Elikkä ongelma seuraava; autoon tuli n.2viikkoa sitten vettä sisälle ja kuivattelun jälkeen jostain sieltä konehuoneesta kuuluu ulinaa. Eli oisko vika sitten lämppärin moottorissa tms. Mistä vikaa kannattais lähteä hakemaan? Ääni kuuluu siis heti kun laittaa moottorin käyntiin, vaikka puhallin oliski off:ina.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
ulinaa A8:n konehuoneesta
Collapse
X
-
Vieras
Ja ulina ei tule esim. luistavasta apulaitehihnasta? Kannattaa kuvailla ulinaa vähän tarkemmin, helpottaa arvailua. Auton sisään asti kuuluva ääni kyllä löytynee helposti kuuntelemalla. Jos ei ole "stetoskooppia", voi jotain tankoa käyttää apuna.
-
no siis en kyllä äkkiseltään ees tiiä mikä on tuo apulaitehihna? mutta siis ääni kuuluu selvästi sisälle asti, varsinkin nyt koska kaikki äänieristematot on edelleen kuivumassa. se kuulostaa tulevan sieltä ylhäältä ja keskeltä. semmoista tasaista ulinaa se on. pikkusen vaikea selittää....
Comment
-
Vieras
Apulaitehihna on se jolla pyöritetään mm. laturia ja tehostimen pumppua. Hihnan luistaminen saa pahan äänen aikaan, joka muuttuu kierrosten mukana. Onhan siellä pellin alla montakin osaa kun voi ulista. Petrin ja Antonin kysymyksiin vastaaminen voi toki auttaa.
Comment
-
Vesi sisälle A8:ssa tarkoittaa tavallisesti sitä että keskikonsolin kummallikin sivulla olevat (oranssit kumiset) ilmastoinnin kondessiveden poistiputket on tukossa. Avataan esille ja puhalletaan paineilmalla auki. 30min homma purun ja kasauksen kanssa. Tukkeutuu yleensä kerran vuodessa-parissa.
Ulinan syy voi olla lämmityslaitteen laakeri. Vesivuoto ja laakerin meno liity toisiinsa. Koko lämmityslaitteen moottori vaihdetaan. Pelkkää laakeria ei voi vaihtaa. Moottorin hinta on noin 300,-
Comment
-
elikkä, ulina pysyy samana kierroksista huolimatta.siis keskeltä edestä, siitä sen "ritiläsysteemin" alta tuntuis tulevan. en tiiä mikä se on nimeltään. ja joo, epäilen itekki niitä poistoputkia. ensiapuna oon kuiten putsannu ne kumiletkut sieltä pyöräkotelosta jotka oli kans täynnä paskaa. Ja olen nähny sen kuvasarjan, jossa neuvotaan se poistoputkien puhdistus linkkinä, mutta en ihan ite uskalla alkaa purkamaan.
Toi laakeri kuulostais varmaan oikeelta vaihtoehdolta, koska se ulina alko sen vesivahingon jälkeen heti.
Comment
-
Siis ritiläsysteemi on syyläri vai mikä?
Jos ei kasva kierrosten mukana, se ei ole hihnoista johtuvaa.
Jos ei poistu kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, niin ei johdu sähköflektistä.
Jokin erillinen sähköpumppu? Lisäilmapumppu?
Noi ilmastoinnin poistoputkien tyhjennykset on helppo homma.
Keskikonsolin sisustuspalat on parilla torx-ruuvilla kiinni ja sen jälkeen ne tutit sieltä jo näkeekin.
Comment
-
Kyllähän tuo lämmityslaitteen moottoriin viittaa. Äänen pitäisi muuttua, kun puhaltimen nopeutta muuttaa.
Comment
-
Sähköinen kiertovesipumppu ei ole kaikissa A8:ssa. Itseltäni se mm. puuttuu. Olisiko parina jos on tai on ollut webasto? kierrättää lämmintä vettä lämmitinkennolle kun moottori ei käy. Jos et ole taksi/odota asiakkaita edustusajossa niin et taida tarvita sitä. Osalla ei käsittääkseni merkitystä moottorin jäähdytykselle vaan on nk. mukavuusosa.
