Kaikkea tyhmää sitä päähänsä saakin, mutta ajattelin mahdollisuutta istuttaa Audin 20vt tekniikan erääseen toisen merkin koriin joskus hamassa tulevaisuudessa. Tekniikanvaihdoista ei sinänsä ole kokemusta, vaikka moottoria on joskus nosteltukin ees sun taas. Mitä pitää ottaa erityisesti huomioon ja mistä tuo projekti kannattaa ylipäätään aloittaa? Roikotellaan konetta vaijereiden varassa konetilassa ja pultataan sopivaan kohtaan kiinni?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Moottori eri merkin koppaan - Best practise?
Collapse
X
-
Ihan ensin mitataan mahtuuko se kone sinne konetilaan, ihan irtonaisena. Sitten tietää tarviiko jotain kohtia heti ennen sovitusta muokata tilavemmiksi. Mikäli käytetään moottorille sopimatonta vaihdelaatikkoa, sitten seuraavaksi tehdään sopiva vauhtipyörä ja adapterilevy. Tiputetaan paketti konetilaan ja tehdään koneenkannakkeet. Sitten loput rojut paikoilleen.
Mikäli vielä vaihdetaan voimansiirtokin toisenlaiseksi kuin koppaan on ikinä saatu, tulee tietenkin vetareiden/kardaanin ja vaihdevivuston rakentaminen eteen. Lisäksi pitää tutkia vetonivelten kulmia että ne ovat järkeviä toiminnan kannalta. Esim kardaani ei saa olla viivasuorasti vaihdelaatikon ja koppaan pultatun perämötikän välillä, nivelissä pitää olla pientä liikettä taikka ne hajoavat jos ovat koko ajan samassa asennossa.
Pari tuollaista projektia tehneenä hyvä moottorinostin kannattaa olla, meinaan sitä moottoria joutuu yleensä ottamaan irti ja asentamaan helposti 20kertaa. Kärsivällisyys palkitsee ja toisaalta varmasti jos jotain "purkkavirityksiä" tekee, ne keskeyttävät matkanteon. Hyvä esimerkki edellisen omistajan tekemä tekniikanvaihto Mungaan. Oli laitettu jäähdytin missä lähdöt olivat väärin ja alavesiletku meni todella läheltä kampiakselin hihnapyörää nippusiteellä tuettuna. Vuoden pääsin sillä kunnes letku hinkasi itsensä poikki kampuraan ja vedet pihalle. Nyt tekniikkapakettiin sopiva jäähdytin keulilla eikä enää vastaavaa pääse tapahtumaan koska letkut menee niin kuin niitten kuuluisikin mennä.
Comment