Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Polttoaineen säästöprojekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Polttoaineen säästöprojekti

    Tarkoituksenani on saada oma Audini kuluttamaan polttoainetta mahdollisimman vähän. Ja olenkin jo ennättänyt saamaan oman A6:n kulutuksen kohtuu tasolle, mutta aina jos vaan parantamaan pystyy niin aina parempi. Koska samalla kuin auto kuluttaa enemmän myös kone karstottuu enemmän ja tämän seurauksena myös kone ajankuluessa alkaa toimimaan huonosti.

    Tässä mitä olen itse todennut vaikuttavan kulutuksen pienentymiseen. Kaikki korjaukset ja uudet vinkit on tervetulleita.

    - Bensa turbokoneessa varsinkin; polttoaineen oktaanin pitäminen 98 tasolla tai yli.

    - Ilmansuodattimen vaihto riittävän usein; itselläni huolloissa väliksi oli laitettu 90tkm ja putsaus 2v välein - tuo putsaus ei aina ole riittävä puhdistamaan suodattinta että kone saisi riittävästi ilmaa. Uusinta väliksi polttoaineen kulutuksen vähentämiseksi laittaisinkin vähintään 2 vuotta ja putsaus joka vuosi.

    - RENKAAT! On todella tärkeässä asemassa kulutuksen vähentämisessä. Itse sain vähennettyä kulutusta eniten kun hankin autoni välityksiä paremmin vastaavan korkuiset renkaat. Tehdasasennetut oli 60 sarjaiset ja kun pienensin kehää 55 sarjaan koneen kierrokset ovat nyt hieman korkeammat ja näin kone ei joudu liian suurelle rasitukselle. Vaikka ollettaisikin että kulutus pienentyy jos kone käy alhaisilla kierroksilla 1600-1800 ei todellisuudessa kulutus välttämättä pienene jos kone ei ole oikealla tehoalueellaan. Myös liian leveät renkaat kuluttaa polttoainettaa enemmän; mitä painavampi rengas, sitä enemmän auto kuluttaa polttoainetta.

    - Karstanpoisto fortella; näin putdistus voisi vaikuttaa kulutuksen vähenemiseen jos karastat poistuvat koneesta. Olen käyttänyt 4x vuodessa bensan sekaan lisättävää fortea. (kysyin forte asiantuntialta miten usein voi käyttää ja siihen ei ole rajoitusta).

    - Uusin testi: Öljytilan puhdistava forte; puhdistaa koneen ja uudet öljyt eivät tahriinnu heti vanhoista likaisista öljynjämistä ja luultavasti näin pysyvät pidempään puhtaampana ja kone ei kulu niin kuin likaisilla öljyillä. Kun kone toimii paremmin myös kulutus pysyy hanskassa.

    Myös öljyn vaihto 10tkm välein liittyy tähän öljyn puhtauteen, se nyt on selväkin ettei lisätty öljy longlife koneissa öljyä puhdista. sain nyt maantiellä kulutukseksi 6.6l/100km - kuitenkin renkaiden korkeus saattaa virheellistää ajotietokoneen näyttöä ~ 0.2l/100km. Eli kulutus on nyt n. 6.8l/100km. Audi A6 2006 TFSI 170hv avantilla. Kulutus oli aikaisemmin n.7.8l/100km.

    Olikohan tässä jo kaikki mitä voisi koittaa? Alentaisiko vesiruisku kulutusta?

  • #2
    Onhan noita konsteja. Onhan vanteet jo vaihdettu pienimpiin ja keveimpiin mahdollisiin mahdollisiin? Entä renkaan leveys, mitä kapeampi sen pienempi vierintävastus. Alustan madaltaminen pienentää ilmanvastusta. Auton alle voi rakennella levyjä, jotka tekevät pohjan muodon mahdollisimman tasaiseksi, noin uudessa tosin taitaa olla jo tehtaalta aika hyvin pohja muovitettu. Ja tietenkin kaikki paino pois autosta mitä raaskii ottaa.

