1090€ oli 2.4 v6 A6 jakopään huolto Gatesin osilla Tampereella. Vesipumppu ja termari ja uus jäähdytin myös ja nokka-akselin stefat. Ei jaksanu viroon viedä...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jakopää - remppojen hinnat 2010 ->
Collapse
X
-
-
Audi A4 ALT-moottorilla. Hihna (Contitech), kiristin, rullat ja vesipumppu 65 €, rahti 15 € ebaystä. Oma työ 0 €. Yhteensä 80 €.
Alfa Mer korjausoppaan mukaan työn vaikeusaste on 4 (5 on max). Minusta se oli varsin helppo työ. Keula pitää laittaa huolto-asentoon ja sekin on pikku juttu. Jos joku kaipaa apuria tuohon hommaan, niin voin kyllä auttaa.
Comment
-
Audi A4 1.8T BFB jakopäänhihnan vaihdon sisältö
Aihetta sivuten: Mitä kaikkea olette muuten tavanneet vaihtaa jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä?
Kysymys johtuu siitä, että huomasin noita hihnasarjoja olevan aika erilaisella sisällöllä, joten kiinnostaisi tietää, mitä kaikkea seuraavista porukka tapaa vaihtaa jakopäänrempan yhteydessä:
- Hammashihna - Epäilemättä :)
- Kiristysrulla (VAG 06B109243B)?
- Hihnankiristin/Vaimennin (VAG 06B109477A) vai pelkkä ohjainrulla?
- Vesipumppu?
- Muuta?
Kysymys heräsi siitä, että tiedustelin Audi A4 1.8T BFB:n jakopäänhihnan vaihtoa tamperelaiselta nyrkkipajalta aiemmin ja silloin hinta oli vesipumpun kanssa 440€. Nyt kyselin uudestaan ja hinta oli pompsahtanut ja peruste oli seuraava: "Halvempi hinta oli hihnasarjalla, jossa ei tule mukana hydraulista iskunvaimennusta jakohihnalle. Valitettavasti niitä ei ole nyt saatavilla ja hydraulisen vaimentimen kanssa homma tekisi 540€."
Tästä sitten innostuneena haeskelin noita hihnasarjoja itse ja huomasin, että niiden sisältö tuntuu vaihtelevan jonkin verran. Ja jos kattoo marmoritiskin hintaa (huolto.audi.fi), niin siellä näyttää olevan "Hammashihnan vaihto (osat + työ)" yllättävänkin maltilliseen hintaan 420€. Hinnassa ei ole tietenkään mukana vesipumppua, mutta voiko olla muut kilkkeet? Kun sitten soittelin heille ja kyselin, paljonko kustantaa jakopäänhihnan ja vesipumpun vaihto, niin vastaus oli 1020€! Eivät taida itsekään tietää hintojaan, joten pyysin selvittämään ja palaamaan asiaan. ;)
Long story short: Mitä ylipäätään kannattaa vaihtaa jakopäänhihnan vaihdon yhteydessä?Viimeksi muokannut 4vuodenaikaa; 13.8.2018, 16:34. Perustelu: Muokattu teksti paremmin tähän ketjuun sopivaksi (siirretty toisesta ketjusta)
Comment
-
Tein BFB:n jakopään viime vkl ja sehän on suhteellisen yksinkertainen. Kuten kuvasta näät, tässäkin on kiristin mallia "ei-hydraulinen".
Esim. Autodocilla sarjoja oli erilaisia, joten kannattaa tosi tarkkaan kattoa mitä niissä on sisällä. Luettelit tuossa on tärkeimmät, mutta samalla tietysti kannattaa vaihtaa apulaitehihna kun se pitää käyttää edestä pois kuitenkin.
Jos ei oo ennen tehnyt ja on vähän enemmän aikaa niin keulapala kannattaa käyttää irti. Saa samalla katottua hyvin että kaikki muukin on ehjää kuten laturin ja kompuran laakerit, kurkata onko välijäähy täynnä öljyä, uusia jäähdytysnesteet jne...
Comment
-
Jos mennään kilometrien mukaan ja et tee työtä itse, niin homma on aika selvä.
