Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Allroad 2.7T aut. ja hienoinen tutina joka ei tunnu tulevan oikein mistään

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Allroad 2.7T aut. ja hienoinen tutina joka ei tunnu tulevan oikein mistään

    Olen tuossa havainnut ajellessa, että auto tutistaa hieman 80 ja ja vähän yli 100 km/h vauhdeissa. Tutina ei tunnu tulevan rattiin ja sitä on vaikea paikallistaa. Renkaista en usko sen johtuvan, renkaat ovat juuri tasapainotetut pari kk sitten. Tutinaa ei esiinny moottorin vetäessä kiihdytyksessä, vaan tasakaasulla vakkarilla ajellessa. Joskus olen huomannut, että auto tutisee paikallaankin N-vaihteella ollessa. Olisiko tuossa kyse moottorin tukikumien loppumisesta? Onko jossain päin olemassa kuvia, miten nuo vaihdetaan? Tuonne 2.7 konehuoneeseenhan ei näe juuri vähääkään.

    Edit: Täriseekö kardaanin tukilaakeri väljänä joka nopeudella vai ainoastaan silloin tällöin?

  • #2
    Noniin, pari päivää ajeltu, ja nyt ei taas tunnu mitään. Vikakoodeja ei tule, mitä nyt sanoo, että oikean takaoven avaamissensori ei toimi. Veikkaan, että taas kohta tutistaan sopivassa paikassa. Voivatko ilmavuodot tms. aiheuttaa tuollaista?

    Comment


    • #3
      En ole huomannut Allroadissa tutinaa vuotavien ilmajousien kanssa ja niistä on kyllä ollut kokemusta. Ässässä on pientä tutinaa kylmällä koneella liikkeelle lähtiessä, mutta sen huomaa kyllä tulevan moottorin epätasaisesta käymisestä kun ryyppy on vielä päällä.

      Comment


      • #4
        Tutinaa

        Yksi tutinan mahdollinen lähde, joka etenkin tuntuu esiintyvän vaihtelevasti, on kuulemma vaihteiston turbiinin kuluminen. Oireina tutina ja ravistelu sekä mahdollinen momentin muuntimen luistelu. Onko ollut laatikon toiminnassa mitään ongelmia?
        Kunnostus, jos ei tule muuta, kustantaa 1300-1500?.

        Comment


        • #5
          Taisi löytyä tutinat. Äsken täristeli kotiin ajellessa ja vikakoodit sanovat seuraavaa:

          VAG-COM Version: Release 311.2-N

          Control Module Part Number: 4Z7 907 551 K
          Component and/or Version: 2.7l V6/5VT G 0001
          Software Coding: 06752
          Work Shop Code: WSC 02335
          Additional Info: WAUYP64B51N093368 AUZ7Z0Y1652055
          4 Faults Found:
          16684 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
          P0300 - 35-00 - -
          16690 - Cylinder 6 Misfire Detected
          P0306 - 35-00 - -
          16686 - Cylinder 2 Misfire Detected
          P0302 - 35-00 - -
          17658 - Fuel Level too Low
          P1250 - 35-00 - -


          Olisko puolat tai johdot noilta mukeilta valmiit? Mitkä sylinterit ovat 2 ja 6. Mitä tuo Fuel Lever too Low tarkoittaa?

          Comment


          • #6
            En tiedä voiko se olla tuo turbiini, tuo vaihteisto on vaihdettu 40 000 km sitten. Vaihdetaanko turbiinia samalla?

            Comment


            • #7
              Sylinterijärjestys V6 2,7:ssa ja 2,8:ssa : varakuskin puoli keulasta lukien 1,2,3 , kuskin puoli keulasta lukien 4,5,6 .
              Misfiret kuuluu vikakoodina yhteen, jos fuel level koodi tulee. Siis bensaa on ollut liian vähän ja kone on ravistanut. Misfire-diagnostiikka on vain koneen vauhtipyörän nopeuden seuraamista. Ecu laskee minkä sylinterin kohdalla on heilahtanut.
              Toki misfire voi johtua nyt myös muista syistä, kuten sytytysviosta. Eli poista vikakoodit ja katso tuleeko uudelleen . Bensaa kannattaa aina pitää riittävästi , vähäinen bensamäärä voi vaikuttaa myös bensapumpun ikään.
              Kyllähän turbiini tulee uusi, jos vaihdelaatikko vaihdetaan , onko se joskus sulta hajonnut.

