Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä liian pitkä öljynvaihtoväli voi tehdä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mitä liian pitkä öljynvaihtoväli voi tehdä?

    Kaverilla olisi yksi 1.8Tq auto kiikarissa, mutta siinä on longlife öljynvaihto tehty viimeksi 35 000km sitten. O_o

    Tietääkö joku viisaampi että mitä tuo liian pitkä öljynvaihtoväli voi saada aikaiseksi vai onko tuo longlife öljyille peruskauraa että voi ajellakkin vähän enemmän? :)

    Forte käsittely todennäköisesti ainakin edessä kun autoon muutenkin tehty koko eliniän longlifehuollot.

    Onko jotain mitä kannattaa tarkistaa samantien tuollaisen kilometrimäärän takia.

    #2
    No ainakin saattaa tukkia sitä surullisenkuuluisaa sihtiä, kuten tässä ketjussa on tuotu esille. Ja karstoittumiseen ja kulumiseen kuvittelisin olevan vaikutusta.

    Comment


    • #3
      Näkisin sen korkeintaan aiheuttavan lisäkysymyksiä, eli miksi ei ole vaihdettu ajallaan ja sitä rataa alkaen siitä miten on ajeltu, millainen öljy on käytössä, onko syönyt öljyä niin paljon ettei ole katsottu edes tarpeelliseksi vaihtaa, eli surullisen kuuluisaan lopputulokseen on paljon tekijöitä, vaikka ei mitään sihtiä tuijottaisikaan, karstoittumista en juurikaan ymmärrä jos on oikeita öljyjä käytetty koska eihän periaatteessa muu kuin männän päällys kuumene niin että öljy palaisi karstaksi...

      Tosin useita tekijöitä jäi vielä näkymättömiin, kaikenkaikkinen km määrä ja montako vuotta on tuota km määrää ajettu ja onko ollut "kiertopalkintona" jne...

      Ihkaoma mielipiteeni onkin ettei reaalimaailmassa tuolla km määrällä ole välttämättä merkitystä jos kaikki muut "palaset" ovat OK.
      Että "kiikarissa" lienee tarkentamista...

      Comment


        #4
        Eipä yksikään pytty ole täydellisen tiivis, eli kyllä sitä palanutta ryönää kertyy koneen sisään.

        Comment


          #5
          Lonkkariöljyn ominaisuudet romahtaa sitten vähän jyrkemmin kuin lehmän häntä kun 30tkm on ylitetty. Todettu ihan tehtaan testeissä.

          Comment


            #6
            Auto siis huollettu aina longlifellä aikaisemmin huoltokirjankin mukaan mutta tämä viimeisin öljynvaihto päässyt vähä lipsahtamaan.

            No eipähän ainakaan vuoda öljyä ku voi 35tkm ajaa samoilla ilman lisäämistä :D

            Comment


              #7
              Onko sulla Jari vielä kuvia miltä se mun vanha moottori näytti sisältä ;).

              Comment


                #8
                Ehkä on parempi olla laittamatta, että ei tule vainoharhaiseksi :D

                Comment


                  #9
                  105tkm ajettu 1.8t, ja LL"huolto"
                  Sori aleksi :)
                  Avatessa ja putsauksen jälkeen

                  Click image for larger version

Name:	18012010196.jpg
Views:	1
Size:	104,4 Kt
ID:	1599052 Click image for larger version

Name:	18012010226.jpg
Views:	1
Size:	116,2 Kt
ID:	1599053

                  Comment


                    #10
                    Onko tuo saanu forte käsittelyä ikinä? Ois mielenkiintoista nähä minkä näköinen tuo olisi sen jälkeen.

                    Comment


                      #11
                      Kun vaihtaa öljyt 10tkm välein ei tarvita Fortea tai muita taikuriaineita.

                      Comment


                      • #12
                        Tohon moottoriin jos olisi laittanut jotkut huuhtelu/putsausaineet öljyn sekaan, niin olisi varmastikkin sen jälkeen tehty muutakin kuin putsattu öljypohjaa. Tuollainen määrä moskaa kun lähtee liikkeelle niin aika saletti moottorin loppu.

