Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.7T lambdojen käytös?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2.7T lambdojen käytös?

    Ongelmana biturbossa on päästöt, jotka feilaavat niin tyhjäkäynnillä, kuin kierroksillakin. Tutkin hieman lambdojen käytöstä ja lopullinen syy löytyikin niistä, mutta rupeisin miettimään, että onko se oire vai syy? Lambdat ovat 1 vuoden vanhat ja totesin alla kuvaillun käyttäytymisen myös hieman vanhemmilla, mutta toimivina poistetuilla lambdoilla.

    - Tyhjäkäynnillä + ilmastointi OFF -> lambdajännite ei vaihtele ollenkaan.
    - Tyhjäkäynnillä + imastointi ON (kuormaa) -> normaali toiminta 0,1-0,9V-
    - Kun kierroksia nostaa, lambdat korjaa, mutta kun antaa tasaantua esim. 2000 rpm, niin korjaus loppuu taas.
    - Ajossa, osakaasulla toiminta normaalia eli lambdat korjaa.

    Eli silloin kun lambdat ovat closed loopissa, niin ne toimivat hienosti, mutta jostain syystä ilman kuormaa idlellä sekä kierroksilla pidettäessä, pudottaa pois closed loopista. Tämä voisi viitata liian matalaan lambdan lämpötilaan tai moottorin lämpötilaan, mutta molempia on kyllä hiillostettu kuumaksi. Myös moottorin lämpötila-anturi antaa hyvää palautetta.

    Mitä karvoja lambdoissa täytyy mitata lämmityksen toiminnan varmistamiseksi?

    Kertooko VCDS kanavalla 099, neljäs kenttä (O2 regulation ON/OFF) vain saman minkä näen lambdavolteista eli että regulointi toimii tai ei toimi vai voinko jotenkin vaikuttaa regulointiin (adaptation)?

    Itsellä on mielessä tilata uudet lambdat, mutta jos tässä onkin kyse jostain muusta? Mainittakoon, että moottori on käynyt jonkin aikaa rikkaalla, joten lambdat mustuneet, voiko (voipa tietenkin) tämä tehdä kyseisen toiminnan? Kiinni on myös aftermarket dp:t, voiko lambdan sijoitus/asennusyvyys tehdä tuollaista. Näyttävät kyllä ihan asianmukaisilta ja lähellä alkuperäistä paikkaa.

    Ideoita, miksi käytännössä ilman kuormaa tippuu pois closed loopista vai suosiolla lambdakauppaan?

  • #2
    Tällainen löytyi netistä:
    "This is a heated sensor with additional ground. Usually the heating wires are white, the signal output wire is black and the ground/earth wire is grey. " Eli mittaa skoopilla mustaa ja harmaata. Tässä on ihan hyvä ohje.

    Erikoista ettei lambdat tee mitään jos ilmastointi ei ole päällä. Ei ole tullut pelattua noiden kanssa enempää kun ei ole ollut tarvis, eli muuta en osaa sanoa.

    Comment


    • #3
      Ok, eli valkoiset on lämmityksen johdot. Täytyy mitata ne ensin. Itse asiassa kanavalla 040 näkyy tuo lämmitys myös (ON tai OFF) ja sen mukaan ainakin toimii. Antaa myös resistanssin joka minulla on 0,1 kOhm. Tosin Bosch:n testausohjeen mukaan yli 30 Ohm, niin pitäisi vaihtaa. Mitähän muilla näyttää?

      Comment


      • #4
        Muistaakseni sen vastuksen arvo on noin 9 ohmia.

        On se: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...planaarilambda

        Comment


        • #5
          No niin, lomareissun katkaistua tämän ongelman ratkomista, hieman päivitystä.

          Uudet lambdat asennettu ja mikään ei muuttunut eli lambdojen käytös edelleen kummallista. Lambdat säätävät tyhjäkäynnillä ilmastointi ON asennossa (kuormaa moottorilla) ja osakaasulla ajossa (myöskin hieman kuormaa), mutta eivät säädä tyhjäkäynnillä ilmastointi OFF asennossa (ei kuormaa moottorilla), eivätkä kierroksilla paikallaan (ei ajokuormaa moottorilla).

          Onko tässä mitään tolkkua, että juuri moottorin kuorma vaikuttaa tuossa vai onko johtopäätös täysin väärä?

          Auton softaaja ei ole vastaavaa myöskään tavannut, enkä itsekään keksi, mikä ohjelman teossa voisi sotkea lambdojen toiminnan? Ja kyseinen softaaja on toimivia setuppeja tehnyt, joten tässä vaiheessa haetaan jotain muuta tämän toiminnan aiheuttajaksi.

          Lämmitysvastukset olivat juuri 9-10 Ohmia eli lämmitys lienee kunnossa.