    Comment


    • #3
      Kumpi on isompi, säästö polttoainekuluissa vai kasvaneet huoltokustannukset + uudet hankinnat? :)

      Comment


        #4
        Kyllä täytyy sanoo että kun tuollaisiin lukemiin saa menemään niin saa ajaa samanlailla kuin sitä kuuluisaa kipeetä v**t*a käsittelis.

        Että ei nyt ihan offtopiciks menee niin ilmastointi ECON tilaan kesällä kun ulkona sellaiset lukemat että kompuran ei tarvitse pyöriä.

        Comment


        • #5
          Tuolla Seatclubin foorumilla on myös yks 1,9 tdi jonka omistaja aloitti samanlaisen "projektin". Sanoisin että on hieman lähtenyt homma lapasesta...mut joo kulutus on aika pieni. Olikohan tällähetkellä joku n.3,5/100km Aerodynaamiset muutokset ovat kaiketi suuressa osassa. Pohja sileeksi, auto tonttiin, rullaavat renkaat, pienemmät peilit, kattokaiteet veke jne. Tekniikassa varmaankin just tuo moottorin hyötysuhteen parantaminen kaikin tavoin. Voishan vesiruutta olla hyvä, mut kysäse ihmeessä asiantuntijoilta. Itse olen diisselimies enkä tiedä miten tuo toimii moternissa bensaturbossa. Jarrut kannattaa pitää herkkinä ja pyöränlaakerit kunnossa. Kaikkein suurin säästäjä taitaa olla kuitenkin siinä penkin ja ratin välissä. Oikean ajotavan löytyminen vaatii varmaan aikaa ja malttia niin ja bensaa.

          Comment


          • #6
            Tässä vielä muutama juttu jo mainittujen lisäksi.

            - Huolehdi siitä, että renkaissa aina riittävästi ilmanpainetta.
            - Sellaiset renkaat, joissa mahdollisimman pieni vierintävastus.
            - Tankatessa täytä säiliö vain puolilleen, näin säästät helposti parikymmentä kiloa. Tankilla toki joudut käymään useammin.
            - Jos autossa irtokoukku, niin pidä se paikoillaan vain tarvittaessa. Koukku on aika painava ja lisää ehkä aavistuksen ilmasvastusta. Koukkua ei painon vuoksi kannata säilyttää autossa.
            - Turbokoneen kanssa tuo kaikkein taloudellisin kierroslukualue on aika suhteellinen käsite vaikka maantiellä pääsääntöisesti mennään alipainealueella. Sanovat, että bensamoottori käy kaikkein taloudellisimmin n. 75% kuormitusasteella.
            - Kaikki turhat sähkölaitteet pois päältä.
            - Oma ajotapa aika ratkaisevassa asemassa. Kannattaa ajaa mahdollisiman hiljaa ja välttää kaikkia turhia kiihdyttelyjä. Alamäet kantsii lasketella vapaalla moottorijarrutellen, mutta ei nopeuden kustannuksella.

            Comment


            • #7
              Jos nyt neuroottinen on (kuten minä) niin ei voi olla vakkomilla seuraamatta moottorinohjauksen arvoja. Sieltä näkee kaikki lämpötilat, lambdat, nakutukset, seoskorjaukset yms. Niitä kun joskus tutkii niin voi jopa löytää jonkun piilovian.

              Sen voin kertoa että tieto lisää tuskaa... Aina tulee uutta hienosäätöä vaikka kaikki periaatteessa toimisikin.

              Comment


              • #8
                Kyllähän noille muutoksille jonkinlaisen takaisinmaksuajan pystyy laskemaan, kun pitää tarkkaa kirjanpitoa bensakuluista.