                        Comment


                          #13
                          Tuomo,
                          Eipä oo kyl enää ku muutama joista ei hirmusesti paljastu. Tiiä sitten mihin ovat kadonneet.

                          Comment


                          • #14
                            voin kertoa kokemuksesta että diesel mersu rupesi käymään öljyllä kun laittoi forte motor flush sisään, joten sen perusteella en rupeais laittaan mihinkään autoon ko. ainetta.

                            Comment


                              #15
                              Tohon moottoriin jos olisi laittanut jotkut huuhtelu/putsausaineet öljyn sekaan, niin olisi varmastikkin sen jälkeen tehty muutakin kuin putsattu öljypohjaa. Tuollainen määrä moskaa kun lähtee liikkeelle niin aika saletti moottorin loppu.
                              Nimenomaan, sen takia tuo auton öljyn vaihto olikin seuraavanlainen:
                              Moottori auki, näkyville pinnoille mekaaninen putsaus, uudet öljyt+ suodatin joiden kanssa forte käsittely, ja sen jälkeen vasta uudet öljyt. Ei ollut ihan perus huolto, mutta erittäin tarpeellinen.

                              Comment


                                #16
                                Eise forte sitä paskaa liikkeelle laita, se sulattaa sen. Mistä ihmiset ovat saaneet sen päähän että se olevinaan vaan irroittaa sen lian? Aika turha aine olisi muuten jos iskis paikat tukkoon. Minusta tuntuu että tuota ainetta ei käytetä oikein (liian vähän laitetaan tai annetaan moottorin käydä liian pienen ajan), siksi sitä varmaan ei saa kunnolla ostettuakaan normijantteri ilman vinkumista tiskillä.

                                Comment


                                • #17
                                  No minulla on korjaamolta kokemusta ohjeiden mukaan tehdyistä putsauksista vanhoihin likaisiin moottoreihin, jotka ovat kohdanneet totaalituhon tuon jälkeen.

                                  Meinaatko oikeasti että se Forte/tms sulattaa nätisti pikkuhiljaa tuon karstan pinnalta käsin öljyn sekaan, ettei käy niin että olisi mitään mahdollisuutta että isompi paskaläjä lähtisi jostain irti öljynkiertoon?

                                  Nuo ovat ihan hyviä aineita säännöllisesti käytettynä moottoreissa mitkä tuppaavat likaamaan jostain syystä sisukalujaan, mutta ei missään nimessä suunniteltu käytettäväksi jo totaalisen paskoittuneeseen moottoriin.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kyllä siinä fortessa menee se raja mihin sitä voi käyttää, mihinkään ihmeisiin se(kään) ei pysty.
                                    Kun tuota karstaa on reilu parin millin kerros niin siinä ei voi käydä hyvin jos sinne laittaa aineen joka irroittaa sen öljyn kiertoon. Hyvää ainetta se on kunhan sitä käyttää aina joskus kun on öljyjä vaihdettu perinteisellä 10-15tkm vaihto välillä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Minusta tuntuu että tuota ainetta ei käytetä oikein
                                      Nimenomaan ja se väärinkäyttö on kaataa sitä koneeseen vasta, kun veivaltu pitkillä vaihtoväleillä lähemmäs 200tkm.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Minusta myös tuntuu että nämä "ammattiaineet" ja "ehdottomat menetelmät" osoittavat että on vain yhtä monta todellisuutta kuin on toteajaakin. Tokihan se niin meneekin koska tuskin löytyy sitä ehdotonta faktaa etenkään omaehtoisesta auton hoidosta ja kuitenkin sadattuhannet ja miljoonat autot huolletaan tänäpäivänä LL-huoltosysteemeillä olipa se hyvä tai huono menetelmä, harva uuden auton ostaja ajaa sillä 500tkm, taitaa harvassa olla jopa 100tkm ylityskin, kuitenkin noihinkin kilsoihin mahtuu monenlaista "hoitoa ja hoitajaa", joista vain marginaalijengi täällä kirjoittaa faktojaan.
                                        On mullakin faktaa öljyistä, noin hieman vajaa 50v. sitten silloinen kulkine sotkeentui karstaan niin että jouduin vaihtamaan laakeriliuskat ja meislaamaan kampiaksselin päässä olleen "separaattorin" auki koska siihen oli se karsta jäänyt kuten kuuluikin, sitä oli vain liikaa ilman LL-huoltoväliäkin, olihan öljytkin silloin hieman eri kuin nyt.
                                        Kun sitten nämä LL-huollot tulivat muotiin olen sen jälkeen "väärinkäyttänyt" autojani säännöllisesti ja käytän edelleen enkä laita tippaakaan forteja tai petrooleja öljytilaan, sen jätän sitten seuraavan omistajan huoleksi.
                                        Mielestäni autojeni öljynkiertoon ei ole kertynyt mitään pois liotettavaa, nykyiset öljyt sellaisella käytöllä mihin tieliikenteeseen tarkoitetut autot kuuluu, ei pitäisi olla ongelmia, ainakaan itselläni ei ole ollut.
                                        Mutta en kiellä niitä jollain toisella mahdollisesti olevankin, monet asiat ovat myös siitä ratin ja penkin välistä johtuvia...

