Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

5 Sylinteriä ja megasquirt

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 5 Sylinteriä ja megasquirt

    Onko kellään kokemusta 5 sylinterisen megaamisesta? Askarruttaa tuo sytkäpuolen ohjaus megan avulla. Miten se tapahtuu ja mitä osia mahdollisesti tarvii ja miten ne kaikki kytketään. Auto muuten alkaa olla jo valmis.
    Auto on Audi 200 -89 ja 1b koneella.

    #2
    Jos jakajalla mennään niin siinä ei kait pitäisi olla ongelmia?

    Täältä vois löytyä jotain:
    http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=5345

    e: tuossa lisää:
    http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=4505

    Comment


    • #3
      Luettu läpi. Ei auta ollenkaan. Tarviiko jakajaan viis lovisen levyn hall-anturille? Tarviiko sytkämodulia ja jos tarvii miten se kytketään? Tietääkö kukaan pystyykö megalla ohjaan sammutuksen jälkeistä vesipumppu/flekti härdelliä?

      Comment


        #4
        No tuota, itselläni on aika rajoittuneet tiedot aiheesta, mutta niitä jotka enemmän tietää niin auttaisi varmaan jos kertoisit että minkäsorttista sytkää sinne pitäisi saada? Mennäänkö vakio jakajalla vai suorasytkää vai mitä lajia?

        Comment


          #5
          Vuosia sitten tuo 5-reikänen hall-levy oli ainut tapa saada mega toimimaan 5cyl ympäristössä mitenkään.

          Oletettavasti mega on näiden vuosien aikana hippasen kehittynyt niin on mahdollista että se jo osaa käsitellä tällaista informaatiota:
          - rpm-signaali vauhtipyörän hammaskehältä VR-anturilla, 135 pulssia per kierros
          - home-signaali jakajan hall-anturilta

          Jos (kun) tuo ei onnaa niin sitten joko 5-reikänen levy jakajaan tai joku esim. 36-1 tai 60-2 hampainen pyörä kampuralle pyörimään sekä 1-reikänen jakajaan.

          Comment


          • #6
            Jakajan kans mennään. Kampuralta löytyy 60-2 triggeri ja jakajassa on 1-lovinen kiekko. Tarviiko tuohon kokoonpanoon sytkämodulia vai meneekö ilman? Millä tiedoilla se vakioboksi ohjailee sytytystä? Jos vielä toistaiseksi ohjais megalla vaan bensansyöttöä.

            Comment


              #7
              Megalla liipaset sen orig. sytkämoduulin kipinää laukomaan. Sytkämoduuli on siis sellanen puolikkaan röökiaskin kokoinen judanssi.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Teppo Kalske Näytä viesti
                Megalla liipaset sen orig. sytkämoduulin kipinää laukomaan. Sytkämoduuli on siis sellanen puolikkaan röökiaskin kokoinen judanssi.
                Mulla ois hyllyssä kyllä boschin modulikin. Tuolleenhan se kytketään miten kuvassa?? Tarviiko mitään muuta kytkeä mihinkään?
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Itsellä rakenteilla 20vt AAN megalla. Kaikki anturit vaihdettu MS ystävällisiksi, 60-2 pyörä kampuralla ja 1.8t sytkäpuolat.
                  Kaikki tieto megasta vitoskoneessa kiinnostaa, jos vaikka joskus sais ton tötterön ajoon.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on audi saatu käyntiin ja käymään tyhjääkin jollakin lailla..
                    5 sylinterisen asetuksilla kierrosluku näyttää tuplasti enemmän mitä oikeesti.
                    10 sylinterisen asetuksilla näyttää oikein.
                    Onko tuosta mitään haittaa? Ja miten sen sais näyttämään oikein 5 sylinterisen asetuksilla?

                    Onko tietoa että pystyykö mega ohjaamaan tuota audin omaa isv-motukkaa ja jos pystyy niin pitääkö siihen laittaa joku rele?
                    Ainakaan suoralla johdolla megalta isv:hen ei tapahtunut mitään..

                    Comment


                    • #11
                      Kyllä pystyy. Mielestäni pelkkä +12v ja ohjaus megalta riittää.

                      Comment


                      • #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Psst Näytä viesti
                        Kyllä pystyy. Mielestäni pelkkä +12v ja ohjaus megalta riittää.
                        Niin minunkin mielestä pitäis riittää. Mutta jostain syystä ei vaan toimi. Se isv-motukka toimii ainakin 9v patterilla testatessa että ei se siinäkään se vika voi olla. Hmm.. merkillistä

                        Comment


                          #13
                          Mitäs mega tekee jos laitat ohjaukseen esim. fluken kiinni ja tuleeko sieltä jännitepulssia?

