Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikon irrotus.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vaihdelaatikon irrotus.

    No niin, viaksi ilmeni sitten vaihdelaatikko. Ennenkuin aletaan sen enempää tunaroimaan niin kysytään.
    Onkos mitään kultaakin kalliimpia niksejä olemassa kun tuota laatikkoa alkaa irrottelemaan ?
    Onko kukaan tehnyt ja onko ollut ongelma kohtia irrotuksen/ kiinnilaiton suhteen?!
    Ja jotain muuta tärkeää huomioitavaa ?!

    Kiitän etukäteen arvokkaista vinkeistä jos niitä tulee. Saattaa säästää hermoja tulevaisuudessa ;)

    Ja siis manuaalihan tämä oli.

  • #2
    Mä vaihdoin tohon mun 90:een lootan ei mulla ainakaan ollu suurempia ongelmia. Keppi vaan irti ja sit vetarit ja viimeseks laatikon ruuvit pois. Aika ahdasta siellä on mutta kyl sen ilman isompia ärräpäitä saa pois... :) Niin ekaks mä nostin keulaa noin ½ metriä ylös ja konepelti pois.

    Comment


    • #3
      Vaihdelaatikon irroitus/korjaus

      Vaihdelaatikko irrotetaan ton Niko Putron systeemillä ja järjestyksellä.

      Minä remontoin Audi 1.8S vaihdelaatikon v.95 noin ja oli vaikea irroittaa ja laittaa laatikko takasin paikoilleen,ärräpäitä tuli paljon ja rystyset verillä,koska laatikon kannatus sieltä yläpuolelta on kovin ahdas väli tehdä töitä ja availia piti väännellä Agan kanssa työkaluja että pääsi tekemään töitä.Sitten kun laatikko on saatu perätuennasta irti niin lasketaan laatikko takakenoon tunkilla tukien.Sitten vaan ottamaan pultit auki kun kaikki apuvälineet on otettu irti laatikosta ja kohta laatikko 2miehen avustuksella sylissä ja öljyt vek. ja purkamaan.
      Työtunteja irroitus ja paikalleen laitto 6-7 tuntia ja laatikon korjaus ja purku noin 80h.En ikinä korjaa vaihdelaatikkoa Audin on tosi vaikea purettava ja koottava Audin vaihdelaatikot.
      Huollon korjaus arvioi 15000mk ja omakorjaus 2800mk kaikkineen osineen ja pikkutarpeineen.Vaihdoin Audin laatikkoon poskilaakerit >laatikon ja perän välissä oleva akselin 10cm laakerit

      Datsun 220c ja nissan 2,8 cedric olivat irroituksineen ja korjausksineen lasten leikkiä korjata kuntoon verrattuna Audin laatikkoon,noin 12h ja laatikko irroitettu,purettu ja kunnostettu ja paikoilleen ja ajuksi.

      Comment


        #4
        Itse en ole vielä tehnyt, mutta kohta sekin on edessä sekä itsellä että kaverin autossa. Olen pähkäillyt tekeväni sen niin että puran keulasta myös koneen etukannakkeen ja tunkilla avitan pakettia vähän takakenoon. Maalaisjärki sanoo, että näin aski tulee ja menee helpommin. Pilarinosturipaikka ja vaihteistonosturi olisi varmaan aika mukava olla...

        Quattroissa ei pitäisi olla hommassa muuta eroa kuin pidempi/painavampi aski ja kardaani.

        Comment


        • #5
          Mulla ei ollu vaikeuksia laatikon korjaamises. Vaihdoin ulosmenevän akselin uloimmat laakerit, tosin siellä oli kunnon ulosvetäjät ja hydraulinen prässi... Kärsivällisyyttä. Laatikon irrotus kesti n. 3 tuntia (2 äijää), korjaus n. 4 tuntia ja kiinnilaitto n. 2 tuntia ( 2 äijää). Kyl se siitä, hyvä se on ku sen maalaa ;)

          Comment


          • #6
            "siellä" on siis töissä, joskus tuppaa noi sanat jäämään näppikseen....

            Comment


            • #7
              Mitenkäs muuten tuo vaihteiston takapää kannattaa irroittaa? Ilman tukia vai niiden kanssa?

              Alkais olemaan muutamaa pulttia vaille irti tuo laatikko, joten kohta pääsee "siistin" sisätyön pariin.

              Comment


                #8
                Mä oon ottanu ilman tukia. Siis tuet jäivät autoon kiinni.

                Comment


                • #9
                  Kiitos. Eikun takaisin auton alle :)

                  Comment


                  • #10
                    Vaihteiston irroituspäivä sovittu 6:n päivän varoitusajalla, eikä mitään dokumentteja esim. Bentleyn muodossa kuinka laatikko puretaan autosta pois, eihän tässä ollut aikaa kuin vajaa vuosi... Tekeekö Heynesin tai Alfamerin opuksilla mitään?

                    Vinkkejä laatikon irroituksesta (tai siitä mistä tiedon löytää) otetaan vastaan, A6 -01 4.2.