Joka kerta:
- Hammashihnat + rullat + kiristin
- Hydraulivaimennin (jotkut vaihtavat vain jos on vuotanut)
- Moniurahihnat
- Vesipumppu
- Termostaatti
- 2.5 V6 TDI:ssä nokka-akselit tarpeen mukaan
- Nesteet (jarru/kytkin, jäähdytys, vaihteisto, perä jne)
- Suodattimet (p-aine, öljy, ilma jne)
Lisäksi joka toinen kerta:
- Hydraulivaimennin
- Moniurahihnojen rullat + kiristimet
Kun kilometrejä alkaa olla 300000:
- miettisin myös laturin vaihtoa samassa yhteydessä
- 2.5 V6 TDI:ssä (AKE) lienee apulaitehihnan värinänvaimennin vaihtokunnossa
Mikäli aika on määräävä tekijä, niin silloin täytyy soveltaa... Minimissään kaikki hihnat ja sen mukaan kuinka pitkän huoltovälin tahtoo, niin noita em osia. Meillä esimerkiksi toiseen Audiin (ARJ-moottori) tulee noin 8000 km/vuosi, joten siihen voi 5 vuoden välein vaihtaa pelkät hihnat ja 15 vuoden välein tehdään "koko hoito".
Käytän tunnettuja merkkejä. Kelpuuttamani tarvikehihnasarjat ovat Contitech, Gates, Ina tai SKF. Ehkä Febi/Swag käy paremman puutteessa apulaitehihnan värinänvaimentajaksi. Termostatti tulee Behriltä.
Comment
-
Kiitokset Anssi ja Pasi vastauksista! Valotti hyvin tilannetta. Toin Audini Ruotsista ja siellä huolto-ohjelma määrittelee (BFB:lle) jakopäänhihnan vaihtoväliksi 180 tkm eikä ajasta puhuta mitään. Ja kun vanhoja Audeja siellä katselee, niin eivät kyllä juuri ole hihnaa vaihtaneet tuota pienemmillä kilometreillä oleviin autoihin. Mutta sama homma se näyttää olevan Volvollakin: Esim. V70 D3 huolto-ohjelmassa oleva vaihtoväli Suomessa 180 tkm / 5 vuotta ja Ruotsissa 180 tkm / 10 vuotta. Jännä juttu, kun ei nyt luulisi olosuhteiden niin erilaisia olevan. Taitaa olla vain maahantuojilla/jälleenmyyjillä erilainen lähestymistapa.
Mutta joka tapauksessa ajattelin hihnan nyt heti vaihtaa, kun ikää autolla on kuitenkin se 10 vuotta, vaikka kilometrejä onkin maltillisesti.
Comment
-
Audi S6 2003, ANK moottori. Jakopäähuolto Tampereen Audi Centerissä 1450e sis. hammashihnasarja, vesipumppu, termostaatti ja moniurahihna. Huollon sijaisauton sai samaan hintaan.
Eka hihnanvaihto 2008 ja 120tkm. Nyt toinen 231tkm kohdalla 9.10.2018.
Comment
-
Eikö ässissä ole aikarajaa? Kymmenen vuotta samalla remmillä tuntuu pitkältä.
Kuuluiko moniurahihnan rullat/kiristimet tuohon hintaan mukaan? AKE- ja ARJ-koneissa tuntuu hyvältä ajatukselta vaihtaa nuo ainakin 200 000 km välein. Siinä vaiheessa serpentiinirullat alkavat kuulostaa helistimiltä.
Comment
-
Kai niissä aikarajakin on, mulle auto tuli keväällä monivammaisena tapauksena. 2011 - 2018 ei juuri merkintöjä mistään. Ei tosin kilometrejäkään. Nyt sitten leimauttu muutaman vuoden perästä ja korjattu/siistitty isolla antaumuksella.
Comment
-
Gatesin sarjoissa on sekaisin INA/FAG/SKF rullia ja yleensä Gatesin oma kiristin ja hihna. Poloon laitoin vuosi sitten Gatesin sarjan ja nyt joku laakeri siellä ääntää. Ajettu 20tkm eli menee koko setti taas uusiksi. Oli ensimmäinen ja viimeinen Gatesin sarja jos viaksi paljastuu kirstimen laakeri.