                Comment


                • #9
                  Hyvä tapa säästää bensaa on rikkoutunut bensapumppu. Ajoin Lupolla edessä (kulutus 3,5l/100km) ja S4 tuli hinausauton lavetilla perässä hertsikasta pitäjänmäkeen, Ei oo S4 aikasemmin menny niin pienellä bensan kulutuksella :)

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                    Hyvä tapa säästää bensaa on rikkoutunut bensapumppu. Ajoin Lupolla edessä (kulutus 3,5l/100km) ja S4 tuli hinausauton lavetilla perässä hertsikasta pitäjänmäkeen, Ei oo S4 aikasemmin menny niin pienellä bensan kulutuksella :)
                    Kiitti, nyt paperia hakemaan jotta saa kahvit pois näytöltä. reps.

                    Comment


                    • #11
                      polttoaineen säästö

                      Takaa levyjarrujen herkistys, 4 vuoden jälkeen jumissa ovat... jos ei oo liukutappeja herkistelty ollenkaan. Suomessa kun on niin rauhalliset nopeudet ettei takajarrut juurikaan kulu vaan ajan myötä jumiintuvat ja se lisää sitten kulutusta jopa litralla.

                      Comment


                      • #12
                        Hyviä vinkkejä jo tulikin, kiitos niistä.

                        En ollut vielä kytkenyt täksi kesäksi tuota ECON asetusta päälle ilmastoinnista, mistä sv kirjoitti - nyt se on päällä. Pitää seurata onko vaikutusta. Tuota ECON asetusta ei parane jättää suomen olosuhteissa päälle jatkuvasti, että kompura vaan pyörisi kylmempinä aikoina mahdollisimman usein (esim. talvella parkkihallissa).

                        Hyvä vinkki tuo takajarrujen herkistäminenkin. Itse en niissä ole huomannut itselläni jumiutusta, sen verran hyvin Audi rullaa vapaalla. Mutta kyllä ne kannattaa sielti tarkistaa..

                        Comment


                        • #13
                          Haiskahtaa vähän harrastukselta niinkuin postimerkkien keräilykin... :-)

                          Comment


                          • #14
                            Harrastustahan tuo on. Väittäisin että kuitenkin suurin asia on kun "keksii" jonkin uuden kohteen, niin sitä ajaa aina vaan enemmän varpaalla, jolloin tulosta syntyy.
                            Yksi aika tehokas ajotavan kouluttaja on hetkellisen kulutuksen näytön käyttö. Sitä kun seuraa aktiivisesti, niin hetken päästä ajetaan ylämäet koko ajan hidastaen, alamäet kevyesti kiihdytellen, yli 100 rajat alinopeutta, alle 60 rajat ylinopeutta, valoihin / risteyksiin jarrutellaan moottorilla satoja metrejä aikaisemmin ym. ym. Vielä kun tuota harrastaa, on syytä henkisesti varautua (eikä provosoitua) kanssa-autoilijoiden mulkoiluihin ja käsimerkkeihin;)

                            Comment


                            • #15
                              Herkistää mukavasti ilmapiiriä kun teet moottorijarrutuksen valoihin, josta sitten ampaiset eteenpäin niin että ne takana olevat jäävät.
                              Koska nopea kiihdytys ajonopeuteen etc..

                              Comment


                              • #16
                                Itselläni ei ole tarkoitus tinkiä ajettavuudesta tuon polttoaineen säästön vuoksi kovinkaan paljon. Tietenkin järkevällä tasolla kyllä, esim. isoon mäkeen saapuessa en käytä vakkaria. Muuten kyllä käytän aina usein vakionopeudensäädintä ajaessani. Taajamissakin on vaikea pienentää kulutusta ajotavalla, muuten on kyllä muiden jaloissa jatkuvasti.

                                Ja voihan toiset samanlaisen auton omaavat huomata miten paljon kulutuksen pitäisi olla, jos kulutus on paljon suurempi, niin jossain on oltava jotain mätää. Nuo renkaiden muutoksetkin kannattaa miettiä tietenkin silloin kun niiden vaihto on ajankohtainen. Tai myy sitten vanhat hyvät pois, kuten itse tein.