          Ideoita?
          Viimeksi muokannut pmtp; 16.7.2010, 21:08. Perustelu: Lämmitysvastukset tarkastettu.

          Comment


          • #6
            Ihan mielenkiinnosta, onko ilmennyt misfirejä korkeilla kierroksilla (yli 4500 rpm)?

            Omassa lambdat säätävät myös oudosti, ja syytä ei ole löytynyt. Lambdojen vaihto ei myöskään vaikuttanut asiaan mitenkään.

            Comment


            • #7
              Joo, joskus on itseäkin kiinnostanut misfiret, mutta jostain syystä en näe niitä, kaikki kentät ovat tyhjiä. Kokeilin juuri jonkin aikaa sitten uusimmalla softalla ja Ross-Techin kaapelilla, mutta ei näkynyt. Toinen mikä ei näy, on pakolämpö. Jos joku tietää miksi ne eivät näy, niin vinkki otetataan vastaan.

              Comment


              • #8
                Vertailin hieman kaverin b5 S4:n "engine load" arvoja tyhjäkäynnillä ilmastointi OFFilla ja selvisi, että hänellä load on ~21% luokkaa ja itsellä ~15% luokkaa. Vanhoista lokeistani kaivoin myös, että itselläni load on ollut myös joskus hieman yli 20% ja tällöin lambdat olivat myös toimineet.

                Eli jostain syystä idle load on itselläni melko matala ja johtuuko tästä, että lambdat ei mene closed looppiin? En kyllä löytänyt mistään infoa tukemaan tätä teoriaa, mutta tältä se vaan näyttää. Tyhjäkäyntiä ja sen loadia kontrolloidaan käsittääkseni ennakolla, jota muutetaan esim. kun ilmastoinnin kompuraa kytketään päälle jne. Itselläni idle ennakot pyörii ~10 asteen kieppeillä.

                Teorian tueksi olisi kiva kuulla minkälaisia tyhjäkäynti load arvoja porukalla on ilmastointi OFFilla? Mielellään K04 setupilla, mutta vakiokin kelpaa. Jos ennakot saatavailla, niin paranee vain. Vag-Com kanavat 002, 003.

                Comment


                • #9
                  onko sulla tuossa 2 vai neljä lambdaa?

                  Comment


                  • #10
                    Kaksi lambdaa.

                    Comment


                    • #11
                      Lambdat toimivat jälleen

                      Päivitystä tähän ongelmaan, jossa siis lambdat eivät toimineet kaikissa tilanteissa, joissa niiden pitää toimia auton normaalin toiminnan takaamiseksi. Autoon vaihtui softa ja vika korjaantui.

                      Comment


                      • #12
                        minkäs softan laitoit?

                        Comment


                        • #13
                          Ja mikä oli vanha?

                          Comment


                          • #14
                            Kiinni tuli vanha stage1 softa ja tuo K04 softa oli Deran.

                            Nyt täytyisi miettiä, mistä saisi sen toimivan K04 softan.

                            Comment


                            • #15
                              Joo joku ku kertos mistä täältä suomesta sais biturboon sellasen ohjelman millä kulkee/toimii

                              Comment


                              • #16
                                Eikö Mikon auton ohjelmaa saatu pelaamaan? Menee vieläkin vikatilaan? Tais olla puhe kaverilla paremmat kuin teot?
                                Pitäs porukalla kerätä Mihnea Briteistä ohjelman tekoon ilmeisesti.

                                Comment


                                • #17
                                  Itse olen kyllä tyytyväinen auton toimintaan, toki säätämisessä meni aikansa ja vieläkin voisi keksiä muutaman pikku viilauksen käyttöalueeseen :) mutta tulipa selvitettyä samalla itse ohjelmoinnin muutama perus ongelma, joka tökki säädössä sekoittaen ohjelmaa ja joka ei ole ollut yleisessä tiedossa muillakaan ohjelmoijilla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Njoo, itellä oli kulkupuoli kunnossa, mutta käytännön toimivuudessa toivomista. Joko suuttimet oli "väärät" (deka 633cc) tai huonosti säädetty -> aiheutti kulmikkuutta ajoon, kaasunpäästö töksähteli. Ja toiseksi nuo lambdat putosivat pois pelistä tietyissä tilanteissa, missä niiden ei pidä pudota -> päästöt metsässä.

                                    Kyllä tuota koitettiin operoidakin, mutta nyt oli pakko saada leima vihdoin ja softa piti vaihtaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Joo yleinen ongelma äsään säädössä on se, että säädöt tehdään sopeutukset nollissa (menee aina nollaan softan päivityksessä) ja normaalin ajon jälkeen sopeutukset alkavat muuttaa karttaa vähitellen. Huomattavaa on myös se, että on myös sopeutus täyden kaasu kuormalle ja sen kerroin skaalaa esim bensakarttaa tappiin asti.

