Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottori eri merkin koppaan - Best practise?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottori eri merkin koppaan - Best practise?

    Kaikkea tyhmää sitä päähänsä saakin, mutta ajattelin mahdollisuutta istuttaa Audin 20vt tekniikan erääseen toisen merkin koriin joskus hamassa tulevaisuudessa. Tekniikanvaihdoista ei sinänsä ole kokemusta, vaikka moottoria on joskus nosteltukin ees sun taas. Mitä pitää ottaa erityisesti huomioon ja mistä tuo projekti kannattaa ylipäätään aloittaa? Roikotellaan konetta vaijereiden varassa konetilassa ja pultataan sopivaan kohtaan kiinni?

  • #2
    Ihan ensin mitataan mahtuuko se kone sinne konetilaan, ihan irtonaisena. Sitten tietää tarviiko jotain kohtia heti ennen sovitusta muokata tilavemmiksi. Mikäli käytetään moottorille sopimatonta vaihdelaatikkoa, sitten seuraavaksi tehdään sopiva vauhtipyörä ja adapterilevy. Tiputetaan paketti konetilaan ja tehdään koneenkannakkeet. Sitten loput rojut paikoilleen.

    Mikäli vielä vaihdetaan voimansiirtokin toisenlaiseksi kuin koppaan on ikinä saatu, tulee tietenkin vetareiden/kardaanin ja vaihdevivuston rakentaminen eteen. Lisäksi pitää tutkia vetonivelten kulmia että ne ovat järkeviä toiminnan kannalta. Esim kardaani ei saa olla viivasuorasti vaihdelaatikon ja koppaan pultatun perämötikän välillä, nivelissä pitää olla pientä liikettä taikka ne hajoavat jos ovat koko ajan samassa asennossa.

    Pari tuollaista projektia tehneenä hyvä moottorinostin kannattaa olla, meinaan sitä moottoria joutuu yleensä ottamaan irti ja asentamaan helposti 20kertaa. Kärsivällisyys palkitsee ja toisaalta varmasti jos jotain "purkkavirityksiä" tekee, ne keskeyttävät matkanteon. Hyvä esimerkki edellisen omistajan tekemä tekniikanvaihto Mungaan. Oli laitettu jäähdytin missä lähdöt olivat väärin ja alavesiletku meni todella läheltä kampiakselin hihnapyörää nippusiteellä tuettuna. Vuoden pääsin sillä kunnes letku hinkasi itsensä poikki kampuraan ja vedet pihalle. Nyt tekniikkapakettiin sopiva jäähdytin keulilla eikä enää vastaavaa pääse tapahtumaan koska letkut menee niin kuin niitten kuuluisikin mennä.

    Comment


    • #3
      Kiitos selvennyksestä. Tietää vähän, etten ihan hakoteillä ole. Tuo kardaanijuttu oli hyvä tieto.

      En tiedä kehtaako mainita ääneen mihin aihioon olen tällaista väkertämässä, mutta takavedosta on kumminkin kyse. Eli ainakin etuvetareiden puuttuminen helpottanee tilannetta.

      Comment


      • #4
        ...Lada...?

        Comment


        • #5
          Ei, mutta ainakin omissa silmissä ei kovin kaukaa hae.

          Comment


            #6
            Saksan Lada, eli lepO? Mitä vaihdelaatikkoa on ajateltu käyttää, Audin laatikko RWD-modattuna?

            Comment


            • #7
              Ensimmäisen 200:n täydellinen voimansiirto odottaa myyntiä tai yhtä tyhmää projektia kuten tämä, eli laatikko tulisi todennäköisesti siitä kyseisin modauksin. Kardaanista ja perästä en vielä mene takuuseen jääkö alkuperäisestä vai vaihtuuko nekin.

              Comment

              Working...
              X