                                Pienillä järkevillä muutoksilla kun pääsee huomattavaan säästöön, niin nehän ovat aina parhaita kulutuksen säästövinkkejä.

                                Comment


                                  #17
                                  Varsinkin TFSI-moottoreissa tuo lisäaineiden käyttö ei pahenna ajan myötä kulutusta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Entisessä 1.8tq:ssa kokeilin vaikka mitä, mutta suurin yksittäinen kulutukseen vaikuttava tekijä olivat ehdottomasti vanteet. 18" vanteilla ei tununut pääsevän alle 8l/100km millään vaikka ajoi miten pitkän maantiepätkän 80-90km/h. 16" kevyillä vanteilla ennätys taas vastaavassa nopeudessa oli 6,8l/100km ja keskikulutuksessa ero oli jopa 1,5l seka-ajossa.

                                    Samoin varsinkin bensakoneella maantiellä on helppo päästä pienempiin kulutuslukemiin ilman vakkaria kuin vakkari päällä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ajamalla työmatkat kahdeksaakymppiä säästäisin melkein litran dieseliä päivässä. Tosin menettäisin palkassa enemmän kuin mitä säästö olisi rahallisesti... Säästäminen on vähän suhteellista.
                                      Viimeksi muokannut nomoreford; 13.6.2010, 14:03. Perustelu: näppihäiriön korjaus

                                      Comment


                                      • #20
                                        Teet saman mitä NasCar tiimit ovaalilla. Puristat jarrusatuloista männät pohjaan niin että palat ei ota levyihin kiinni,sitten sidot ne ohuella kuparilangalla kiinni. Ja jarruun ei sitten kosketa kuin äärimmäisessä hädässä! Jeesus mitä touhua..

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuolla puhuttiin bensan oktaanimäärästä. Voiko vaihto ysikasiin vaikuttaa positiivisesti vanhemman vapaastihengittävän audin kulutukseen?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos ajaa joka paikkaan kuin kusi sukassa niin tuskin korkeamman oktaaniluvun vapauttama lisäennakko tuo niin paljon lisäapua kulutukseen että kannattaa maksaa kalliimpaa litrahintaa :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Niin ja ei vanhemmat koneet osaa ennakkoa säädellä itsekseen muutenkaan. Ellei sitten säädä itse vähän ennakkoa lisää ja aja pelkällä kasilla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja turbokiisseli Näytä viesti
                                                Entisessä 1.8tq:ssa kokeilin vaikka mitä, mutta suurin yksittäinen kulutukseen vaikuttava tekijä olivat ehdottomasti vanteet. 18" vanteilla ei tununut pääsevän alle 8l/100km millään vaikka ajoi miten pitkän maantiepätkän 80-90km/h. 16" kevyillä vanteilla ennätys taas vastaavassa nopeudessa oli 6,8l/100km ja keskikulutuksessa ero oli jopa 1,5l seka-ajossa.
                                                Oletko varma että nimenomaan vanteet vaikuttivat asiaan, sillä kait tuossa yhteydessä täytyi vaihtaa renkaatkin? Ja samalla mahdollisesti vaihtui mm. kumiseos ja leveys? Renkaan rakenne muuten ainakin.

                                                Sellaiset moon-kapselit vois olla kova sana, mitä aavikkokilpureissakin käyttävät.

                                                Ledihuomiovaloilla saa sähkönkulutusta alemmas vaikka sikarumat ovatkin. Jarrut pysyy ennakoivalla ajotavallakin (= mahdollisimman vähän jarrutuksia) paremmassa kunnossa, kun jarruttaa reipaasti silloin kun jarruttaa. Eli mieluummin kunnon rusautus 5 m matkalla kuin varovaista himmailua 100 m. Eikä ehdi bensaakaan kulua niin paljon siinä jarrutuksen aikana.