                                      Toinen huomattava asia on se, että vakio ecu hakee lambda 1:stä melkein tappiin asti eli ohjaa kapeakaistalambdoilla kaasupohjassa todella korkealle. Se mikä tekee siitä huomattavan asian on, että viritetyssä myös ecu hakee 1:stä pitkälle ja jos bensakartta ei osukkaan tälle seokselle, tulee sopeutuskertoimet ajan kanssa juuri tästä lambda 1 hakemisesta ja ne vaikuttaa myös täyteen kaasuun.

                                      Itsellä hyvä 11.2 seos ajan saatossa sopeutui tämän takia 13-16 seoksilla ja voitte arvata että paukkui 1.5 bar :) Tätä kun ei näe kunnolla ilman laajakaistalambdaa autossa ja kapeakaistan mukaan voi näyttää meno olevan ok.

                                      Stage 3 ilman laajakaistaa autossa ei ole siis hyvä asia säätöä tehdessä !

                                      Comment


                                      • #20
                                        Näin olen myös itse ymmärtänyt, että osakuorman bensatrimmit vaikuttavat täyskaasulle eli kerrointa lisätään kartan arvoihin myös.

                                        Jännää on, kuten aiemmin mainitsit, että jotain tällaisia "perusasioita" ei ole yleisessä tiedossa ohjelmoijilla. Tosin ME7 osaaminen/ymmärtäminen taitaa olla edelleen vielä pienten piirien hallussa ja kaikkia karttoja ei vielä edes tunneta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Joo se kaikkien näkemä sopeutusarvo block 032 kohdassa ei vaikuta täyteenkaasuun mutta samassa ruudussa kuormalla näkyvä eri luku vaikuttaa. Tämä luku määräytyy lambda 1 hakemisesta.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ok, täytyy tutkailla tuota joskus.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo selviää kun logittaa 032:sta, tuo kun näkyy vain kuorman ollessa määrätty.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kattelin itse katsastusta silmällä pitäen, onko seokset kohdallaan. Laajakaista näyttää tyhjäkäynnillä lambda 1:stä ja korjaa sen mukaan.

                                                Yli 2000 rpm testissä pitää olla yli 2350 rpm ennen kuin lambda pysyy 1 pinnassa. Alle tuon ei lambda korjaa ja seos on turhan paksu. Ei kyllä juurikaan korjaa yli 2350 mutta melkein sama mihin kierrokset asettaa 2350-4000 niinlambda 1 tulee korjaamatta.

                                                Kaikissa noissa 800-4000 rpm suuttimien aukiolo on 1.36 ms mutta alue 1400-2200 ei saa lambda korjattua.

                                                Eipä tuo haittaa, kun kierroksilla saa seoksen kuntoon ja menee leimaan aina mutta onkohan kysymys ettei suuttimet voi olla alle tuon 1.36 ms enää auki kun ei mene alle sen missään vaiheessa vaikka paksulle alkaa menemään 1400-2200 välissä ?

                                                Niin ja suuttimet on EV14 885cc 0.75 deadtime.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jsahlman Näytä viesti
                                                  Pitäs porukalla kerätä Mihnea Briteistä ohjelman tekoon ilmeisesti.
                                                  Lyhyen audiurani aikana yritetty 2-3 kertaa muttei koskaan ole saatu riittävästi porukkaa ja tekeekö Mihnea enää näitä tuningmatkoja?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tekee Mihnea matkoja kun on vain tarpeksi rahaa.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kerätkääs poppoo kasaan. Lupas mulle aikoinaan customsoftan jos käy suomessa. Mulla on vara 551c ecu jossa mihnean koodi. En sitten tiedä toimiiko muissa kuin alunperin e tai c loppusissa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Rahalla kyllä saa mutta jos laittaa +1000€ softaan niin ei kyllä lonkalta vedetty liukuhihnasofta enää kelpaa, kyllä siihen hintaan pitää hieroa kaikki hepat ja aasit ulos mitä setupista saa. Mutta kimppa kiinnostaa jos sinne asti päästään.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Dahlbäckillä Borlängessä Sweduissa tehdään kanssa custom softaa. Hintaa sille en valitettavasti tiedä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lainaanpas tätä ketjua. Itsellä antoi seuraavat vikakoodit lambdaan liittyen:

                                                            P0154 Lambdatunnistin
                                                            (lohko 2, tunnistin 1)
                                                            ei signaalia

                                                            P1120Lambdatunnistimen lämmitys
                                                            (lohko 2, tunnistin 1)
                                                            katkos


                                                            Johdot kuulemma ok, voitanee olettaa että toinen lambda paskana? Onkin välistä tuprautellut sauhuja ja pientä töksähtelyä yläkierroksilla.
                                                            Mistä uutta lambdaa ja mihin hintaan?

                                                            Comment

                                                            Working...