              Comment


              • #8
                Bensaa oli yli puolen tankin, ravisti silti äskettäin ajaessa. Tuo Fuel Level warning siis tulee nimenomaan tankin anturilta?

                Olisiko täristykselle mahdollista, että bensansuodatin olisi mahdollinen oireilija, vettä sisässä? Tuo täristys on outoa, sille ei tunnu olevan mitään järjellistä syytä. Joskus vain täristää ja joskus ei.

                Vaihteisto on vaihdettu 95000 km kohdalla, nyt ajettu 135000 km.

                Comment


                • #9
                  Tuossa on kuva koneesta, siellä on tuollainen palikka johon menee kangaspunosletku. Saako se olla noin rispaantunut, vai onko tuossa joku metallitäyte tms. Voiko tuo aiheuttaa jotain oireita?

                  Comment


                    #10
                    Bensapainesäätimen letku. Jos vuotaa, menee cruisailussa rikkaalle - ahdoilla hoikalle. Voi aiheuttaa nykimistä.

                    Comment


                    • #11
                      En tiedä tarkkaan mistä ottaa tuon vikakoodin P1250 . Toisena mahdollisuutena oli tosiaan tukokset/pienet paineet bensalinjassa.

                      Comment


                      • #12
                        Hm, tuo voisi tietysti jotain selittääkin. Voiko tuon vaihtaa jotenkin tavallinenkin ihminen vai onko ammattimiesten hommaa (tuohonhan voisi kokeilla ensi hätään sitä kuuluisaa MacGyver -menetelmää, eli harmaata teippiä =)

                        Comment


                        • #13
                          Kaivelin tuossa koneen katteita auki lisää, ja sen V6 Biturbo-kyltin alla oli toinen samanmoinen kangaspäällysteinen letku. Se lähti tuosta kaasuläpän luona olevasta mötikästä ja meni tuohon osaan mikä nähdäkseni on nimeltään Cut-Off Valve ja oli sen valven päästä ihan tuhannen rispaantunut, ainakin se kangaspäällyste. Toiselle puolelle menevään samanlaiseen valveen oli kuitenkin laitettu ihan tavallinen letku (ei kangaspunosta päällä.) Olisiko noita jo vaihdettu osittain aiemmin, kun ovat erilaisia?

                          Osanumero tuolle letkulle näyttää olevan 06A 145 718 H, lukee että vacuum hose 170 mm shorten to 155 mm. Jos noita vaihtaa, niin voiko sen tehdä ilman mitään erityisiä varotoimia ja pitääkö ostaa noita sopivia kiinnittimiä tuohon (ovatko kertakäyttöisiä?)

                          JUMALISTE! Maksaako nuo letkut noinkin monta kymppiä?
                          Viimeksi muokannut seepra; 10.8.2010, 00:39. Perustelu: Melkein järtlaaki jos hinnat pitävät paikkansa.

                          Comment


                            #14
                            Tottahan toki alkuperäiset muotoon valetut letkut maksavat. Voit myös kipaista varaosaliikkeestä 4 ja 6mm alipaineletkua ja vaikka 4mm leveitä nippusiteitä letkunkiristimiksi. Näillä selviät jokseenkin kaikista alipaineongelmista. Letkua seuraten uskaltaa kaikki letkut uusia.

                            Comment


                            • #15
                              Oho! Kiitos, Jarkko. Olipa tyhjentävä ohje =)

                              Kysyn vielä sen verran, että onko tavallista, että nuo menevät rikki ajan oloon? Auto on kuitenkin 2001 mallia.