                                                Itse pidän ilmastoinnin pois päältä silloin kun sitä ei oikeasti tarvi, mutta talvella pidän koko ajan päällä, niin pyörähtääpä aina kun olosuhteet sen sallii.

                                                Pyritkö mahdollisimman pieneen kokonaiskulutukseen vai mahdollisimman suureen säästöön? Jos jälkimmäiseen, niin osta mahdollisimman isoruokainen auto, on enemmän säästöpotentiaaliia ;-)

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pertti K, toki myös renkailla on suuri vaikutus. Mainitsemassani kombossa vanne-rengasyhdistelmän massa putosi 22kg => 16kg ja ero myös auton suorituskyvyssä oli merkittävä.

                                                  Laskeskelin joskus, että ajamalla ilman ajovaloja säästää n. 0,06 -0,1l / 100km, eli turha paikka säästää.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiehtova aihe kieltämättä. Kiinnostaisi kokeilla jollain vanhan liiton kalustollakin mitä saisi aikaan...

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Pertti K Näytä viesti
                                                      Jarrut pysyy ennakoivalla ajotavallakin (= mahdollisimman vähän jarrutuksia) paremmassa kunnossa, kun jarruttaa reipaasti silloin kun jarruttaa. Eli mieluummin kunnon rusautus 5 m matkalla kuin varovaista himmailua 100 m. Eikä ehdi bensaakaan kulua niin paljon siinä jarrutuksen aikana.
                                                      Se on totta että mitä vähemmän jarruun koskee, sitä vähemmän muuttaa liike-energiaa lämmöksi. Eli ennakointi on varmasti yksittäisistä keinoista tärkein varsinkin kaupunkiajossa.

                                                      Tuossa "reippaasti jarruttelussa" ei ole päätä eikä häntää (edit: ainakaan joka tilanteessa). Otetaan vaikka oletettu lähtötilanne: 80km/h nopeutta, valot vaihtuvat punaiseksi 100m päässä. Moottorina polttoaineen suihkutuksella/ruiskutuksella varustettu moottori.
                                                      1) Valoille juurikaan hidastamatta (korkeintaan vähän moottorijarrutusta) ja 5m ennen valoja jarrut pohjaan.
                                                      2) Moottorijarrutus vaihteita sopivasti pienemmälle vaihtaen niin että vauhtia varsin vähän jäljellä kun päästään valoille, olettaen että yhä punaiset. Lisäksi jarruilla heti alusta alkaen tarpeen mukaisesti vauhtia pois, jotta minimoidaan valoissa odotettava aika - tai tuurilla jopa vältetään koko pysähdys.

                                                      Jos valot ehtivät vaihtua takaisin vihreäksi ennen pysähtymistä, kakkosvaihtoehto on joka suhteessa (myös kulumisen kannalta, ja myös kaasarikoneisessa) parempi, eikä siitä tarvitse keskustella. Mikäli oletettavissa on että joudutaan pysähtymään joksikin aikaa, kakkosvaihtoehto on silti parempi. Voit toki kumota nämä:
                                                      A) Jarrut kuluvat reippaassa jarrutuksessa enemmän, koska suurempi osa liike-energiasta muutetaan jarruilla lämmöksi. 2. tapauksessa vauhtia otetaan heti aluksi pois, jolloin voidaan hyödyntää moottorijarrutus tehokkaammin vaihtamalla pienemmille vaihteille, jolloin liike-energiaa käytetään enemmän moottorin ja voimansiirron kitkojen voittamiseen.
                                                      B) Polttoainetta kuluu joka tapauksessa vähemmän tapauksessa 2., koska autolla kestää pidempi aika ennen kuin pysähdytään. Lähes koko sen ajan kun hidastetaan, polttoaineen kulutus on 0, koska moottoria pyöritetään käyttäen hyväksi auton liike-energiaa, ei polttoainetta. Jarruja tarpeen mukaan käyttäessä on helppo optimoida niin että auto hidastuu sopivasti ja 0-kulutus moottorijarrutuksella ollaan maksimiaika. Pysähtyneessä autossa moottori oletusarvoisesti on joutokäynnillä. Vaikka kone olisi sammutettuna, parhaimmillaankin voidaan teoriassa päästä vain samaan kulutukseen.