                                        Comment


                                          #21
                                          harva uuden auton ostaja ajaa sillä 500tkm, taitaa harvassa olla jopa 100tkm ylityskin
                                          Itse sanoit juuri tuon LL-huollon suurimman "ongelman", kaikki kun eivät sitä uutta autoa osta, niin joutuvat sitten ostamaan auton jolla on ajettu järjettömiä määriä samoilla öljyillä.
                                          On kaksi tarinaa ihan erikseen ostaa uusi auto ja käyttää sitä, kuin ostaa käytetty auto ja käyttää (lue korjata) sitä.
                                          Eli perjaatteessa sun tekstisi sopisi paremmin jonnekkin "uusien autojen käyttö kokemuksia" foorumille kuin foorumille jossa keskustellaan auton huolloista jne.

                                          Comment


                                          • #22
                                            En sentään pitäisi LL-huoltoja ongelmana, ainakaan sen suurempana kuin tiettyjä muitakin "autoilutapoja".
                                            Kyllä minullakin on kokemusta myös käytetyistä autoista, ja juurikin tuolla "tuomitulla" menetelmällä huolletuista eikä pahaa sanottavaa ole kertynyt. Tosin en huolisi "kiertopalkintoja" tai muutoin "sporttisessa" miljöössä varttunutta yksilöä.
                                            Eli mielipiteitteni pitäisi kyllä sopia tällekin "korjauspalstalle", vaikkakaan yhtään käytettyä en ole joutunut korjaamaan normaalia jarrupala etc. vaihtoa enempää.

                                            Tuolla tien päällä on kyllä vastaan tullut ja ohi mennyt sellaista jengiä joiden korjaushistoriat ei yllättäisi millään ongelmalla, saatikka karstalla...
                                            Että mitähän järjetöntä on 25-30tkm ajossa samoilla öljyillä, jos ne ovat sitä mitä pitää?
                                            Siksi sanoin jo tuolla aiemmin että se 35tkm ei tee kesää eikä talvea jos muut "palaset" käytössä ovat kohdallaan, mutta jo se että "pääsee unohtumaan" öljynvaihto, osoittaa jotain niistä palasista...