Comment
-
Mulla oli S8:n INA jakopäänsetissä NTN:n leimat osissa. Jakopään osat on kyllä sellasia, että niiden olis lupa kestää koko vaihtovälin. Ässän jakopään työn hintaa osaan vain arvioida. Omat osat olivat 350€ setti + 50€ vesipumppu, moniurahihnan hilut kiristimineen varmaan 100€? Ohjeaika 5h = 350€ + osat 500 = 850€. Jäähdytysnesteet hyvä vaihtaa samalla myös.
Comment
-
Sama havainto täällä. ARJ eli 2.4 V6 hydraulivaimennin ja rullat olivat NTN-leimoilla. Hammashihnassa luki INA. Ennen en olekaan törmännyt INA:n hihnoihin. Enimmäkseen olen luottanut Gatesiin, Contiin ja SKF:ään näissä seteissä. Nyt otin tuohon INA:n, kun hydraulivaimennin oli antautunut jo noin 30000 km kohdalla - tai sitten sitä ei oltukaan vaihdettu edellisellä kerralla. Epäilykseni heräsi, koska en löytänyt vanhaa vaimenninta osalaatikosta vanhojen rullien joukosta. En laita tähän vanhan vaimentimen merkkiä ennen kuin minulle selviää kuinka paljon sillä on kilometrejä takana.
Itselle jäi hetkeksi ylimääräiseksi 2.5 TDI V6 moottorin täydellinen Gatesin jakopään setti. Jos jollain on akuuttia tarvetta, niin tuollainen löytyy heti hyllystä. Täältä löytyy sille hinta.Viimeksi muokannut pta; 28.2.2019, 02:07.
Comment
-
Audi A8. Onko tähän järkevää tehdä jakopää itse vai onko sama hinta viedä pajalle, saisin lukitustyökalut lainaan. Eniten mietin tässä, että saanko ilmattua pelkästään ilmausruuvilla.
Kiristimellä on sellainen ärsyttävä ominaisuus, että kolisee (ei edes kovaa) juuri ja juuri sekunnin öljyn ollessa kylmä. Lämpimillä säillä tai lämmittimellä kaikki hyvin - annanko asian olla vai kannattaako laahaimet vaihtaa? Jos niitä ei pysty vaihtamaan ylhäältä ja alhaalta ilman kiristimen tai nokkien purkamista, niin antaa olla.
Mitä sarjaa suosittelette? SKF, Continental tai Bosch? Onko näissä eroa laadulla?
Mitä muuta kannattaa samalla huoltaa keulan ollessa irti? Jos kellään on hyödyllisiä vinkkejä rempan suhteen, niin kuuntelen mielelläni.
Comment
-
Mulla vaihdettiin S8:iin kiristimien laahaimet ja ketjut. Lisäks kansien öljynkierron takaiskuventtiilit. Kyllä se edelleen kuulostaa rallattavan sen ohimenevän hetken kylmillä öljyillä. Sovin keskenäni, että kyseessä on vanhojen kiristimien kulumaa, tai sitten kyseessä on ominaisuus. Tepolta kulemma saisi alle tonnilla pari vielä audin orggis kiristimiä, jos sellaisia haluaa kokeilla. Nokka-akselit pitää ottaa irti jos kiristimiä räplää.
BMW-ukkelit väittävät myös INA:n settien olevan ok laatua, sitä saa esim: https://spareto.fi/tuotteet/530-0452...mmashihnasarja
Toista rullaa tarvii vaan vissiin S8:n kanssa, setti ilman toista rullaa on hieman halvempi: https://spareto.fi/tuotteet/530-0366...mmashihnasarja
Siihen sitten vielä vesipumppu n. 50€ luokkaa. Kun keulaa purkaa, niin moniurahihna, kiristin ja joku rulla siitä menee samalla vaivalla vaihtoon, jos haluaa autoon sijoittaa enemmänkin :)
Osien ostoa ja työn teettämistä Suomessa puoltaa takuu, joka voi olla jopa 2-3v. Osien oletettu käyttöikä on vaihtovälin verran, eli säkällä menee takuuseen jos jotain kilahtaa kesken kaiken. Harvinaista se toki on.Viimeksi muokannut Ihmemies; 28.2.2019, 15:51.