                    Comment


                      #11
                      Onko tämä kyseinen potilas?

                      Comment


                        #12
                        Se on lopulta hyvin yksinkertaista hommaa. Sitä työtä on vaan aika paljon.

                        Kaksi miestä ja vaihteistokevennin kombolla saa pelkän laatikon pois alakautta vaikka ei olisi ennen harjoitellut. Sen verran rupinen urakka se on että muutaman irrottaneena seuraavalla kerralla hetkeäkään miettimättä ulkoistan enkä sekaannu koko hommaan lainkaan. Voisi olla parempi kun ottaisi moottorin kanssa pakettina alas ja purkaisi vasta lattialla irti.

                        Ne mitä minä olen paikallaan irrottanut on mennyt muistin mukaan jotenkin seuraavasti:

                        Ihan ensimmäisenä kaada noin litra vanhaa vaihteistoöljyä päähän, käsiin, paidan alle ja voitele sillä kaikki työkalut jo tässä vaiheessa niin on sekin hoidettu alta pois.

                        Laatikosta öljyt pois
                        Putkisto irti
                        Lämpökilvet korin pohjasta irti
                        Kardaani irti
                        Etuvetarit irti
                        Startti irti
                        Startin kohdalle ilmestyneestä reiästä momentinmuuntimen pultit irti
                        Kaikki laatikolle menevät öljyputket, johtoliittimet, vaijerit irti (vaihdevivuston osien irrottamista en muista, pitiköhän vielä irrottaa kabiinin puolelta vaihdekeppi rojuineen ensin)
                        Vaihteisto irti kannakkeistaan
                        Moottorinkorvia löysälle, ei tarvi muistaakseni kokonaan irrottaa

                        Kaikki vaihteiston ja koneen väliset pultit pois, kaksi alimmaista on apurungon takana piilossa eikä niihin pääse käsiksi ennen kuin tunkkaa vaikka vaihteistokeventimellä konetta pari senttiä ylös. Kannattaa ehkä aloittaa näistä niin saa keventimen siirtää sen jälkeen vaihteiston alle.

                        Sitten vaan muljaa laatikon pois koneen perästä. Kamala homma, aski ei mahdu tulemaan suoraan alaspäin vaan sitä pitää hieman käännellä ja suostutella. Sehän on tosin mukavan kevyt ~130Kg tjms joten se kevennin ja kaveri on ihan oikeasti syytä olla mukana.

                        Liitteinä jotain kuvallista.
                        Attached Files
                        Viimeksi muokannut hopsis; 7.7.2017, 08:23.

                        Comment


                        • #13
                          Loistavaa, erittäin suuret kiitokset hopsis!

                          pta: Kyllä, sama potilas kyseessä.

                          Comment


                          • #14
                            Täysin sama keissi kuten tässä:
                            http://www.motorgeek.com/viewtopic.php?f=15&t=46685

                            O-rengas poikki kahdesta kohtaa, yksi laakeri rikki ja syönyt samalla kruunun pilalle, kaikki neulat onneksi löytyi.

                            Ihmetellä täytyy miten joku voi tuon lattialla tehdä, aivan järkyttävä homma jopa nostureilla (5 tuntia kahteen mieheen).

                            Comment


                            • #15
                              Jostain luin, että tuolla torsenilla (koko laatikon loppupää) olisi oma öljynsä?
                              Onko näin, mikä öljy sinne käy?

                              Comment


                                #16
                                Tipissä on kolmet öljyt. Etuperän, itse automaatin öljyt ja perimmäisenä torsenin öljyt. Isän 3BG 4motion tippiin laitettiin Castrol Syntrax Longlife 75W-90 torseniin.

                                Comment


                                • #17
                                  Joskus aikoinaan vaihdoin lattialla Cedricin vaihteiston hirsiramppien päällä yksin, siihen verrattuna tämä oli kuin juhlaa!

                                  Hankin projektia varten uuden Bahcon vaihteistonostimen ja sen kaveriksi vielä säädettävän pään sen orkkisleskentekijän tilalle, olihan muuten kivuton poisotto / asennus! Jos siitä saisi vielä edes 75% jälleenmyydessä niin ostaisin sellaisen jokaiseen projektiin.

                                  Koneen korvia ei löysätty, mutta apurungon pultit takaa otettiin irti kokonaisuudessaan, toki konehuoneeseen tehtiin lokasuojien päälle lankusta teline, johon saatiin kansien moottorikorvakoista kierretangot kiinni (ihan kuten tuossa ohjeessakin on tehty). Asennusvaiheessa katkaisin downpipet ennen haitareita ja hitsasin kolmiolaipat tulevia pakoputkihommia varten, oli aika kurjaa hommaa niiden irroitus varsinkin, kun kaksi pinnapulttia katkesi pakosarjaan...

                                  1300km ajettu, ei vikakoodeja \o/

                                  EDIT: Niin ja osat muuten oli edullisin sekä nopein tilata Suomesta! Autogear.fi
                                  Viimeksi muokannut Killeri; 1.9.2017, 17:52. Perustelu: Lisäteksti siirretty viestikenttään.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X