                                            Comment


                                              #23
                                              Mielestäni autojeni öljynkiertoon ei ole kertynyt mitään pois liotettavaa, nykyiset öljyt sellaisella käytöllä mihin tieliikenteeseen tarkoitetut autot kuuluu, ei pitäisi olla ongelmia, ainakaan itselläni ei ole ollut.
                                              Mutta en kiellä niitä jollain toisella mahdollisesti olevankin, monet asiat ovat myös siitä ratin ja penkin välistä johtuvia...
                                              Tässä käytännössä sanot, että kunhan autossa on oikeat öljyt ja oikea kuski, ongelmia ei pitäisi olla. Ja jos on, vika luultavasti on kuskissa. Voitko kertoa mitä se tieliikenteeseen tarkoitetun auton oikea käyttö on? Nämä autot on kuitenkin suunniteltu siten, että kestävät hyvin myös vapailla rajoituksilla huippunopeuden tuntumassa ajoa, joten voisi jopa epäillä että Suomessa autot useimmiten joutuvat vajaakäytölle. Ja muista, että kaiken lisäksi LL-ohjelmaan olennaisesti kuuluu, että öljynvaihdot riippuvat millaista ajoa autolla on ollut - esim. paljon pätkäajoa aikaistaa huoltovalon syttymistä.

                                              Eli mielipiteitteni pitäisi kyllä sopia tällekin "korjauspalstalle", vaikkakaan yhtään käytettyä en ole joutunut korjaamaan normaalia jarrupala etc. vaihtoa enempää.
                                              Mitä järkeä on seurata tätä foorumia, tai varsinkaan kirjoitella mitään, jos on ollut niin onnekas että
                                              A) Mitään vikoja ei ole ollut
                                              B) Kokemusta jarrupalojen etc. vaihtoa lukuunottamatta Audi merkkisten henkilöautojen korjaamisesta ei ole.

                                              Tähänkin ketjuun on jälleen kirjoittanut merkki- ja muissa korjaamoissa töissä olevia/olleita henkilöitä - jotka ovat myös muutaman 1.8T moottorin avanneet. Sen sijaan sinä et ole mitenkään auttanut alkuperäistä kysyjää, vaan ainoastaan levittänyt tapasi mukaan ilosanomaa siitä, että öljyillä voi varsin riskittä ajaa vaikka sen 35tkm - kunhan käyttää autoa oikein. (Huomaa esim. kommentti: "Lonkkariöljyn ominaisuudet romahtaa sitten vähän jyrkemmin kuin lehmän häntä kun 30tkm on ylitetty. Todettu ihan tehtaan testeissä.")

                                              Ymmärtääkseni sinulla ei ole ollut paljon ajettua VAG 1.8T moottoria - tai ainakaan ongelmia sellaisen kanssa, joten miksi edes vaivaudut. Tässäkään ketjussa kukaan ei ole yleisesti kieltänyt käyttämästä LL-huolto-ohjelmaa. Sattuu vaan olemaan niin, että juurikin mainituissa moottoreissa on ollut paljon ongelmia esim. öljysihdin tukkeutumisen kanssa, johon paras lääke on riittävän usein tapahtuva öljynvaihto, olkoon kyseessä sitten LL-öljy tai ei.

                                              Yhdestä asiasta olen samaa mieltä kanssasi: 35tkm öljynvaihtoväli voi hyvinkin olla merkki siitä, että autoa ei muutenkaan ole huollettu kovin asiallisesti.

                                              P.S. Mistäköhän johtuu että nykyinen ohje tämän konetyypin kanssa on käyttää huomattavasti isompitilavuuksista öljynsuodatinta LL-vaihtovälien yhteydessä. Voisikohan liittyä vaikka niihin muutamiin ongelmiin...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Yritän nyt rykiä jauhoja suustani...
                                                Miksi sitten Suomessa tarvitsee vaikkapa lastuttaa autonsa moottoria jos se jo täyttää tarpeet muutoinkin?
                                                Olen kokolailla keskiverto suomalainen joten autoilunikin lienee keskivertaista...

                                                Olet siinä aivan oikeassa ettei ole mitään järkeä seurata tätä palstaa, kuitenkin se sallittanee sillä olen vain odottanut koska omat koneeni laukeaa kuten teidän muiden ja sitten tiedän miten päin jakari laitetaan kun korjataan.