                          Comment


                          • #14
                            Tietääkös kukaan mistä löytyis helpoiten bensapumpun releen ohjausvirtapiuha? Ja minkä värinen se on? Oon yrittäny kurkkia sulakerasian alle mutta sieltä lähtee noin 4miljoonaa piuhaa nii vaikee löytää oikea.
                            Autona siis tuo profiilin -89 200

                            Comment


                              #15
                              Itselläni oli megaan kytkettynä erillinen rele, jonka kautta syötin virran suoraan sulakeboksiin bensapumpun sulakkeen lähtöön.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja kvande Näytä viesti
                                Itselläni oli megaan kytkettynä erillinen rele, jonka kautta syötin virran suoraan sulakeboksiin bensapumpun sulakkeen lähtöön.
                                Sitä vaihtoehtoa itekki mietin. Jännä ongelma tuossa pumppuhommassa. Kun starttaa kylmänä niin pumppu ei lähe päälle, mutta sitten kun saa käyntiin niin pumppu toimii normaalisti.
                                Miten sen pumpun ohjauksen sais pois alkuperäseltä boksilta? Eli toisin sanoen, mikä johto mun pitää katkaista??

                                Comment


                                  #17
                                  Mitään ei tarvinne katkaista, kun otat Audin oman bensapumpun sulakkeen pois ja laitat uuden sulakkeen megan yhteydessä olevan releen syöttöpiuhaan. Tämän syöttöpiuhan sitten kytket sulakeboksiin orkkissulakkeen tilalle syöttämään pumppua.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Okei. Nyt mä tajusin. Luulin että tarkotit sillä sulakehommalla sitä releen päällä olevaa sulakepaikkaa josta saa myös pumpun päälle. Eipä käyny mielessä että tosiaan sen sulakkeen kauttahan se onnistuu.
                                    Kytketäänkö se niin että se rele periaatteessa toimii sulakkeen tilalla eli releen maa sulakepaikan toiseen pinniin ja releen virta toiseen. Ja sit megalta ohjaus??

                                    Comment


                                      #19
                                      Minulla rele oli Megan muiden releiden kanssa samassa purkissa. Kytkentä taisi olla jotakuinkin tällainen:
                                      * +12V jännite tuli Megan pääreleeltä 15A sulakkeelle
                                      * Sulakkeelta jännite syötettiin releen napaan 30
                                      * Releen navalta 87 jännite jatkoi matkaansa sulakeboksiin ja sieltä poistetun bensapumpun sulakkeen pumpun puoleiseen nastaan (6.3mm latta-Abiko työnnetty herkän aistikkaasti sulakkeen toisen jalan tilalle)
                                      * Megalta tuli ohjausjännite releen napaan 86 Edit: Mega maadoittaa navan 86
                                      * Releen napa 85 oli kytketty maihin Edit: +12V jännite napaan 85
                                      Viimeksi muokannut kvande; 19.7.2010, 21:54. Perustelu: Releen napojen numerointi korjattu

                                      Comment


                                      • #20
                                        kvande tuo sun kytkentä ei toiminu. Mega maadottaa relettä eli se piti kytkeä niin että virta tulee napoihin 30 ja 85. Kuvasta selviää.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Kappas, niinpä olikin neuvot pielessä. Toivottavasti sait kuitenkin homman pelaamaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            No nyt on tullut tehtyä mega 5-mukiseen turbokoneeseen, tarkemmin AAN-moottorikoodilla varustettuun S4:ään. Kampiakselin päähän tuli 60-2 triggeri jota lukee bemarin hall-anturi, nokkatriggeriä ei tarvitse. Syttynä on erillispuolat hukkakipinänä ohjattuna (en tunne näiden tyyppiä tarkasti mutta ilmeisesti "TFSI"-puolat). Suuttimina siemensin 630cc dekat. Auto toimii oikein nätisti. Ainut mikä hieman jäi eilen illalla kysymysmerkiksi on starttaus-suihkutusarvot (crankin settings). Tahtoo kastella aika herkästi startissa.

                                            Oikeastaan muuta ihmeellistä hommassa ei ollut paitsi sytytysjärjestyksen asettelu joka piti tehdä strobon kanssa joka pytylle paitsi ykköselle kun ei ole vielä 5-pyttysestä niin paljon kokemusta...

                                            Comment

                                            Working...
                                            X