Comment
-
Itse oli tarkoitus tehdä kesällä A8 jakoremppa kun hihnalla oleva malli toi 4.2l kone. Hihnalla tuotakin on kahta mallia jois toises tarvitaan helposti itsekin tehtävää erikoistyökalua.
Pohtinut vaan et mitä kaikkea siinä nyt sit pitää vaihdella. Rullat, kiristimet ja vesipumppu nyt itsestään selvyys. Mut onko se iskarin vaihtaminenkin tapana vaihtaa aina vai onko pidempään kestävä osa.
INA:n pakettia jo tarjoiltiinkin jossa olisi rullat ja kiristin. Kiristintä ei ole niin muuten silmiin erillisenä osunutkaan. Hihnoissa ja vesipumpuissa sit ollutkin paremmin valikoimaa. Täytyy tutkiskella paremmin kun tulee ajankohtaiseksi.
Comment
-
AQH:n eli V8 5V 360 hv koneeseen Contitechin sarja vesipumppuineen maksaa 364,41 escudoa tuolla ->
https://autopartsmarket.eu/fi/?actio...me_group%5D%3D
Comment
-
Sama kitti 324 € + 20€ postikuluja
Halvempi vaihtoehto(40-50€): Gates 234,77 + vesipumppu SKF 50€ tai INA 40€+ postit 20€.
(Tämä vaihtoehto löytyi vastaavuuksilla. En ota vastuuta sarjan sopivuudesta AQH-moottoriin.)
Tämän viikonlopun alennuskoodilla saa vielä 9€ alennusta.
Kannattaa henkisesti varautua jopa yli 2 viikon toimitusaikaan. Oma 24.2.2019 tekemäni tilaus ei ilmeisesti ole vieläkään lähtenyt matkaan. Taas jonkun artikkelin kohdalla varastosaldo ei ole pitänyt paikkaansa...
Comment
-
Onko kuvan paketti OK? Hinta 310 euroa alennuksen jälkeen. Kannattaako mitään muuta samalla uusia keulan ollessa irti? Nokkien tiivisteitä en ajatellut vaihtaa, kun eivät vuoda. Multa voi vuokrata nokkien lukitusrautaa 10 euroa + pantti 20 euroa. :-)
Rempan jälkeen ajan vuoden tai kaksi - ja tilalle hankin sitten sopivan D3 koirsen S8.Viimeksi muokannut St. Petersburg; 27.5.2019, 06:11.
Comment
-
Muistakaahan ihmiset jos merkkarilla käytte pyytää Audifit-alennus tarjouspyyntöön mukaan, kun sillä saa tästäkin operaatiosta 15% alennusta jos autolla on tarpeeksi ikää. Itse hoidin juuri TTS:ään tuoreen jakohihnan kilkkeineen Helsingin AC:llä, 15% alennus mukaanlukien koko setille taisi tulla hintaa n. 900€, sis. vp ja moniurahihna.
Lisätietoa täältä: https://www.audi.fi/fi/web/fi/huolto...t-Service.html
Ja voi tosiaan varata pelkän hihnanvaihdon jos muut huollot tekee muualla.
Comment
-
Vaasassa, sundomin autosähkössä kävin teettämässä jakopäärempan audiin, (A4 2.0 tfsi q) vaihtoon meni jakopääsarja + vesipumppu, termari, moniurahihna, pyysin tarkistamaan myös moniurahihnan kiristimen, ohjain rullan ja laturin vapaakytkimen kunnon, vaihtoon meni noista siis moniurahihnan kiristin ja ohjainrulla, Hinta tasan 800€ kaikkinensa ja jakopäälle viiden vuoden takuu.Viimeksi muokannut Breach; 24.6.2019, 11:13.
Comment
-
Tänään lähti tilaukseen Autonvaraosat24-sivustolta INA-setti vesipumppuineen sekä moniurahihna. Kuten suosittelitte, termarin ostan Audilta. Hintaa tuli yhteensä 289 euroa. CUPONFI19-kupongilla sain vielä 2% hinnasta pois.
Muokkaus:
Sieltä tuli ja nopeasti, enää termari Audilta ja menoksi. Audilta termari tilattu hintaan 68 euroa tiivisteineen.
Nyt tuli myös työkalut.
Viimeksi muokannut St. Petersburg; 2.8.2019, 17:22.
Comment
Comment