Voimansiirron häviöissä oleellista on öljynsiirron vaatima teho eikä hammaspyörien oma vastus. Eli lämpöä syntyy aika paljon, kun välitetään suuria momentteja suurilla nopeuksilla ja syrjäytetään öljyä.
Suoraruiskua voidaan käyttää ns. osatäytöksellä, jolloin ruiskutetaan polttoainetta lähelle sytystulppaa, tällöin moottorin toiminta vastaa paljon pienempikuutioisen normaalin moottorin toimintaa kaasuläppä auki ajettaessa. Palotapahtuma tapahtuu tehollisesti vain osassa palotilaa. Tähän liittyy myös tehokas EGR:n käyttö , joka taas mahdollistaa laihaseostoiminnan, koska pakokaasujen kierrätyksellä saadaan lambda lukemaan 1. Oleellista bensansäästön kohdalla on tietää ettei osatäytöstä /laihaseosmoottoria voida käyttää suurilla nopeuksilla n.3000 rpm... vaan silloin pitää siirtyä tavalliseen homogeeniseen seokseen eli hyötysuhde laskee. Laihaseosta ei voi käyttää suurilla kierroksilla , koska kaasujen vaihto tulee liian nopeaksi. Myös ruiskutuksen ajoitusta voidaan myöhäistää laihaseostoiminnassa .
Suoraruiskua voidaan käyttää ns. osatäytöksellä, jolloin ruiskutetaan polttoainetta lähelle sytystulppaa, tällöin moottorin toiminta vastaa paljon pienempikuutioisen normaalin moottorin toimintaa kaasuläppä auki ajettaessa. Palotapahtuma tapahtuu tehollisesti vain osassa palotilaa. Tähän liittyy myös tehokas EGR:n käyttö , joka taas mahdollistaa laihaseostoiminnan, koska pakokaasujen kierrätyksellä saadaan lambda lukemaan 1. Oleellista bensansäästön kohdalla on tietää ettei osatäytöstä /laihaseosmoottoria voida käyttää suurilla nopeuksilla n.3000 rpm... vaan silloin pitää siirtyä tavalliseen homogeeniseen seokseen eli hyötysuhde laskee. Laihaseosta ei voi käyttää suurilla kierroksilla , koska kaasujen vaihto tulee liian nopeaksi. Myös ruiskutuksen ajoitusta voidaan myöhäistää laihaseostoiminnassa .
Comment