Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABZ-koneen öljypaine-ongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ABZ-koneen öljypaine-ongelma

    Venttiilikoppien tiivisteiden vaihdon jälkeen ö-painevalo syttyy koneen lämmetessä. Jo 1500rpm kohdalla vilkuttaa, sen alle pystyin ajamaan 4km takaisin landelle ilman ö-painevaloa.
    Edellisen (7kk sitten) ö-vaihdon jälkeen väläytteli kerran pari painevaloa isoilla kiekoilla, mutta lakkasi.

    Vaihdoin nyt myös ö-kellon oilcoolerin(suom. nimestä ei hajua) kyljestä, öljyt ja suotimen, avasin myös pohjan, eikä sihvilässä ollut silmällä katsoen roskaa. Onko tässä mallissa yksi vai kaksi ö-painesensoria, jos kaksi - missä mahtaa luurata? Mitä kehoitatte?

    Saako abz:iin vaihdettua öljypumpun alakautta ö-pohjan alta jos se on rikki ja kummoinen duuni se on? Auto jää nyt siis landelle viikoksi kun ei uskalla ajaa konerikon pelossa. Neuvot tarpeen. Kiitos.
    Viimeksi muokannut kallio53; 7.7.2010, 20:35.

  • #2
    siinä pitäs olla vain 1 anturi, siinä sun öljycoolerin (eli öljy-vesi-lämmönvaihdin) yhteydessä.

    muistaakseni se kierre on siinä anturilla M10x1, eli kipaisepa hakemassa bilsu/motonet/muu pulju jarruletkun pätkä missä on toisessa puolessa M10x1 kierteinen uros-jenka (koneeseen päin siis) ja toiseen päähän sopivalla sovitinjutuilla sitten rakentelet hydrauliikkaliikkeestä hakemaasi painemittariin sopivan liitoksen.

    kylmällä koneella pitäs olla luokkaa 2-3bar minimi idlellä. kuumalla koneella 2bar luokkaa, kierroksilla sitten yli 4,5 ja alle 6,5 bar

    muista ottaa koneen puolelle irtonainen semipaksu 10mm halk kuparitiiviste !

    ------- muistaakseni M10x1. tarkistakaa joku jolla on siihen tietokoneella tietoa. -------

    jos ei paineet oikeasti nouse, niin se öljypumpun vaihto ei tainnut olla ihan simppeli, kun kerran on kuivasumppurakenteinen - vaatii jakopään aukaisun kun sen käyttöhihna on nokkahihna...

    Comment


    • #3
      Kiitos vastauksesta.

      Saako udella onko nuo painearvot varmasti 4.2 V8 ABZ koneeseen ja mistä moiset selviää?

      Jos paineet osoittautuvat menevän pieleen, onko muita mahdollisuuksia kuin jo tekemäni peliliikkeet? Ensi viikon lopulla pääsen takaisin mittailemaan paineet.

      Comment


      • #4
        no siis, noi painearvot on omia huomioita uusilla öljyillä akg-moottorissa (abz:n perillinen, euro iv-kone) ja urs4 analoginen painemittari näytössä.

        arvot siis suuntaa-antavia, mutta vanhaan kokemukseen perustuen ihan järkevän oloisia.

        itelle ei ihan heti tule muita peliliikkeitä mieleen kuin nuo mitä jo teit. sry. kaseissa ei oo ollu onneks pahemmi ö-paine-ongelmia. kop kop.

        Comment


        • #5
          http://www.roversd1.nl/sd1web/oil.html

          En tiedä kuinka eri meininki Roverin kasikoneessa on. Mutta tuossa artikkelissa puhutaan ilman pääsystä öljypumppuun, jonka jälkeen se pitää "primetä" eli tyhjentää ilmasta, jotta paineet saa takaisin.

          Voisko soveltaa tähän?

          Comment


          • #6
            ei kyl nois normipumpuissa pitäs olla mitään propleemia ilmauksen kanssa, kun siellä kuitenkin on olemassa jo se öljykalvo mikä tiivistaa pumpun.

            ongelmaa voisi olla jos olisi ihan bränd nuu newes pumppu mikä on kasattu ilman öljyä, se ei tiivisty tarpeeksi että saisi nostettua öljyä itseensä.

            Comment


            • #7
              Tuo ö-antureiden lukumäärä kannattaa vielä varmistaa. Jo 2.8 (AAH) ja 2.6 V6-koneissa on useampi anturi. AAH:ssa oli ylä- ja alaraja-anturi alakerrassa sekä kummallekin kannelle oma joka varmisti sen että kummassakin kannessa on tarpeeksi/sopivasti painetta. V6 koneissa on venttiilikopan alla OIL VALVE venttiilit jotka toimii vähän kuin takapaineisku venttiileinä ja pitää painettä kannessa ja sitten öljy palaa alas imusarjan alta toisesta venttiilistä. Jos kierto häiriintyy (jommassa kummassa lohkossa) niin ö-valo syttyy. Ihmettelisin jos V8:ssa olisi jokin muu systeemi varsinkin kun kyse on saman aikakauden koneista. V6:ssa nuo venttiilit on tyyppivika ja tukkeutuvat jossain vaiheessa eli pitää vaihtaa ainakin kerran moottorin elinkaaren aikana. Saitkohan oman lohkosi jonkin öljytien tukkoon vanhan tiivisteen paloilla tms?

