Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Polttoaineen säästöprojekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Voimansiirron häviöissä oleellista on öljynsiirron vaatima teho eikä hammaspyörien oma vastus. Eli lämpöä syntyy aika paljon, kun välitetään suuria momentteja suurilla nopeuksilla ja syrjäytetään öljyä.
    Suoraruiskua voidaan käyttää ns. osatäytöksellä, jolloin ruiskutetaan polttoainetta lähelle sytystulppaa, tällöin moottorin toiminta vastaa paljon pienempikuutioisen normaalin moottorin toimintaa kaasuläppä auki ajettaessa. Palotapahtuma tapahtuu tehollisesti vain osassa palotilaa. Tähän liittyy myös tehokas EGR:n käyttö , joka taas mahdollistaa laihaseostoiminnan, koska pakokaasujen kierrätyksellä saadaan lambda lukemaan 1. Oleellista bensansäästön kohdalla on tietää ettei osatäytöstä /laihaseosmoottoria voida käyttää suurilla nopeuksilla n.3000 rpm... vaan silloin pitää siirtyä tavalliseen homogeeniseen seokseen eli hyötysuhde laskee. Laihaseosta ei voi käyttää suurilla kierroksilla , koska kaasujen vaihto tulee liian nopeaksi. Myös ruiskutuksen ajoitusta voidaan myöhäistää laihaseostoiminnassa .

    Comment


    • #62
      Itsellä audi a3 1.8T noin 225hp -->

      laatikonvaihdon jälkeen, tulpat, renkaat oikeilla paineilla ja rauhallisella kaasulla ajelin juhannuksena keskisuomeen kulutuksella 4.9l/100km

      Tietenkin mukaan kuului kiihdyttelyä ja ruuhkassa ajoa :)

      Ei paha kulutus?

      Comment


      • #63
        Käyhän tankkaamassa ensin, laske kulutus siitä uudestaan ja kalibroi ajotietokoneen kulutusmittari uudelleen.

        Comment


        • #64
          Ei kai kukaan kulutuksia ajotieturin perusteella ilmoitakaan, eihän? Ne on yleensä n. 10 % pielessä totuudesta - ainakin mitä itselläni on ollut (3 kpl). Kulutuslukemat lasketaan tietysti tankkauksen ja (tarkistetun) matkamittarilukeman perusteella.

          Kulutusnäytön perusteella voi sitten viilata ajotapaa.

          Comment


          • #65
            Vakioautossa ehkä riittää tuo 10%, mutta lastutetussa se voi olla käytännössä mitä vain. Esim. jontt3:n kulutuslukemaan uskon kun sen itse tankkaamalla totean :)

            Tuo ecomodder onkin mielenkiintoinen sivusto, tosin suurin osa esim. aerodynaamisista jutuista on kyllä melkoisia virityksiä. Mm. valkea Civic, jossa on pelti itseporaavilla ruuveilla kiinni keulassa on jo lähinnä surkuhupaisa viritys. Iso osa vinkeistä on kuitenkin asiallisia ja porukka on varmasti omistautunut tähän löpön säästöön. Itse en kuitenkaan vielä ole valmis puristamaan niitä viimeisiä desejä pilaamalla auton ulkonäön aivan totaalisesti.

            Comment

            Working...
            X