Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ulinaa A8:n konehuoneesta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ja lisää ihmettelyä koskien tätä S8:in outoa "metallista" ääntä...

    Kävin tänään huoltamolla auton kanssa ja öljyt oli ok, kuten myös katit.
    Huoltomiehen kanssa käytiin pieni testilenkki ajamassa ja hän oli sitä mieltä, että ääni kuuluu kojelaudan sisältä eikä automaattilootasta tai moottorista.

    Mutta mikähän tämän äänen sitten aiheuttaa sielä?
    Kun tuntuu jotenkin oudolta (ei mahdottomalta, kun minun tuurista on kyse) että kojelaudan sisältä kuuluisi metallinen, tavallaan laahaava ja kilisevä ääni ja vain tuolla 2000-3000rpm kierrosalueella.
    Tietenkin tietyllä kierros alueella joku voi resonoida, kun kiihdyttää mutta kuitenkin vain tuolla 1000rpm alueella, niin se tuntuu jotenkin oudolta.

    Että olisiko kellään ajatuksia, että mistä kannattaisi lähteä tutkimaan, ettei tarvitsisi koko auto pistää atomeiksi? :D

    Comment


    • #32
      Itselläni kuului samanlainen ääni, syy oli kannen kopan alla olevassa yhdysketjussa, joka yhdistää nokka-akselit. Ketju oli venynyt niin paljon. Se ketju katkesi ja toinen nokka rikkoontui. Se onkin aiheuttanut kuukausien päänvaivan joka nyt ehkä lopulta saadaan kuntoon ostamani käytetyn nokan ansiosta. Toivottavasti ostamani nokka vain käy, oma auto 95, ostamani nokka 97 vuoden A8:sta.

      Comment


      • #33
        Alkuperäinen kirjoittaja teppi Näytä viesti
        Itselläni kuului samanlainen ääni, syy oli kannen kopan alla olevassa yhdysketjussa, joka yhdistää nokka-akselit. Ketju oli venynyt niin paljon. Se ketju katkesi ja toinen nokka rikkoontui. Se onkin aiheuttanut kuukausien päänvaivan joka nyt ehkä lopulta saadaan kuntoon ostamani käytetyn nokan ansiosta. Toivottavasti ostamani nokka vain käy, oma auto 95, ostamani nokka 97 vuoden A8:sta.
        Tässäkin olisi varteenotettava vaihtoehto tuolle vialle, kun ääni tosiaan tuntuu tulevan auton konehuoneesta, eikä auton alta.
        Täytyy pyytää huoltomiestä, että käy itse ajamassa yksin pienen testilenkin, että onko hän vielä senkin jälkeen sitä mieltä että ääni tulee kojelaudan sisältä.

        Automaattilootakaan ei ole edelleenkään täysin pois suljettu vaihtoehto...
        Öljyt lootan on vaihdettu reilu vuosi sitten ja silloinkin palaneen öljyn seassa oli pientä metalli "sirua", mutta se lienee suhteellisen luonnollista kulumista ja loota toimi ja toimii edelleen, kuten asiaan kuuluu.

        On kyllä taas melko mystinen vika ei voi kyllä muuta sanoa...

        Comment


        • #34
          Vaihtaisin kyllä suosiolla sen kummemmin empimättä molempien puolien ketjut, tarvikkeena vähän yli 10 euroa kpl! Itse en vaihtanut ja lopputulos oli katastrofi. Ketjut kun venyy ja sitten voi käydä köpelösti...

          Comment


          • #35
            Pitkällisen tutkinnan jälkeen päädyin, että tuo jakopään "yhdysketju" otetaan työn alle, kun muut mahdolliset vian aiheuttajat ei mielestäni sovi oikein kuvaan.

            Ja nyt kysymys kuuluukin, että kannattaako/pitääkö nuo ketjun kiristimetkin vaihtaa samalla, kun ketju vaihdetaan?

            Kun kiristin on 714€/kpl ja niitähän tarvitaan kaksi kappaletta ja mitä nyt VV-auton pääästä on ilmoitettu, niin kiristimiä ovat sieltä harvemmin joutuneet näihin koneisiin myymään, mutta ei noidenkaan osuus vikaan/vian aiheuttajaan ole pois suljettu vaihtoehto...

            Ja sen olen kyllä huomannut, että tälläisen auton huoltoon voi helposti mennä +1000€/huolto, mutta jokainen varmasti ymmärtää, että en mielellään rupeaisi turhasta maksamaan. :)

            Comment


            • #36
              Ite soittelin 4korjaamoa läpi tuosta samasta ongelmasta.. eli vasemmalta puolelta koneesta kuuluu ketjun rahinaa tms.. kaikista sama vastaus ettei siellä mitään ketjua ole? Onko todella näin ettei ABZ koneessa ole sellaista ketjua? Minnehän sitä seuraavaksi soittelis..