              V6:ssa yläkerta alkoi naputtamaan jos öljyä ei noussut ja vuotamaan paineesta jos se päässyt alas. Vuotikohan se sinulla jo aiemmin tuon takia? Nyt vain uudet tiivisteet nostaa painetta edelleen ja ö-anturi herää? Tuo kierrosmääräkin sopii taudinkuvaan. Paluupuoli ei toimi kunnolla ja kierrosten noustessa valo syttyy ja sammuu(?) kun venttiili ehtii taas hoitaa hommansa. Tuo kierrosasia vaikuttaisi kyllä siltä että ongelma on ylipainepuolella.

              Soita Sport-auto hyvinkää/Petri Opas ja kysy asiasta. Tuntee ABZ koneet hyvin. Teki juuri jakopään minulle samaan koneeseen. Audi A8-spesialisti.

              http://www.sportauto.fi/yhteystiedot.html
              Viimeksi muokannut Pennivasara; 9.7.2010, 00:34. Perustelu: täsmennys

              Comment


              • #8
                Iso kiitos vinkistä. Soittelen kontaktillesi.

                Comment


                • #9
                  ilmoittelehan jos olin väärässä. mielestäni toki olen oikeassa tuon yhden painekytkimen kanssa.

                  Comment


                    #10
                    Myöskään S8:n AHC-koneessa ei ole kuin tuo yksi paineanturi siinä ö-jäähdyttimen kyljessä, joten en usko niitä Markuksen koneestakaan enempää löytyvän.

                    Comment


                    • #11
                      Onko kaikissa koneissa noi öljyventtiilit jotka menee tukkoon, tai siis onks myös mulla?

                      Comment


                        #12
                        Pieni ketjun lainaus, sorry...
                        AZR (2,7 BiT) öljynpainemittarissa tärähtää viisari tappiin kun polkee kaasu pohjassa? Mittari loppuu 7 bar:iin, menee yli että heilahtaa, siis täryyttää tappia vasten. Normaalia vai ei?
                        Maksimi paineita en siis tiedä kun ei mittari riitä. Vikakoodeja ei ole.

                        Muuten lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä 2 bar ja normi ajossa 4,5 bar.
                        Pikku vaihteilla en oo varma ehtiikö nousta tappiin asti, mutta ainakin isommilla nousee.

                        Comment


                          #13
                          Aika perkuleesti on painetta minun mielestä. Ihan kuin rajoitinventtiili ei toimisi. En kyllä muista ulkoa mitä paineiden pitäisi olla, mutta paljolta kuulostaa.

                          Tuo normiajo tuntuisi normaalilta.

                          Comment


                            #14
                            Missähän sellainen rajoitinventtiili sijaitsee? Ja voiko sen toimintaa tarkistaa mitenkään?
                            Eihän siihen ole sähköistä ohjausta?
                            Nyt ei nimittäin ole oikeaa öljynpaineenanturia paikallaan ollenkaan, lykättiin siihen tilalle anturi mittaria varten, väliaikaisesti.
                            Ö-paineen merkkivalo syttyi talvella ja hinautin auton korjaamolle, missä todettiin paineet sitten mittarilla. Eli ö-paineen merkkivalo palaa nyt koko ajan, mutta pidän silmät mittarissa.
                            Oliskohan se merkkivalo voinu syttyä sitten alunperin liian kovasta paineesta, eikä vaan että anturi olisi sökö..?
                            Mutta vikakoodeja se ei siitä kyllä ilmoitellut.

                            Vaikka eipä silti, öljyt on pysynyt kyllä oikeassa paikassa, ei oo korkannut vielä mistään... (koputtaa puuta...) 206 tkm ajettu kone... ;)

                            Ja mielummin kait vähän liikaa paineita kuin liian vähän... =)

                            Comment


                              #15
                              Rajoitinventtiili (tai niitä on kait kaksi) on öljypumpussa. Se on jousirajoitteinen, ei ole sähköisesti ohjattu. Enpäs kyllä tiedä miten muuten sitä voi testata kuin mittaamalla paineita tai purkamalla pumpin ja ihmettelemällä sitä.

                              Joo parempihan se on liian paljon painetta kuin liian vähän. :)

                              Comment


                              • #16
                                Noniin, sain mittailtua ja viturallaanhan joku asia tuntus olevan. 2baria kylmänä ja kuumana laskee 1.5bariin ja ei merkittävää nousua kierroksilla. Nyt jos joku saisi kaivettua esiin sen oil valven/jen sijannin, osanumeron ja vaihto-vinkin, kesä ei menisi harakoille. Kiitos. yritin tavoitella ABZ-experttiä tuloksetta.

                                Kuvia täällä venakopan tiivisteiden vaihdosta:

                                http://www.aijaa.com/v.php?i=6430482.jpg

                                http://www.aijaa.com/v.php?i=6430485.jpg

                                http://www.aijaa.com/v.php?i=6430488.jpg
                                Viimeksi muokannut kallio53; 17.7.2010, 15:13. Perustelu: Kuvat lisätty.

                                Comment


                                  #17
                                  Ei siellä kansissa ole erikseen venttiileitä, vain paluupuolella on venat, jotka estää kansien valumisen kuiviin seisomisen aikana yms. Eli jos nuo paineet on mitattu anturinjalasta, on pumpun paineensäätöventtiili sökö tai jumissa. Se sijaitsee pumppujalassa ja ei ole nyt etkaa, että näkisi onko sitä edes saatavissa erikseen. Pumpun irroittaminen vaatii öljypohjan irti käyttämisen

                                  Comment

                                  Working...
                                  X