                                                Olisin kaivannut siihen "tehtaan testeihin" lähdeviitteitä kuten on netissä tapana ellei jutut ole ihan omasta päästä tempaistuja. Mitä tulee siihen "oikein käyttämiseen", muistaakseni totesin että jos "palaset" ovat kohdillaan, siis tarkoittanee oikein päin.

                                                No joo, ei minulla ole ollut yhtään pitkään ajettua 1.8T moottoria, ne ovat olleet uudesta asti ajettuja sinne 130tkm kieppeille ja sitten on joku saanut alkaa niitä pesemään.

                                                Sanoisin nyt yhtenä yhteenvetona ettei minulla ole räplätty yhtään Audi-merkkisen auton moottoria kuten ei muunkaan merkkisen. Joten en tiedä mitään mistään sihdistä enkä haluakkaan tietää.

                                                Nykyistäkin autoa huollan mielestäni asiallisesti ja siihen öljyt vaihdetaan suunnilleen 30tkm välein, jos joku haluaa sen tehdä 10 välein niin tehköön, 8,2 litraa siihen menee. Joskus aiemminkin kirjoitin että kannattaa suhteuttaa oikein nämä autoilun kustannukset ja säästää vaikka tupakassa enemmän kuin öljyn laadussa.

                                                En nyt ala puuttumaan enempää sen konetyypin huoltamiseen...

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuo synteettisten öljyjen tason romahtaminen on totta kun siitä on monesti saanut lukea. Niinkuin nimi kertoo synteettisessä öljyssä on mm. merkistä riippuen paljon peseviä yms. aineita jotka haihtuvat tai muuttuvat, samoin itse 'öljy' on laskettu tarkasti millaista rasitusta sen tulee kestää ja minkä aikaa.
                                                  Turbollisissa autoissa on totta että auton oikea käyttö on tärkeää, mikäli autoa kengittää tai sammuttaa rasittavan ajon jälkeen liian pian, 25tkm kohdalla öljy rupeaa olemaan kuraa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
                                                    ...Että mitähän järjetöntä on 25-30tkm ajossa samoilla öljyillä, jos ne ovat sitä mitä pitää?
                                                    LL-huolletulle moottorille on tehtaalla laskettu elinikä, jonka sen pitäisi saavuttaa LL-huolloilla.

                                                    Minusta ei edes kannata väitellä aiheesta, kestääkö kone samalla tavalla LL-huolloilla kuin tiheämmällä vaihtovälillä. -Ei se tietenkään voi kestää samaa kilometrimäärää, mutta jos se kestää sen, mitä tehdas on arvioinut, niin sehän on toiminut niin kuin on tarkoitettukin.

                                                    Joten ei siinä mitään järjetöntä ole. Kunhan vain tiedostaa sen, että mitä harvemmin vaihdetaan öljyjä, sitä useammin vaihdetaan moottoria.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Juhannuksen kunniaksi tai kunniattomuudeksi jatketaan nyt vielä. Mikähän sitten mahtanee olla se oletusikä niillä tehtaan moottoreilla? Tuskin 500tkm, taitaa ammattikäytössä olla eri takuutkin, eli lyhemmät...
                                                      Tavan käyttäjällä taitaa pellit jo tippua päältä jos tuon matkan meinaa ajaa...

                                                      Oikeastaan harmittaa kun ei voi oikein moittia, liekö synnytty hopeakampiakseli autossa, eli voisin luonnehtia että 8 Audia on tässä pyörinyt piirissä ja yhdenkään moottoria ei ole räplätty, eli se "sihti" on tuntematon.
                                                      Voin myös vannoa ettei yhdenkään turboa ole jäähdytetty eikä vaihdettu, liekö sitten ajettu alle kuormitustoleranssien. Että mikä helvetti tässä oikein mättää, täytyy varmaan koputtaa vaikka kojelautaa että sama tuuri jatkuisi, vai onko kyse tuurista, no, Vesalla on, ...

