhdessä autossa silloin tosin päädyin tilaamaan oikean alkuperäisen korkin vääränlaisen tilalle ja ongelma poistui.

          Comment


          • #6
            Jansku_1: Mikä auto oli kyseessä tuossa tapauksessa? Millä tavalla korkki oli vääränlainen?

            Käsittääkseni tuossa minun tapauksessa korkin vaihtaminen ei auttaisi mitään, koska tankin "huohotusreikä" on erillään korkin alapuolella eikä huohotus tapahdu siten korkin kautta. Voisihan tuo auttaa pelkästään että putsasin sen.

            Motonetistä ei ainakaan saa alkuperäistä korkkia tuohon autoon. Marmorilta varmaankin saisi ja tuskin tuo paljon maksaisi. Pitäisiköhän tilata ihan vaan mielenrauhan takia..

            Comment


            • #7
              Auto oli bmw 300 sarjaa 95 ja siinä ei saanut kait ilmaa korkista. Kokeile jättää kierteillä hieman auki jolloin älä tankkaa ihan täyteen ettei loisku. Tiedät ainakin että silloin saa ilmaa korkista ja jos vielä hyytyy silloin on vika korkissa.

              Comment


              • #8
                Tänään sitten härkää sarvista. Huohotusreikä oli siis putsattu ja pistin vielä varmuuden vuoksi vähän (tarvike)korkkia auki, että varmasti huohottaa riittävästi. Vajaa 3/4 tankkia löpöä ja ajelin tankin tyhjäksi eli n. 430 km:n koeajo. Voin kertoa ettei ollut kovin mielekästä ajella tuota moottorienpätkää edestakaisin, jolloin hyytymisen tapahtuessa ei olisi ainakaan tarvinnut hinata pitkän matkan päästä takaisin kotia.

                Matka taittui 110-120km/h mittarin mukaan eikä tarvinnut kenenkään takana sentään körötellä. Välillä nopeuden tiputus 80km/h ja 3-4-5-vaihteilla täyskiihdytys johonkin 140km/h tietämille eikä ollut minkäänlaisia ongelmia. Konetta tuli varmasti kiusattua riittävän monta kertaa :)

                Ei hyytynyt auto tällä reissulla. Pari kertaa tsekkasin välillä, että korkki pysyy paikallaan ja ulkoisesti pikatsekkaus konepellin alle että kaikki näyttää ok:lle. Lopuksi ajelin tankille ja 65 litraa upposi eli 5 litraa olisi pitäny olla vielä jäljellä, jos tankki itsessään on ok. Ajotietokone näytti tuossa vaiheessa, että 10 km ajo vielä onnistuu ja polttoainemittari oli ihan tapissaan.

                Tuon ajosession jälkeen konepelti välittömästi pystyyn ja kone ei vaikuttanut yhtään niin kuumalta kuin aikaisemman hyytymisen jälkeen, jolloin koneesta nousi selvästi kuumia höyryjä. Koetin myös vähän vettä ruikkia pullosta koneen eri osiin ja pienen sihahduksen sain aikaan verrattuna hyytymisreissun löylynheittämiseen.

                Lupaavaa. Ehkäpä tuolla uskaltaa ensi viikonloppuna lähteä reissunpäälle. Tarkoitus olisi ajella n. 400 km:n siivut eri päivinä.

                Comment


                • #9
                  Ei siellä mitään huohotusreikää ole. Se on vedenpoistoreikä, sinne kun luonnollisesti menee vettä esim. pestessä.

                  Veikkaisin että vika saattaa olla polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmässä, tai siinä korkissa.

                  Comment


                  • #10
                    Eihän siihen korkin alle jää oikein tilaa vedelle edes, vaikka ei reikääkään olis. Hyvä jos puoli desiä vettä mahtuis. Toki voisi vielä koettaa liruttaa vettä siitä reiästä ja katsoa tuleeko maahan asti.

                    No kuitenkin, huohotus tapahtuu siis ilmeisesti vain korkin kautta, jos tuo reikä on vedenpoistolle? Pitänee alkuperäistä korkkia varmaan Laakkoselta kysellä.

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä se reikä siinä korkin alla menee maahan asti, automerkistä riippumatta. Auttaa kivasti ylitankkaustilanteissa, kun ylimääräinen aine valuu siististi auton alle, eikä pitkin kylkeä.

                      Comment


                      • #12
                        Joo, tuli todettua käytännössä äsken että maahan asti ruikkii, kun kaadoin vettä reilummin siihen reikään.

                        juudas, mitä tarkoitit tuolla polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmällä? Tarkastaa aktiivihiilisuodin ja venttiili ovatko miten tukkoisia ja tarpeen vaatiessa puhdistaa? Vai jotain muuta?

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja mage Näytä viesti
                          Joo, tuli todettua käytännössä äsken että maahan asti ruikkii, kun kaadoin vettä reilummin siihen reikään.

                          juudas, mitä tarkoitit tuolla polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmällä? Tarkastaa aktiivihiilisuodin ja venttiili ovatko miten tukkoisia ja tarpeen vaatiessa puhdistaa? Vai jotain muuta?
                          Sitäpä juuri.

                          Comment


                          • #14
                            Tulipa sitten tuokin tarkastettua. Vänkärinkulman rengas irti ja sisälokari irti. Suotimen ja venttiilin alta paljastu aivan järkyttävän paljon hiekkaa ja paskaa. Näköjään sisälokarin ja korin välissä on pieni kolo, josta pääsee ylimääräistä tavaraa sisään ajan kuluessa.

                            Sitten suodin irti venttiilistä ja näytti siltä ettei ole koskaan avattu sitä liitosta eli hiekkaa ja paskaa täynnä sieltäkin. Imurilla sai helposti putsattua. Suotimen sisälle ei kovin hyvin näe, mutta eikös sen pitäisi kestää koko auton käyttöiän?

                            Kävin myös Motonetistä kurkkaamassa tankin korkkeja, mutta ei ollut tarjolla kuin samanlaisia tarvikekorkkeja, millainen autossa on jo nyt kiinni, joten ajellaan nyt toistaiseksi ainakin korkki raollaan.

                            Comment


                            • #15
                              Jossain pösössä porattiin samanlaisten ongelmien jälkeen pieni reikä korkiin oisko ollut joku 3-4 mm loppu ongelmat siihen ja sai pitää korkin loppuun asti kierteillä

                              Comment


                              • #16
                                Minulla aivan samanlaiset oireet kun ensimmäisessä viestissä. Hyytyi kesken ajon, eikä millään käyntiin. "varoitteli" matkalla kerran aikaisemmin. Hinaus korjaamolle, jonka pihassa seuraavana päivänä käynnistyi normaalisti. Vikakoodeista ilmeni, että häikkää releessä 372, ilmeisesti juurikin bensapumpun. Rele vaihdettiin, eikä oireita ole sen jälkeen ilmennyt.

                                Comment

                                Working...
                                X