Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katalysaattori risa vai missä vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Katalysaattori risa vai missä vika?

    Moi, profiilin A4 avant 1.8tq -04 päätti kesän kunniaksi laittaa moottorin merkkivalon palamaan.

    Antaa seuraavanlaisen vikakoodin:
    P0420 Catalyst System, BankEfficiency Below Threshold 002 Lower limit exceeded

    Tuon mukaan vika on katissa, johdinsarjassa tai taaemmassa lambdassa. Lambda on vaihdettu, päästöt on mitattu pariin kertaa ja sen puolesta kaikki näyttää hyvältä mutta tuppaa tuo vikakoodi tulemaan päivän parin ajon jälkeen.

    Missähän muualla vika voisi olla? Ei ihan ensimmäisenä viittis katalysaattoria alkaa vaihtamaan kiitos suolaisen hinnan, kun päästöt kerran on kohdillaan.

    #2
    Kannattaa tsekata myös vuodot sekä onko halkeamia esim. pakosarjassa.

    Comment


    • #3
      A4 2.0 TFSI (2005) ja pakokaasujärjestelmän vikavalo

      Moikka,

      Olen jo useamman viikon selaillut tietoa näistä samoista ongelmista, jotka minulla alkoivat tammikuun alussa. Moottorin häiriövalo (tai pakokaasujärjestelmän häiriövalo) vilkutteli ehkä 3 sekuntia yhtenä päivänä, kun ajelin moottoritiellä ramppia alas. Samalla kone hiukan yskähteli, mutta sen jälkeen matka jatkui normaalisti eikä oireet uusiutuneet. Tästä muutaman päivän päästä auto hyytyi vähän kotoa lähdön jälkeen totaalisesti eikä enää lähtenyt käyntiin. AudiCenterissä löysivät puolavian, joka oli aiheuttanut jonkun sulakkeen palamisen. Puolat ja sulake vaihdettiin maahantuojan piikkiin. SItten seuraavalla viikolla syttyi tuo häiriövalo, auto oli myös tehottoman tuntuinen ja kävin luetuttamassa koodit: P0299 Ahtopaineen säätö, säätöraja alittunut sekä P0420 Katalysaattorijärjestelmä, Vaikutus liian vähäinen, staattinen. Vikavalo kuitattiin ja sanottiin, että tuskin on vaarallisesta viasta kyse ja pyydettiin tulemaa uudelleen, jos valo syttyy.

      Valo syttyi, mutta jouduin ajamaan autolla joitakin satoja kilometrejä, ennen kuin pääsin taas huoltoon. Huohottimen ja imusarjan välistä oli joku venttiiili rikki ja se vaihdettiin. Seuraavalla viikolla valo syttyi taas ja nyt vaihdettiin by pass. Tämän seurauksena tehot palautui ja auto tuntui taas normaalilta, mutta valo syttyi uudelleen. Nyt vikakoodeissa oli enää tyo Katalysaattorijärjestelmän vika. Huollossa otettiin pakokaasutesti, joka näytti hyviä tuloksia. Kuitattiin taas valo pois ja reilun 100 km:n jälkeen valo syttyi takaisin, auto toimii normaalisti.

      Mitä tässä pitäisi tehdä, kun tuntuu ettei vikaa löydy eikä edes tunnu käytössä tai näy arvoissa? Voiko tuo koodi enää johtua muusta kuin katista? Ja olisiko se voinut mennä rikki noin huomaamatta esim. aikaisempien vikojen johdosta? Autolla on ajettu vasta 122 tkm eli eihän sen katin pitäisi tiensä päässä olla?

      Jos Liedon/Turun seudulla olisi joku ystävällinen sielu, joka tällaisten ongelmien kanssa on paininut tai muuten osaisi auttaa, olisin superkiitollinen. Kun ei huvittaisi suinpäin lähteä kattia tai lambjoakaan uusimaan, jos vika ei sillä korjaannukaan. Noi rempat tulis maksamaan kuitenkin toista tonnia yhteensä, jos piisaakaan.

      Comment


        #4
        Katti voi hajota jos olet ajanut rikkinäisellä puolalla.

        Mulla antoi tuota samaa vikakoodia kun katti oli hajalla. Sisuskalut oli irti ja heilui siellä sisässä. Päästöistä meni läpi iloiseen, mutta tehot puolittui ja sisukset resonoi.

        Jos sen katin irroittaa niin kyllä siitä suurinpiirtein näkee onko se hajalla vai ei. Tukossa, reikiä tai muuten vaan kolisee.

        Comment

        Working...
        X