                                                      Kertokaa nyt sitten missä on palsta jossa ei valiteta mitään niin siirryn sinne odottamasta että auto laukeaa, kuitenkin ajelen reippaasti sinnekin, enkä jäähdytä, uhallakaan...
                                                      Liekö tällä enää yhteyttä itse asiaan, kuitenkin kaikitenkin, hyvää juhannusta vaan kaikille Audisteille, on sillä vaan kiva ajella, aina...

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei varmasti ole 500tkm. Sattumoisin vaan täällä ihmiset ajavat korjaustöiden tihentymisen uhallakin sen 300tkm ja reilusti ylikin. Ja miksei mentäisi, jos auto on muuten kunnossa?

                                                        Sihtiongelma taitaa koskea lähinnä moottoria 1.8T. Kuten muutkin merkittävät havaitut pitkiin öljynvaihtoväleihin liittyvät ongelmat. Toki myös muistettava että se on todella yleinen kone: 10v ajan oli käytännössä konsernin ainoa bensaturbo (jos ei marginaalikoneita kuten 2.7T lasketa).

                                                        Kun kerran jäähdyttelyistä mainitsit: 1.8T moottorin turbo vaikuttaisi omien ja muiden kokemusten pohjalta kestävän ilman lastuttamista, ns. normaalikäytöllä 200-300tkm. Siinä vaiheessa on välyksiä reippaasti ja pakopesässä halkeamia. Oletan ettei tuota omaakaan paljon säälitty aiemmilla omistajilla. Jälkijäähdytyksen hyötyä on kuitenkin täysin turha kyseenalaistaa mikäli öljyn ja jäähdytyksen kiertoa ei muuten jatketa koneen sammuttua. Kuumaksi ajettu turbo (esim. moottoritieajo), kone seis, ja aivan varmasti lisää riskiä esim. siihen, että öljyä palaa kiinni erinäisiin paikkoihin. Sillä taas voi olla pitkällä (ja jopa vähän lyhemmälläkin) ikäviä haittavaikutuksia.

                                                        Toki voi käydä niin kuin edelliselle turbolle joka kesti 10tkm - huonosti suunnitellusta 1.8T huohotinsysteemistä irtosi jäätä tasanopeudella maantiellä ajaessa ja pikkuhiljaa oli ahdin mennyttä. Ahdinkorjaaja lohdutti että ahdinta on kyllä käytetty erittäin asiallisesti ja hyvillä öljyillä, kun ei ole karstaa missään. Noita huohottimesta aiheutuneita ahdinrikkoja oli paljon viime talvena - eikä tuostakaan voi syyttää kuskia, ainoastaan suunnitteluvirhettä ja/tai kovia pakkasia.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
                                                          Mikähän sitten mahtanee olla se oletusikä niillä tehtaan moottoreilla? Tuskin 500tkm, taitaa ammattikäytössä olla eri takuutkin, eli lyhemmät...
                                                          Eiköhän ne ole suunniteltu kestävän jotkut 160-200tkm ilman isompia ongelmia. Senhän niistä suurin osa kestää LL-huollettuinakin.

                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Pende Näytä viesti
                                                          Että mikä helvetti tässä oikein mättää, täytyy varmaan koputtaa vaikka kojelautaa että sama tuuri jatkuisi, vai onko kyse tuurista, no, Vesalla on...
                                                          Jos sinä vaihdat 130 tkm:ssa viimeistään uuteen, niin ei kai niitä ongelmia tulisi, vaikka jättäisi kokonaan huoltamattakin.

                                                          Aikanaan ajeltiin mineraaleilla ja huuhdeltiin koneita öljynvaihdon yhteydessä, jotta saatiin karstaa pois koneesta.
                                                          80-luvulla tuli täyssynteettiset öljyt ja kun vaihtovälit olivat järkeviä, niin suomesta katosivat lähes kaikki vaihtomoottori-mainokset autolehtien sivuilta, koska moottorit alkoivat kestämään sen mitä auton korikin.

                                                          Nyt on sitten taas muodikasta huljutella moottorista karstoja pois. -Jossain on menty pahasti takapakkia?

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X