Ongelmana biturbossa on päästöt, jotka feilaavat niin tyhjäkäynnillä, kuin kierroksillakin. Tutkin hieman lambdojen käytöstä ja lopullinen syy löytyikin niistä, mutta rupeisin miettimään, että onko se oire vai syy? Lambdat ovat 1 vuoden vanhat ja totesin alla kuvaillun käyttäytymisen myös hieman vanhemmilla, mutta toimivina poistetuilla lambdoilla.
- Tyhjäkäynnillä + ilmastointi OFF -> lambdajännite ei vaihtele ollenkaan.
- Tyhjäkäynnillä + imastointi ON (kuormaa) -> normaali toiminta 0,1-0,9V-
- Kun kierroksia nostaa, lambdat korjaa, mutta kun antaa tasaantua esim. 2000 rpm, niin korjaus loppuu taas.
- Ajossa, osakaasulla toiminta normaalia eli lambdat korjaa.
Eli silloin kun lambdat ovat closed loopissa, niin ne toimivat hienosti, mutta jostain syystä ilman kuormaa idlellä sekä kierroksilla pidettäessä, pudottaa pois closed loopista. Tämä voisi viitata liian matalaan lambdan lämpötilaan tai moottorin lämpötilaan, mutta molempia on kyllä hiillostettu kuumaksi. Myös moottorin lämpötila-anturi antaa hyvää palautetta.
Mitä karvoja lambdoissa täytyy mitata lämmityksen toiminnan varmistamiseksi?
Kertooko VCDS kanavalla 099, neljäs kenttä (O2 regulation ON/OFF) vain saman minkä näen lambdavolteista eli että regulointi toimii tai ei toimi vai voinko jotenkin vaikuttaa regulointiin (adaptation)?
Itsellä on mielessä tilata uudet lambdat, mutta jos tässä onkin kyse jostain muusta? Mainittakoon, että moottori on käynyt jonkin aikaa rikkaalla, joten lambdat mustuneet, voiko (voipa tietenkin) tämä tehdä kyseisen toiminnan? Kiinni on myös aftermarket dp:t, voiko lambdan sijoitus/asennusyvyys tehdä tuollaista. Näyttävät kyllä ihan asianmukaisilta ja lähellä alkuperäistä paikkaa.
Ideoita, miksi käytännössä ilman kuormaa tippuu pois closed loopista vai suosiolla lambdakauppaan?
- Tyhjäkäynnillä + ilmastointi OFF -> lambdajännite ei vaihtele ollenkaan.
- Tyhjäkäynnillä + imastointi ON (kuormaa) -> normaali toiminta 0,1-0,9V-
- Kun kierroksia nostaa, lambdat korjaa, mutta kun antaa tasaantua esim. 2000 rpm, niin korjaus loppuu taas.
- Ajossa, osakaasulla toiminta normaalia eli lambdat korjaa.
Eli silloin kun lambdat ovat closed loopissa, niin ne toimivat hienosti, mutta jostain syystä ilman kuormaa idlellä sekä kierroksilla pidettäessä, pudottaa pois closed loopista. Tämä voisi viitata liian matalaan lambdan lämpötilaan tai moottorin lämpötilaan, mutta molempia on kyllä hiillostettu kuumaksi. Myös moottorin lämpötila-anturi antaa hyvää palautetta.
Mitä karvoja lambdoissa täytyy mitata lämmityksen toiminnan varmistamiseksi?
Kertooko VCDS kanavalla 099, neljäs kenttä (O2 regulation ON/OFF) vain saman minkä näen lambdavolteista eli että regulointi toimii tai ei toimi vai voinko jotenkin vaikuttaa regulointiin (adaptation)?
Itsellä on mielessä tilata uudet lambdat, mutta jos tässä onkin kyse jostain muusta? Mainittakoon, että moottori on käynyt jonkin aikaa rikkaalla, joten lambdat mustuneet, voiko (voipa tietenkin) tämä tehdä kyseisen toiminnan? Kiinni on myös aftermarket dp:t, voiko lambdan sijoitus/asennusyvyys tehdä tuollaista. Näyttävät kyllä ihan asianmukaisilta ja lähellä alkuperäistä paikkaa.
Ideoita, miksi käytännössä ilman kuormaa tippuu pois closed loopista vai suosiolla lambdakauppaan?
Comment