                              Comment


                              • #16
                                Kysyn vielä sen verran, että onko tavallista, että nuo menevät rikki ajan oloon? Auto on kuitenkin 2001 mallia.
                                Todellakin. Kaikenlaiset ilmavuodot letkuissa on yksi niitä vikoja minkä vuoksi merkkiliikkeissä tilaillaan uusia ECU:ja biturboihin kun virhekoodit ovat mystisiä ja korjausoppaan vianhakukaaviossa se viimeinen vaihtoehto on ECU:n vaihto.

                                Comment


                                • #17
                                  Onko auto joskus ollut pitkään seisonnassa? Itselläni oli tällainen case että renkaissa oli painunut yksi sivu kantiksi, mikä tuntui tutinana tietyssä nopeudessa. Rengasasentajan mukaan kuulemma ei tasapainotuksessa sinänsä ollut vikaa, joten tällainen voisi teoriassa jäädä huomaamatta.

                                  Tutina korjaantui onneksi renkaita vanteilla siirtämällä. Renkaan saa uudelleen muotoon kuulemma laittamalla reilusti ylipainetta ja ajamalla pidemmällä lenkillä renkaat kuumaksi (>150km/h), mikä voi osoittautua erittäin kalliiksi korjaukseksi.... :D

                                  Comment


                                    #18
                                    Ne rispaantuneet letkut on aikalailla "normaaleja", elikäs menevät sellaisiksi ajan myötä. Ei ne silti välttämättä vielä vuoda. Siinä kaasuläpän edessä olevat letkut menevät by-passeille, toiseen tosiaan menee erilainen letku ihan vakiona.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mutta jos vuotavat, voivat ilmeisesti aiheuttaa jotain tutinaongelmaa?

                                      Tuon bensapaineensäätimen letkun toinen pää on hieman ikävässä paikassa, tuossa sen päällä on tuo harmaa iso Y-putki, jossa nuo muovipaneelit ovat kiinni tuollaisilla klipsuilla. Voiko sen käyttää jotenkin irti ilman ongelmia?

                                      Mikä tuo iso musta tötterö on tuossa bensapaineen säätimen päällä, siihen tulee tuosta Y-putkesta tulo sisään? Se on hieman öljyinen siitä liitoksesta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tottahan Y-putken voi irrottaa, kolme kpl 6mm pultteja sekä muutama klemmari. Musta tötterö on huohotusventtiili ja sen ympärillä oleva öljy normaalia huohotusöljyä. Liitos irtoaa muoviklipsiä puristamalla ylhäältä ja alhaalta samanaikaisesti.

                                        Comment


                                        • #21
                                          onko tuo 4 mm siis sisämitta noissa letkuissa? bensapaineen säätimessä ja tuossa cut-off valvessa?

                                          Comment


                                            #22
                                            Bensapainesäätimessä kyllä (saattais mennä 3 millinenkin). Bypass (cut-off) on jokseenkin 6mm.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kävin hakeen eilen 4,5 mm letkua (oli tosi jytkyä) ja 6 mm. Kummatkin pitäisi käydä alipaineletkuksi kyllä. Miten nuo tehdasasenteiset klemmarit aukaistaan?

                                              Comment


                                                #24
                                                Kampea vaikka kapealla meisselillä siitä välistä, niin itse aina avaa ne.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Onko tuossa Y-putkessa mitään tiivisteitä, mitkä menevät pilalle/pitää varoa avattaessa?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Noniin, vaihdoin tuosta tuon by-passille menevän letkun. Oli 6 mm letku liian iso ja 4,5 mm meni melko tarkkaan ahtamalla paikalleen. 20 km lenkki, ei vikakoodeja. Auto täristää vähän silti aina silloin tällöin. Taidan mennä 4-pyöräsuuntaukseen varalta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Sitä haitariputkea kun laitat takaisin Y-putkeen, kannattaa olla tarkkana että se menee oikein. Monesti se piilossa oleva alaosa menee kaksinkerroin ja tietty se sitten vuotaa sieltä välistä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ok, pitääpä olla tarkkana =). Alkaa jo menemään kohta hermo tuon vehkeen kanssa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Heh, tuohan vielä aivan pientä näpertelyä :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei kun tarkoitin, että alkaa mennä hermo tuohon tärinään. Kyllähän noita säätelee jos tietäisi mistä se johtuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X