              Comment


              • #37
                On ABZ koneessa ketju nokka-akselien välillä molemmissa kansissa.
                Ehkä sekottivat asian jakohihnaan, joka löytyy sitten kuitenkin jakopäästä.

                Comment


                • #38
                  Onko todella näin ettei ABZ koneessa ole sellaista ketjua?
                  Kyllä tuossa tehtaan kataloguessa on kettinkejä piirretty parikin kappaletta; kliks.

                  edit; hidas

                  Comment


                  • #39
                    Kyllähän sielä tosiaan ketjut on nokka-akseleilla ja itse juuri odottelenkin, että nuo ketjut saapuu tänne Jumalan selän taakse pimeään pohjolaan. :D

                    Kaksi kappaletta ketjuja (n.100€/kpl) +yksi vetarin tiiviste lähti tilaukseen ja huoltoon auto lähtee heti, kun osat on täällä ja saan huoltoajan...

                    Ja JOS äänet ei tuolla lopu, niin sitten raavitaan taas päätä, että mikä on.

                    Vähän huono, kun on tuo oma audi ajaa harraste-/käyttöauton virkaa, niin tuota vian etsintää voisi muuten pitää mukavana ajanvietteenä ja pulman ratkonta/aivojumppana. :)
                    Tieten jos autosta menee puolet osista vaihtoon, niin sitten saattaa jo hymy vähän hyytyä. :D

                    Comment


                    • #40
                      Kiitoksia selventävästä kuvasta! Täytynee tulostaa tuo kuva ja viiä huomenna näytille kun eivät usko..

                      Onko kukaan teettänyt tuota remppaa missään? Riittääköhän 10tuntia..

                      Comment


                      • #41
                        Juhaska, Ainakin ABH koneessa nokkien välinen ketju on sama kuin mersun A 170 CDI:ssä. Joita löytyy joka varaosaputkasta. ABZ koneesta en mene takuuseen.

                        Kun koneremontin tein, niin laittelin muistaakseni venttiilinohjarin kumit ja imupuolen nostajat litrasesta VW luposta ja pakopuolen nostajat kaks litrasesta audista. Hihnan värinänvaimennin on myös muistaakseni jonkin toisen auton koodilla tilattu.

                        Aikapaljon tehtaat käyttää samoja osia eri autoissa, on vaan aika iso työ aina selvitellä nuo vastaavuudet.

                        Paikallisen varaosaputkan myyjä oli hieman huuli pyöreenä, kun kävin tilaileen osia. :)

                        Comment


                        • #42
                          Ketjun numero on 077 109 120.

                          Sama on käytössä esim koneissa 3B, ADU, ACE, KR, PL, AHC, AKH, AEW, AKJ, ABZ, AEM, AGH, PT ja ABH.

                          Eli varmaan kaikissa tuplanokkasissa koneissa.

                          Comment


                          • #43
                            Oma kasi on nyt purettuna pajalla ja uudet ketjut maksoivat 15e kpl. Vasemmanpuoleinen ketju oli jo todella heikossa hapessa.. tuskin olisi enää kovin kauaa ehjänä säilynyt. Aamulla kuulosti siltä kun olisi dieselmoottori nokalla :)

                            Comment


                            • #44
                              Uudemmisa 5v koneissa on sitten eri ketju, joka on taasen sama 1.8T, 2.7bt ym koneiden kanssa.

                              Comment


                              • #45
                                Tuo osien metsästys kyllä onnistuu, kun tietää mitä tekee ja tekniikan tuntemusta löytyy enemmän, kuin perus tallaajalla.

                                Itse olen katsonut parhaaksi, että jos en ole satavarma asiasta mitä olen tekemässä, niin jätän sen suosiolla kokeneemmalle, joka tietää.
                                Tämä on tullut itselle pitkässä juoksussa halvemmaksi (+säästynyt mielenterveys), kuin veikkaa ja voita tyylinen remontointi.

                                Itse aiheeseen lisäten, että jokaisen olisi varmaan hyvä mainita paljonko autollaan on ajettu, kun ongelmiin hakee täältä ratkaisua?

                                Ei siitä varmaan haittaakaan ole?
                                Omalla ässsällä on rullattu n.183 tuhatta kilometriä.

                                Comment


                                • #46
                                  230tkm rullattu. Huomenna alkaa koneen kasaus.. venttiilivarren kumit lähtee vaihtoon myös vaikka ei vielä pölläyttelekkään.