Comment
-
Millasta ääntä ton pumpun kuuluisi normaalisti pitää? Talvella kun tota Restiä käyttilin niin mielestäni kovin nopeeta se haalistui ja koskaan en ole minkään pumpun kauheeta surinaa kuullut.
Comment
-
en käy väittelemään mutta minulla on rest-nappula muttei ko.pumppua mielestäni. Olin käsityksessä että rest on "pumppaava" kompessorin käyttö?
Comment
-
Lainaanpahan vähän tätä topic:ia
Eli itsellä on nyt kovilla pakkasilla ruvennut kuulumaan metalliselta kuulostavaa "kilinää" konehuoneesta, kun autolla kiihdyttää ja ääni kuuluu vain kierrosalueella 2000-3000rpm ja eikä sitten muualla ollenkaan.
Liekkö mistään vakavasta kyse, kun auto tuntuu muuten toimivan kuin unelma, mutta vähän tuollainen ääni pistää häiritsemään ja kun olen vielä suunnitellut, että pistäisin auton kohtapuolin taas myyntiin...
Että onko muilla kokemusta vastaavasta tai osaisiko joku guru kertoa, että missä vika mahtaisi olla?
Autohan on tuo vasemmalla mainittu D2 korimallin facelift S8.
Comment
-
En pysty tarkkaa kohtaa sanomaan, mutta vänkärin puolelta edestä minusta tuntuisi ääni tulevan...
Paikallaahan tuon paikantaisi helposti, mutta kun silloin ääni ei kuulu vaikka nostaisi kierroksia sinne 2000-3000rpm tietämille.
Kun loota on D-asennossa ja autolla kiihdyttää niin melkeinpä joka vaihteella tuo "kilinä" kuuluu.
Epäilin aluksi automaattilootaa, mutta ääni ei minusta tule auton alta ja laatikko toimii kuten kuuluu.
Tuttavat epäilivät että joku pultti/mutteri löysällä jossain, mutta sen luulisi kyllä kilisevän koko ajan, eikä vain tuolla tietyllä kierrosalueella, niin tähän vaihtoehtoon en itse jaksa uskoa.
Öljyt on ok.
Jakopää tulisi ensin itsellä mieleen, mutta mikä sielä voisi olla vikana?
Huoltamollehan tämän voisi viedä tutkittavaksi, mutta miellummin haluaisin päästä heti ongelman aiheuttajan kimppuun, että ei tarvitse turhasta tutkiskelusta maksaa...
Comment
-
Itsellä kanssa piti "kilinää", kilinä loppui kun lisäsin laatikkoon litranverran puuttuvaa öljyä. Itsellä siisä piti kilinää tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, mutta kilinä loppui kun paikat lämpeni.
Öljyn puuttuminen on taas eriasia, siellä joku "välikardaani" vai miksikä sitä pientä kardaania CML laatikon oikeassa yläreunassa voi kutsua? niin sen kardaanin stefat ilmeisesti vuotaa kun tuppaa vähän märkänä oleen.
Kai se täytyy uutta laatikkoa alkaa katteleen? No menee samaan konkurssiin ku jakopaa, iso huolto ja ilmastoinnin kompura :) (luojan kiitos että saan itse nuo kaikki tehdä) mutta maksaa se silti.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja seepra Näytä viestiJuha: onko tuossa autossa jotku katit jotka voisi kilistä jos sisukset ovat sulaneet/irronneet? Ne kuulemma kilisevät kuin olisi pieniä muttereita pakoputkessa.
Jos lähtisin kateista ja tuosta öljyn tarkistuksesta liikkeelle näin aluksi.
Katithan näihin on varmasti oikein mukavan hintaisia. :D
Ja kallista on myös tuon lootan huolto teki sille sitten mitä tahansa.
No'oh itseppä olen harrastus autoni ostanut. :)
Comment
Comment