                                                      Esimerkkinä ääritapaus selkeyden vuoksi, mutta sama toimii myös pienemmissä nopeuksissa ja lyhyemmillä pysähtymismatkoilla.
                                                      Viimeksi muokannut Vieras; 15.6.2010, 10:37.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jos valot ehtivät vaihtua takaisin vihreäksi ennen pysähtymistä, kakkosvaihtoehto on joka suhteessa (myös kulumisen kannalta, ja myös kaasarikoneisessa) parempi, eikä siitä tarvitse keskustella.
                                                        Tarvitsee sikäli, että

                                                        Jarrut pysyy ennakoivalla ajotavallakin (= mahdollisimman vähän jarrutuksia) paremmassa kunnossa, kun jarruttaa reipaasti
                                                        tämä pitää kyllä täysin paikkansa. Jos aina jarruttelee sukkahiellä, on seurauksena se että varsinkaan takajarrut eivät käytännössä koskaan koskettele levyä kunnolla, mistä seuraa levyjen ruostumista ja satuloiden jumittamista. Sama koskee varauksin myös etujarruja, joskin etujarrut yleensä normaalikäytössä pysyvät aika hyvässä kunnossa.

                                                        Polttoaineen kulutuksen kannalta toki on moottorijarrutuksen maksimaalinen hyödyntäminen paras vaihtoehto.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuo on kieltämättä validi pointti. Itse ajattelin asiaa osin pelkän kulumisen kannalta. On myönnettävä, että kuluminen on hyvä asia jos jarrut ovat muuten liian vähällä käytöllä - johon kovin ennakoiva ajotapa voi johtaa varsinkin jos vältellään ruuhkia. Vaan jos jarrut saavat "riittävästi" käyttöä muutenkin, voi kovia jarrutuksia noissa tilanteissa välttämällä säästää vähän etupaloja ja levyjä.

                                                          Omassa ajossani en ole kohdannut ongelmaa jarrujen ruostumisen tai satuloiden jumiutumisen kanssa, mistä lie johtuu.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Noh, selvennän pointtiani vähän - yritän ainakin. Ehkä valoihin ajaessa tuo ei toimi niin hvyin kuin esim. väistämisvelvolliseen / stop-risteykseen saapuessa.

                                                            Paras tapa tietysti on jos osaa aloittaa hidastuksen moottorijarrutuksella oikein niin, että ei tarvi koskea jarruun ollenkaan, mutta itseltäni se ei onnistu ja ainakin mahdolliset takana tulevat hiiltyvät. Eikä polttoaineenkulutus pysy nollassa pysäyksiin asti - automaatilla bensaa kuluu lähes aina jonkin verran alle 50:n nopuksista himmaillessa.

                                                            Esimerkiksi (metrimäärät ym. hatusta, mutta havainnoillistavat eri tapojen eroja)

                                                            Tapa 1) aloitat hidastamisen 200 m ennen stop-merkkiä. Jarrutat koko matkan kevyesti, samalla moottorijarrutusta käyttäen. Viimeiset 20 m kierrokset ovat jo sen verran alhaalla että polttoainetta kuluu - automaatilla viimeisen 100 m ajan.

                                                            Tapa 2) aloitat pelkän moottorijarrutuksen 200 m ennen risteystä ja teet reippaahkon jarrutuksen viimeisellä 10 m:llä. Polttoainetta kulluu vain viimeisen 5 m aikana (automaatilla viimeisen 50 m aikana). Ja jarrut tykkää. Aikaakin koko 200 m matkaan menee vähemmän.

                                                            Sama toimii valoissakin, jos kokemuksesta tietää valojen ajoituksen olevan sellainen että joka tapauksessa pitää pysähtyä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X