                                  Comment


                                  • #47
                                    360tkm mennyt, kansiremontin kohdalla mittarissa oli 330tkm.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Ketjuista on ollu näköjään niin paljon murheita, että menee suosilla omassakin autossa vaihtoon kun alan jakopäätä ropaamaan.
                                      Tosin laatikon öljynvaihdon jälkeen ei ole mitään ylimääräsiä ääniä enää kuulunut omasta kasista, mutta otetaan varmuuden vuoksi.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Eihän se ketjukaan ikuinen ole :)

                                        Comment


                                        • #50
                                          Sain itse ässän tänään pois huoltamolta ja kilinä EI loppunut ketjujen vaihdolla...
                                          Nyt onkin sitten taas aika raapia päätä, että mitäs seuraavaksi?

                                          Vaihdelaatikko tutkintaan vai onko kyseessä sittenkin kojelaudan sisältä tuleva ääni ja mikähän sielä pitäisi metallista kalkatusta ja vielä vain tietyllä kierrosalueella?

                                          Meni yli 1000€ rahaa remonttiin joka oli ei tehnyt muuta, kuin sulki pois ketjut vian aiheuttajista...

                                          Kismittää vähän, kun joutuu periaattessa turhasta maksamaan, mutta minkä sille mahtaa.

                                          Tuo huollon hinta ei ole mitenkään harvinaista tämän hintaluokan autoissa, mutta jokainen varmasti ymmärtää, että turha rahan meno syö nyt vähän miestä...

                                          Aivan sama vaikka ois ollut 2x tuo huollon hinta, jos auto sillä olisi tullut kuntoon, mutta kun ei...

                                          No'o jospa kuppi hyvää kahvia vähän nostaisi mielialaa... :D

                                          Comment


                                          • #51
                                            Kattoiko ne huoltamolla esim apulaitehihnan rullia? Itellän paljastui pahimmiksi metellin aiheuttajiksi laturin laakeri ja apulaitehihnan rullat, kaikista laakerit valmista tavaraa.. Samoin myös kompuran laakeri oli menossa. :D

                                            Onneksi laturiin ja kompuraan löytyi laakerit niin ei tarvinut niitä uusia kokonaan.
                                            Noh nyt on sitten huollettu taas... eikä rallattele/ulise enää :)

                                            Jos joskus Kotkassa liikut niin route66:n mekaanikot osaavat hommansa eikä laskukaan ole kova!

                                            Comment


                                            • #52
                                              Oman ässän ulina/kitinä loppui sitten tänään, kun viime viikolla etu- jakolaatikkoon laitettiin öljyn sekaan tulevaa "suoja-ainetta" joka alkoi sitten vaikuttamaan n.60km ajelun jälkeen niin hyvin, että ylimääräiset äänet loppui kokonaan...

                                              Ens viikolla vielä tarkistus, että vuotaako öljy jostain, kun yksi tiiviste vaihdettiin vajaa kuukausi sitten ja tutkaillaan onko tarvetta muille huolto toimenpiteille.

                                              Toista tonnia paloi rahaa vian etsintään ja jos vika olisi heti paikannettu, niin olisin selvinnyt alle 250€ kustannuksilla, mutta sellaista on elämä. :D

                                              Nyt pitäisi saada jostain inspiraation kipinä, että saisi tehtyä auton myynti-ilmoituksen nettiin ja alkaa miettimään, että mitä seuraavaksi hommataan pihaan, jos joku audin hakee pois. :)

                                              Comment


                                              • #53
                                                Nyt saatiin tarkistukset tehtyä ja mitään vaurioita tai öljyn vuotamista ei ilmennyt...
                                                Kitinäkin on pysynyt poissa ja kaikki tuntuu pelittävän, kuten ennenkin.

                                                Auto on nyt siinä kunnossa, että sen kehtaa myydä hyvillämielin eteenpäin. :)

                                                Kuivuisi nuo kelit/tiet vielä vähäsen, niin pääsisi pesemään ja vahaamaan audin taas edustuskuntoon. :D

                                                Edit: Autossa ei sittenkään ollut mitään mekaanista vikaa, vaan äänen aiheutti aluslevyllinen pultti joka oli huollossa jäänyt lokarin päälle konehuoneeseen...
                                                Eli melko kalliiksi tuli pultti, mutta kuluvaa osaahan autoon vaihdettiin eli ei nyt täysin turhaa huoltoa tullut tehtyä, mutta ei nyt niin pakollistakaan.
                                                Viimeksi muokannut Juhaska; 19.5.2011, 16:18. Perustelu: Lisäys ongelman ratkaisuun

                                                Comment

                                                Working...
                                                X